اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات گران ترین پیش فروش مسکن در تهران



 

 

پیش‌ فروش‌ مسکن , مسکن

 

گران قیمت ترین فایل مربوط به پیش فروش مسکن در تهران روز گذشته در سامانه مجازی معاملات ملک، به ثبت رسید.

این فایل شامل یک پنت هاوس ۸۴۰ مترمربعی در محله زعفرانیه است که سازنده آن هر مترمربع این ملک را ۲۰ میلیون تومان تعیین قیمت کرده است.

این پنت هاوس در طبقه ۱۴ ساختمانی واقع شده که در حال حاضر ساخت آن به مرحله سقف زنی طبقه ۱۵ رسیده است و سازنده در جزئیات فایل اعلام کرده است که پنت هاوس ۲۰ ماه دیگر آماده تحویل خواهد بود.

جزئیات نحوه پیش فروش این پنت هاوس که در سایت ایران فایل درج شده، نشان می دهد در این ملک ۴ اتاق خواب وجود دارد و استخر و سونا و جکوزی نیز دارد.

همچنین در فایل مربوط به پیش فروش این واحد مسکونی قید شده است: قیمت مترمربعی ۲۰ میلیون تومان به عنوان «قیمت نهایی» است.

قیمت کل فروش گرانترین پنت هاوس در مرحله پیش فروش ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است که بنگاه فروشنده این ملک، چنانچه به نرخ مصوب اتحادیه املاک عمل کند و حداکثر یک درصد بابت پورسانت انجام معامله از طرفین –خریدار و فروشنده پنت هاوس دریافت کند، حدود ۱۵۰ میلیون تومان از فروش این ملک، عایدی به دست خواهد آورد.

سطح قیمت های پیشنهادی برای پیش فروش مسکن در سامانه ایران فایل نشان می دهد: اغلب واحدهای مسکونی متراژ متوسط مترمربعی بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی سازنده ها به بازار عرضه می شود.همچنین زمان تحویل واحدها نیز اغلب بین ۵ تا ۱۰ ماه آینده، اعلام شده است..... / روزنامه دنیاى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
جزئیات وام مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گران ترین منطقه برای زندگی در ایران کجاست؟/هزینه مسکن در تهران



 گران ترین منطقه تهران,هزینه ی زندگی در تهران,اخبار تورم,آمار بانک مرکزی

 

گران ترین منطقه برای زندگی در ایران کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانك مركزی با مقایسه‌ای كه بین شهرهای كشور بر اساس فاكتور (هزینه مسكن خانوارها) به عمل آورده، تهران را با فاصله زیادی، گران‌ترین منطقه اعلام كرده است.

 

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای‌اقتصاد،بانك‌مركزی گزارش جدیدی از هزینه‌هایی كه خانوارهای ساكن در شهرها طی یك‌سال برای «تامین‌مسكن» پرداخت می‌كنند، منتشر كرده كه جزئیات آن حاكی از «شكاف بزرگ» در هزینه آپارتمان‌نشینی بین تهران و سایر شهرها است.

 

براساس آنچه بانك‌مركزی محاسبه كرده، تهرانی‌ها سالانه دو برابر ساكنان شهرهای دیگر برای «مسكن» هزینه می‌كنند این در حالی است كه درآمد خانوارهای تهران فقط 30 درصد بیشتر از مابقی خانوارها است.

 

در محاسبات مربوط به «هزینه مسكن»، دو فاكتور اجاره‌نشینی و پول پرداختی برای خرید مسكن لحاظ شده است اما فاكتور اول –اجاره‌بها- با سهم بیشتری در فرمول، اعمال شده است كه به این ترتیب، در گزارش پیش‌رو، بیشتر، اوضاع اجاره‌نشین‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

 

براساس یافته‌های بانك‌مركزی، پایتخت‌نشینان در سال89 هر ماه به طور متوسط مبلغ 670 هزار تومان برای تامین مسكن هزینه كرده‌اند، اما در كل كشور، خانوارها ماهانه حداكثر 330 هزار تومان، هزینه مسكن متقبل شده‌اند.

 

رقم 330 هزار تومان با احتساب هزینه مسكن تهرانی‌ها، به دست آمده است كه اگر سهم تهران از آن جدا شود، هزینه مسكن در سایر شهرها به مراتب كمتر از این خواهد بود.

 

هر چند ممكن است برای توجیه شكاف موجود بین هزینه مسكن در تهران با سایر شهرها، عنوان شود كه درآمد سرانه ساكنان تهران خیلی بیشتر از معدل درآمد شهرنشین‌ها است، اما طبق آنچه بانك‌مركزی اعلام كرده، میانگین درآمد تهرانی‌ها فقط 30 درصد بیشتر از خانوارهای سایر شهرها است به این معنی كه هر خانوار ساكن تهران با 30 درصد درآمد بیشتر از یك خانوار ساكن غیرتهران، باید دو برابر مبلغی كه در یك شهری غیر از پایتخت برای اجاره‌نشینی پرداخت می‌شود را متحمل شود.

 

بانك‌مركزی مجموع كل درآمد سالانه خانوارها در كشور طی سال89 را 13 میلیون تومان اعلام كرده و این شاخص را برای خانوارهای تهرانی 7/18 میلیون تومان عنوان كرده است.

همچنین هزینه مسكن خانوارها در كشور و تهران در یكسال 89 نیز به ترتیب 4 میلیون تومان و 8 میلیون تومان برآورد شده است.

 

براساس جزئیات این گزارش، هزینه‌مسكن در تهران بیشترین حجم سبدهزینه‌ای خانوارها را شامل می‌شود به طوری كه 43 درصد از كل هزینه ماهانه خانوارهای تهرانی، برای تامین مسكن اختصاص پیدا می‌كند كه بعد از آن، خوراكی و موادغذایی با سهم 30 درصدی در رتبه دوم پرهزینه‌ترین كالا‌وخدمات، در سبد جای می‌گیرد.

 

اما در كل كشور سهم مسكن در سبد هزینه خانوارها مطابق آنچه بانك‌مركزی برای سال89 محاسبه كرده، 1/30 درصد است كه در كشور نیز مسكن بیشترین سهم هزینه‌‌ای را در مقایسه با سایر كالا‌ها و خدمات، در بر می‌گیرد به طوری كه مواد خوراكی با سهم 25 درصد در سبد هزینه‌ای، رتبه دوم را دارد.

 

تعداد صاحب‌خانه‌ها رو به كاهش؟

بخش دیگری از گزارش جدید بانك‌مركزی به تعداد صاحب‌خانه‌ها و اجاره‌نشین‌ها اختصاص دارد.

در سال89 از كل خانوارهای شهری، 7/64 درصد دارای مسكن ملكی بوده‌اند و 7/25 درصد در آپارتمان اجاره‌ای سكونت داشته‌اند و 6/9 درصد مابقی در خانه‌های سازمانی یا خانه رایگان اقامت داشته‌اند.

 

وضعیت موجود چنانچه به صورت مطلق مورد بررسی قرار بگیرد، مناسب ارزیابی می‌شود اما در مقایسه این آمار با آمار سال‌های قبل، مشخص می‌شود بازار اجاره‌نشین‌ها در كشور رو به گسترش است. در سال80 حجمی معادل 72 درصد كل خانوارهای شهری صاحب ملك مسكونی بودند و فقط 19 درصد خانوارها اجاره‌نشین بودند.

 

به این ترتیب طی یك دهه گذشته تعداد مالكان حدود 8 درصد كاهش پیدا كرده است. افت تعداد مالكان طی سال‌های اخیر در شرایطی رقم خورده كه در طول 10 سال گذشته، حجم ساخت‌وسازهای مسكونی سال به سال افزایش پیدا كرده است و در شكل طبیعی، متناسب با رشد ساخت‌وساز، باید آمار صاحب‌خانه‌ها نیز روند صعودی به خود می‌گرفت.

 

اما وضعیت موجود حاكی از رخداد «احتكار واحدمسكونی» در شهرها است؛ به این معنی كه حجم قابل توجهی از واحدهای نوسازی كه هر سال آماده عرضه به بازار می‌شود، توسط مالكان آنها، از فروش یا اجاره، دور نگه داشته می‌شود كه هدف غالب این افراد از انتظار برای عرضه، فروش با قیمت بالاتر است./انتخاب