اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات افزایش قیمت بلیت قطار


شرکت راه‌آهن پیش از آغاز تعطیلات منتهی به پایان ماه صفر پس از چند ماه ثابت نگه داشتن نرخ‌ها، با افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرد تا بخش خصوصی فعال در این عرصه بتواند به طور میانگین هشت درصد به بهای بلیت خود اضافه کند.

خبرگزاری ایسنا: شرکت راه‌آهن پیش از آغاز تعطیلات منتهی به پایان ماه صفر پس از چند ماه ثابت نگه داشتن نرخ‌ها، با افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرد تا بخش خصوصی فعال در این عرصه بتواند به طور میانگین هشت درصد به بهای بلیت خود اضافه کند.

این تصمیم جدید که هدف آن سودآور کردن نقل و انتقال مسافر و حفظ سرمایه‌گذاران اعلام شده، در حالی در روزهای آینده اجرایی خواهد شد که تفاوتی مهم با مصوبه‌های گذشته دارد.

در اطلاعیه رسمی شرکت راه‌آهن آمده است: "شرکت راه آهن با در نظر داشتن عدم افزایش قیمت بلیت در طول ۱۵ ماه گذشته و با توجه به مشکلات پیش روی بخش خصوصی و زیان ده بودن آنها، به منظور جلوگیری از فرار سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی؛ پیرو در خواست مکرر بخش خصوصی با افزایش قیمت بلیت قطار به طور متوسط ۸ درصد موافقت کرده است."

هرچند اعلام شده این تغییر نرخ‌ها تنها شامل برخی قطارها می‌شود و همچنان نرخ سابق برای بخشی از سفرها به طور خاص قطارهای حومه ای تغییر نخواهد کرد، اما اختیاری جدید در مصوبه قدری دست شرکت‌های حمل و نقل ریلی را در اعمال نرخ های متنوع باز گذاشته است.

در طول سال‌های گذشته همواره شرکت‌های ریلی به منظور پر کردن ظرفیت قطارهای خود در ایام غیر پرتردد سال نسبت به ارائه تخفیف به مسافران اقدام می‌کردند. این موضوع به عنوان یک انتخاب روی میز شرکت ها قرار داشت و تاثیر چندانی در وضعیت فروش بلیت در دیگر ایام سال نداشت. این در حالی است در مصوبه جدید راه آهن چاره ای جدید برای این موضوع اندیشیده شده است.

شرکت راه آهن اعلام کرده که شرکت هایی که در ایام کم‌تردد تخفیف لازم را به مسافران داده باشند، با نظارت شرکت راه‌آهن در ایام پرتردد می‌توانند تا سقف حداکثر ۲۰ درصد افزایش قیمت را لحاظ کنند.

این تبصره دست شرکت های ریلی را باز می‌کند تا هرچند به شکلی محدود بتوانند در نرخ های ارائه شده تغییر ایجاد کرده و نسبت به کاهش یا افزایش قیمت بلیت اقدام کنند.

این آزادی عمل می‌تواند گامی جدید در متنوع سازی نرخ بلیت قطار باشد. هرچند راه آهن در این حوزه برنامه خاصی ارائه نکرده، اما تنوع گسترده ناوگان ریلی در قیاس با صنعت هوایی و تفاوت محسوس خدمات رسانی در بین قطارهای مختلف بستری مناسب برای این متنوع سازی به وجود می آورد. تنوعی که شاید با مصوبه دقیق ارائه شده راه را بر سودجویی و شکل گیری بازار سیاه مانند آنچه در بازار بلیت هواپیما اتفاق افتاده ببندد.


ویدیو مرتبط :
بلیت قطار پردیس بلیط قطار پردیس بلیت قطار رجا خرید بلیت قطار فروش بلیت قطار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات افزایش 31 درصدی قیمت بلیت قطار


وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که افزایش 31 درصدی نرخ بلیت قطار تنها به شرکت رجاء مربوط می‌شود و دیگر شرکت‌ها اجازه افزایش ندارند، اعلام کرد: کنسرسیوم ایرانی از کار در قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال کنار کشید.

روزنامه ابتکار: وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که افزایش 31 درصدی نرخ بلیت قطار تنها به شرکت رجاء مربوط می‌شود و دیگر شرکت‌ها اجازه افزایش ندارند، اعلام کرد: کنسرسیوم ایرانی از کار در قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال کنار کشید.

جزئیات افزایش 31 درصدی قیمت بلیت قطار در آستانه عید

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح تقاطع غیر همسطح خاورشهر با محور امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران درباره افزایش 31 درصدی نرخ بلیت‌های شرکت مسافری رجاء گفت: شرکت مسافری رجاء پس از واگذاری به تامین اجتماعی به عنوان یک شرکت خصوصی ریلی شناخته می‌شود و باید قیمت بلیت آن به قیمت دیگر شرکت‌های خصوصی نزدیک شود.

نیکزاد تاکید کرد: افزایش 30 درصدی نرخ بلیت رجاء فقط مربوط به این شرکت است و دیگر شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت بلیت را ندارند.وزیر راه و شهرسازی با یادآوری افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس برای ایام نوروز و بازگشت نرخ آن پس از تعطیلات نوروز، تاکید کرد: مراقب هستیم نرخ بلیت هواپیما افزایش نیابد همچنان که نرخ حمل و نقل دریایی هم افزایش نخواهد یافت.

در همین خصوص مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارهای این شرکت در نوروز، اظهار داشت: در سال جاری همه شرکتهای مسافری افزایش قابل توجهی در قیمتها داشتند و بنا به درخواست رجا، این افزایش قیمت برای قطارهای مسافری این شرکت هم به راه آهن پیشنهاد شد.

وی افزود: درخواست شرکت رجا افزایش 42 درصدی قیمت بلیت بود که البته این نرخ هم نمی‌تواند همه هزینه‌های شرکت را پوشش دهد و برای پوشش تمامی هزینه‌ها باید افزایش 49 درصدی را داشته باشیم اما پیشنهاد ما همان 42 درصد به راه آهن بود.بختیاری با بیان اینکه شرکت راه آهن در نهایت با افزایش 31 درصدی قیمت موافقت کرد، گفت: مطرح کردیم که در مراحل بعدی هزینه‌های شرکت از طریق یارانه دولتی تامین شود تا نسبت هزینه و خدمات شرکت با یکدیگر متناسب باشند.


کنسرسیوم بخش خصوصی کنار کشید


وی درباره وضعیت آزادراه تهران – شمال نیز گفت: از زمان حضور من در دولت، از بخش خصوصی خواستیم با تشکیل کنسرسیوم برای انجام قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال وارد شوند اما دوستان در بنیاد مستضعفان پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم و فعالیت خود در قطعه یک و چهار را نپذیرفتند؛ بنابراین کنسرسیوم عقب کشید.

نیکزاد با تاکید بر این‌که بنیاد مستضعفان شریک وزارت راه و شهرسازی در ساخت آزادراه تهران – شمال است، گفت: بنیاد باید ساخت قطعه دو و سه را انجام می‌داد؛ اگر پول ندارد، اعلام کند و عقب بکشد اما نه کنار می‌رود و نه اعلام می‌کند پول ندارد.به گفته وی کنسرسیومی که برای حضور در قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال اعلام آمادگی کرده بود، از شرکت‌هایی بود که در زمینه ساخت آزادراه در کشور تجربه داشتند.


من اگر جای بنیاد بودم، آزادراه تهران - شمال را می‌ساختم


وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که من اگر جای بنیاد بودم ساخت این پروژه را انجام می‌دادم، گفت: در حال حاضر قطعات دو و سه آزادراه تهران شمال فعال نیست.به گفته نیکزاد، قطعه چهار آزادراه تهران - شمال از مرزن‌آباد به چالوس برای عید 92 افتتاح می‌شود.

2 افتتاح بزرگ مسکن مهر تا پایان سال

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به دو افتتاح بزرگ مسکن مهر تا پایان سال در کشور، گفت: ساخت چهار میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در برنامه قرار دارد که تاکنون دو میلیون و 100 هزار واحد آن افتتاح شده و تا پایان سال نیز تعداد واحدهای افتتاح شده مسکن مهر امسال به یک میلیون و 500 هزار واحد می‌رسد و در شش ماهه‌ی ابتدای سال 92 نیز 890 هزار واحد دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیکزاد درباره سرمایه هزینه شده برای ساخت تقاطع خاورشهر با محور امام رضا(ع)، اظهار کرد: اعتبار این طرح با تملک اراضی اطراف و هزینه عمرانی 180 میلیارد ریال شد که با کمک شهرداری‌ها تامین شد.وزیر راه و شهرسازی به تحویل سند قراردادی 80 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس اشاره کرد و گفت: این واحدها در حال حاضر به مرحله سقف رسیده‌اند و در تلاش هستیم زودتر از زمان موعود آنها را واگذار کنیم.