اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات بسته کامل لیزینگ مسکن


دبیرکل کانون لیزینگ های ایران از برنامه ای برای آماده کردن بسته کامل لیزینگ مسکن خبر داد و گفت: در آینده نزدیک لیزینگ مسکن کشور با نرخ سود شناور که هم اکنون در بانک مرکزی در دست بررسی است راه اندازی خواهد شد.

خبرگزاری مهر: حمید شیروانی امروز در جمع خبرنگاران از بررسی لیزینگ مسکن توسط وزارت مسکن و شهرسازی و اعلام موافقت با آن طی نامه ای به بانک مرکزی خبرداد و افزود: بخش نظارتی بانک مرکزی موافق اجرایی شدن لیزینگ مسکن است به همین دلیل بسته ای در این زمینه آماده می کنیم تا آن را به بانک مرکزی ارسال نماییم.

دبیرکل کانون لیزینگ های ایران از تدوین یک بسته کامل لیزینگ مسکن در کانون و بررسی عوامل مرتبط با آن همچون نرخ سود شناور و ... در بانک مرکزی در این زمینه خبر داد و افزود: این موضوع در شورای پول و اعتبار نیز مطرح می شود و در آینده نزدیک لیزینگ مسکن کشور راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس شرکت های لیزینگ به بحث لیزینگ مسکن وارد می شوند تا بتوانند 70 الی 80 درصد پول خرید خانه را تامین کنند و مشتریان تنها 20 درصد هزینه را متقبل شوند و یا اینکه تامین مالی مسکن اجاره 99 ساله و ... در این طرح می تواند اجرایی شود که البته تمامی اینها بستگی به نظر بانک مرکزی و وزارت مسکن و شهرسازی دارد.

شیروانی با اشاره به اینکه نظر اکثر مدیران دولتی از جمله وزیر مسکن نسبت به لیزینگ مسکن مثبت است، گفت: در سطح بانک مرکزی نیز رئیس کل بانک مرکزی موافق اجرایی شدن آن است. در این زمینه اعتقاد داریم که می توانیم مردم را بر اساس سطح درآمدی که دارند صاحب خانه کنیم و تفاوت لیزینگ با تسهیلات بانکی نیز در همین است.

وی با بیان اینکه لیزینگ ها می توانند در کنار دولت مشکل مسکن را حل کنند، گفت: شرکت های لیزینگ اثر مثبتی در اقتصاد دارند و در عین حال می توانند موسسات مالی بزرگ را از لحاظ مالی تامین مالی کرده و به منظور خرید تجهیزات مورد نیاز آنها اقدام کنند تا در نهایت باعث افزایش تولیدات شود. از سوی دیگر لیزینگ ها می توانند تولیدات این واحدها و بنگاهها را به مصرف کنندگان که توان و قدرت خرید بالایی ندارند بفروشند و در نهایت تمامی اینها در رفاه اجتماعی مصرف کنندگان تاثیرگذار است.

شیروانی خواستار حمایت جدی دولت از صنعت لیزینگ کشور شد و گفت: طی نامه هایی به استانداران سراسر کشور از آنها درخواست کردیم که در شناسایی سرمایه گذارانی که مشکل تامین مالی دارند به ما کمک کنند تا بتوانیم امکانات خود را در اختیار آنها برای افزایش تولیدات قرار دهیم.

دبیرکل کانون لیزینگ های ایران از طرحی برای جایگزین کردن خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده خبر داد و افزود: بر این اساس خط تولیدی وارد خواهیم کرد تا با بازده خوب و قیمت پایین تسهیلات مناسبی را در اختیار بخش خودرو به مردم اختصاص دهیم.

شیروانی حجم عملیات شرکت های لیزینگ در سال 92 را 18 هزار و 519 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال 91 کاهش یافته که دلیل آن اتمام مجوز شرکت های لیزینگ بوده اما هم اکنون مجوز فعالیت 5 ساله برای اولین بار به لیزینگ ها ارائه می شود.

همچنین حمید ابدالی رئیس هیئت مدیره کانون لیزینگ های ایران گفت: با وجود اینکه هم اکنون فعالیت لیزینگ مسکن از سوی بانک مرکزی ممنوع است اما با فعال شدن این صنعت سایر صنایع مرتبط نیز رونق می یابد همچنین لیزینگ لوازم خانگی نیز می تواند توسعه یابد.

در عین حال علی زارعی عضو هیات مدیره کانون لیزینگ های ایران نیز گفت: ضریب نفوذ لیزینگ در جهان 5 درصد و در ایران 3.5 دهم درصد است این در حالی است که بسیاری از کارها می تواند در ایران به صورت لیزینگ انجام شود اما به دلیل موانع قانونی وعدم آشنایی مردم به خوبی جا نیفتاده است.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات کامل مسکن ویژه تهران اعلام شد


شرایط ثبت نام مسکن ویژه تهران از 25 شهریورماه اعلام شد.

خبرگزاری مهر: شرایط ثبت نام مسکن ویژه تهران از 25 شهریورماه اعلام شد.

 شیوه نامه ثبت نام اولیه متقاضیان خرید مسکن در شهر تهران از تاریخ 25 شهریورماه از طریق سایت به صورت اینترنتی و از طریق سایت Tehran.maskanmehr.net انجام خواهد شد.

 مشروح شرایط ثبت نام در زیر آمده است:

بخش اول : شرایط متقاضیان:

1- فاقدین مسکن: افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 01/01/1384 فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

2- متاهل و یا سرپرست خانواده

3- دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت مستمر در شهر تهران (5 سال اخیر)

4- فاقد سابقه استفاده از تسهیلات دولتی در سنوات قبل

توجه‌: متقاضیانی که قبلا از طریق وزارت تعاون سابق یا وزارت مسکن سابق و یا از هر طریق دیگری در مسکن مهر ثبت نام نموده‌اند و اطلاعات آنها در سامانه ثبت نام موجود می باشد نمی‌توانند ثبت نام نمایند.

مدارک لازم جهت احراز شرایط متقاضیان به شرح 4 بند فوق:

متقاضیان باید مدارک زیر را برای بررسی احراز شرایط بصورت الکترونیکی (اسکن شده) از طریق اینترنت ارائه نمایند. اصل مدارک پس از امتیازبندی در مراحل تشکیل پرونده دریافت خواهد شد.

توجه : هرگونه مغایرت مدارک اسکن شده و اصل مدارک سبب ابطال ثبت نام و محرومیت از ثبت نام مجدد خواهد شد.

1- مدارک لازم برای بند یک:


تعهد و اقرار رسمی مبنی بر واجد شریط بودن خود و افراد تحت تکفل به شرح بند 1.

لازم به ذکر است این امر از طریق بانکهای اطلاعاتی مرجع مانند بانک زمین و مسکن، بانک استعلام سوابق، بانک اطلاعات دریافت کنندگان تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن از تاریخ 1/1/1384، بانک اطلاعات ثبت نام مسکن مهر، بانک اطلاعات فروش اقساطی تسهیلات مسکن و سایر بانک‌های اطلاعاتی کنترل خواهد شد.

2 – مدارک لازم برای بند دو:


شناسنامه معتبر و کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل و سایر مدارک معتبر قانونی در خصوص سرپرست خانوار بودن متقاضی

3 – مدارک لازم برای بند سه :


اگر متقاضی کارمند دولت و محل کار وی از 5 سال پیش شهر تهران باشد، حکم کارگزینی و گواهی معتبر از اداره متبوع

اگر متقاضی از 5 سال پیش شاغل در بخش غیر دولتی در شهر تهران می باشد، گواهی و دفترچه بیمه تامین اجتماعی معتبر به همراه گواهی محل کار

توجه: در صورتیکه متقاضی جز دو حالت فوق نباشد باید گواهی تحصیلی معتبر خود و یا افراد تحت تکفل خود را که نشاندهنده تحصیل از 5 سال پیش تاکنون در یکی از مراکز آموزشی معتبر دولتی در شهر تهران باشد ارائه نماید.

سایر حالتهای ممکن: هرگونه مدرک معتبر دیگری که بتواند این شرط را احراز نماید.

4 – مدارک لازم برای بند چهار:

این امر از طریق بانکهای اطلاعاتی مرجع مانند بانک زمین و مسکن، بانک استعلام سوابق، بانک اطلاعات دریافت کنندگان تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن از تاریخ 1/1/1384، بانک اطلاعات ثبت نام مسکن مهر، بانک اطلاعات فروش اقساط تسهیلات مسکن کنترل خواهد شد.

5 – سایر مدارک:


برگه خلاصه اطلاعات به شرح مندرج در مرحله سوم ثبت نام که در بخش دوم آورده شده است.

بخش دوم ؛ مراحل ثبت نام:

متقاضی باید پس از مطالعه شرائط مندرج در بخش اول و اطمینان از دارا بودن شرائط مذکور به شرح مراحل زیر اقدام به ثبت نام اولیه نماید.

مرحله اول: متقاضی باید در مهلت مقرر ثبت نام با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن در شهر تهران اقدام به افتتاح حساب مسدود با سرفصل معین که برای مسکن تهران در نظر گرفته شده است نماید و مبلغ  200 میلیون ریال به حساب واریز نمایند.

این حساب طبق ضوابط بانک مسکن دارای سود سپرده کوتاه مدت خواهد بود. مبالغ واریزی کمتر از 200 میلیون ریال قابل قبول نمی‌باشد و تا اعلام بانک و رفع مسدودی غیر قابل برداشت خواهد بود.

مرحله دوم: متقاضی باید در مهلت مقرر با مراجعه به سایت اقدام به ثبت اطلاعات تکمیلی و بارگذاری مدارک مندرج در بخش اول نماید. لازم بذکر است اطلاعات متقاضیانی که به شرح مرحله اول اقدام به افتتاح حساب نموده‌اند بصورت سیستمی از بانک مسکن دریافت و احراز اولیه شرایط متقاضیان با استفاده از بانک اطلاعات متقاضیان ثبت نام شده در مسکن مهر، بانک استعلام سوابق، بانک اطلاعات دریافت کنندگان تسهیلات مسکن از بانک مسکن پس از تاریخ 1/1/1384 صورت می‌گیرد و اگر کسی سابقه داشته باشد امکان ورود به سایت نخواهد داشت و مراتب جهت رفع مسدودی حساب و استرداد وجوه پرداختی به بانک اعلام می‌شود.

توجه: بعد از پایان مهلت هیچگونه مدرک جدید پذیرفته نمی‌شود.

توجه: در صورتی که یک یا چند شرط  از متقاضیان احراز نگردد مراتب به اطلاع متقاضی می‌رسد و متقاضی فقط یکبار با مراجعه حضوری و ارائه مستندات اجازه رفع نقص تا 10 روز کاری را خواهد داشت. جهت این کار باجه رفع نقص و رسیدگی تشکیل می‌شود تا تشکیل پرونده گردد و تا 5 روز کاری رسیدگی و نتیجه قطعی اعلام می‌گردد. در صورت عدم مراجعه حضوری و یا عدم احراز شرائط پس از مراجعه حضوری متقاضی غیر واجد شرائط جهت رفع مسدودی حساب و استرداد وجوه پرداختی به بانک مسکن اعلام می گردد. در صورت احراز شرائط در بررسی مجدد، متقاضی می تواند جهت ورود اطلاعات تکمیلی به شرح مرحله دوم وارد سایت شود.

مرحله سوم : متقاضی باید پس از ورود اطلاعات برگه خلاصه اطلاعات را از سایت چاپ نموده و پس از امضاء و اثر انگشت این برگه را نیز اسکن و بارگذاری نماید.

در این برگه علاوه بر اطلاعات ثبت نامی متقاضی اقرار مینماید که کلیه مطالب و مندرجات را مطالعه و با آگاهی کامل از شرائط اقدام به ثبت نام نموده است و در چارچوب مقررات مربوط به وظایف قانونی خود عمل نماید . در غیر اینصورت به سازمان اختیار تام در خصوص تصمیم گیری میدهد و مسئولیت عواقب هر گونه عدم ایفای تعهدات پیش بینی شده در این اطلاعیه را بر عهده می گیرد.

مرحله چهارم: امتیاز دهی به متقاضیان بر مبنای برگه خلاصه اطلاعات و مدارک اسکن شده به شرح زیر صورت می‌گیرد. در این مرحله ادعای متقاضیان در خصوص اقشار ویژه شامل خانواده محترم شهدا و جانبازان، نخبگان و مدال آوران به ترتیب از بنیاد شهید و بنیاد ملی نخبگان و اداره کل تربیت بدنی استان تهران استعلام می‌گردد. استعلام در صورت توافق با نهادهای مذکور با دریافت بانک اطلاعاتی و مکانیزه صورت خواهد گرفت و در غیر اینصورت با استعلام کتبی انجام می‌گیرد.

توجه : امتیازدهی به متقاضیان به شرط احراز شرائط قانونی مندرج در بخش اول به شرح زیر صورت می گیرد:

متاهل و سرپرست خانوار بودن:  10 امتیاز

هر فرزند تحت تکفل: 3 امتیاز

سابقه سکونت بیش از 5 سال در تهران:  هر سال مازاد بر 5 سال و بصورت مستمر 1 امتیاز تا سقف 10 امتیاز
 
همسر محترمه شهید، فرزندان محترم شهدا، جانبازان معزز بالای 25 درصد، آزادگان محترم، رزمندگان بازاء هر 6 ماه

حضور در جبهه تا سقف 3 امتیاز
 
نخبگان علمی 3 امتیاز
 
مدال آوران ورزشی در سطح آسیائی، جهانی و المپیک 3 امتیاز

توجه: در صورتیکه متقاضی جز بیش از یک گروه اقشار مذکور در بند 4 باشد
 
توجه : در صورت اینکه متقاضیان دارای امتیاز یکسان باشند، قرعه کشی انجام خواهد شد.

توجه : در صورتی که در هر مرحله ای از ثبت نام و واگذاری خلاف ادعای متقاضی و اطلاعات ثبت شده توسط وی با توجه به بررسیها ثابت شود برای کل دوره ثبت نام مسکن مهر در لیست ممنوعه قرار می گیرد.

مرحله پنجم: در این مرحله متقاضیان رتبه بندی شده جهت تشکیل پرونده و ارائه اصل مدارک و مستندات دعوت بعمل می آید.هر اولویت 3 روز کاری مهلت خواهند داشت و در انتها  مهلت 5 روزه برای آنهائی که موفق به مراجعه نشده اند در نظر گرفته می شود.

بخش سوم ؛ شرائط پرداخت بها و اقساط مورد نظر:

مبلغ کل هر واحد شامل بهای تمام شده ساخت اعیان با احتساب کلیه هزینه های مربوط و بهای کارشناسی روز قدر السهم عرصه خواهد بود که بصورت نقد و اقساط و به شرح زیرپرداخت می شود:
 
سهم نقدی : کل بهای تمام شده ساخت اعیان و هزینه های مربوطه و 30 درصد از بهای کارشناسی روز قدرالسهم عرصه بصورت نقدی و در 5 مرحله به شرح زیر پرداخت می گردد:

پرداخت اول: 200 میلیون ریال بهنگام افتتاح حساب در بانک مسکن
 
پرداخت دوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت اول بشرح مراحل مندرج در این بخش

پرداخت سوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت دوم بشرح مراحل مندرج در این بخش
 
پرداخت چهارم : 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت سوم بشرح مراحل مندرج در این بخش

پرداخت پنجم: الباقی سهم نقدی قبل از تحویل واحد
 
سهم اقساطی: 70 درصد بهای کارشناسی قدرالسهم عرصه بصورت اقساط ماهیانه طولانی مدت (حداکثر 10 ساله) پرداخت خواهد شد.به نحوی که اقساط ماهیانه سال اول حداکثر 10 میلیون ریال باشد.

مرحله اول : متقاضیانی که تشکیل پرونده داده و اصل مدارک آنها به تایید میرسد مهلت 10 روزه برای واریز 200 میلیون ریال آورده نوبت دوم خواهند داشت. فاصله زمانی از پایان مهلت ثبت نام حدود 3 ماه خواهد بود.

مرحله دوم : متقاضیان پس از واریز مرحله دوم سهم آورده به مدت حداکثر 3 ماه فرصت خواهند داشت تا نسبت به واریز 200 میلیون ریال مرحله سوم اقدام نمایند.
 
مرحله سوم : پس از واریز مرحله سوم آورده انعقاد قرارداد پیش فروش اعیان واحدها بین متقاضی و فروشنده صورت خواهد گرفت. در این مرحله واحد متقاضی مشخص می گردد.
 
مرحله چهارم: پس از واریز پرداخت چهارم به شرح فوقانعقاد قرارداد واگذاری زمین با شرائط نقد و اقساط انجام می شود و فرایند دریافت اقساط 10 ساله حدود 10 میلیون ریال در ماه آغاز می گردد.
 
مرحله پنجم : پس از اتمام پروژه و در صورت تکمیل پرداخت سهم نقدی از سوی متقاضی و انعقاد قرارداد واگذاری زمین واحد قابل تحویل به متقاضی خواهد بود.

مرحله ششم : در صورت تسویه کامل بهای زمین انتقال سند عرصه و اعیان بنام متقاضی در دستور کار قرار می گیرد.
توجه : اسناد عرصه و اعیان تا تسویه کامل در اختیار سازمان خواهد بود.
 
بخش چهارم؛ انصراف و فسخ:

 
تا مرحله قبل از انعقاد قرارداد پیش فروش (مرحله سوم بخش سوم) متقاضی می تواند کتبآ اعلام انصراف نماید. در صورت انصراف متقاضی حق ثبت نام مجدد در هیچ کدام از پروژه های مسکن تهران را نخواهد داشت.