اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات پیشنهاد جدید شل و بریتیش پترولیوم به ایران


شرکتهای انگلیسی شل و برتیش پترولیوم با ارسال نامه ای به وزارت نفت پیشنهاد جدیدی برای ساخت و توسعه جایگاههای زنجیره ای بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی در ایران را مطرح کرده اند.

 شرکتهای انگلیسی شل و برتیش پترولیوم با ارسال نامه ای به وزارت نفت خواستار سرمایه گذاری در ساخت و توسعه جایگاههای زنجیره ای عرضه بنزین، گازوئیل، CNG و برخی از فرآورده های نفتی در ایران شده اند.

بر این اساس پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی، دولت طرح جدیدی برای توسعه فعالیت تجاری جایگاههای سوخت و پرداخت حق العمل به جای کارمزد را در دستور کار خود قرار داده است.
 
با نهایی شدن این دو پروژه علاوه بر افزایش حاشیه سود جایگاههای سوخت در سراسر کشور امکان مشارکت بخش خصوصی در ساخت و توسعه جایگاههای سوخت فراهم می شود و از این رو برخی از شرکتهای صاحب نام بین المللی حاضر به سرمایه گذاری در این بازار سودآور شده اند.
 
تاکنون پاسخی به این پیشنهاد نفتی شرکتهای انگلیسی داده نشده است و بررسی کارشناسی این پیشنهاد نفتی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
 
در حال حاضر بیش از سه هزار جایگاه بنزین و گازوئیل و حدود یکهزار و 700 جایگاه سی.ان.جی در سطح کشور در مدار بهره برداری قرار دارد که به زودی با ساخت و تجهیز جایگاههای جدید تعداد کل مجاری های عرضه سوخت کشور از مرز هفت هزار بابا عبور می کند.
 
از سوی دیگر با توجه به خودکفایی ایران از واردات بنزین و گازوئیل، با ساخت جایگاههای مرزی امکان افزایش صادرات فرآورده های مختلف نفتی به ویژه در مرز کشورهای همسایه برای کشور فراهم می شود.
 
علاوه بر این متنوع سازی سبد سوخت خودروها با ورود فرآورده های جدید نفت همچون گازوئیل کم گوگرد، اتانول و بنزین E پنج هم یکی از برنامه های محوری وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه است.
 
پیشتر اعلام شده بود: سال گذشته بسته پیشنهادی پرداخت حق العمل به جای کارمزد فروش بنزین و سایر فرآورده های نفتی توسط وزارت نفت به ستاد هدفمندی یارانه ها ارسال شده بود.
 
بر اساس این طرح پیشنهادی، قرار بود به جای پرداخت سالانه بالغ بر 300 میلیارد تومان کارمزد فروش، هزینه های انتقال و جا به جایی فرآورده های نفتی، دولت درصدی را به عنوان حق العمل در قیمت نهایی فرآورده نفتی محاسبه و اعمال کند به طوری که بنزین با قیمت پنج تا 10 درصد کمتر از قیمت تکلیفی به جایگاهها عرضه شود جایگاهداران هزینه کارمزد خود را به بر روی قیمت فروش بنزین به مردم دریافت کنند.
 
ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن جایگاهداران سوخت هم پیشتر با بیان اینکه با ابلاغ طرح حق العمل کاری علاوه بر افزایش حاشیه سود جایگاههای سوخت امکان ارائه خدمات بیشتر جانبی به مردم فراهم می شود به مهر گفته بود: جایگاهداران سوخت از اجرای این طرح جدید استقبال می کنند.

منبع: خبرگزاری مهر



ویدیو مرتبط :
شل شل - سیروس امامی - کلهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات پیشنهاد اوباما برای مذاکره مستقیم هسته ای با ایران



جزئیات پیشنهاد اوباما برای مذاکره مستقیم هسته ای با ایران

روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحارانوت" جزئیات پیشنهاد اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور را منتشر کرد. روزنامه 73 ساله "یدیعوت آحارانوت" از دهه هفتاد میلادی تاکنون پرتیراژترین روزنامه اسرائیل است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش عصر ایران، براساس خبر این روزنامه، این مذاکرات بیش از 4 ماه طول نخواهد کشید و بر پیشنهاد آمریکا متمرکز خواهد بود. براساس این پیشنهاد ایران باید غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند همه ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را به کشور دیگری بفرستد یا آن را در پژوهش های علمی مصرف کند.

ایران همچنین باید به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد نظارت جدی را بر فعالیت های هسته ای این کشور داشته باشد.

در مقابل، آمریکا نیز به صورت فوری، تحریم های اقتصادی سیاسی علیه ایران را کاهش می دهد.همچنین در این پیشنهاد، دولت آمریکا خود، چارچوب زمانی را برای معامله دو طرفه میان تهران و واشنگتن تعیین خواهد کرد.

قبل از این گروه 1+5 نیز همین موارد را علاوه بر لزوم تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی قم به ایران ارائه کرده بود که با مخالفت تهران روبه رو شد.

یدیعوت آحارونت می نویسد: با این پیشنهاد، آمریکایی ها به ایران هشدار خواهند داد که تا ماه آوریل آینده مهلت دارد غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصدی را متوقف و اجازه بازرسی های بیشتر را به آژانس بدهد در غیراین صورت آمریکا به سمت گزینه نظامی علیه ایران خواهد رفت.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: مواضع مقامات اسرائیل نسبت به این پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران، یکپارچه نیست.

بخشی از مقامات اسرائیلی این پیشنهاد آمریکا را مثبت می دانند و معتقدند این پیشنهاد می توان غنی سازی 20 درصدی تهران را متوقف کرده و حجم بالایی اورانیوم غنی شده در سطح بالا را از این کشور خارج کند اما همزمان، بخش دیگری از مقامات صهیونیست نظر دیگری دارند.

آنها معتقدند این پیشنهاد آمریکا برای اسرائیل خطرناک است زیرا زمان بیشتری را به ایران می دهد تا این کشور به غنی سازی اورانیوم بپردازد./عصرایران