اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات افزایش دستمزد کارگران در سال 93


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه افزایش دستمزد سال 93 کارگران را ابلاغ کرد.

خبرگزاری مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه افزایش دستمزد سال 93 کارگران را ابلاغ کرد.

در ابلاغیه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ 1392/12/23 پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1393، در اجرای ماده 41 قانون کار و با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همسو با سیاست های دولت در راستای تثبیت، حفظ و توسعه اشتغال موجود و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به جامع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

1- از اول سال 1393 حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دایم یا موقت) مبلغ 202.970 ریال (دویست و دو هزار و نهصد و هفتاد ریال) تعیین می گردد. همچنین از اول سال 1393 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 12 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 21110 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1392 افزایش می یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 202.970 ریال (دویست و دو هزار و نهصد و هفتاد ریال) بند (1) کمتر شود.

2- به کارگرانی که در سال 1393 دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 5000 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.

تبصره 2: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1392، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره2: بر اساس مصوبه مورخ 1392/12/23 شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال 1393 همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

تبصره 3: براساس مصوبه مورخ 1387/7/21 شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال 1393 کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره 2 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل و مجرد) ماهانه مبلغ 800000 ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره یک بند (2) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

5- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1393 به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند، نخواهد شد.

6- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.


ویدیو مرتبط :
کارگران در گوشه رینگ؛ دولت زیر بار افزایش حقوق در نیمه دوم سال می رود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 سناریوی اصلی افزایش دستمزد 93 کارگران/ کارگروه تخصصی مزد تشکیل شد



اخبار,اخبار اقتصادی,حداقل دستمزد کارگران

 

اخبار اقتصادی -4 سناریوی اصلی افزایش دستمزد 93 کارگران/ کارگروه تخصصی مزد تشکیل شد

رقم نهایی افزایش دستمزد مشمولان قانون کار برای سال 93 تا یک ماه تعیین و اعلام خواهد شد. در این زمینه تاکنون 4 سناریوی اصلی مطرح شده که افزایش‌ها را در دو بخش نقدی و غیرنقدی کارشناسی خواهد کرد. پیش از این، دولت میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده را 18 درصد تعیین کرده بود.

به گزارش مهر، کمتر از یک ماه دیگر تکلیف افزایش حداقل دستمزد سال آینده میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار در شورای عالی کار مشخص و به تصویب خواهد رسید. این اولین ورود دولت تدبیر و امید به موضوع تعیین دستمزد سالیانه بزرگترین جامعه شاغلان کشور است.

در یکی دو ماه اخیر مباحث گوناگونی پیرامون افزایش مزد مطرح شده است و معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین جلسه ای که به این منظور با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد اعلام کرده است: تا زمان قطعی شدن بحث ها و ارائه مصوبه شورای عالی کار در کمتر از یکماه آینده، هر بحثی در این باره تنها نظرات شخصی افراد است و همه می توانند در این خصوص اظهارنظر کنند.

شواهد و بررسی ها نشان می دهد که با وجود طرح برخی موضوعات از سوی وزارت کار مبنی بر لزوم استفاده از روش های جدید برای تعیین دستمزد سال آینده و به کارگیری مدل های نوین و کارآمد، اما افزایش دستمزد مشمولان قانون کار در سال آینده نیز همان مسیری را طی خواهد کرد که شورای عالی کار دستکم در 10 سال گذشته طی کرده است.

بنابراین بنابه گفته برخی نمایندگان کارگری کشور، نمی توان چندان به اعمال تغییرات اساسی در دستمزد سال آینده کارگران دلخوش بود و زمزمه ها حاکی از آن است که تمامی مباحث و گفتگوها نهایتا رقم افزایش سالیانه مزد را بین 100 تا 120 هزارتومان قطعی خواهد کرد؛ همان روالی که در سال های اخیر نیز طی شده است.

پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده بود تا برای سال 93، شیوه جدیدی برای افزایش حداقل دستمزد کارگران به نحوی که 20 درصد افزایش نقدی و 25 درصدی کالایی در نظر گرفته شود، مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین در هفته های گذشته کارفرمایان اعلام کرده اند توان افزایش دستمزد بالاتر از 20 درصد مانند آنچه که دولت برای کارمندان در سال آینده در نظر گرفته است را ندارند؛ بنابراین پیشنهاد آنها در شورای عالی کار حول و حوش همین میزان افزایش سال 93 خواهد بود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه نیز در هفته گذشته پیشنهاد کرد نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره افزایش دستمزد دوگانه و تعیین دو نرخ یک برای شاغلان زیر 30 سال و یکی نیز برای شاغلان بالای 30 سال فکر کنند. در همین زمینه وی عنوان کرد: کارگران و کارفرمایان پیشنهادات خود را درباره افزایش درصدی بالاتر از مصوبه سال آینده شورای عالی کار برای شاغلان بخش معدن ارائه کنند.

علی اکبر سیارمه در گفتگو با مهر گفت: به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگروه تخصصی تعیین دستمزد سال آینده تشکیل شده و از این طریق مباحث تخصصی و اصلی در کانون های عالی کارگری کشور در جریان است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: قرار است در تعیین دستمزد سال آینده از نظرات همه گروه ها در شورای عالی کار استفاده شود. از اینرو، کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تاکنون برخی نشست ها را در این زمینه برگزار کرده که نتیجه آن و جمع بندی را به شورای عالی کار ارائه خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - مهر