اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات آوردن برق خورشیدی به آپارتمان ها/ برق غیر دولتی چقدر سود دارد؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جزییات آوردن برق خورشیدی به آپارتمان ها/ برق غیر دولتی چقدر سود دارد؟

خبرآنلاین: شما می توانید با 6 میلیون تومان یک پنل خورشیدی برروی پشت بام خود نصب کنید و یک کیلووات برق خورشیدی داشته باشید. در اینصورت دیگری نیازی به وزارت نیرو و دولت ندارید و به طور مستقل برق خود را تامین می کنید. البته در صورت آنکه برق اضافه داشتید هم می توانید به دولت بفروشید و از این مکان هم درآمدزایی کنید.

این طرح باید با حمایت و همکاری برخی از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خانه های خود نصب کنند.البته اگرچه احداث این پنل ها 6 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت اما به هر حال آنچه از اظهارات مسوولان وزارت نیرو بر می آید اینکه قرار است به زودی تسهیلات برای جذاب شدن این طرح مورد تصویب قرار بگیرد. از ریز این تسهیلات هنوز خبری در دست نیست چراکه دولت هنوز تصمیم جدی خود را در خصوص جزییات آن نگرفته اما به هرحالل در این گزارش سعی شده به برخی از ابهامات این طرح جواب داده شود.

1. ظرفیت پیشنهادی برای هر واحد مسکونی یا تجاری 500 تا 1000 وات در نظر گرفته شده است.

2. هدف از نصب این سلولهای خورشیدی که به صورت موازی با شبکه برق موجود استفاده می شوند، تأمین بخشی از نیاز مصرف مشترکین است. در مواقعی که مصرف مشترکین بیش از تولید آن باشد به صورت همزمان مصرف مازاد از شبکه برق دریافت خواهد شد. اضافه تولید آن نیز به شبکه منتقل می شود. این فرآیند با کنتورهای دو تعرفه امکان پذیر خواهد شد.

3. با توجه به پلکانی بودن تعرفه های خانگی و تجاری و افزایش نرخ در پله های بالاتر از 400 کیلووات ساعت در ماه، استفاده از این واحدها منجر به کاهش قابل ملاحظه صورتحساب مشترک خواهد گردید. از اینرو مشترکینی که از متوسط مصرف بالایی برخوردار می باشند، در اولویت نصب و استفاده از این مولدها می باشند. بدیهی است در مراحل بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و نزدیک شدن نرخ برق به میزان واقعی برای سایر مشترکین، این فرآیند از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار خواهد شد.

4. برای مشترکینی که علاوه بر مسائل اقتصادی به حفظ محیط زیست نیز علاقه مند می باشد، نصب و بهره برداری هر واحد یک کیلوواتی از انتشار سالیانه 8/1 تن مواد آلاینده به محیط زیست جلوگیری بعمل خواهد آمد.

5. به منظور کاهش قیمت تمام شده مولد خورشیدی برای مردم، وزارت نیرو، ساخت داخل مولد و پیش بینیمشوق های مورد نیاز برای نصب و بهره برداری از آن را در دستور کار قرار داده است.

6. برای مناطق دور از شبکه‌های برق، این روش تامین برق می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

7. در شرایط حوادث غیر مترقبه، مولدهای خورشیدی قادر خواهند بود بخشی از برق مورد نیاز را تأمین کنند.

8. استفاده از سلولهای خورشیدی علاوه بر تأمین انرژی پاک، اشتغالزایی قابل ملاحظه ای در مقایسه با نیروگاههای بزرگ حرارتی خواهند داشت که این موضوع در شرایط فعلی کشور فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان خواهد بود.

9. با توجه به شدت تابش خورشید و شرایط محیطی در مناطق مختلف ایران در برخی از استانها استفاده از این نوع مولد خورشیدی توجیه بیشتری دارد که قرار است در سیاست گذاری های وزارت نیرو به آن توجه شود. (متوسط روزهای آفتابی در ایران 300 روز می باشد که حدود 6 برابر کشورهای اروپایی است.)

10. نحوه نصب صحیح و تمیز نگهداشتن صفحات سلولهای خورشیدی در میزان برق تولیدی مؤثر است.

11. مولدین خورشیدی با توجه به مشخصات فنی و استانداردهای جهانی در حد مقیاس کوچک و در محل مصرف نصب و بهره برداری می شود و استفاده از نیروگاههای خورشیدی بسیار بزرگ مقرون به صرفه نیست.

12. نیروگاههای در حد یک کیلووات حدود 5 الی 6 متر مربع فضا را اشغال می کند و وزنی معادل 7 الی 10 کیلوگرم در هرمترمربع خواهند داشت که برای منازل ساخته شده در سطح، آپارتمانهای با تعداد واحد کمتر براحتی قابل اجراست.

13. با طراحی مناسب این مولدین خورشیدی، امکان استفاده از آن با چشم انداز مناسب مانند آلاچیق و سایه بان کولر و ... است.

14. برای مجتمع هایی با تعداد واحدهای بیشتر راه حلهای دیگری از جمله نصب و بهره برداری واحدهای تولید همزمان برق و حرارت و برودت (CCHP) وجود دارد که می تواند راندمان استفاده از سوخت های فسیلی را تا 90 درصد برساند. در حال حاضر استفاده از مولدهای خورشیدی برای تأمین برق عمومی و اضطراری این مجتمع های براحتی امکانپذیراست.

15. طراحی و نحوه ساخت سلولهای خورشیدی بگونه ای است که امکان شکستن آن در حالت معمول کمتر و از لحاظ سرقت تمهیدات لازم قابل انجام خواهد بود.

16. با توجه به طراحی این مولد خورشیدی که بصورت موازی و همزمان با شبکه (on-grid) فعلی برق نسبت به تأمین برق بخشی از مصرف مشترک اقدام می کند، هیچ اختلال یا محدودیتی در نحوه تأمین برق یا استفاده از وسائل برقی مورد نیاز ایجاد نمی کند.

17. علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر به استانداردهای معتبر در این زمینه از جمله IEC 62109 که الزامات اتصال واحدهای تجدید پذیر را به شبکه فراهم می کند، مراجعه کنند.

18. با توجه به تدوین بسته حمایتی و تشویقی برای نصب نیروگاه خورشیدی کوچک وزارت نیرو پیشنهاد خود را از طریق دولت به مجلس ارائه کرده است که به محض تصویب اطلاع‌رسانی لازم بعمل خواهد‌آمد.

19. نیروگاههای خورشیدی در شرایط ابری بودن هوا نیز قادر به تولید بخشی از ظرفیت نامی خود هستند.

20. نمونه های نصب شده بر روی منازل مسکونی نشان میدهد که یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 400 وات به صورت سایه بان کولر بطور متوسط 60 کیلووات ساعت انرژی در ماه، نمونه یک کیلو واتی حدود 180 کیلووات ساعت در ماه و نمونه 4/1 کیلوواتی 230 کیلووات ساعت انرژی در ماه تولید برق داشته اند. معادل این میزان تولید انر‍‍ژی از پله های بالای مصرف مشترک – که گرانترین است – کسر شده و منجر به کاهش صورتحساب برق مشترک خواهد شد./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
محاسبه و طراحی برق خورشیدی سولار ویکی برق wikibargh.com

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور ورود برق خورشیدی به ادارات دولتی



اخبار ,اخبار اجتماعی ,ورود برق خورشیدی به ادارات دولتی

 

اخبار اجتماعی - دستور ورود برق خورشیدی به ادارات دولتی

بر اساس دستور یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از وزارتخانه ها، مقرر شده شرایط اداری و اعتباری برای استفاده گسترده از سامانه های جذب نور و تولید انرژی خورشیدی در ادارات و دستگاه های دولتی که در مناطق مناسب برای انجام این کار مستقر شده اند، فراهم شود.

در این بخشنامه از مدارس و بانک های دولتی به عنوان مجموعه هایی که می توان این موضوع را روی آنها به صورت پایلوت اجرا کرد، نام برده شده است. 

اخبار اجتماعی - خراسان