اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات طرح پیشنهادی ایران به آژانس



دور جدید مذاکرات ایران و آژانس

جزییات طرح پیشنهادی ایران به آژانس

عباس عراقچیˈ معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران در گفت و گو با  ایرنا در وین از ارائه یک طرح پیشنهادی جدید به یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش ایرنا، عراقچی که روز دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با آمانو به وین سفر کرده بود، قبل از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و آژانس با مدیرکل این نهاد بین المللی دیدار و طرح جدید ایران را برای حل و فصل مسائل فی مابین ارایه کرد.

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با  ایرنا در وین از ارایه یک طرح جدید به آمانو خبر داد.

عراقچی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص جزئیات این طرح گفت: ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق این طرح، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است همکاری های خود با آ‍‍‍ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد که تیم های مذاکراتی ایران و آژانس پس از گفت وگوهای من و آقای آمانو، بر اساس این پیشنهاد جدید، چارچوبهای جدیدی را برای همکاری ترسیم کنند.

به گزارش ایرنا، ساعتی بعد از مذاکرات عراقچی و آمانو، تیم های مذاکراتی ایران و آژانس برای عملیاتی کردن این طرح پیشنهادی جدید وارد گفت و گو شدند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات، این گفت و گوها را متفاوت با مذاکرات گذشته ایران و آژانس دانست و خاطرنشان کرد که طرفین با رویکرد جدید و رو به جلو وارد مذاکرات شده اند.

وی با اشاره به این که مذاکرات ایران و آژانس طی دو سال گذشته برای دستیابی به یک ˈ رویکرد ساختاریˈ نتیجه ای نداشت و به بن بست رسیده بود، خاطرنشان کرد که طرح جدید ایران در حقیقت برای بیرون آمدن از این بن بست است.

تیم های مذاکراتی ایران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاکره جدی، ادامه بررسی طرح ایران را به صبح سه شنبه موکول کردند.

ایران در حالی در مذاکرات روز دوشنبه طرح جدیدی را برای حل و فصل مسائل فیمابین، روی میز آژانس گذاشته است که دو هفته پیش نیز با طرحی جدید وارد مذاکرات ژنو شد.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را روی میز گذاشت.

طرح جدید ایران در مذاکرات ژنو با استقبال گروه 1+5 مواجه شد و طرفین با یک رویکرد جدید، حرکت در مسیر توافق بر سر یک ˈنقشه راهˈ را آغاز کردند و در همین راستا قرار است که یک روز پس از مذاکرات ایران و آژانس، کارشناسان ایران و گروه 1+5 در وین وارد جزئیات شوند و نتیجه مذاکرات خود را به نشست آتی ژنو ارایه کنند.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویکرد جدید ایران و گروه 1+5 برای ورود به مذاکرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری کرده است که ایران و آژانس نیز با یک رویکرد جدید و همراه با حسن نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقیمانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش بر همکاری های آتی برای مقابله با اشاعه هسته ای و تضمین جهانی عاری از سلاح های هسته یی متمرکز شوند.

عراقچی مذاکراتش با مدیرکل آژانس را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت که در این مذاکرات در خصوص رویکرد جدید ایران توضیحات مفصلی داده است.

دیپلمات ها در وین با اشاره به فضای مثبت مذاکرات ایران و آژانس، دیدار عراقچی با آمانو را یک نقطه عطف توصیف کرده و امیدوارند که طرفین با توجه به طرح پیشنهادی ایران، به یک توافق دست یابند./ایرنا


ویدیو مرتبط :
پاسخ بازرس اسبق آژانس به اتهامات آژانس علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات مذاکرات روز نخست ایران و آژانس/ ایران پیشنهادی عملیاتی ارائه کرد



جزییات مذاکرات روز نخست ایران و آژانس

جزییات مذاکرات روز نخست ایران و آژانس
نجفی: مذاکرات جدی و رو به جلو بود/ ایران پیشنهادی عملیاتی ارائه کرد

رییس هیات مذاکره کننده ایران با آژانس مذاکرات روز دوشنبه را جدی و روبه جلو خواند و افزود: در این مذاکرات تیم‌های کارشناسی وارد مباحث محتوایی شدند.

رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که ایران پیشنهاد جدیدی به آژانس در مذاکرات ارائه کرده است؟ با تایید ارائه پیشنهادی جدید از سوی ایران اظهار کرد: پیشنهاد امروز ما ربطی به پیشنهاد ایران به 1+5 در مذاکرات ژنو ندارد. پیشنهاد ما عملیاتی است و برای حل مسائل بین ایران و آژانس ارائه شده است.

او در پاسخ به این که مذاکرات و تفاهم‌های گذشته میان ایران و آژانس در چارچوب "رویکرد ساختاری" چه می‌شوند؟ گفت: رویکرد ساختاری به نتیجه نرسید؛ به نظر می‌آید رهیافتی که در گذشته تحت عنوان رویکرد ساختاری اتخاذ شده مناسب نبوده است و به همین دلیل مذاکرات 2 سال به طول انجامید.

وی گفت: رهیافت گذشته قابل اجرا نیست و باید تغییراتی در آن صورت گیرد.

نجفی تاکید کرد که پیشنهاد جدید ایران به آژانس بی‌ربط به رویکرد ساختاری نیست، اما در برخی جهات تغییر کرده و عملیاتی و اجرایی شده است.

رییس هیات مذاکراتی ایران با آژانس در پاسخ به این که آن چه بین ایران و آژانس احتمالا به توافق خواهد رسید عنوان "مدالیته" خواهد داشت؟ اظهار کرد: احتمالا از عنوان دیگری برای توافق احتمالی استفاده کنیم با این حال هنوز وارد این بحث نشده‌ایم و درباره محتوا صحبت می‌کنیم.

او درباره مذاکرات روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد: گفت‌گوها ساعت 10 صبح به وقت محلی و 12:30 به وقت تهران آغاز می‌شود.

نجفی ابراز امیدواری کرد مذاکرات تا ظهر فردا نهایی شود اما تاکید کرد این قابل پیش‌بینی نیست.

نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه به ملاقات عصر دوشنبه آمانو با عراقچی اشاره کرد و گفت: ملاقات بسیار خوبی بود و دو طرف درباره رهیافت جدید برای حل مسائل میان ایران و آژانس گفت‌وگو کردند.

 

 

------------------------------------------------------
یک دیپلمات ایرانی: ایران پیشنهادی مشخص به آژانس ارایه کرد

یک دیپلمات نزدیک به هیات ایرانی از ارایه پیشنهادی مشخص از سوی ایران به آژانس در مذاکرات روز دوشنبه خبر داد.

این دیپلمات ایرانی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایسنا گفت که ایران در مذاکرات روز دوشنبه (6 آبان) با آژانس پیشنهاد مشخصی را ارایه کرد که به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت.

او افزود که ادامه مباحث به روز سه‌شنبه موکول شد.

دوازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی رضا نجفی، نماینده دائم ایران و ترو واریورانتا، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها برگزار و پس از دو ساعت پایان یافت. قرار است این گفت‌وگوها روز سه‌شنبه ادامه یابد.

هم‌چنین هرمان ناکارتس، معاون پیشین آمانو در امور پادمان‌ها در این مذاکرات حضور داشت.

پیش از آغاز مذاکرات روز دوشنبه ایران و آژانس، معاون وزیر امور خارجه ایران با مدیرکل آژانس دیدار کرد.

دیدار سید عباس عراقچی با یوکیا آمانو که به طور غیرمنتظره و بی‌سابقه صورت صورت گرفت امید‌ها برای به نتیجه رسیدن دو طرف بر سر چارچوبی برای همکاری‌ها در آینده و رفع ابهام‌ها و سوالات باقی‌مانده آژانس درباره برنامه هسته‌یی ایران را پر رنگ کرد.

ایران و آژانس در دو سال گذشته بیش از 10 دور مذاکره انجام دادند اما نتوانستند در این گفت‌وگوها به تفاهم و راه‌حلی برای همکاری دست پیدا کنند.

شایان ذکر است مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس تاکنون تحت تاثیر مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 بوده است و هر یک از طرف‌ها موفقیت در مذاکرات فنی ایران و آژانس را به موفقیت و تفاهم دو طرف در مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 منوط کرده‌اند. از این رو با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در مذاکرات هسته‌یی انتظار می‌رود مذاکرات فنی نیز بیش از گذشته نتیجه در بر داشته باشد.

رسانه‌های خارجی حاضر در مقر آژانس روز دوشنبه به نقل از عباس عراقچی گزارش دادند که "در دیدار با آمانو پیشنهاد‌های ایران با جزییات بیش‌تر را به آمانو اعلام کردم که این پیشنهادها قرار است اواخر امروز (دوشنبه) توسط کارشناسان ایرانی و آژانس مورد گفت‌وگو قرار گیرد."
/ایسنا