اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات جدید از خودروی برقی ایرانی


خودروی برقی غدیر ۱۱۰ در حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران آزمایش شد به گونه‌ای که رضایت اعضا از ورود این خوردوها به چرخه حمل و نقل شهر تهران را به همراه داشت.

خبرگزاری ایرنا: خودروی برقی غدیر ۱۱۰ در حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران آزمایش شد به گونه‌ای که رضایت اعضا از ورود این خوردوها به چرخه حمل و نقل شهر تهران را به همراه داشت.

 در حاشیه برگزاری هفتادو چهارمین جلسه شورا، خودروی برقی غدیر ۱۱۰ که پیش از این در سالروز هوای پاک رونمایی شده بود در حضور اعضای شورای شهر تهران نیز به حرکت در آمد.

احمد مسجد جامعی، مرتضی طلایی رییس و نایب رییس شورا، دالمقیم ناصحی، رحمت‌الله حافظی، محمد حقانی، محسن سرخو، ابوالفضل قناعتی، عبدالحسین مختاباد، علیرضا دبیر، محمد مهدی تندگویان، محسن پیرهادی و پرویز سروری از جمله اعضایی بودند که از نزدیک شاهد چگونگی عملکرد این خودرو بودند.

عملکرد این خودرو با توجه به ابعاد کوچکش و سوخت پاکی (انرژی الکتریکی) که مصرف می‌کند از جمله مواردی بود که ضرورت ورود این خودرو به چرخه حمل و نقل تهران را آشکار می‌نماید.

جزییات جدید از خودروی برقی ایرانی

مسعود ارشادی سازنده این خودرو نیز در این باره گفت: امروزه آلودگی هوا معضل بزرگی برای کلان شهرها از جمله تهران است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین منبع آلاینده هوا منابع متحرک از جمله خودرو و موتور سیکلت و نوع سوخت مصرفی آن‌ها است.

سازنده این خودروی برقی ادامه داد: استفاده از خودروهای برقی و هیبردی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های مقابله با مشکل آلودگی هوا باشد که این موضوع باید مورد توجه جدی مسئولان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد.

وی افزود: ساخت این خودرو حدود ۱۷ سال زمان برد و ۵ سال از این مدت صرف پژوهش و تحقیقات در زمینه این خودرو شد.

ارشادی در ادامه به مشخصات خودرو اشاره کرد و افزود: ظرفیت خودرو ۲ نفره و نوع آن سواری، کلاس شهری و مدل کروک است.

طول این خودرو ۲ متر و ۱۸ سانتی متر و عرض آن ۱۱۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۱۳۵ سانتی متر است که بدون باتری ۱۸۰ و با باتری ۲۸۰ کیلوگرم وزن دارد. قابلیت حمل مسافر تا سقف ۲۰۰ کیلوگرم را نیز دارد.

وی اضافه کرد: سرعت کنونی این خودرو ۶۰ کیلومتر است و با هر بار شارژ باتری تا ۴ ساعت توان حرکت دارد. این خودرو فاقد موتور سوخت احتراق داخلی است در نتیجه هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و آلودگی صوتی را به همراه ندارد.

این سازنده خودرو برقی در مورد شارژ باتری این خودرو گفت: باتری آن به راحتی با برق شهری ۲۲۰ ولت شارژ می شود و هزینه هر بار شارژ ۳ هزار ریال است.

هزینه برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت تقریبا معادل ۵ هزار ریال است.

این خودرو با هر بار شارژ قابلیت پیمایش تا ۱۰۰ کیلومتر را دارد و باید گفت هر باتری برای ۲ هزار بار شارژ طراحی شده است که این امر با توجه به هزینه هایی که امروزه شهروندان برای سوخت بنزین متحمل می شوند و آلودگی هوا، بسیار مقرون به صرفه است.

ارشادی در مورد قابلیت باتری این خودرو گفت: اکنون باتری آن توسط برق منطقه‌ای شارژ می‌شود اما امکان ارتقای آن وجود دارد تا بتوان در آینده با استفاده از انرژی‌ها تجدید پذیر شارژ شود.

وی خاطر نشان کرد: ورود این خودرو می‌تواند سر آغازی بر ورود خودروهای برقی با کاربری‌های متفاوت باشد که این امر می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

ارشادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مینی بوس ۸ نفره، وانت و موتور سیکلت دو چرخه و سه چرخه الکتریکی را نیز طراحی کرده‌ایم.

در پایان هر یک از اعضا سوار بر خودروی برقی شده و با کارکرد آن آشنا شدند.


ویدیو مرتبط :
خودروی برقی ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین خودروی برقی 2 سرنشین




قاصدک نصیر - اولین خودروی برقی 2 سرنشین ایرانی

 

اولین خودروی برقی

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از تولید انبوه خودروی برقی این دانشگاه در کیش خودرو خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر امتیاز تولید انبوه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی را به شرکت خودروسازی کیش خودرو فروخت. محمد تقی بطحایی با بیان این خبر گفت: امتیاز "قاصدک نصیر" نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی برای تولید انبوه طی قراردادی که با شرکت خودروسازی کیش خودرو منعقد شده است، واگذار شد.

 

 

وی با بیان اینکه این خودرو محصول مشترک دانشکده های برق و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر است، خاطرنشان کرد: خودروی برقی دو سرنشین ایرانی با حمایت علمی و نظارت دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در کیش تولید خواهد شد.

 

 

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره این خودرو گفت: این خودرو با یک بار شارژ 100 کیلومتر را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت می پیماید ضمن اینکه آلودگی هوایی و صوتی نیز ایجاد نمی کند. همچنین 8 باتری 120 آمپر و 12 ولت برای یک بار شارژ این خودرو کافی است.

 

 

بطحایی از مدیریت بهینه مصرف انرژی به عنوان مزیت قابل توجه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی نام برد و افزود: این خودرو بازیافت انرژی نیز دارد زیرا موتور آن در سراشیبی ها انرژی را به باتری برمی گرداند. به طور کلی می توان گفت که این خودرو راندمانی بالا با کمترین مصرف انرژی دارد.

 

 

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اعلام اینکه مدارک علمی مربوط به ساخت این خودروی برقی آماده است، افزود: این مدارک علمی به زودی به کارخانه تحویل خواهد شد. البته قرارداد و تفاهم نامه با شرکت خودروسازی منعقد شده و مقرر شده که شرکت خودروساز به ازای حمایت علمی دانشگاه خواجه نصیر، درصدی از فروش این خودرو را برای تقویت بنیه علمی دانشگاه خواجه نصیر به این دانشگاه ارائه دهد.

 

 

 

اولین خودروی برقی

 


به گزارش کائسنا به نقل از مهر، اولین خودروی برقی دو سرنشین به نام "قاصدک نصیر" به همت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی طی 10 ماه تلاش 12 شهریور ماه امسال رونمایی شد. تمامی قسمتهای این خودرو در داخل کشور طراحی و تولید شده است.

 

 

الکتروموتور این خودرو توان خود را از 8 باطری 12 ولت سرب و اسید که با یکدیگر سری شده اند و دارای جریان 55Ah هستند دریافت می کند و در صورت استفاده از باتریهایی با جریان بالاتر، شتاب خودرو به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

 

 

قاصدک نصیر،اولین خودروی برقی

 

 

موتور "قاصدک نصیر" از نوع آسنکرون 3 فاز با توان و دور نامی 9 کیلووات است. این الکتروموتور گشتاور ماگزیمم خود را از زمان شروع به حرکت در اختیار راننده قرار می دهد و این قابلیت یکی از مزایای موتورهای الکتریکی نسبت به انواع احتراقی است. وزن این موتورها 60 کیلوگرم و راندمان متوسط آن در حدود 70 درصد است.



جعبه دنده و دیفرانسیل این خودرو متعلق به خودروی پراید است و بدون هیچ تغییری در این خودرو نصب شد. در خودروی پراید تعویض دنده با استفاده از کلاچ است ولی در "قاصدک نصیر" بدون کلاچ دنده تعویض می شود.



اولین خودروی برقی



سیستم ترمز این خودروی برقی ترکیبی از الکتریکی و مکانیکی است. ترمز الکتریکی در زمانی که راننده پای خود را از پدال گاز بر می دارد به کار می افتد و با تبدیل انرژی جنبشی خودرو به انرژی الکتریکی از سرعت خودرو کاسته می شود. سیستم مکانیکی ترمز نیز در چرخهای جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است که با استفاده از نیروی هیدرولیک و بوستر خلاء عمل می کند.