اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات تورم کالاها در مرداد ماه/ کاهش تورم نقطه به نقطه



تورم کالاها در مرداد ماه ,تورم خوراکی‌ها

جزییات تورم کالاها در مرداد ماه/ کاهش تورم نقطه به نقطه

گزارش بانک مرکزی از جزییات تغییرات قیمتی 12 گروه کالایی در مرداد ماه نشان از ادامه روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه دارد.

 بانک مرکزی جزییات نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مرداد ماه سال جاری را اعلام کرد.

بر این اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مرداد ماه به عدد 173.7 رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش داشت.

این تغییر از 1.4 افزایش تیر ماه کمتر بوده است.

بنا به این گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به مرداد ماه سال 91 43.1 درصد افزایش یافته است.

همچنین طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری این شاخص نسبت به دوره مشابه سال قبل از 43.2 درصد افزایش برخوردار شده است.

همچنین میزان تورم در 12 ماهه منتهی به مرداد 92 نسبت به 12 ماهه منتهی به مرداد 91 39 درصد اعلام شده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی درمرداد ماه 92 در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است و بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سمنان با سه درصد و کمترین مربوط به آذربایجان غربی با 0.4 درصد بوده است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در استان تهران 1.2 درصد افزایش یافته است.

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها
در مرداد ماه شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با یک ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 50.8 درصد افزایش یافته است و در این گروه بهای خوراکی‌ها 50 درصد و آشامیدنی‌ها 70.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به تیر ماه 1.4 درصد افزایش یافته است.

دخانیات
این گزارش حاکی از آن است که شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل 0.6 درصد کاهش یافته است که بانک مرکزی دلیل این کاهش را پایین آمدن شاخص بهای انواع سیگار ایرانی معادل یک درصد و انواع سیگار خارجی معادل 0.4 درصد اعلام کرده است.

بر این اساس در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 90 درصد افزایش یافته است.

پوشاک و کفش
در مرداد ماه سال جاری شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به تیر ماه 1.8 درصد افزایش یافته است. شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 62.5 درصد افزایش یافته است.

مسکن،‌آب، برق ، گاز و سایر سوخت‌ها
براساس این گزارش شاخص بهای گروه مسکن،‌آب، برق و سایر سوخت‌ها در مرداد ماه سال جاری نسبت به تیر ماه 1.5 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی دلیل این افزایش را بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیر شخصی معادل 1.6 درصد و تعمیرات وخدمات ساختمانی معادل 1.8 درصد اعلام کرده است.براین اساس شاخص بهای گروه مسکن،‌آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها د رمقایسه با مرداد ماه سال 91 21.6 درصد افزایش یافته است.

اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در مرداد ماه شاخص بهای اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به تیر ماه 1.1 درصد افزایش یافته است. این شاخص نسبت به مرداد ماه سال گذشته 79.2 درصد رشد کرده است.

بهداشت و درمان
بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به تیر ماه سال جاری 3.4 درصد و نسبت به ماه مرداد ماه سال گذشته 44.9 درصد افزایش یافته است.

حمل و نقل
شاخص بهای گروه حمل و نقل نیز نسبت به تیر ماه 1.2 درصد و نسبت به مرداد ماه سال 91 49.1 درصد افزایش یافته است.

ارتباطات
در مرداد ماه سال جاری شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل 0.7 درصد و نسبت به مرداد ماه سال 91 10.5 درصد افزایش یافته است.

تفریح و امور فرهنگی
بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به تیر ماه 2.2 درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته 52 درصد افزایش یافته است.

تحصیل
در مرداد ماه سال جاری شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به تیر ماه نیم درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته 12.2 درصد افزایش یافته است.

رستوران و هتل
بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به تیر ماه 1.4 درصد افزایش یافته است. همچنین این شاخص در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته از 46.9 درصد افزایش برخوردار شده است.

کالاها و خدمات متفرقه
در مرداد ماه سال جاری شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل از 1.9 درصد افزایش برخوردار شده است. میزان افزایش این شاخص در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته تا 67.5 درصد بوده است.

شاخص تورم نقطه به نقطه از فروردین تا پایان مرداد ماه به ترتیب 42.1، 41.7، 45.1، 44 و 43.1 درصد بوده است همچنین نرخ تورم در این ماه‌ها به ترتیب 32.3، 34، 35.9، 37.5 و 39 درصد بوده است.

در حالی نرخ تورم در مرداد ماه از سوی بانک مرکزی 39 درصد اعلام شده که مرکز آمار ایران نرخ تورم مرداد ماه را 35.1 درصد اعلام کرده بود. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کاهش کم سابقه تورم نقطه به نقطه به 5.7 درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 10 برابری تورم نقطه‌ به‌ نقطه در 5 ماه


از شهریور تا دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه با متوسط کاهش دو درصدی در هر ماه 10 برابر تورم ماهانه کاهش یافت.

خبرگزاری ایسنا: از شهریور تا دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه با متوسط کاهش دو درصدی در هر ماه 10 برابر تورم ماهانه کاهش یافت.

در حالی که تورم از ابتدای سال جاری روند افزایش در هر ماه را در پیش گرفت و بیش از نیمی از سال فزاینده بود اکنون چند ماهی است که در شیب کاهشی قرار گرفته است.

بنابر آمارهای مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه یعنی تغییرات شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل که از 21 درصد خرداد سال 91 بدون هیچ کاهشی به 41.2 درصد در خردادماه سال 92 افزایش یافته بود از این زمان تا دی ماه سال جاری یعنی حدود هفت ماه گذشته با 14 درصد کاهش به 27.5 درصد رسیده است.

در عین حال تورم ماهانه که روند افزایش آن از مهرماه سال 91 آغاز شد تا انتهای مهرماه سال جاری نیز در شیب صعودی قرار داشت به طوری که با رشد بیش از12 درصدی از 24.8 درصد در ابتدای سال به 36.2 درصد در مهرماه رسید.

اما تغییرات شاخص کل در دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم ماهانه) از آبان ماه با کاهش 0.3 درصدی اولین عقبگرد خود را بعد از 13 ماه افزایش آغاز کرد و در شیب نزولی قرار گرفت به گونه‌ای که از 36.2 در مهرماه به 35.9 در آبان،35.5 در آذر و 35 درصد در دی ماه سال جاری رسید.

این در حالی است که بررسی تغییرات تورمی در زمان تغییر دولت و استقرار دولت یازدهم در اواسط مرداد ماه سال جاری نشان می دهد که در پنج ماه گذشته به عبارتی از شهریور تا انتهای دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه بیش از 10 درصد و تورم ماهانه یک درصد کاهش یافته است.

بر این اساس تورم نقطه به نقطه با متوسط کاهش دو درصدی در هر ماه از 37 درصد در شهریور به 27.5 درصد در دی ماه کاهش یافته است.

همچنین تورم ماهانه با کاهش متوسط0.2 درصدی در هر ماه از 36 درصد در ششمین ماه سال جاری به 35 درصد در اولین ماه زمستان رسیده است.

بنابراین گزارش در پنج ماه گذشته تورم نقطه به نقطه 10 برابر تورم ماهانه کاهش یافته است.