اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات وعده جدید وزیر کار به کارگران/ شروط افزایش حق مسکن و بن نقدی



اخباراقتصادی,افزایش حق مسکن و بن نقدی کارگران

جزئیات وعده جدید وزیر کار به کارگران/ شروط افزایش حق مسکن و بن نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه آخرین روزهای فعالیت دولت دهم وعده داد نشست شورای عالی کار به منظور افزایش حق مسکن و حق بن نقدی کارگران در نیمه دوم تیرماه را برگزار و با توافق نهایی کارگران و کارفرمایان، مصوبه جدید شورا را در این باره اعلام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی کار در هفتم خردادماه سال جاری نشستی را به منظور تعیین تکلیف افزایش حق مسکن و بن نقدی امسال کارگران و مشمولان قانون کار برگزار کرد. دولت در این نشست پیشنهاد مشخصی را اعلام و کارفرمایان به شدت با آن مخالفت کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد حق مسکن کارگران از 10 به 20 هزارتومان و حق بن نقدی نیز از 35 به 50 هزارتومان در هر ماه افزایش یابد و به صورت کلی 25 هزارتومان به جمع دریافتی کارگران در سال جاری افزوده شود.

 

احتمال نهایی شدن افزایش 25 هزارتومانی حقوق

با این حال، مقامات کارفرمایی از ابتدای سال جاری که مباحث مربوط به تغییرات دوباره در بسته مزدی امسال مطرح شد با آن مخالفت کردند و اعلام شد گروه کارفرمایی امکان پرداخت بیشتر به کارگران را در سال جاری ندارد؛ بنابراین با هرگونه افزایش جدیدی نیز مخالف است.

 

البته مخالفت کارفرمایان با توافقات دولت و کارگران تا به امروز موثر واقع شد و شورای عالی کار نتوانسته است تصمیم روشنی را در اینباره اتخاذ کند. عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید به دلیل اینکه شورا به دنبال موافقت همه گروه ها با افزایش های جدید است، تاکنون به سراغ رای گیری و استفاه از ظرفیت رای حداکثری نرفته است.

 

قانون حاکم بر تصمیمات شورای عالی کار این است که گروه های کارگری، کارفرمایی و دولت می توانند بر سر موضوعات گوناگون اظهارنظر و مذاکره داشته باشند، اما اگر لازم شد کار با صورتجلسه کردن و رای گیری مشخص می شود. بنابراین از 9 رای ( 3 رای سهم هر یک از گروه ها) اگر 5 رای نظر مثبتی را درباره موضوعی داشته باشد، شورای عالی کار می تواند مصوبه قانونی و لازم الاجرایی را ارائه کند.

 

هرچند مجموع آرای موافق با افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران 6 رای در مقابل 3 رای مخالف است و شورا می تواند مصوبه بدهد، اما وزیر کار می گوید می خواهد نظر کارفرمایان نیز جلب شود.

 

عباسی: بهتر است کارفرمایان هم موافق باشند

متاسفانه تا به امروز تمامی مذاکرات و چانه زنی های صورت گرفته منجر به نتیجه نشده و شورای عالی کار برای افزایش تنها 25 هزارتومان به حقوق کارگران ناتوان مانده است. این مسئله باعث انتقادات فراوانی از سوی نمایندگان کارگری کشور شده است.

 

با این حال، اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در آستانه آخرین ماه های فعالیت دولت دهم سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفته است، در این باره گفت: کارفرمایان نیز باید نظر موافق خود را با افزایش حق مسکن و حق بن نقدی کارگران اعلام کنند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: نشست شورای عالی کار در نیمه دوم تیرماه امسال برگزار می شود و امیدوارم در آن نشست بتوانیم نتیجه گیری کنیم. به دلیل مخالفت نمایندگان کارفرمایان با افزایش حق مسکن و حق بن، نشست هفتم خردادماه امسال به نتیجه نرسید.

عباسی خاطر نشان کرد: با اینکه اکثریت اعضای شورای عالی کار با افزایش حق مسکن و حق بن نقدی کارگران موافق هستند، اما من تمایل دارم که کافرمایان نیز با این مسئله موافقت کنند./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
خطاب رشیدپور به وزیر کار: فقط در مانورهای انتخاباتی به فکر کارگران نباشید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارگران به وزیر کار نامه نوشتند/ دلایل افزایش حق مسکن و بن نقدی



کارگران به وزیر کار نامه نوشتند/ دلایل افزایش حق مسکن و بن نقدی

 مهر: دوشنبه هفته آینده شورای عالی کار نشست ویژه ای را برای تعیین تکلیف میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار و در این باره تصمیم گیری می کند. با این حال، مقامات کارگری معتقدند افزایش 100 درصدی حق مسکن نیز مشکلی از کارگران حل نخواهد کرد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

 

نامه کارگران به وزیر کار,افزایش حق مسکن و بن نقدی

 

به گزارش مهر، نمایندگان کارگری کشور در هفته جاری در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار برگزاری نشست فوری شورای عالی کار در زمینه تعیین تکلیف میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال مشمولان قانون کار شدند.

آنها از اسدالله عباسی، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی کتبا خواسته اند تا ترتیبی بدهد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت 2 موضوع باقیمانده از بسته امسال حداقل دستمزد را تعیین تکلیف نماید.

متن نامه کارگران به وزیر کار

"احتراما با توجه به بیانات ریاست محترم جمهوری در مراسم روز جهانی کارگر مبنی بر افزایش حمایتهای معیشتی از نیروی کار، همچنین نظر به طرح موضوع افزایش حق مسکن و خواروبار در شورای عالی کار که معطوف به بررسی و تصمیم گیری در هیئت وزیران شده بود، خواهشمند است در راستای بهبود وضعیت معیشتی کارگران با عنایت به تورم روزافزون، پیشنهاد افزایش حق مسکن و بن کارگری را به نیابت از کارگران در هیئت وزیران مطرح نموده و قطعا با توجه ویژه و دلسوزی حضرتعالی به وضعیت زندگی کارگران، امید داریم که در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با ارتقای دریافتی کارگران، موجب رضایتمندی آحاد کارگری را شاهد باشیم."

غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه پیشنهاد افزایش حق مسکن و خواروبار مشمولان قانون کار پیش تر از سوی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار داده شده بود، گفت: این درخواست مورد پذیرش شورا و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: با اینکه برگزاری جلسه در شورای عالی کار مورد پذیرش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفته است، اما واقعیت این است که حتی افزایش 100 درصدی حق مسکن کارگران از 10 به 20 هزارتومان نیز مشکلی از آنان حل نخواهد کرد.

تاثیر افزایش حق مسکن روانی است

خادمی زاده خاطر نشان کرد: این ارقام در حد مطرح کردن نیست. با این حال جنبه های تاثیرگذاری آن در زندگی و معیشت کارگران یک هزارم جنبه های تبلیغاتی و بار روانی آن هم نیست.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: با این حال، قرار است در دوشنبه هفته آینده نشست ویژه شورای عالی کار به منظور تصمیم گیری برای افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران و مشمولان قانون کار برگزار شود./مهر