اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات واگذاری سبد کالا به 7.5میلیون نفر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,واگذاری سبد کالا

 

اخبار اقتصادی - ابلاغ دستورالعمل بسته امنیت غذایی؛
جزئیات واگذاری سبد کالا به 7.5میلیون نفر/ 10 قلم کالا در لیست مرحله اول

دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول اجرای طرح گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما اعلام شده است ولی دریافت کنندگان بسته حمایت غذایی می توانند به جای دریافت کالا با کسر 20 درصد از ارزش ریالی بسته حمایت غذایی، پول نقد دریافت کنند.

هیئت وزیران در جلسه 93.03.11 به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند 9 ماده 3 آئین نامه اجرایی تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 کل کشور دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی را تصویب کرده بود.

بر اساس این دستورالعمل، بسته حمایت غذایی در سال 1393 به مستمری بگیران و پشت نوبتی های سازمان های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی وسازمان بهزیستی) تعلق می گیرد که با ضوابط تعیین شده از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (مانند نوع خدمات دریافتی از سازمان های حمایتی، رتبه بندی استحقاق افراد و خانوارها بر اساس شاخص های موجود در سازمان ها) حائز شرایط برای دریافت بسته حمایت غذایی تشخیص داده می شوند.

بر اساس این مصوبه افراد تحت پوشش در مرحله اول طرح حمایت غذایی به شرح زیر تعیین شده اند:

 زمان بندی شناسایی افراد مشمول
همچنین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف شد ظرف یکماه برنامه شناسایی افراد مشمول در مراحل بعدی توزیع بسته حمایت غذایی را به ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کند.

سازمان هدفمندی یارانه ها، مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران هم موظف شدند با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، ظرف یکماه برای شناسایی اقتصادی خانوارها با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود (از جمله اطلاعات درآمدی خانوارها در بازه های کمتراز شش میلیون ریال و بین شش تا ده میلیون ریال) اقدام کنند.

شیوه توزیع سبد غذایی
ساز و کار تامین و چگونگی توزیع بسته حمایت غذایی هم با مسئولیت و نظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و همکاری وزارتخانه های مربوط از طریق عاملین توزیع منتخب، فروشگاه های زنجیره ای و اتحادیه های تعاونی با گستره توزیع سراسری مناسب صورت می گیرد.

وظیفه بانک مرکزی
برای دریافت اقلام بسته حمایت غذایی هم از کارت های متصل به حساب های بانکی که نزد سازمان هدفمندی یارانه ها موجود است استفاده خواهد شد. اعتبار کارت های بانکی نیز باید به گونه ای تعریف شود که محدودیتی برای مشمولان در انتخاب فروشگاه توزیع کننده مجاز وجود نداشته باشد.

بانک مرکزی هم با همکاری شبکه بانکی ونظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف شد نسبت به کد گذاری کالا طبق فهرست اعلام شده از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی روی کارت های بانکی اقدام کند.

اعتبار ریالی بسته های غذایی
در این دستورالعمل اعتبار ریالی برای خانوار تکنفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی، سیصد هزار ریال، خانوار دو نفره ششصد هزار ریال و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی یکصد هزار ریال و در هر خانوار حداکثر یک میلیون و دویست هزار ریال تعیین شده است

بر اساس این دستورالعمل معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهوری مطابق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانه ها اعتبار مورد نیاز بسته حمایت غذایی را اختصاص خواهد داد.

محدوده زمانی دریافت بسته غذایی
همچنین محدوده زمانی دریافت بسته غذایی، حداکثر 4 ماه پس از اعلام هر مرحله است. در این دستورالعمل وظیفه هرگونه اطلاع رسانی در خصوص بسته حمایت غذایی صرفا به عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است.

دستگاه های اجرایی نیز موظفند اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و اقدام هدفمند بسته حمایت غذایی را در اختیار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

توزیع شیر رایگان در مدارس
همچنین در راستای اجرای سیاست دولت در توزیع شیر رایگان در مدارس، درطول سال تحصیلی 1394-1393 برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه، حداقل 70 نوبت شیر با تخصیص حداقل مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل منابع حمایت غذایی تامین شود.

همچنین دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و وزارت آموزش و پرورش به تصویب ستاد هدفمندی یارانه ها خواهد رسید.

مصوبه دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی از سوی معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 93.03.24 ابلاغ شده است.

 

ردیف

نام سازمان/نهاد

نوع پوشش

تعداد خانوار

تعداد افراد

1

کمیته امداد امام خمینی(ره)

مستمری

1/730/312

3/898/836

2

سازمان بهزیستی

مالی مستمری

788/546

2/578/185

3

سازمان بهزیستی

خدمات مستمری

321/166

1/062/945

جمع کل

2/840/024

7/539/966

 اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
صحبت طنز علی ضیا راجع به سبد کالا. فقط سبد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات واگذاری سبد کالا به 10 میلیون مشمول جدید



اخبار,اخبار اقتصادی,مشمولان جدیدسبد کالا


اخبار اقتصادی - جزئیات واگذاری سبد کالا به 10 میلیون مشمول جدید

طبق اعلام جدید وزارت تعاون، کار و رفاه قرار است از روزهای آینده واگذاری سبدهای کالایی فازدوم برای 10 میلیون مشمول قانون کار و بازنشسته تامین اجتماعی در کشور آغاز شود.

 در مرحله اول، 3.5 میلیون کارگر حداقل بگیر بسته حمایتی دولت را دریافت کرده اند و در این مرحله علاوه بر 2 گروه یادشده، کارمندان بیمه شده تامین اجتماعی نیز مشمول دریافت سبد کالا شده اند. وزارت کار اعلام کرده لیست‌ها در اختیار وزارت صنعت برای اجرا قرار گرفته، اما هنوز تکلیف شناسایی 5 میلیون کارگر فاقد بیمه مشخص نیست و احتمال دارد این کار به سال آینده واگذار شود.

به گزارش مهر، براساس اعلام مسئولان دولتی از زمان آغاز واگذاری سبدهای کالایی حمایتی دولت در یکماه گذشته تاکنون حدود 10 میلیون سرپرست خانوار تایید شده و تاکنون نیز قریب به اتفاق آنها سبدهای خود را دریافت کرده اند، اما هنوز گروه هایی نیز باقی مانده اند که موفق به دریافت بسته های دولتی به دلایلی چون عدم مراجعه، شلوغی صف ها، ناقص بودن بسته و مواردی از این دست نشده اند.

یکی از مواردی که در مرحله اول اجرای این طرح مورد انتقاد قرار گرفت مشمول نشدن برخی گروه های اجتماعی از جمله کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است. نمایندگان کارگری کشور در یکماه اخیر و از زمان آغاز واگذاری بسته های حمایتی دولت به اقشار مختلف جامعه، پیگیری های فراوانی را برای فراهم شدن امکان برنامه ریزی دولت جهت واگذاری بسته های حمایتی به مشمولان قانون کار انجام داده اند.

نقطه مشترک درخواست های نمایندگان کارگری این بوده که اگر دولت بنا دارد حمایتی از اقشار مختلف جامعه انجام دهد، اینگونه حمایت ها ابتدا و قبل از هر گروه دیگری باید به کارگران برسد. آنها همچنین نسبت به برنامه ریزی دولت برای حذف بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در فازاول واگذاری ها، ابراز نارضایتی کرده بودند.

در یک مقطعی طی هفته های گذشته موضوع واگذاری سبد کالا از سوی دولت به مردم، به حاشیه دارترین اقدام دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار این دولت در مردادماه امسال تبدیل شده بود تا جایی که رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی به صورت رسمی از مردم در اینباره عذرخواهی کرد و پس از آن محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز عنوان کرد متاسف است که دولت 1000 میلیاردتومان در این زمینه هزینه کرده اما رئیس جمهور مجبور به عذرخواهی از مردم شده است.

1000 میلیارد هزینه برای سبد کالا
علاوه بر این، دولت تصمیم گرفت برای قرار گرفتن توزیع سبد کالا در یک مسیر مطمئن تر و قابل رصد، مسئولیت مستقیمی را به علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشکیل ستاد نظارت بر توزیع سبد کالا و برگزاری نشست های مستمر بدهد.

همچنین این مسئولیت به وزارت کار واگذار شد که کار شناسایی و معرفی گروه های مشمول دریافت سبد کالا در فازدوم را نیز انجام دهد و حال این وزارتخانه اعلام کرده است لیست همه کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی و از سویی کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی را برای واگذاری سبدهای کالایی در اختیار وزارت صنعت قرار داده و در روزهای آینده به محض خلوت شدن صف ها این کار آغاز خواهد شد.

مشمول شدن همه شاغلان تحت پوشش قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی به این معنا است که اولا دولت سقف دریافت کنندگان سبد کالایی در مرحله جدید را از 15 میلیون نفر مرحله اول افزایش داده و این افزایش قابل ملاحظه است چون تنها در بخش کارگری می توان انتظار داشت حدود 8 میلیون نفر بتوانند در فاصله یکماه باقی مانده تا پایان سال جاری، سبد کالایی دریافت کنند.

علاوه بر این، دستکم 2 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی را نیز باید به مجموع دریافت کنندگان بسته های دولت اضافه کرد و گروهی نیز از کارمندان به جمع کل می پیوندند. مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گویند در مرحله اول واگذاری ها، 3.5 میلیون کارگر حداقل بگیر از مجموع 11.5 میلیون مشمول قانون کار این بسته ها را دریافت کرده اند و اگر تاکنون بخشی از آنها دریافت هم نکرده باشند، اما در آمارهای دولت جزو تایید شده ها هستند.

هادی ابوی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از ابتدای برنامه دولت، کارگران و بازنشستگان نسبت به قرار دادن سقف حقوقی اعتراض داشتند گفت: هنوز برخی حداقل بگیران و حقوق های زیر 500 هزارتومان باقی مانده اند که سبد کالا نگرفته اند ، اما متاسفانه افرادی با حقوق بالای 2 میلیون تومان تایید شده اند.

8 میلیون کارگر جدید بسته کالایی می گیرند
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: ما از نزدیک با کار توزیع سبد کالایی درگیر هستیم. نمونه های کارگرانی که نتوانسته اند با حقوق های حداقلی سبد کالا بگیرند زیاد است اما یک نمونه مشخص در صف توزیع مشمول نشدن فردی با حقوق 500 هزارتومان و در عین حال مشمول شدن فردی با حقوق 1.2 میلیون تومان بوده است.

ابوی خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود بانک های اطلاعاتی باعث شده تا با افرادی مواجه باشیم که از چند محل حقوق دریافت می کنند اما لیست بیمه آنها با حقوق پایین به ثبت رسیده است و این افراد در گروه مشمولان دریافت سبد کالا قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: یکی از ضعف های اجرایی این کار ضعف اطلاع رسانی دقیق بوده و وزارت کار نیز باید سخنگویی در این زمینه تعیین کند. هم اکنون می توان برآورد کرد 25 درصد مشمولان قانون کار دارای مشاغل مدیریتی و با حقوق های میلیونی هستند که نمونه های آنها در جامعه پزشکان و مهندسین وجود دارد؛ بنابراین اگر دولت تصمیم گرفته تا به همه مشمولان قانون کار سبد حمایتی بدهد، افراد با حقوق 500 هزارتومان تا چند میلیون تومان در ماه یک بسته ثابت دریافت خواهند کرد.

2 میلیون حقوق بگیر مدیریتی هم تایید شدند
این مقام مسئول کارگری کشور درباره نامشخص بودن تکلیف کارگران فاقد شناسنامه کاری و بیمه برای دریافت سبدهای کالایی تا پایان سال جاری تاکید کرد: برای این منظور که آقای نوبخت اعلام کرده بودند دولت ماموریت ویژه ای به وزیر کار برای شناسایی آنها داده بود، هنوز نتیجه ای مشخص نشده اما ما قبل از این پیشنهاد کرده بودیم که یک سامانه ای برای ثبت نام و شناسایی این گروه ها ایجاد شود تا بتوان زمینه شناسایی کارگران فاقد بیمه زیرزمینی را فراهم کرد.

به گفته ابوی، متاسفانه وزارت کار به پیشنهادات کارگران حتی به صورت مکتوب نیز بهایی نداد و حتی در شناسایی کارگران برای واگذاری بسته های حمایتی نیز مشورتی از نمایندگان کارگری کشور گرفته نشد.
اخبار اقتصادی - مهر