اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات جدید درباره پرونده فوت ستار بهشتی


نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ ستار بهشتی گفت: اقدام دستگاه قضا در پرونده ستار بهشتی قانونی بوده اما تخلف پلیس فتا در این پرونده کاملاً محرز است.

خبرگزاری فارس: نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ ستار بهشتی گفت: اقدام دستگاه قضا در پرونده ستار بهشتی قانونی بوده اما تخلف پلیس فتا در این پرونده کاملاً محرز است.
 
مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ ستار بهشتی درخصوص بازدید از محل بازداشتگاه ستار بهشتی اظهار کرد: زندان اوین و بازداشتگاه پلیس آگاهی جزء بازداشتگاه‌های قانونی هستند که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کنند و از استانداردهای قانونی برخوردارند و دوایر انتظامی تنها می‌توانند متهم را برای ساعاتی کوتاه و با حضور افسر نگهبان در محلی که به عنوان «تحت نظرگاه» و نه بازداشتگاه وجود دارد، تحت نظر قرار دهد.

وی افزود: متأسفانه مأمورین فتا متهم را پس از دستگیری بدون دستور قضایی در تحت نظرگاه پلیس فتا آن هم به مدت یک شب نگه می‌دارند که این نگهداری کاملا غیرقانونی بوده است.

دواتگری به روزهای سوم و چهارم بازداشت متهم اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم دستور قاضی مبنی بر انتقال متهم به بازداشتگاه آگاهی، پلیس فتا پس از بازگیری متهم از زندان اوین باز هم وی را به تحت نظرگاه پلیس فتا منتقل کرد.

وی پیگیری‌ها و بازجویی دستگاه قضایی از متهم را قانونی و بدون اشکال دانست و تأکید کرد: خوشبختانه روند فعالیت دستگاه قضایی در پرونده ستار بهشتی، چه قبل و چه بعد از فوت وی بسیار قابل توجه بوده و اطلاعیه اخیر دادستان تهران درخصوص این پرونده منطبق بر واقعیات و کاملا مورد تأیید است.

نماینده ویژه مجلس در پرونده ستار بهشتی خواستار برکناری و یا استعفای فرماندهی پلیس فتا شد و اظهار داشت: ابراز برائت پلیس فتا از اشتباه صورت گرفته که منجر به هزینه برای نظام شده، با برکناری و یا استعفای فرماندهی پلیس فتا امکان پذیر است.

دواتگری تصریح کرد: ما نباید اتفاقات این چنینی را به حساب نظام بگذاریم؛ چرا که ما یک نظام قاطع و قانونمند داریم که در برخورد با اشتباهات با کسی تعارف ندارد؛ بنابراین نباید با حاشیه‌سازی‌های گوناگون زمینه را برای شیطنت عوامل ضد انقلاب فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به نظریه پزشکی قانونی قطعا صدمات بدنی منجر به فوت و یا قتل ستار بهشتی نشده و به همین جهت هنوز هم به تحقیقات جامع قضایی نیاز داریم؛ ضمن اینکه هفته آینده نیز گزارش کامل بازدید از محل بازداشتگاه ستار بهشتی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

دواتگری در عین حال تصریح کرد: ما هر روزه شاهد جنایات پلیس آمریکا هستیم که به صورت فجیع در انظار عمومی شهروندان را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد اما برخورد قاطعی با آنها صورت نمی‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
جزییات پرونده جنجالی شاسی بلند گیت | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی دستگاه قضاتوضیح داد: رابطه پرونده ستار بهشتی و فردی که اخیرا در زندان فوت شده،تشکیل پرونده‌ برای فاطمه هاشمی در قوه قضاییه



سخنگوی دستگاه قضا,محسنی اژه ای

مجرمین فتنه 88 اگر به ایران بازگردند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند

سخنگوی دستگاه قضا گفت: قرار مجرمیت برای پرونده ستار بهشتی صادر شده و کیفرخواست نیز اگر دادستان در آن اشکالی نبیند به زودی صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری با اشاره به مجرمینی که در خارج از کشور وجود دارند خطاب به محسنی‌اژه‌ای‌ گفت که برای این مجرمین چه برنامه‌ای دارید که سخنگوی دستگاه قضا پاسخ داد: مجرمین طبق آیین‌نامه داخلی قابل تعقیب هستند و اگر مرتکب جرمی علیه جمهوری اسلامی ایران شده باشند وقتی به ایران بازگردند به حکم غیابی آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: همچنین پس از مساله فتنه 88 افرادی مرتکب جرم شدند و به خارج از کشور رفتند که اگر این افراد به ایران بازگردند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و برای برخی از آن‌ها نیز غیابی حکم صادر شده است.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که یکی از دیپلمات‌های عربستانی در یک تصادف یک شهروند ایرانی را کشته است،‌ در حال حاضر پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: مسائل بین ایران و عربستان توسط وزارت امور خارجه دنبال می‌شود اما در رابطه با این موضوع پرونده تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه صحبت‌هایی در رابطه با راه‌اندازی رسانه قوه قضاییه مطرح است در حال حاضر این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: موضوع راه‌اندازی رسانه قوه قضاییه به شدت لازم است که در این رابطه با چند نفر صحبت شده و اگر افراد قبول مسئولیت کنند کار شروع خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد پرونده ستار بهشتی و فردی که اخیرا در زندان فوت شده و پزشکی قانونی علت آن را خفگی اعلام کرده، ارتباطی وجود دارد؟ گفت: اطاله دادرسی زمانی است که بر روی پرونده کار نشود و یا کارهای غیرضروری انجام شود، اما اگر پرونده‌ای در جهت روشن شدن جزئیات طول بکشد این موضوع به نفع همه اطرافیان پرونده خواهد بود.

وی ادامه داد: پرونده ستار بهشتی نه تنها طول نکشیده بلکه به نفع خود متوفی است که عامل اصلی مشخص شود. همچنین به لحاظ اهمیت موضوع قوه قضاییه و قاضی مربوطه سعی کرده‌اند تا هر راهی را بروند تا هیچ ابهامی در این پرونده باقی نماند؛ بنابراین این اطاله یک اطاله بی‌وجه است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: قرار مجرمیت در این پرونده صادر شده که بیش از 10 صفحه است و کیفرخواست نیز به زودی صادر می‌شود؛ البته این در حالیست که دادستان اشکالی را در پرونده مشاهده نکند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ستار بهشتی با پرونده دیگری که در سوال مطرح شد، ربطی به یکدیگر ندارد، همچنین در رابطه با کشته شدن فرد دیگری در زندان اطلاعی ندارم اما اگر اتفاقی افتاده باشد قطعا پرونده‌ای تشکیل می‌شود.

تشکیل پرونده‌ برای فاطمه هاشمی در قوه قضاییه

... سخنگوی دستگاه قضا در مورد احضار فاطمه هاشمی از دیگر فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دادگاه،‌ گفت: در رابطه با ایشان پرونده تشکیل و شکایت صورت گرفته اما اینکه احضار شدند یا خیر، اطلاعی ندارم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پرونده کرسنت و اتهامی که به یک نهاد نظامی در رابطه با موضوع اورینتال کیش وارد شده، گفت: در رابطه با پرونده کرسنت از سال‌ها قبل پرونده تشکیل شده و افرادی نیز در این پرونده محکوم شدند و پرونده برخی از افراد نیز مفتوح مانده است. در حال حاضر یک بخش از این پرونده به دادگاه رفته و بخش دیگرش در دادسرا است.

وی در مورد اتهام به یک نهاد نظامی در این پرونده، گفت: این موضوع مربوط به صحن مجلس است و اینکه چه پاسخی را بدهند مربوط به مجلس شورای اسلامی است، من صاحب‌نظر نیستم.

خبرنگاری با اشاره به زندانیانی که در خارج از کشور هستند از سخنگوی دستگاه قضا پرسید آیا کمکی به این زندانیان تعلق می‌گیرد؟ که وی گفت: وزارت امور خارجه یک بخشی را در رابطه با این مسائل دارد. ما نیز با برخی از کشورها قراردادهایی داریم که طبق آن قراردادها مسائل پیگیری می‌شود و با بعضی از کشورها که قراردادی نداریم وزارت امور خارجه موضوع را پیگیری می‌کند تا حقی از آنها ضایع نشود.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص بعضی از زندانیانی که در کشورهای خارجی هستند و در داخل کشور نیز تحت تعقیب قرار دارند که هم دستگاه قضایی، روابط بین‌الملل و هم وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای در رابطه با سرنوشت پناهنده‌های استرالیایی که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: به افراد توصیه می‌کنیم که به صورت قاچاق از کشور خارج نشوند، لذا برخی از این افراد با مشخصات غیرواقعی از کشور خارج می‌شوند و وقتی ایران می‌خواهد موضوع را پیگیری کند متوجه می‌شوند که تبعه ایرانی نیست و دیگر ایران نمی‌تواند از آنها دفاع کند.

وی افزود: اگر ما قرارداد انتقال محکومین را با کشور مربوطه داشته باشیم زمانی که محکوم به ایران بیاید باید ادامه تحمل کیفر را در ایران بگذارند اما گاهی اوقات مجازات‌ها متفاوتند و بعضی از کشورها مانند عربستان مجازات‌شان در رابطه با مواد مخدر بسیار سنگین‌تر از کشور ماست؛ بنابراین قراردادها متفاوت است، همچنین در حال حاضر آمار دقیق و تفکیک شده‌ای در رابطه با اینکه با چند کشور قرارداد داریم حضور ذهن ندارم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با خانواده هاشمی که در هفته گذشته سه تن از آن‌ها اخبار مهمی را در قوه قضاییه داشتند، گفت: فائزه هاشمی محکومیتی داشتند که تحمل کرد و آزاد شد، همچنین در مدت زمانی که وی در زندان بود پرونده دیگری با عنوان اخلال در نظم عمومی برایشان تشکیل شد که در تاریخ شانزدهم مرداد در دادگاه حضور پیدا کردند که دادگاه حکم تبرئه ایشان را صادر کرد.

وی همچنین در مورد پرونده مهدی هاشمی، گفت: پرونده مهدی هاشمی بعد از رفع نقایص به دادگاه می‌رود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در فیسبوک موضوعی مطرح شده که فردی به نام طاهری در زندان اعتصاب غذا کرده است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: هر از چند گاهی اینگونه اخبار در فضاهای مجازی مطرح می‌شود که اکثرا صحیح نیست. در حال حاضر در رابطه با این فرد در جریان جزئیات نیستم و نمی‌دانم که اعتصاب غذا کرده‌اند یا خیر؟

خبرنگاری با اشاره به واگذاری زمین‌های تامین اجتماعی در مدیریت وقت به بهانه حسینیه یا دانشگاه به برخی از مسئولان از سخنگوی دستگاه قضا خواستار پاسخ شد که وی گفت: این موضوع در دولت رسیدگی می‌شود و اگر دولت احساس کرد چیزی را برخلاف مصوبه واگذار کرده‌اند مصوبه را لغو می‌کند، اما اگر بدون مصوبه این اتفاق افتاده باشد این موضوع خلاف قانون است و مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود، همچنین در رابطه با این موضوع هنوز قوه قضاییه ورود پیدا نکرده است.
ایسنا