اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جشن 100 هزارمین گردش به دور زمین


ایستگاه فضایی بین‌المللی برای صدهزارمین بار به دور سیاره مادر خود چرخیده و رویدادهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

ایسنا: ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) که بیش از 17 سال را در مدار پایین زمین(LEO) گذرانده با موفقیت توانسته صد هزارمین دور خود را به اتمام برساند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای صدهزارمین بار به دور سیاره مادر خود چرخیده و رویدادهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که کار خود را از سال 2000 آغاز کرده بیش از چهار میلیارد و 254 میلیون و 46 هزار و 974 کیلومتر را در فضا حرکت کرده که این میزان معادل 10 بار سفر به دور مریخ است.

100هزارمین گردش ایستگاه فضایی به دور زمین

این ایستگاه برای اولین بار در سال 1998 راه اندازی شد و امروزه به عنوان تنها پایگاه قابل سکونت انسان فراتر از پوسته جو زمین است.

این ایستگاه که تقریبا به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است در حدود 222 فضانورد را در خود جای داده است که در طول این دوره از اقامت خود بیش از 1200 برنامه آزمایشی از چاپ سه بعدی گرفته تا انجام پژوهش در زمینه اثرات جاذبه بر روی دوقلوها را انجام داده اند.

یکی از نکات جالب توجه در مورد این ایستگاه فضایی، عکس های گرفته شده توسط خدمه اکسپدیشن 47 است که به تازگی از مرز سه میلیون گذشته است.

در کنار مزایای فراوانی که این ایستگاه فضایی داشته، معایبی نیز وجود داشته که مهمترین آن وجود زباله های انبوه فضایی در فضا است که در حال حاضر این رقم بالغ بر 12 هزار قطعه زباله فضایی در اندازه ده سانتی متر(3.9 اینچ) تخمین زده شده است. این زباله ها با سرعت 15 کیلومتر در ثانیه(9.32 مایل در ثانیه) در مدار زمین در حال حرکت هستند.


ویدیو مرتبط :
گردش زمین به دور خورشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گردش خورشیدی به دور زمین تکمیل می شود



اخبارعلمی,خبرهای علمی,هواپیمای خورشیدی

خبرسازترین هواپیمای جهان در سال ۲۰۱۵ حالا خود را برای دور تازه ای از خبرسازی در دنیای فناوری های نوظهور آماده می کند.

به گزارش مهر، هواپیمای خورشیدی Solar Impulse ۲ پس از هفت ماه استراحت بر روی زمین اکنون برای بازگشت به آسمان آماده می شود تا پروژه پرواز به دور زمین آن هم صرفا با تکیه بر انرژی خورشیدی را تکمیل کند.

محققانی که این هواپیما را طراحی کرده و ساخته اند به تازگی سیستم های جدیدی بر روی آن نصب کرده و مورد آزمایش قرار داده اند. آنها این هواپیمای خورشیدی را برای پروازی چهار روزه آماده می کنند.

این هواپیمای تک خلبان در ماه مارس سال گذشته از ابوظبی در امارات از زمین بلند شد تا سفری بی سابقه را به دور زمین آغاز کند. در آخرین بخش از این سفر تاریخی که از ناگویا در ژاپن آغاز و در هاوایی آمریکا پایان یافت، هواپیمای Solar Impulse ۲ پنج روز مداوم در آسمان به پرواز خود ادامه داد.

موفقیت خیره کننده به دست آمده در این بخش از پروژه سفر با هواپیمای خورشیدی به دور زمین محققان را بر آن داشت تا با نصب سیستم های جدید و آزمایش آنها، بخش بعدی این پرواز را متفاوت تر از قبل دنبال کنند.

محققان در خلال بررسی بخشهای مختلف هواپیما در پایان بخش قبلی این سفر متوجه آسیبهای نسبتا جدی به بخش باتری آن شدند. گرم شدن بیش از حد باتری ها آسیبهای جدی به آنها وارد کرده بود و حالا با به روزرسانی هایی که در این بخش انجام شده شرایط برای ادامه این سفر مهیا شده است.

نصب سیستم های جدید سرمایش باتری ها در این هواپیما از مهمترین تحولات فنی است که در به روزرسانی های اخیر صورت گرفته است.

قرار است این هواپیما در ماه آوریل پرواز خود از هاوایی به سمت ابوظبی را آغاز کند.

 

اخبار علمی - مهر