اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات پیشنهاد نفتی ایران به‌‌ روس‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی ,وزیر نفت

 

اخبار اقتصادی - جزئیات پیشنهاد نفتی ایران به‌‌ روس‌ها

وزیر نفت با اشاره به انجام مذاکراتی با روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت غیر اوپک، اعلام کرد: پیشنهاد کاهش تولید نفت به روس‌ها ارائه شده و مذاکرات با این کشور برای کاهش تولید نفت ادامه دارد.

بیژن زنگنه در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که با توجه به تاثیر گذاری روسیه در بازار نفت غیر اوپک و تولید 10 میلیون بشکه‌ای نفت روس‌ها آیا مذاکراتی با روسیه برای کاهش تولید نفت انجام شده است؟ گفت: در حال مذاکره با روسیه هستیم.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: در این باره تاکنون مذاکراتی با روسیه انجام شده است، ولی هنوز به جمع بندی نهایی دست نیافته ایم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه تاکنون در چندین مرحله با روسیه مذاکره کرده ایم، اظهار داشت: ولی بازهم نیاز است که با روس‌ها مذاکره کنیم که روند مذاکرات با روسیه برای دستیابی به توافق ادامه می یابد.

زنگنه هفته جاری هم در جمع خبرنگاران با رد پیوستن روسیه به سازمان اوپک در خصوص برگزاری نشست فوق العاده اوپک، گفته است: برگزاری نشست اضطراری به تنهایی مشکلی را حل نمی کند، مهم این است که اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت به اجماع برسند و اقدامی در جهت کاهش تولید انجام دهند.

وزیر نفت با اعلام اینکه در نشست 166 اوپک هشت کشور دنبال کاهش تولید ١,٥ میلیون بشکه ای بودند و چهار کشور دیگر به دنبال تثبیت سقف تولید اوپک در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز بودند، تصریح کرده است: اگر نشست ١٦٦ به عقب انداخته می شدٰ١٠ دلار در هر بشکه سود می کردیم.

سقوط قیمت نفت به کمتر از 50 دلار
به گزارش مهر، در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، برای نخستین بار از آوریل سال 2009 میلادی تاکنون قیمت نفت خام آمریکا به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

یکی از دلایل سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی تولید زیاد نفت توسط آمریکا و برخی کشورها اعلام شده است.

بر این اساس روز گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه فوریه در بازار نیویورک به قیمت 49.95 دلار در هر بشکه فروخته شد.نفت برنت نیز  53.08 در هر بشکه معامله شد.

از سوی دیگر عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، فاش کرد که ششمین بار از ماه ژوئن تاکنون به خریداران اروپایی نفت خود تخفیف داده است تا همگام با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت نفت خود را کم کرده باشد.

تحلیلگران معتقدند که این اقدام عربستان، یک حرکت دفاعی برای حفظ سهم بازار نفت خود در میان رقابت شدید تولیدکنندگان نفت است. عربستان همچنین قیمت نفت خود را در بازارهای آمریکا کاهش داد. اما در بازار آسیا، عربستان قیمت نفت خام خود را بالاتر برد.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد جدید روس ها به ایران: آنتی2500 به جای اس300/....دیدنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد دو كارشناس آمریكایی برای «تحریم نفتی موثر» ایران : بگذارید چینی ها نفت ایران را ارزان بخرند



 

پیشنهاد دو كارشناس آمریكایی برای «تحریم نفتی موثر» ایران : بگذارید چینی ها نفت ایران را ارزان بخرند

 

دو كارشناس امور ایران در آمریكا به دولت اوباما پیشنهاد دادند كه به جای تحریم نفتی ایران تحریم نفتی هوشمند و موثری علیه این كشور به مورد اجرا گذارد كه دست یابی دولت تهران به درآمدهای نفتی را كمتر كند.

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی با عنوان "تحریم ها را رها نکنید" نظرات " مارك گرچت " و " مارك دو بوویتز " دو كارشناس آمریكایی مسایل ایران را درباره تحریم نفتی ایران انعكاس داده است .

بر اساس نظر این دو كارشناس آمریكایی اگر دولت اوباما بخواهد نفت ایران را تحت تحریم های كلی بین المللی قرار دهد قیمت جهانی این ماده حیاتی افزایشی جهشی خواهد یافت و دولت ایران در این صورت با فروش كمتر نفت ، درآمدی بیشتر كسب خواهد كرد و در عوض این مصرف کنندگان آمریکائی هستند که باید عواقب ناشی از بالارفتن قیمت ها را تحمل کنند.

از نظر این دو كارشناس آمریكایی در صورتی كه دولت اوباما بخواهد فشار تحریمی به ایران را افزایش دهد باید سراغ تحریم های هوشمند و موثر نفتی برود.

از نظر این دو كارشناس آمریكا اگر بخواهد تحریم نفتی موثری علیه ایران اعمال كند باید تمامی شرکت های نفتی اروپائی و اکثر شرکت های نفتی آسیائی درگیر در معاملات نفت ایران را، که با بانک مرکزی، سپاه پاسداران انقلاب و یا شرکت ملی نفت ایران همكاری دارند، از فعالیت در آمریکا منع كند اما در عین حال نباید مانع همكاری شركت های كشورهای دیگری از قبیل چین با دولت ایران شود .

استدلال این دو كارشناس آمریكایی بر این مبنا استوار است كه در این صورت شمار خریداران نفت ایران  کاهش می یابد، بی آنکه از مقدار و موجودی نفت در بازارها کم شده و قیمت نفت افزایش یابد .

بر اساس این گزارش با اعمال تحریم های موثر و با کم شدن تعداد خریداران نفت ایران رقابت بر سر خرید نفت این كشور كاهش یافته و قدرت شرکت های چینی برای چانه زدن و کسب تخفیف هائی بیشتر از تهران بالا خواهد رفت و در چنین شرایطی است كه دولت ایران  دهها میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست می دهد و موضع قدرت اش تضعیف خواهد شد .

نیویورك تایمز در ادامه به نقل از این دو كارشناس آمریكایی می نویسد كه این روش تحریم ایران ممكن است از نظر بعضی ها ناخوشایند بوده  و به معنای پاداش دادن به رفتار بد چینی ها تلقی شود اما باید توجه داشت كه هدف غایی تحریم ها وارد كردن فشار بیشتر به تهران است نه الزاما فراهم كردن دلخوشی برای آمریكایی ها.../عصرایران