اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات تازه از اختلاس در بنیاد شهید



جزییات تازه از اختلاس در بنیاد شهید

روزنامه خراسان که از آغاز انتشار، خبر اختلاس در بنیاد شهید را منتشر کرده بود و همچنان پیگیر بحث اختلاس در این نهاد است، در شماره امروز خود جزییات جدیدی از این اختلاس را منتشر کرده است. 

در گزارش این روزنامه آمده است: «یکی از مقامات رسیدگی کننده به این پرونده به خراسان گفت: متهم در ۲ مورد اقدام به اختلاس ۹ و ۶ میلیارد تومانی کرده است؛ هرچند مبلغ ۹ میلیارد تومان در‌‌‌ همان مراحل اولیه به حساب بنیاد شهید برگشته اما این مورد نیز از جمله اتهامات این مقام سابق بنیاد شهید است. در همین ارتباط مسعود زریبافان، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، چندی پیش توضیح داد که رقم واقعی اختلاس، کمتر از نصف مبلغ اعلام شده است. 

زریبافان به ایسنا گفت: رقم واقعی ۱۵ میلیارد نبوده بلکه حدود ۶ میلیارد تومان بوده است و تمام این مبلغ اکنون توسط قوه قضائیه باز پس گرفته شده است». 

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: «به گزارش خراسان، اولین سرنخ‌ها در خصوص این اختلاس ۲ سال قبل کشف شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که یکی از مقامات بنیاد که به دلیل سوابق ۲ پست کلیدی در اختیار داشت، مبالغ میلیاردی را به صورت غیرقانونی در حساب‌های مالی بنیاد شهید جابجا کرده است. پرداخت حق بیمه عمر افراد تحت پوشش، موضوعی بود که این مرد از آن برای اجرای نقشه پیچیده‌اش استفاده کرده بود. به این ترتیب که هنگام پرداخت این پول به شرکت بیمه، چند میلیارد بیشتر واریز کرد و بعد از مدتی از راه تبانی با برخی مسئولان بیمه، مرحله دوم نقشه‌اش را اجرا کرد و طی آن از مسئولان بیمه خواست مبلغ اضافی را به حساب خودش واریز کنند. به این ترتیب، چندین میلیارد از بیت‌المال که سهم خانواده‌های شهدا و ایثارگران بود، به طور غیرقانونی به حساب شخصی این مقام بنیاد واریز شد»./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
گلایه مادر شهید علیرضا نصیری از بنیاد شهید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال اختلاس در بنیاد شهید



تخلفات بنیاد شهید,اختلاس در بنیاد شهید,رییس بنیاد شهید

اعلام شکایت زریبافان از 2 نماینده عضو تحقیق و تفحص

جنجال اختلاس در بنیاد شهید

هنوز مشخص نیست که طی دوران هشت‌ساله ریاست احمدی‌نژاد بر هیات‌ دولت‌های نهم و دهم بر کشور چه گذشته است؛ که همچنان «تحقیق و تفحص»‌های مجلس از نهاد‌های تحت امر دولت می‌تواند سروصدا بلند کند.

اما در بین هیات‌های تحقیق و تفحصی که از سوی مجلس تشکیل شده است، خبر نتایجی که هیات تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، تلخ‌تر است. بنیادی ثروتمند که در کمتر دوره‌ای توانسته است رضایت خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران جنگ را تامین کند.

 

اما انتصاب یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، مسعود زریبافان به ریاست این سازمان، باعث شدت گرفتن برخی نارضایتی‌ها شد. تا جایی که درنهایت مجلس، خرداد ماه امسال طرح تحقیق و تفحص از این بنیاد را به تصویب رساند.

 

نتایج این تحقیق و تفحص چنان غیرقابل باور بود که غلامعلی جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی، عضو هیات تحقیق و تفحص، پیش‌تر در گفت‌وگو با خانه ملت، ارگان خبری روابط عمومی مجلس، تنها با اشاره به گوشه‌هایی از این نتایج خبر داد که تاکنون تنها 80 مورد تخلف محرز از این بنیاد ثبت شده است.

 

دیروز صبح مسعود زریبافان، رییس بنیاد شهید در واکنش به این سخنان جعفرزاده در برنامه شبکه خبر، اتهام‌هایی را به او و دیگر اعضای این هیات وارد کرد. غلامعلی جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی، دیروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سخنان زریبافان خبر داد که این هیات به نکات تلخ و باورنکردنی در جریان تحقیق از این بنیاد دست پیدا کرده است.

 

تنها بخشی از این حقایق تلخ، ثبت 80 مورد تخلف ثبت شده از این بنیاد است. تخلف‌هایی که به گفته این نماینده مجلس کار را به جایی رسانده تا هر روز عده‌ای در مقابل مجلس تجمع کنند. احتمالا اشاره او به تجمع سه روز پیش خانواده‌های جانبازان و ایثارگران دوران جنگ در مقابل مجلس است.

 

کسانی که در آن تجمع شرکت کرده بودند به خدمات حمایتی بنیاد شهید اعتراض داشتند. جعفر‌زاده در ادامه به مخالفان تحقیق از بنیاد شهید وعده داد که این پرونده را تا آخرین لحظه و به صورت جدی و قاطعانه پیگیری خواهند کرد.


صبح دیروز، رییس این بنیاد در برنامه سیمای خبر شبکه تهران در واکنش به نتایج هیات تحقیق و تفحص، در مقام پاسخ‌گویی به این اتهام‌ها بر آمد. زریبافان در ابتدای این برنامه و در واکنش به سوال شبکه خبر درباره یافته‌های هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به خبرنگار این شبکه گفت: «شما خبرنگاری جویای نام هستید و از این رو خبر کذب منتشر کرده‌اید و من حق خود می‌دانم از شخص شما شکایت کنم.»

 

در ادامه این برنامه، رییس بنیاد شهید از شکایت علیه دو تن از نمایندگان، به علت وارد کردن اتهامات واهی و تشویش اذهان عمومی نسبت به بنیاد و مدیران آن خبر داد و مدعی شد: «این افراد از مدیران سابق بنیاد هستند که به علت سهل‌انگاری‌ها و تخلفات فراوان از سمت مدیریت در بنیاد برکنار شده‌اند و یکی از آن‌ها بدون این‌که شش ماه قبل از ورود به مجلس از سمت خود در بنیاد استعفا دهد، در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرده است و این یک تخلف انتخاباتی است.»

 

هرچند در متن خبری که پایگاه خبری بنیاد شهید منتشر کرده است، اسمی از غلامعلی جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی، وجود ندارد اما او در این برنامه بارها به نام این نماینده مجلس اشاره کرده است و پرونده و عملکرد مدیریتی او را دارای شبهه دانست. زریبافان حتی مدعی شد که مصاحبه‌های جعفرزاده و تلاش‌های هیات تحقیق و تفحص به علت مخالفت بنیاد در انتقال او به دانشگاه گیلان با انگیزه‌های شخصی است.

 

جعفر‌زاده در نطق دیروز خود در مجلس با اشاره به سخنان زریبافان در برنامه تلویزیونی خبر داد که «درباره تهمت‌ها، افتراها و توهین‌هایی که از سوی رییس بنیاد شهید نسبت به من مطرح شد، به مراجع حقوقی مراجعه خواهم کرد.» او این دست اقدامات رییس بنیاد شهید را مصداق «خلیفه‌کشی دانست.»

 

زمزمه‌های اختلاس از بنیاد شهید از مرداد ماه سال 91 شروع شد. زمانی که ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه شدند یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه پنج‌میلیارد تومان بوده مبلغ ۹‌میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. ابتدا رقم این اختلاس 15‌میلیارد تومان اعلام شد ولی مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید اعلام کرد این اختلاس شش‌میلیارد تومان بیشتر نبوده است.


متعاقب آن اتفاق، خبر اختلاس از بانک دی، بانکی که با سرمایه بنیاد شهید تاسیس شده بود، جامعه ایثارگری را دوباره شوکه کرد. این خبر دست‌آویزی شد تا موج شکایت‌های مردمی به نمایندگان مجلس سرازیر شود تا این‌که درنهایت نمایندگان مجلس تصویب کردند که از بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیق و تفحص انجام شود.

 

عباس فلاحیان نماینده مجلس نهم اختلاس در بانک دی و عدم پرداخت مطالبات جانبازان را از دلایل این مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: مشکلات بانک دی، رها کردن مساله اشتغال جانبازان و مشکلات درمانی آنان و همچنین مشکل آسایشگاه بقیه‌الله از عواملی بود که درنهایت منجر شد تا طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید امور ایثارگران رأی بیاورد.

دنیای اقتصاد