اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات پرداخت یارانه اجاره به مردم



اخبار,اخبار اقتصادی ,پرداخت یارانه

 

اخبار اقتصادی - جزییات پرداخت یارانه اجاره به مردم/ عضو کمیسیون عمران: دولت سالی 8 میلیارد تومان بن اجاره می دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس با تشریح جزئیات بن اجاره به 70 هزار خانوار در طرح مسکن اجتماعی، گفت: طرح مسکن حمایتی و اجتماعی دولت به دلیل ابهامات بسیاری که دارد تا مرحله اجرا راه طولانی را باید طی کند.

علیرضا خسروی با تشریح جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی دولت گفت: براساس پیش نویس ارائه شده به کمیسیون عمران دولت در نظر دارد در قالب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی سالانه 150 هزار واحد در اختیار متقاضیان قرار دهد که از این تعداد 70 هزار واحد مسکونی در بخش دولتی ساخته و 80 هزار واحد دیگر را شهرداریها و نهادها و مراکز خیریه بسازند و به متقاضیان اجاره داده شود.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش 70 هزار واحد ساخته شده توسط دولت، قرار است سالانه 8 میلیون تومان اعتبار به صورت یارانه و بن اجاره به مردم داده شود، گفت: بر این اساس 60 درصد از اجاره بهای این 70 هزار واحد توسط دولت پرداخت خواهد شد.

خسروی درباره منبع تامین یارانه و بن اجاره بهای مسکن توسط دولت، گفت: بر اساس پیش نویس ارائه شده، دولت قرار است با سپرده گذاری 1500 میلیارد تومان در بانکها ، با نرخ 23 درصد سود 8 میلیون یارانه سالیانه را تامین و به مردم پرداخت کند اما این ابهام وجود دارد که آیا دولت اجازه این سپرده گذاری را دارد و این روش تا چه اندازه عملیاتی خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این نکته که طرح مسکن اجتماعی ابهامات بسیاری دارد، گفت: یکی از ابهامات این طرح به 80 هزار واحدی که قرار است توسط شهرداریها، نهادها و مراکز حمایتی و خیریه ساخته شود مربوط است چرا که هنوز با این نهادها مذاکره نشده است و تکلیف ساخت 70 هزار واحد دقیقا مشخص نیست.

خسروی چگونگی پرداخت یارانه و بن اجاره به خانوارها را از ابهامات دیگر طرح مسکن اجتماعی عنوان کرد و گفت: تفاوت اجاره بها در کلانشهرها، شهرها و روستاها از نکاتی است که باید در اجرای طرح در نظر گرفته شود و موضوع این است که چطور دولت می خواهد این نکته و تفاوت را لحاظ کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: اگر دولت بخواهد بن اجاره را در قالب پول نقد به مردم بپردازد این حالت تورم زا است و اگر دولت خودش هم بخواهد وارد عمل شده و 60 درصد یارانه و بن اجاره را به مالکان بپردازد قطعا این مالکان نرخها را افزایش خواهند داد.

خسروی نحوه وملاک شناسایی خانوارهایی که بتوانند از طریق 150 هزار واحد مسکن اجتماعی صاحب خانه شوند را از ابهامات دیگر طرح پیشنهادی دولت دانست و گفت: حدود 5 و نیم میلیون خانوار اجاره نشین در کشور وجود دارد و این سوال پیش می آید که دولت بر چه اساس می خواهد 150 هزار خانوار مستحق را شناسایی کند تا از خدمات طرح مسکن اجتماعی برخوردار شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح مسکن اجتماعی و حمایتی دولت تا مرحله اجرا راه طولانی را باید طی کند، یادآور شد: این طرح ابهامات و اشکالات زیادی دارد که قبل از اجرا باید دولت این اشکالات را رفع کرده و پاسخگوی ابهامات ذکر شده باشد.

اخبار اقتصادی - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
عدم پرداخت اجاره بها - نکات حقوقی و آموزشی اجاره خانه و آپارتمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از پرداخت وام اشتغال با کارت یارانه تا جزییات جدید بازنشستگی



اخبار,اخباراجتماعی ,جزییات بازنشستگی

اعلام جزییات بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه و پرداخت وام اشتغال به روستاییان با کارت یارانه از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضیان تاسیس واحدهای اقتصادی و تولیدی در روستاها و مناطق مرزی خبر داد.

سید ابوالفضل رضوی گفت: این تسهیلات به 200 خانوار متحد شده برای تشکیل واحدهای اقتصادی و تولیدی یا تعاونی اختصاص می‌یابد که در روستاها با کارمزد 3 درصد و در مناطق مرزی با کارمزد صفر درصد پرداخت خواهد شد.

وی میزان تسهیلات پرداختی به روستاییان را چهار برابر رقم آورده ذکر کرد و گفت: به دلیل آنکه بسیاری از روستاییان فاقد سند مالکیت برای املاک خود هستند «کارت یارانه» این افراد به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده است.

افزوده شدن 26 هزار نفر به تعداد بیکاران کشور در سال گذشته خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.

مرکز آمار ایران گزارشی از تازه‌ترین نرخ بیکاری را منتشر و نرخ بیکاری در بهار امسال را 0.1 درصد اعلام کرد.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در سال گذشته 0.2 درصد به تعداد بیکاران 10 ساله و بیشتر افزوده‌ شده‌ و در بهار امسال نیز 0.1 درصد نرخ بیکاری نسبت به بهار سال قبل بیشتر شده‌ است؛ بدین ترتیب در سال گذشته مجموعا حدود 26 هزار نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه شده‌ است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته نرخ بیکاری جمعا به 10.6 درصد رسیده‌ که از رشد 0.2 درصدی نسبت به سال 1392 حکایت دارد، همچنین تعداد بیکاران 10 ساله و بیشتر کشور به بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر طی سال قبل رسیده که از این میزان، تعداد بیکاران مرد بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر و تعداد بیکاران زن 750 هزار نفر است.

یکی دیگر از اخبار منتشره در هفته جاری، اعلام جزییات بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه تامین اجتماعی بود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از اجرای این قانون در تمام شعب تامین اجتماعی سراسر کشور خبر داده و گفته است که تاکنون 20 هزار نفر با این قانون خود را بازنشسته کرده‌اند.

بر اساس قانون، اشخاصی که حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و سن آنها 60 سال باشد می‌توانند نسبت به درخواست بازنشستگی اقدام کنند که در این صورت میزان برقراری مستمری به نسبت سنوات پرداختی خواهد بود.

همچنین بیمه شدگانی که دارای 60 سال سن بوده اما میزان سابقه پرداخت حق بیمه آنان کمتر از 10 سال باشد، می‌توانند نسبت به پرداخت حق بیمه تا 10 سال اقدام و از مزایای بازنشستگی با 60 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.

به گفته به گفته محمد حسن زدا - معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی - بازماندگان افراد فوت شده‌ای که کمتر از ۱۰ سال سابقه کار داشته‌اند نیز از طریق قانون جدید می‌توانند به نسبت سال‌های فعالیت خود مستمری دریافت کنند.

این هفته همچنین گزارشی از فرصتهای شغلی ایجاد شده در بخش تعاون توسط وزارت کار منتشر شد که نشان می‌داد در سال گذشته 39 هزار و 189 فرصت شغلی و 18 هزار و 762 شغل جدید در بخش تعاون به وجود آمده است.

بر این اساس تعداد تعاونی‌های فعال ثبت شده در کشور 1206 تعاونی بوده که برای 18762 نفر اشتغالزایی داشته است.

موکول شدن جلسه بررسی افزایش حق مسکن کارگران به بعد از ماه رمضان خبری بود که از سوی دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام شد.

آنطور که رحمت الله پورموسی گفته قرار است تا موضوع عدم تصویب افزایش حق مسکن کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار پس از ماه مبارک رمضان مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد مشخص نمایندگان گروه کارگری به کارفرمایان در این جلسه مطرح شود.

به گفته وی در صورت مخالفت با افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران این رقم باید به بن خواربار کارگران افزوده شود.

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا