اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات هشتمین جلسه دادگاه کهریزک


هشتمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک دقایقی قبل در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

خبرگزاری مهر: هشتمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک دقایقی قبل در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

دقایقی قبل با حضور اولیای دم قربانیان و وکلای آنها متهمان و وکلای شان هشتمین جلسه دادگاه به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی و با حضور 4 قاضی مستشار آغاز شد.

در حالی که طرفین پرونده احتمال می دادند امروز آخرین جلسه دادگاه باشد  قاضی مدیرخراسانی گفته 3  جلسه دیگر از دادگاه باقی مانده است

رئیس دادگاه در دو جلسه قبل نیز بدون اطلاع طرفین برخی افراد از جمله مدیرکل سازمان زندان های استان تهران، معاون سابق نظارت بر زندان های دادسرای تهران و 4 تن از بازداشتی های کهریزک را به دادگاه احضار کرده بود.

آنچه در هفت جلسه قبل گذشت

جلسه اول

قرائت کیفرخواست متهمان و طرح شکایت برخی از اولیای دم

جلسه دوم

ادامه شکایت اولیای دم و آغاز دفاعیات سعید مرتضوی

جلسه سوم

پایان دفاعیات دادستان سابق تهران

جلسه چهارم

دفاعیات علی اکبر حیدری فر و وکیلش

جلسه پنجم

دفاعیات وکیل قاضی حداد متهم ردیف سوم پرونده

جلسه ششم

حضور معاون سابق نظارت بر زندانهای دادسرای تهران به عنوان گواه

جلسه هفتم

حضور مدیرکل سازمان زندانهای استان تهران و 4 بازداشتی کهریزک در دادگاه


قاضی حداد یک عذرخواهی بدهکار است/ سوال از مطلع درباره بازداشت های کهریزک

روح الامینی با اشاره به رضایت از روند رسیدگی به پرونده کهریزک گفت: از نظر اخلاقی قاضی حداد یک عذرخواهی به شکات بدهکار می باشد.

 وی پس از هشتمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت:  متاسفانه یکی از خبرگزاری ها مطالب ارایه شده را به صورت ناقص منتشر می کند. این خبرگزاری ها از بیت  المال بودجه دریافت می کنند و نباید مطالب را به صورت ناقص انتشار دهند.

پدر یکی از قربانیان کهریزک ادامه داد: روند  دادگاه روند خوبی است و هر روز این روند بهتر می شود. در حال حاضر نیز به شفافیت خوبی رسیده است. امروز معاون بازرسی فاتب که از محکومان داد گاه نظامی است در دادگاه حاضر شد و به سوالات قاضی پاسخ داد.

وی در خصوص عدم حضور قاضی حداد در دادگاه نیز اظهار داشت: وی از نظر اخلاقی باید در دادگاه حاضر می شد زیرا یک عذرخواهی به ما بدهکار است.

مطلع درباره بازداشتگاه کهریزک صحبت کرد

پدر مرحوم جوادی فر از قربانیان کهریزک نیز امروز برای اولین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دادگاه قضات تعلیق شده گفت: تا حالا روند دادگاه برای ما راضی کننده بود و به احتنمال قوی تا دو جلسه دیگر تمام می شود.  امروز به خاطر اینکه نوبت دفاع مرتضوی نبود روند دادگاه نیز آرام و هیچ اعتراضی در آن وجود نداشت.

وی درباره یک مقام پلیس که در دادگاه حاضر شده بود نیز گفت:  قاضی از وی درباره بازداشت های صورت گرفته و بازداشتگاه کهریزک سوال کرد اما ما نمی توانیم به جزئیات آن اشاره کنیم.

جوادی فر درباره عکس های ادعایی از سوی حیدری فر نیز گفت: وی ظاهراً گفته که این عکس ها را دارم اما تا الان ما آنها را ندیده ایم و در خصوص حرف هایی که درباره ما زده شده است وکیل مان موضوع را پیگیری می کند.

حیدری فر روز قیامت عکسها را می دهد / جلسه بعدی 25 اردیبهشت

وکیل اولیای دم مرحوم جوادی فر از برگزاری جلسه بعدی دادگاه کهریزک در روز چهارشنبه 25 اردیبهشت خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، صالح نیک بخت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز دادگاه مختص به شکات بود و اولیای دم و وکلای آنها به طرح شکایت پرداختند. سرهنگ فلاح از نیروی انتظامی نیز به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شد و یک سری مسائل را بیان کرد.

وی در خصوص حضور قاضی حداد برای آخرین دفاع گفت: اگر قاضی تشخیص بدهد که بیاید حتما باید در دادگاه حاضر شود. اگر قاضی حداد در برابر احضار به دادگاه مقاومت کند رئیس شعبه می تواند وی را جلب کند.

وی در خصوص اظهارات حیدری فر درباره قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک نیز اظهار داشت: اگر آقای حیدری فر مرجع تشخیص برای قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک بود الان اینجا قرار نداشت.

نیک بخت خاطر نشان کرد: امروز قاضی مدیر خراسانی کمترین تذکر را در طول دادگاه داد زیرا نوبت به صحبت های مرتضوی نبود.

وی افزود: اگر کسی مطالب دادگاه غیر علنی را انتشار دهد بر اساس ماده 6 قانون مطبوعات تحت تعقیب قرار می گیرد به همین دلیل ما نمی توانیم جزئیات دادگاه را فاش کنیم.

نیک بخت درباره عکس هایی که حیدری فر از آن حرف زده بود اظهار داشت: حیدری فر روز قیامت این عکس ها را به دادگاه ارائه خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
اظهارات رئیس دادگاه در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات سومین جلسه دادگاه کهریزک


سعید مرتضوی با تشریح سومین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک گفت: رساله دکترای من در خصوص مواد مخدر به خصوص روانگردانها باعث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شد.

خبرگزاری مهر: سعید مرتضوی با تشریح سومین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک گفت: رساله دکترای من در خصوص مواد مخدر به خصوص روانگردانها باعث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شد.

دادستان سابق تهران دقایقی قبل در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز سومین جلسه دادگاه برگزار شد و من به دفاع از اتهام معاونت در قتل پرداختم. وکلای شاکیان خواستار حضور افرادی به عنوان گواه در جلسه دادگاه شدند. من هم خواستار حضور برخی مسئولین و مامورانی که در جریان بودند در جلسه دادگاه شدم. آنها باید در دادگاه حاضر شده و به عنوان گواه برخی حقایق را روشن کنند.

وی تاکید کرد: کوچکترین اتهامی متوجه قضات نیست و قضات مسئول رسیدگی قضایی به پرونده هستند و اگر در خصوص متناسب نبودن قرار با اتهام و یا نحوه رسیدگی به موضوعی وجود داشته باشند مورد مواخذه قرار می گیرند.

دادستان سابق تهران ادامه داد: ماموران نیز 80 کیلومتر آن طرفتر از تهران اقدامات خودسرانه ای انجام دادند که قاضی از آن بی خبر بوده است و در حال حاضر نمی تواند پاسخگو باشد. بازداشتگاه کهریزک رسمی و قانونی بوده و مربوط به اراذل و اوباش نبوده است. اراذل و اوباش در قانون تعریف نشده و این تعریف مطلبی ژورنالیستی است.

در این بازداشتگاه متهمان مواد مخدر نگهداری می شدند و سالها قبل و پیش از اینکه دادسرا احیا شود مخصوص بند نسوان بوده و متهمان مفاسد اخلاقی آنجا نگهداری می شدند. در جلسه دادگاه نیز مطرح کردم که از 10 شهرستان استان تهران به این بازداشتگاه متهم اعزام می شده است. امروز دفاعیات خود را در قالب 43 صفحه به دادگاه دادم و با نظر رئیس دادگاه نسخه ای از لایحه خود را در اختیار شکات و وکلای آنها قرار دادم تا با بررسی آن اگر نظر خاصی غیر از شکایت دارند اعلام کنند.


مرتضوی در ادامه ابراز امیدواری کرد: نتیجه دادگاه منطبق با عدل باشد و قضات تبرئه شوند.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اخذ آخرین دفاع و تاریخ بعدی محاکمه، اظهار داشت: رئیس دادگاه تاریخ بعدی محاکمه را مشخص نکرده است زیرا باید گواهان در دادگاه حاضر شوند همچنین در جلسه امروز آخرین دفاع من گرفته نشد و نوبت به دفاع آقایان حیدری فر و حداد نرسید.

مرتضوی همچنین در خصوص مرخصی خود در زمان بازداشت های کهریزک نیز، گفت: من قرار بود بهمن ماه سال 87 از رساله دکترای خود دفاع کنم اما به دلیل اینکه در ماموریت از سوی قوه قضائیه در پرونده منافقین بودم نتوانستم در آن زمان از رساله خود دفاع کنم. آن دو روزی که مرخصی گرفتم دیگر زمان دفاع از رساله قابل تمدید بود.

رساله من مربوط به مواد مخدر به خصوص روانگردان ها بود که در حال حاضر به صورت کتاب به چاپ رسیده و باعث اصلاح قانون مواد مخدر شد. در زمانی که من مرخصی بودم 50 تن از معاونانم به وظایف مربوطه به دادسرا رسیدگی می کردند.


وی افزود: در جریان اتفاقات سال 88، ماموران گواهی می دهند که من به صورت شبانه روز مشغول فعالیت بوده و حتی بعضی اوقات یک هفته به خانه نمی رفتم.

مرتضوی مقصر نیست

متهم ردیف دوم پرونده قضات کهریزک بازداشتگاه کهریزک را دسته گل اصلاحات اعلام کرد و گفت: این بازداشتگاه زیر نظر سازمان زندانها بوده است.

علی اکبر حیدری فر صبح دوشنبه بعد از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: درباره وقوع حوادث تیرماه سال 88 دستور بازداشت صادر نشده بود و پلیس امنیت جرم مشهود را مشاهده کرد و افراد مجرم دستگیر شدند. از 700 نفری که 18 تیر دستگیر شدند من 300 نفر را آزاد کردم و 19 تیر برای سایر افراد تحقیقات قضایی انجام شد.

وی افزود: در این قضایا هیچ دستوری از سوی قاضی مرتضوی صادر نشد و من شخصا اقدام کردم.

حیدری فر در پاسخ به اینکه آیا شما مسئولیت حوادث را به عهده می گیرید، گفت: من مرتکب قصوری نشده ام که به گردن بگیرم ولی اقدامات را شخصا انجام دادم. البته ما هیچ اطلاعی از اقدامات رخ داده در بازداشتگاه نداشتیم.

دادیار دادستانی وقت تهران که امروز به عنوان متهم پرونده کهریزک دادگاهی شده است، در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا این بازداشتگاه زیر نظر سازمان زندانها بوده است، گفت: بله سال 86 آقای شاهرودی به رئیس وقت سازمان زندانها آقای یساقی دستور دادند این بازداشتگاه زیر نظر سازمان زندانها باشد، حالا اگر زیر نظر سازمان زندانها نرفته مقصر خود سازمان زندانهاست.

حیدری فر در پاسخ به اینکه مگر اوین جا نداشته است که در کهریزک زندانی داشتید، گفت: اقدام کردیم ولی واقعا اوین جا نداشت البته این را هم باید بگویم که افتتاح بازداشتگاه کهریزک با دستور موسوی لاری انجام شد یعنی این بازداشتگاه دسته گل اصلاحات است.

حیدری فر پیش از آغاز جلسه دادگاه در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه چند صفحه دفاعیه آماده کردید و چه کسی دستور بازداشت و اعزام به کهریزک را صادر کرده است، گفت: دفاعیه من 30 صفحه است و اعلام می کنم که به عنوان دادیار داستانی تهران در سال 88 دستور بازداشت و اعزام به کهریزک را صادر کرده ام و این دستورات ارتباطی با سعید مرتضوی نداشته و من شخصا انجام داده ام.