اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات مراسم تحلیف رییس‌جمهور در مجلس + متن سوگند



مراسم تحلیف روحانی,جزئیات مراسم تحلیف رییس‌جمهور در مجلس

جزئیات مراسم تحلیف رییس‌جمهور در مجلس + متن سوگند

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی یک روز پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش توسط مقام معظم رهبری،‌ بعد‌از ظهر امروز(یکشنبه)، در مجلس شورای اسلامی برای پاسداری از قانون اساسی سوگند یاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم ساعت 15:30 دقیقه با حضور مقامات و مسوولین ارشد کشور و هم‌چنین مهمانان خارجی از جمله 11 رییس جمهور، دو نخست‌وزیر، 7 رییس مجلس، 8 معاون رییس جمهور، سه معاون نخست‌وزیر، 11 وزیر خارجه، 12 وزیر و دو میهمان ویژه (ماهاتیر محمد نخست‌وزیر اسبق مالزی و خاویرسولانا مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا ) برگزار خواهد شد.

در این مراسم پس از سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه، حسن روحانی در حضور رییس قوه قضاییه و هم‌چنین اعضای شورای نگهبان که در مراسم تحلیف حضور دارند، برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد.

در ادامه متن سوگند توسط رییس جمهور امضاء و به دبیر شورای نگهبان تحویل خواهد شد.
سخنرانی رییس جمهور نیز پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود.

متن سوگند رییس جمهور
بنابر اصل 121 قانون اساسی رئیس‏ جمهور در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‌‏ای‏ که‏ با حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشکیل‏ می‏‌شود، به‏ ترتیب‏ زیر سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه‏ را امضا می‏‌نماید:
بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏
«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏.

 

در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

مجلس شورای اسلامی این‌بار بعد از پایان مراسم تحلیف رییس‌جمهور، مصاحبه مشترک رؤسای قوا، عکس یادگاری شخصیت‌های عالی رتبه کشورها و ثبت و امضای تمبر یادبود را نیز پیش‌بینی کرده است.


تعداد زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی پوشش خبری این مراسم را به عهده دارند.
هم‌چنین قرار است مراسم تحلیف حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی همچون مراسم تنفیذ حکم وی توسط مقام معظم رهبری از رسانه ملی پخش شود. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
‫آغاز مراسم تحلیف رییس جمهور دوازدهم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"هاشمی" در مراسم تحلیف روحانی حضور دارد/پاسخ خاتمی به سوال درباره حضور در مراسم تحلیف رییس جمهور



مراسم تحلیف روحانی,هاشمی و خاتمی در مراسم تحلیف روحانی

"هاشمی رفسنجانی" در مراسم تحلیف روحانی حضور دارد

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت که طبق روال همیشگی، مقامات لشگری و کشوری به مراسم تحلیف رییس جمهور دعوت می‌شوند که طبیعتا در بین آنها هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مهمانان مراسم تحلیف رییس جمهور در 13 مرداد در صحن علنی مجلس گفت: طبق روال همیشگی مقامات لشگری و کشوری، سفرای کشورهای خارجی در ایران، استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و روسای قوا در مراسم تحلیف حضور دارند.

وی درخصوص حضور هاشمی رفسنجانی در مراسم تحلیف گفت که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به عنوان یکی از میهمانان در این مراسم حضور دارد.

این عضو هیات رییسه مجلس در مورد دعوت و حضور روسای جمهور قبلی همچون خاتمی در مراسم تحلیف، گفت: طبق مراسم‌های تحلیف قبلی که برنامه‌ای برای دعوت روسای جمهور سابق در مراسم تحلیف وجود نداشته است طبیعتا در این دوره نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد ولی باز هم بنده نمی‌توانم اظهارنظر قطعی در این رابطه بکنم چون اطلاعاتم دقیق نیست.

همچنین سید شریف حسینی عضو دیگر هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ‌تاکنون از هیچ شخصیت خاصی برای حضور در مراسم تحلیف به صورت رسمی دعوت شده است، طبیعتا اطلاع رسانی در این رابطه به زودی از سوی هیات رییسه انجام خواهد شد.


خاتمی : بهتر است مسجدجامعی در شورا بماند

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند، اظهار داشت: هیچکس نباید از رئیس‌جمهور منتخب سهم‌خواهی کند.

تسنیم نوشت: سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اینطور گفته می‌شود که شما در پی سهم‌خواهی از رئیس‌جمهور منتخب هستید و نام بردن از احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر ارشاد در همین راستاست. نظر شما چیست پاسخ داد: ابدا، بنده ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند.

وی در خصوص این سوال که پس چرا از وی به عنوان وزیر ارشاد نام بردید، گفت: گفتم دیگر. هیچکس نباید سهم‌خواهی کند و باید اجازه بدهند آقای روحانی هر کس را دلش می‌خواهد انتخاب کند.
رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا به مراسم تحلیف دعوت شده‌اید و شرکت خواهید کرد، تصریح کرد: هنوز فرصت آن نرسیده و دیر نشده است./ایسنا