اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات فرار خاوری/ ترک کشور به بهانه شرکت در اجلاس بانکی در انگلستان



قاضی سراج , پرونده فساد مالی , محمودرضا خاوری

 

قاضی رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ جزئیات فرار محمودرضا خاوری رئیس سابق بانک ملی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی قاضی سراج با بیان اینکه این پرونده 32 متهم داشت که از 30 متهم آخرین دفاعیات اخذ شد، گفت:  در این جلسه به اتهامات ‌دو متهم دیگر رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در این جلسه 12 متهم احضار شدند که برای 7 متهم کیفرخواست جدید و برای 3 تن کیفرخواست تکمیلی صادر شده است.

قاضی سراج در ادامه با اشاره به سخنان مه‌آفرید خسروی در خصوص فرار خاوری رئیس سابق بانک ملی و پشت پرده‌هایی که  او از آنها  خبر داده بود گفت: من در مقام متهم کننده یا تبرئه کننده نیستم. تنها توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارایه می کنم. در تاریخ 20/6/90 خاوری رئیس بانک ملی با عنوان ماموریت تقاضای خروج از کشور و سفر به کشور انگلستان را می‌کند که در تاریخ 29 شهریور با ماموریت او موافقت شده اما در تاریخ 6 مهر ماه مشاور نهاد و دبیر هیئت نظارت مسافرتهای خارجی کارکنان دولت این ماموریت را کان لم یکن تلفی می‌کند این در حالی است که چند روز پیش وی به ماموریت رفته و از هتلی در انگلستان نامه استعفای خود را به دفترش فکس می‌کند.

وی در تشریح درخواست خاوری برای ماموریت به انگلستان گفت: در تاریخ 31 شهریور خاوری از سازمان حراست کل کشور می خواهد در صورتی که ممنوع‌الخروج نیست در اجلاس بانک PLCشرکت کند که براساس پیگیریهای وی از سوی معاون وزارت اطلاعات اعلام می‌شود خاوری ممنوع‌الخروج نیست و وی با بلیتی که از سوی بانک PLCبرای او ارسال شده بود کشور را ترک می‌کند.

توضیحات نماینده دادستانی در خصوص گلایه دادسرای اهواز

فراهانی نماینده دادستان در این جلسه در توضیح انتقاداتی که در جریان دادگاه گذشته به نحوه رسیدگی پرونده در اهواز شده بود گفت: در دادگاه گذشته میان سخنان متهم ردیف اول و وکیل او یک تناقض وجود داشت. مه‌آفرید خسروی اعلام می‌کرد در روند رسیدگی به پرونده در اهواز سوء جریاناتی وجود دارد و وکیل او مدعی بود ارسال پرونده از اهواز به تهران سبب شده این پرونده دچار انحرافاتی شود.

وی تاکید کرد: سخنان من در جلسه گذشته توضیح به مواردی بود که این دو تن در دادگاه مطرح کردند و نافی تلاشها و زحمات آنها در این پرونده نبود و اگر چنین برداشتی شده عذرخواهی می‌کنم..../مهر


ویدیو مرتبط :
جزئیات فرمول پیشنهادی تعیین سود بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه فرار خاوری از کشور به روایت جهرمی



 

گفت و گو با سید محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم و مدیر عامل سابق بانک صادرات در رابطه با فساد بانکی سال 90 زوایای جالبی دارد که بخشی از این گفتگو را که خبرآنلاین منتشر کرده با هم می​خوانیم:

 

قوه قضاییه اصلا از آقای خاوری توضیحی نخواسته بود؟

پس از اینکه مدارکی که در اختیار قوه قضاییه خوزستان قرار دادیم و آنها هم به دنبال آن رییس شعبه بانک ملی و رییس منطقه آزاد را دستگیر کرده بودند، آقای خاوری را هم خواستند. من تمایلی ندارم الان مطرح کنم که چه کسی اجازه داد تا آقای خاوری فرار کند. دولت پیگیری می کرد که آقای خاوری باید به خارج از کشور برود اما این که چه کسی نقش داشته است را الان نمی گویم و قصد دارم بعد ها اشاره کنم.

آقای خاوری دستگیر نشد و فقط برای پاره ای از توضیحات فراخوانده شده بود؟

آقای خاوری را نگذاشتند دستگیر کنند در صورتیکه قوه قضاییه در استان خوزستان نظرش بر این بود که باید ایشان دستگیر شود. یعنی بر اساس مستندات قوه قضاییه در استان خوزستان باید آقای خاوری دستگیر می شد اما نگذاشتند این اتفاق بیافتد و آقای خاوری فرار کرد.

نحوه فرار کردن آقای خاوری چطور بود؟آن هم در ذهن مردم به مثابه طنز معنا داری است. ابتدا اعلام کردن سفر کاری بوده بعد هم که به قول شما متن استفای ایشان منتشر شد. شما در این رابطه اطلاعاتی دارید؟

مشخص بود که ایشان فرار کرده است. من اطلاعی کسب کردم که ایشان به فردی در انگلستان گفته بود: « من دیگر بر نمی گردم. »

سوال هم اینجاست که سیستم امنیتی به راحتی اجازه خروج آقای خاوری را داده است؟

اجازه بدهید برخی مسایل را توضیح ندهم و به موقع آنها را مطرح خواهم کرد. در زمانی این کار را خواهم کرد. در حال حاضر خوشبختانه قوه قضاییه رسیدگی خوبی داشته و مدارک کامل تری پیدا کرده است. از سوی دیگر اعترافات خوبی هم به دست آمده و مشخص شده که آقای خاوری چه میزان گرفته است یا اینکه خواهر زاده آقای مشایی چه مقدار دریافت کرده است. در کیفر خواست نامش آورده شده است. همچنین برخی از معاونان، مدیران کل و کارشناسان برخی از وزارتخانه ها هستند. دو مدیر عامل بانک دولتی در این داستان رشوه گرفته اند و در کیفرخواست آمده است. آنچه در کیفر خواست این 32 نفر مطرح شده سبب شده مردم بیشتر آگاهی پیدا کنند. این حرکتی که ما تحت عنوان برخورد با فساد آغاز کردیم نشان می دهد که چه قدر به اصلاح سیستم کمک کرده است. برخی بانک های مانند صادرات، ملی شروع به اصلاح سیستم خود کرده اند. اگر ما می خواستیم مانند برخی که توصیه کردند که تعامل کنید و به قوه قضاییه و وزارت اطلاعات موضوع را اعلام نکنید این اصلاحات در سیستم بانکی آغاز نمی شد. هر چه مدارک جدید و اعترافات متهمین بیشتر شود بنده خوشحال تر می شوم که ابعاد این فساد بزرگ بیشتر باز می گردد.

شما با رسانه ای شدن این موضوع چه مقدار موافق بودید؟

من اعلام به قوه قضاییه را وظیفه خودم می دانستم ولی اعلام علنی را به هیچ وجه توصیه و تاکید نداشتم چرا که بیشتر رسیدگی مهم است تا اینکه فضا سازی کرد. برخی فضا سازی سیاسی کردند تا انتفام بگیرند. برخی از نمایندگانی که در این مساله نقش داشتند و تمایل داشتند فرافکنی کنند. من به بانک مرکزی گفتم شما هر مدرکی که ادعا کردید به بانک صادرات پیش از عید نوروز ارائه شده را در سایت بانک مرکزی بگذارید تا مردم مشاهده کنند. اصلا همچین مدرکی نبود و بعد هم مشخص شد به بانک ملی تذکر دادند و به بانک صادرات تذکری داده نشده چرا که اصلا موضوع بانک صادرات نبوده است. موضوع بانک ملی بوده که ال سی جعلی پرداخت کرده است. بر این اساس این مساله برای من بسیار سنگین بود که فساد بانکی را گردن من و بانک صادرات می اندازند. اعلام کردم هر نوع قصوری که متوجه من باشد را پاسخگو هستم. بعد هم با فشاری که آوردند من را بازجویی کردند و به عنوان اهمال در کار که این اتهام را قبول نداشتم، تفهیم اتهام کردند. گفتم تعریف اهمال چیست تا بگویم می دانستیم و پیگیری نکردیم یا اینکه از زمانیکه دانستیم پیگیری نکردیم. مردم قضاوت کنند که در یک شعبه از 3200 شعبه، یک فردی در خارج از بانک از مدارک و فرم های بانک سوء استفاده کرده ،آنهم قبل از حضور بنده بعد بیایند شما را متهم کنند با توجه به اینکه خودتان نیز با این مساله قاطعانه برخورد کرده باشید.

خوشبختانه حتی بازپرسی که اعلام کرده اتهام من اهمال هست، دادستان تهران و قضات دیگر هم این موضوع را رد کرده اند. در حال حاضر هم با کفالت 20 میلیونی تومانی آزاد هستم. بانک صادرات موضوع را اعلام و پیگیری کرد. قسمت اعظمی از اموال را خود ما ظرف حدود یک ماه کشف کردیم. تیم وسیعی برای این کار گذاشته بودیم.

Bookmark and Share