اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات ترمیم دومین اثر طبیعی ایران


7 ماه از اجرای طرح ممنوعیت ورود به «باداب سورت» می‌گذرد، اکنون دسترسی به دومین اثر طبیعی ملی بی‌آنکه تغییری در احیاء و ترمیم حوضچه‌ها ‌حاصل شده باشد، آزاد شده است. این را مردم محلی و البته راهنمایانی می‌گویند که تمام این 7 ماه ممنوعیت را بی‌وقفه در باداب سورت تور اجرا کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: 7 ماه از اجرای طرح ممنوعیت ورود به «باداب سورت» می‌گذرد، اکنون دسترسی به دومین اثر طبیعی ملی بی‌آنکه تغییری در احیاء و ترمیم حوضچه‌ها ‌حاصل شده باشد، آزاد شده است. این را مردم محلی و البته راهنمایانی می‌گویند که تمام این 7 ماه ممنوعیت را بی‌وقفه در باداب سورت تور اجرا کرده‌اند.

باداب‌سورت، چشمه‌های پلکانی تراورتنی کم‌نظیری در جهان است که در روستای اُروست، بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع شده و بعد از دماوند، دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی است که در سال‌های اخیر به دلیل حجم تردد به داخل حوضچه‌ها با خشکی و تغییر رنگ مواجه شده است. بنابر اظهارات مردم روستای اُروست، در پایان هفته حدود 300 تا 400 دستگاه خودرو در منطقه حضور دارد.

شهریور 94 شورای تامین ساری ورود به چشمه‌های باداب سورت را ممنوع اعلام کرد. انگیزه، احیا و ترمیم طبیعی حوضچه‌ها در یک دوره تنفس موقتی بود. از حدود یک ماه قبل و دقیقا پیش از آغاز نوروز که اوج سفرهای داخلی است، معاون گردشگری استان مازندران ورود به سایت طبیعی باداب سورت را آزاد اعلام کرد. «مهران حسنی» معتقد بود، روح به چشمه‌های باداب سورت دمیده شده است.

مردم محلی اما حرف دیگری می‌زنند. یکی از ساکنان روستایی در نزدیکی باداب سورت به ایسنا می‌گوید: حتی زمانی که ورود به این چشمه‌ها ممنوع اعلام شد، باز هم مردم به این منطقه می‌آمدند. آخر هفته‌ها ورودی روستای «اروست» پر از ماشین‌های سواری و مینی‌بوس تورهای گردشگری بود.

با این حال «دلاور بزرگ‌نیا»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از اجرای طرح کنترل آمد و شد گردشگران به باداب سورت، راضی به نظر می‌آید. او به ایسنا می‌گوید: ورود بسیاری از تورها به این اثر طبیعی کنترل شده و گردشگران با هماهنگی وارد منطقه می‌شوند، آژانس‌های گردشگری هم برای اجرای تور در این منطقه شناسایی شده‌اند.

فنس‌کشی در اطراف این سایت طبیعی و استقرار یگان حفاظت از جمله اقداماتی بود که طبق اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران برای حفاظت از اثر این طبیعی ملی انجام شد. اقداماتی که به گفته‌ی بزرگ‌نیا، در دوره‌ای مردم چندان اعتنایی به آن نمی‌کردند و حتی گاهی به مخالفت با آن نیز می‌پرداختند.

علی شادلو که مسؤلیت کمپین «قلب من برای میراث‌مان می‌تپد» را به عهده دارد، مهرماه سال گذشته با توجه به تخریب حجم قابل توجهی از حوضچه‌های «باداب سورت» طی سال‌های گذشته به دلیل نا آگاهی و اطلاعات عمومی ضعیف مردم از موقعیت و شرایط ژئوتوریسمی مهم این منطقه در قالب اثر ثبت شده ملی به منظور تغییر نگاه مردم محلی، همکاری و تعامل فعالان این حوزه و نیز جلب حمایت تصمیم‌سازان فرابخشی، نخستین برنامه‌ی اجرایی این کمپین را به محض راه‌اندازی آن، به پاکسازی باداب سورت اختصاص داد.

او درباره وضعیت باداب سورت با توجه به دسترسی آزاد گردشگران به این اثر طبیعی کمیاب به ایسنا می‌گوید: اخیرا به باداب سورت نرفته‌ام، اما با محلی‌ها در ارتباط مستمر هستم، اطلاع دارم ورود تورها به این منطقه همچنان در جریان است و مردم مانند گذشته داخل حوضچه‌ها می‌شوند.

شادلو اظهار می‌کند: اگر مسؤولان مازندران معتقدند آمد و شد گردشگران به داخل حوضچه‌های باداب سورت کنترل شده و اوضاع آن به‌سامان است، مستنداتی ارائه دهند که چه تعداد نگهبان از زمان توقف ورود گردشگران به این منطقه مستقر کرده‌اند. آیا در این مدت مسیری برای رفت و آمد گردشگران آماده شده است؟ جامعه محلی چه آموزش‌هایی دیده‌اند تا خود نگهبان و حامی این اثر طبیعی ملی باشند؟ آیا فنس‌کشی کردن محیط این چشمه‌ها می‌تواند بازدارنده‌ی ورود گردشگران باشد یا همچنان نیسان داخل حوضچه‌ها می‌شود؟

او سپس به بی‌توجهی‌هایی که تا کنون نسبت به آموزش جامعه محلی ساکن در اطراف آثار طبیعی شده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سال گذشته وقتی برای پاکسازی باداب سورت رفته بودیم، یکی از راهنماهای محلی از گردشگران‌اش خواست منتظر بمانند تا ما آن منطقه را ترک کنیم و آن‌ها با خیال آسوده وارد حوضچه‌ها شوند، چون نگران بودند ما با آن‌ها برخورد کنیم. برای آن‌که محلی دیگر دست به چنین کارهایی نزنند، چه آموزش‌هایی را فرا گرفته‌اند؟ ما در جریان برنامه «قلب من برای میراث‌مان می‌تپد» به این نتیجه رسیدیم که باید تورگردان‌ها و راهنمایان تور را آموزش دهیم تا حفاظت از این اثر طبیعی برای آن‌ها هم مهم و ارزشمند جلوه کند.

این مدرس و راهنمای تور می‌گوید: من اساسا فرد منتقدی نیستم، اما برای ارائه پیشنهاد در هر یک از این بخش‌ها آمادگی کامل دارم و معتقدم اقداماتی که کمپین انجام داده در حد یک تلنگر بوده و مطمئنم ادامه‌ی آن اثر خود را خواهد گذاشت. ما برای برنامه باداب سورت نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه کردیم که فقط حدود شش میلیون تومان آن صرف ساخت یک تابلوی تحلیلی تفسیری 12 متری شد، تابلویی که بنر آن نمی‌دانم بر اثر چه اتفاقی، اکنون افتاده است!

شادلو اضافه می‌کند: تا جایی که می‌دانم و از محلی‌ها شنیده‌ام، در این مدت اتفاق اثرگذاری در باداب سورت نیافتاده است، درحالی‌که ما نمونه‌ها و راهکارهای مدیریتی و عملیاتی تجربه شده‌ای در داخل کشور داریم که موفق‌ترین مورد آن، «تالاب کانی‌برازان» است. تجربیاتی که براحتی می‌توان در این منطقه اجرا کرد و اصلا هم کار سختی نیست.

پایان این هفته کارگروه سامان‌دهی باداب سورت، با حضور مقامات استان مازندران و همچنین مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری که کمیته طبیعت‌گردی نیز زیر مجموعه آن است، همزمان با آغاز تورهای باداب سورت، تشکیل جلسه می‌دهد تا برای سرنوشت دومین اثر ملی طبیعی ایران که درحال رنگ‌باختن است، تصمیم گرفته شود.


ویدیو مرتبط :
دستگاه سه کاره که قادر به شناسایی جزییات تومورها و توده های غیر طبیعی بدن است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات دومین دادگاه اختلاس بیمه ایران


دومین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ بیمه به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور چهار قاضی مستشار در دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

خبرگزاری مهر: دومین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ بیمه به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور چهار قاضی مستشار در دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

 این پرونده 78متهم دارد که 10 نفر از آنها با قرار قانونی در زندان به سر می‌برند.

پیش از این متهمان در شعبه 76 دادگاه کیفری سه جلسه محاکمه شده بودند که با توجه به نقص های موجود در پرونده قاضی مدیرخراسانی پرونده اختلاس بیمه را برای رفع نواقص به دادسرا بازگرداند.

 در آنجا هم با تکمیل تحقیقات پرونده بار دیگر به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.


صبح امروز جلسه دادگاه با حضور تعدادی از متهمان پرونده به صورت علنی در سالن اجتماعات دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

در این جلسه وکلای متهمان نیز حضور دارند و قرار است کیفرخواست متهمان توسط قاضی ذبیحی زاده نماینده دادستان تهران قرائت شود.

 همچنین قاضی مرادی، جهانی، کوهکن و ملکی چهار قاضی مستشار این دادگاه هستند.


جلسه قبل که روز دوشنبه برگزار شد به اتهامات چهار متهم ردیف اول پرونده رسیدگی شد و متهمان به همراه وکلای خود به دفاع از اتهاماتشات پرداختند.

به گفته رئیس دادگاه های کیفری استان تهران، جلسات دادگاه اختلاس بیمه در روزهای زوج هفته برگزار می شود و تا دو ماه آینده حکم مجازات متهمان پرونده صادر خواهد شد.  

نام «م.ر» در دادگاه مجددا مطرح شد/رئیس سابق دیوان محاسبات متهم است

نماینده دادستان تهران گفت: موضوع «م.ر» که در جلسه قبلی دادگاه اختلاس بزرگ بیمه مطرح شد مربوط به دوران ریاست وی در دیوان محاسبات بود.

 ذبیحی در ابتدای جلسه دوم رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه که صبح چهارشنبه در دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد با حضور در جایگاه گفت: در ابتدای جلسه گذشته نام «م.ر»که در جلسه قبل برده شد مربوط به دوران ریاست دیوان محاسبات وقت بوده است و ربطی به سمت فعلی وی ندارد که اصلاح می شود. 


نقش آقای خاص در اختلاس بزرگ/ پایان بخش نخست دومین جلسه دادگاه

بخش نخست دومین جلسه دادگاه اختلاس بیمه در حالی دقایقی قبل به پایان رسید که به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده معروف به آقای خاص هنوز رسیدگی نشده است.

در جلسه امروز تعدادی از متهمان به تشریح نحوه وصول چک ها برای اعضای این شبکه پرداخت. یکی از متهمان نیز در بخشی از دفاعیاتش به نقش «ج. الف»- آقای خاص-  در پرونده اشاره کرد.

 "ج. الف" 38 ساله فاقد محکومیت کیفری اهل شهرستان خوی فاقد سابقه کیفری متهم ردیف پنجم این پرونده است. بر اساس کیفرخواست او در این پرونده دارای اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل ، تحصیل مال نامشروع و غصب عنوان مامور وزارت اطلاعات است.

او در ابتدا همکاری خود را با متهمان ردیف اول و دوم آغاز کرد و بر اساس گزارش سازمان بازرسی کشور، "ج .الف " شبکه ای را به محوریت خود برای برداشت غیر قانونی از حساب بیمه ایران تشکیل داده بود. اغلب پول های برداشته شده نیز به حساب او واریز می شد.

او پس از مدتی با یک دلال بنگاه های زود بازده آشنا شد و فعالیت مجرمانه خود را گسترش داد. ارتباط های ناسالم او با برخی افراد در استانداری به خصوص آقای "د " -معاون وقت استاندار- باعث شد در این راه به درآمد میلیاردی دست پیدا کند.

بر اساس کیفرخواست خوانده شده در دادگاه ، آقای خاص برای پیشبرد اهدافش از موقعیت رابطانش در استانداری، موقعیت قضایی برخی افراد، واگذاری خودروهای گران قیمت و ارتباط با یکی از مقامات عالی رتبه در قوه مجریه استفاده می کرد.

نفوذ آقای خاص در برخی دستگاه ها و ارتباطاتش باعث شده بود که متهم ردیف اول و دوم در جریان تحقیقات مدعی شوند که از او می ترسیدند. به طوری که متهم ردیف دوم در اعترافاتش گفته " من از آقای "ج.الف" می ترسیدم. الان هم می ترسم. در آینده هم خواهم ترسید."

به گفته نماینده دادستان در دادگاه اختلاس بیمه ، پرینت تماس های "ج.الف"  نشان داد ، او سیم کارت های سوئدی با پیش شماره های 0046 و 0047 داشته است که با نقاط مختلف تهران و شهرهای دیگر تماس می گرفت . گرچه او در بازجوئی ها منکر شد و گفت با یک 0919 تماس های خود را می گرفته است.

همچنین بررسی حساب بانکی " ب. غ" از متهمان پرونده نیز نشان داده از سوی "ج.الف" و مقام مسوول در قوه مجریه پول هایی به حسابش واریز شده که نماینده دادستان درباره منشاء این پول ها و علت واریز آن صحبتی به میان نیاورد.