اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات عملیات سیاه شیعه کشی...


القاعده خانواده به هم پیوسته و خشنی دارد با فرزندان بی شمار،برادر خوانده آنها طالبان است که آن نیز به زیر شاخه‌های متعدد تقسیم می‌شود. یک ساختار هرمی تروریسم با چاشنی وهابی گری و سودای تشکیل عمارت موهوم اسلامی!

مردم سالاری: القاعده خانواده به هم پیوسته و خشنی دارد با فرزندان بی شمار،برادر خوانده آنها طالبان است که آن نیز به زیر شاخه‌های متعدد تقسیم می‌شود. یک ساختار هرمی تروریسم با چاشنی وهابی گری و سودای تشکیل عمارت موهوم اسلامی! اگرچه عملیات‌های مرگبار آنها از نظم خاصی پیروی نمی‌کند اما ظرف عصرشنبه و بامداد یکشنبه به فاصله چند ساعت دو انفجار خونبار روی داد که با حدود 500 کشته و زخمی در تاریخ حوادث تروریستی از لحاظ گستردگی و تعداد تلفات بی سابقه است.

در این انفجار‌ها نوک پیکان مرگ سینه شیعیان را نشانه گرفت. ابتدا، یک حمله مهیب علیه جامعه شیعیان پاکستان در شهر کویته واقع در شمال شرق این کشور در روز شنبه حداقل 83 کشته و 200 مجروح برجا گذاشت. به گفته پلیس پاکستان، این انفجار شامگاه شنبه (16 فوریه/28 بهمن) در یکی از شلوغ‌ترین ساعات بازار رخ داده است. شدت انفجار به حدی بوده است که یک ساختمان دو طبقه فرو ریخته و شماری از مغازه‌های اطراف نیز با خاک یکسان شده‌اند. شمار تلفات ممکن است همچنان افزایش یابد زیرا دو بازار شامل بیش از 60 مغازه بر اثر این انفجار با خاک یکسان شده و ده‌ها تن زیر آوار مانده‌اند.

 گفته شده است که این بمب در یک تانکر آب جاسازی شده و این تانکر توسط یک تراکتور به بازار منتقل شده است. شهر کویته در جنوب غربی پاکستان و در استان بلوچستان قرار دارد. این استان اکثریت جمعیت شیعه‌مذهب این کشور را در خود جای داده و بارها هدف حملات سنی‌مذهبان واقع شده است.

گروه نظامی وهابی مذهب «لشکر جنگوی»مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. در همین حال مقامات پاکستان روز یکشنبه (17 فوریه) را عزای عمومی اعلام کرده‌اند. پرویز مشرف، نخست‌وزیر این کشور، ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی بر عزم پاکستان در مقابله با تروریسم تأکید کرد. آقای مشرف گفت: «تروریست‌ها قادر نخواهند بود تا با این کارهای بزدلانه خدشه‌ای به اراده ما وارد کنند.» همزمان گروه‌های شیعه مذهب پاکستان در اعتراض به این رخداد هواداران خود را به برگزاری اعتصاب فرا خواندند.بر اساس گزارش‌ها، معترضان خشمگین روز یکشنبه با مسدود کردن راه‌ها و آتش زدن لاستیک به سوی خودروها سنگ پرتاب کرده‌اند. در این روز همچنین تمامی سطح شهر به حالت تعطیل درآمده است. ماه گذشته نیز در کویته در جریان دو انفجار 92 تن جان خود را از دست دادند. این انفجارها که در یک منطقه شیعه‌نشین روی دادند، از سوی لشکر جهنگوی سازماندهی شده بود و اعتراض گسترده شیعیان را به همراه داشت.

معترضان در آن زمان دولت «نالایق» محلی را متهم به ناتوانی در تأمین امنیت جان خود کردند. آنان اعلام کردند تا زمانی که دولت کنار نرود، جنازه‌های قربانیان را دفن نخواهند کرد. اعضای خانواده‌های قربانیان به مدت چهار روز متوالی همراه با جنازه‌های در کفن پیچیده شده در خیابانی در شهر کویته تحصن کردند تا آنکه سرانجام آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان، دولت محلی بلوچستان را برکنار کرد.

گروه‌های شیعه مذهب کویته اعلام کرده‌اند که این بار نیز تا زمانی که دولت «اقدام جدی علیه تروریستان» به عمل نیاورد از به خاک سپردن قربانیان خودداری می‌کنند. بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در سال گذشته بیش از 400 شیعه مذهب در پاکستان در پی حملات هدفمند تروریستی جان خود را از دست دادند. در این گزارش خاطرنشان شده بود که دولت پاکستان قادر به تأمین امنیت جانی اقلیت شیعه‌مذهب ساکن در این کشور نیست و تا کنون اقدامی مؤثر علیه سازمان‌‌های تروریستی که مسئول این حملات بوده‌اند، انجام نداده است.

القاعده عراق هم برای آن که از لشکرجنگوی عقب نماند 11انفجار در این کشور عملیاتی شد. براساس آخرین آمار180 نفر،بامداد یکشنبه ده‌ها نفر بر اثر رشته‌انفجارهایی که بغداد را لرزاند، جان خود را از دست داده یا زخمی شده‌اند. درمیان قربانی‌ها تعدادی پلیس و زن و کودک دیده می‌شود اما اغلب آنها از شهروندان غیرنظامی هستند. به گفته‌ مقامات امنیتی عراق و همچنین به گزارش تارنمای خبری «سومریه»، دست کم 53 نفر بر اثر انفجار چندین خودروی بمب‌گذاری شده کشته شده‌اند.

طبق آخرین اطلاعات، شمار زخمی‌شدگان نیز از مرز 125 تن فراتر رفته است. این سوءقصد‌های خونین در بازارها و مناطق مسکونی شیعه‌نشین در بغداد روی داده است. طبق اعلام مقامات امنیتی، یک بمب در بازاری پرعبور و مرور در محله الأمین در شرق بغداد و یک خودروی بمب‌گذاری شده نیز در محله شیعه‌نشین الحسینیه منفجر شد.

سه انفجار دیگر نیز در محله صدر به وقوع پیوست. یک بمب نیز در منطقه «نهروان» در جنوب بغداد منفجر شد که طی آن، یک نفر کشته و دو تن زخمی شدند. بنا‌بر ‌این گزارش، بغداد صبح دیروز شاهد کشته شدن یک شهروند و زخمی شدن 3 نفر دیگر به دلیل انفجار بمب در منطقه مدائن در جنوب شرق بغداد بود.همچنین، در انفجار بمبی در منطقه «الامین» در جنوب شرق بغداد، 3 نفر کشته و 6 تن زخمی شدند. یک انفجار نیز در منطقه کمالیه روی داد که یک کشته و 2 زخمی به همراه داشت.

حدود 10 روز پیش (8 فوریه / 20 بهمن) نیز رشته‌ای از سوءقصدهای انفجاری مناطق شیعه‌نشین را به لرزه در آورده و 26 تن را به کام مرگ فرو برده بود. گفته می‌شود که بسیاری از سوءقصدها علیه شیعیان عراق توسط شبکه تروریستی القاعده سازماندهی می‌شود. یک روز پیش از این هم، مقامات عراق از کشته شدن فرمانده دانشکده اطلاعات و سه محافظ او در جریان یک بمبگذاری انتحاری در شمال کشور و در نزدیکی شهر موصل خبر دادند.

 القاعده از سنی‌های عراق خواسته است که علیه تسلط شیعیان این کشور به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر این کشور، به‌پاخیزند. از آغاز ماه فوریه 2013 تا کنون بیش از یکصد نفر در پی سوءقصدهای گوناگون جان خود را از دست داده‌اند. شمار کشته‌شدگان در ماه ژانویه امسال (2013) نیز بر 178 نفر بالغ می‌شده است. کارشناسان امنیتی هشدار داده‌اند که موج خشونت در عراق پیش از برگزاری انتخابات استانی در روز 20 آوریل سال جاری تشدید خواهد شد.

این نخستین انتخابات در عراق از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بدین سو محسوب می‌شود. انفجارهای همزمان علیه شیعیان آنهم در دوکشور پرالتهاب می‌تواند سرآغاز یک عملیات بزگتر باشد برای شعله ور کردن آتش جنگ مذهبی.


ویدیو مرتبط :
جزئیات عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات نامه 8 بندی کارگران به وزیر کار/ جلوی بهره‌کشی اجباری را بگیرید



بهره‌کشی اجباری,علی ربیعی

جزئیات نامه 8 بندی کارگران به وزیر کار/ جلوی بهره‌کشی اجباری را بگیرید

دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از نامه نگاری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ابطال مصوبه طرح استاد شاگردی نوین خبر داد و گفت: اجرای این طرح کار بدون مزد را ترویج داده و از مصادیق آشکار کار اجباری است.

آرش فراز دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران از نامه نگاری با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ابطال "طرح استاد شاگردی نوین" خبر داد و گفت: در قالب نامه ای سرگشاده مخالفت با طرح استاد و شاگردی به وزیر کار نامه نوشته و خواستار ابطال این طرح شدیم.

متن نامه سرگشاده به وزیر تعاون، کار و رفاه
"وزیر محترم تعاون، کار و امور اجتماعی - جناب آقای ربیعی
با سلام و احترام

همانگونه که آگاه هستید دستورالعمل آموزش به روش "استاد شاگردی" مصوب وزارت کار دولت دهم در چهاردهم شهریور ماه 1391 جهت اجرا ابلاغ شد.

 

از آنجا که روند تصویب این طرح و مفاد آن خلاف قانون اساسی و ناقض حقوق کار و نافی قانون کار جمهوری اسلامی ایران است و با موازین بین المللی و مقاوله نامه های مرتبط از جمله مقاوله نامه 105 درباره لغو کار اجباری و مقاوله نامه 142 درباره توسعه منابع انسانی (که موضوع آن تدوین سیاست و برنامه در زمینه راهنمایی های شغلی و آموزش های حرفه ای به وسیله دولت های عضو است) مغایرت دارد. با توجه به موارد بالا و بنا به دلایل زیر این طرح را غیرقانونی دانسته و خواهانِ ابطال آن هستیم.

1- "طرح استاد شاگردی نوین" مصوب وزارت کار دولت دهم و هر طرح دیگری که وظایف دولت در قبال قانون اساسی و قانون کار را نقض کند از اعتبار ساقط و فاقد وجاهت قانونی است.

2- دولت موظف به اجرای بی کم و کاست قانون کار است و هرگونه تغییر در قانون کار باید طی لایحه پیشنهادی که ضمن رعایت 3 جانبه گرایی و پس از موافقت شرکای اجتماعی در شورای عالی کار رسمیت می یابد را جهت تصویب به مجلس قانونگذار ارائه دهد. دولت نمی تواند به تصویب مصوبات مغایر با قانون کار و قانون اساسی (تحت هر عنوان) دست زند.

3- حتی در صورت لزوم تصویب هرگونه طرح، آیین نامه اجرایی، اصلاحیه، الحاقیه، دستورالعمل، شیوه نامه و غیره؛ این موارد باید در چارچوب وظایفی که قانون اساسی و قانون کار به عهده دولت گذاشته است اجرا شود.

4- "طرح استاد شاگردی نوین" خلاف اصل 28 و 29 قانون اساسی و مغایر با مقاوله نامه های 105 و 142 سازمان بین المللی کارکه دولت جمهوری اسلامی ضمن پذیرش؛ متعهد به اجرای آن شده، است. این طرح، کار بدون مزد را رواج داده و موجب بهره کشی فرد از فرد می شود که از مصادیق آشکار کار اجباری است.

5- این طرح نقض هرگونه مقررات در روابط کار و تامین اجتماعی را درباره کارگران در هر شرایط سنی قانونیت بخشیده و اجرای آن امنیت شغلی و ایمنی و بهداشت کار را در واحدهای کار و تولید از بین می برد.

6- "طرح استاد شاگردی نوین" مبحث پنجم از فصل سوم قانون کار (شرایط کار نوجوانان از ماده 79 الی ماده 84) و مبحث اول فصل پنجم (کارآموز و مراکز کارآموزی از ماده 107 الی ماده118) را نقض کرده و تاکید و صراحت دارد که شاگردان در مدت زمان آموزش از شمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی خارج بوده و موضوع در قرارداد طرح تصریح می شود (بند 7 ماده 5 طرح مذکور).

7- "طرح استاد شاگردی نوین" لزوم انعقاد هر گونه قرارداد جامع ومانع بین طرفین را به کلی منتفی می داند و به بهانه آموزشی بودن طرح مقرر می دارد: «.....هیچ مبلغی تحت هر عنوان از جمله مزد و حقوق توسط استادکار به شاگرد پرداخت نمی‌شود.» (بند 10 ماده 5 طرح).

8- در ابعاد ملی "طرح استاد شاگردی" در تعارض جدی با توسعه گرایی با محوریت توسعه انسانی است. فصل پنجم قانون کار امر آموزش و اشتغال توامان و در راستای توسعه انسانی نیروی کار و به منظور اشتغال مولد تدوین و تصویب شده است. برابر ماده 107 این قانون؛ وزارت کار مکلف است امکانات آموزشی لازم را در اجرای اهداف قانون اساسی و به منظور اشتغال مولد و مستمر جویندگان کار و بالا بردن دانش فنی کارگران فراهم سازد.

 

بدیهی است که آموزش و اشتغال از مهمترین عناصر زیر ساختی توسعه اجتماعی و اقتصادی است. در تصویب واجرای این دستورالعمل، ضمن خود مختاری دولت در به کنار نهادن وظایف قانونی و تخطی از قانون اساسی به بهانه کاهش تصدیگری؛ گرایش قوانین به سود توسعه خنثی و بی اثر خواهد شد.

از آنجا که دولت موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است و اختیارات قانونی جهت تصویب آئین نامه، بخشنامه، اصلاحیه، الحاقیه و هرگونه دستورالعمل را جز در مواردی که قانون تعیین می کند؛ ندارد تصویب و ابلاغ این طرح (شیوه نامه!) خارج از اختیارات دولت دهم بوده و ابطال آن تاکید برقانون مداری وزارت تحت امر جنابعالی و به طریق اولی از وظایف دولت است.

مصرانه خواستار ابطال فوری و بی قید و شرط "طرح استاد شاگردی نوین" و همچنین خواهان بررسی موارد به کارگیری این طرح و احقاق حقوق همه کسانی که ناگزیر از اجرای این طرح زیان دیده اند، هستیم."/مهر