اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات عملیات تروریستی در مالی/ تشدید تدابیر ضدتروریسم در چین و روسیه



اخبار,اخبار بین الملل ,کیوسک بین‌المللی

بازتاب گروگان گیری دیروز در پایتخت مالی، جزئیاتی از عملیات علیه طراحان حمله تروریستی پاریس، تصمیم پارلمان روسیه به افزایش تدابیر امنیتی و ضد تروریستی، دستگیری اعضای یک شبکه تروریستی در چین و درخواست جمهوری خواهان آمریکا برای سخت شدن قوانین مهاجرتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

حمله تروریستی به هتلی در پایتخت مالی، موضوعی است که از روز گذشته مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی در این زمینه می نویسد افراد مسلح صبح روز جمعه به هتلی در باماکو، پایتخت مالی حمله کردند که این حمله، به گروگان گرفته شدن ده ها نفر و نیز کشته شدن افرادی بسیار منجر شد. یک مقام ارشد سازمان ملل می گوید بر اساس تخمین های اولیه، 27 نفر در ای حمله کشته شده اند. بر اساس گزارش ها، شماری از تروریست ها اقدام به گروگان گرفتن حدود 100 نفر کردند که این گروگان گیری تا عصر روز گذشته ادامه داشت.  از همان ساعات نخست حمله تروریستی، تعدادی از افرادی که در اتاق های خود در هتل مخفی شده بودند، توانستند به تدریج فرار کرده و از هتل خارج شوند. هنگام گروگان گیری، 125 مهمان و 13 کارمند در داخل هتل بودند.

*****

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» جزئیاتی از عملیات منتج به کشته شدن طراح اصلی حملات تروریستی اخیر پاریس را منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، پلیس فرانسه عبدالحمید اباعود را زیر نظر داشته و وی یک روز پیش از عملیات پلیس، توسط زنی که روز بعد خود را با جلیقه انتحاری منفجر کرد، به داخل ساختمان محل اختفایش هدایت شده بود. بر اساس این گزارش، این زن 26 ساله در چارچوب تحقیقات مرتبط با مواد مخدر، تحت نظر پلیس قرار داشته و رهگیری تلفن همراه وی، سبب شده محل اقامتش در محله سنت دنیس مشخص شود. زمانی که نیروهای پلیس دریافتند اباعود در پاریس است، کنترل این زن را تشدید کردند و همین امر، به طراحی عملیات منجر به کشته شدن وی انجامید.

*****

سایت شبکه خبری «سی ان ان» نیز در مطلبی به آخرین تحولات مربوط به پیگیری حملات تروریستی پاریس پرداخته و می نویسد بر اساس اعلام دفتر دادستانی فرانسه، کشته شدن سه نفر در جریان عملیات روز چهارشنبه پلیس در محله سنت دنیس تأیید شده و یکی از مظنونان اصلی، همچنان فراری است. نام این مظنون، صلاح عبدالسلام است که برای یافتن وی، هشدار بین المللی صادر شده است. آخرین بار، وی چند ساعت پس از وقوع حملات جمعه شب گذشته، در حال راندن یک خودرو به سمت مرز بلژیک مشاهده شده است. گفته می شود نیروهای پلیس در آن شب خودروی وی را متوقف کرده بودند؛ اما به دلیل بی اطلاعی از دست داشتن وی در حملات، اجازه ادامه مسیر را به وی داده اند. در حال حاضر، محل اختفای این فرد نامشخص است.

*****

در این شرایط، دیگر کشورها نیز نسبت به تقویت ساز و کارهای امنیتی و ضد تروریستی خود اقدام کرده اند. به نوشته «گلوبال پست»، پارلمان روسیه روز جمعه تصمیم به تشدید ساز و کارهای امنیتی و مجازات های کیفری برای تروریست ها و حامیان آن ها گرفت تا بدین ترتیب، از شهروندان در مقابل حملات تروریستی محافظت شود. در بیانیه مشترک دو مجلس شورای فدراسیون و دومای دولتی روسیه آمده است: «هیچ کسی نباید از مسئولیت اقدامات مجرمانه فرار کند». اعضای پارلمان روسیه همچنین بر آمادگی خود باری بازنگری در قوانین و سیاست های مهاجرتی به منظور جلوگیری از اشاعه هرگونه اقدام تروریستی و جرایم بین المللی تأکید کردند.

*****

روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز به بروز تهدیدات امنیتی جدید در چین پرداخته و می نویسد در پی وقوع حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف جهان، دولت چین نیز جزئیات بیشتری از برخی وقایع رخ داده در خاک خود را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، در ماه سپتامبر، گروهی افراد مسلح، یک معدن زغال سنگ را در غرب چین به محاصره خود درآورده و 11 شهروند، سه پلیس و دو مأمور امنیتی شبه نظامی را به قتل رساندند. اکنون بعد از حدود دو ماه، منابع خبری رسمی چین اعلام کرده اند که پلیس منطقه سین کیانگ چین، ضمن کشف هسته تروریستی عامل حمله مذکور، 28 نفر از اعضای این گروه را کشته و 29 نفر را نیز دستگیر کرده اند. بر اساس این گزارش ها، رهبری این هسته تروریستی را «یک گروه افراط گرای خارجی» بر عهده داشته است.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که در آمریکا نیز درخواست های جمهوری خواهان برای تشدید قوانین مهاجرتی، رو به افزایش است. به نوشته پایگاه اینترنتی «پولیتیکو»، بن کارسون، از نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، گفته ایالات متحده باید یک پایگاه اطلاعاتی ایجاد کند که مشتمل بر داده های مربوط به همه افرادی باشد که وارد این کشور می شوند. به این ترتیب، وی بخشی از دیدگاه های دونالد ترامپ، دیگر نامزد هم حزبی خود را در زمینه ضرورت تحت نظر داشتن مسلمانان مورد تأیید قرار داده است. با این وجود، وی گفته دیدگاه ترامپ درباره اینکه مسلمانان باید به طور ویژه و خاص تری تحت نظارت قرار داشته باشند، زمینه ای را برای ایجاد یک رویه خطرناک بنیان می گذارد.


 اخباربین لملل  - تابناک


ویدیو مرتبط :
‫تاکید نخست وزیر ایتالیا بر تشدید تدابیر ضد تروریستی در این کشور‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حامی مالی و فکری «جیش العدل» کیست؟/ اتاق فکر عملیات تروریستی در خاک ایران، کجاست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عملیات تروریستی در خاک ایران

 

اخبار سیاست خارجی - تلاش عربستان برای ایجاد ناامنی در ایران ؛
حامی مالی و فکری «جیش العدل» کیست؟/ اتاق فکر عملیات تروریستی در خاک ایران، کجاست؟

میدل ایست آنلاین فاش کرد که بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان هماهنگی هایی با منافقین(سازمان مجاهدین خلق) برای انجام اقدامات تروریستی انجام داده و اتاق عملیاتی نیز در کشور اردن برای آنها ترتیب داده است.

به گزارش  انتخاب به نقل از "میدل ایست آنلاین ” که مقر آن در لندن است فاش کرد که بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان هماهنگی هایی با منافقین(سازمان مجاهدین خلق) برای انجام اقدامات تروریستی انجام داده و اتاق عملیاتی نیز در کشور اردن برای آنها ترتیب داده است.

این گزارش را که یک روزنامه نگار عراقی متخصص در امور ایران ارائه می دهد در آن از قول یک منبع ایرانی مدعی شد که ایران در پی دستیابی به موفقیتی در روابط خود با عربستان درخصوص سوریه بود .

این منبع آگاه می گوید : پرونده سوریه مجددا به بندر بن سلطان سپرده شده و وی مدیریت گروهک های تروریستی را دوباره به دست گرفته است .

وی همچنینی با اعضای گروهک منافقین(مجاهدین خلق) هماهنگی هایی انجام داده است و ما شاهد وضعیت امنی خاصی خواهیم بود. این گروهک به همراه جدایی طلبان عرب و کرد تحرکاتی در سیستان و بلوچستان و کردستان و اهواز خواهند داشت و قصد انجام اقدامات تروریستی در این مناطق دارند.

این روزنامه نگار در پایان گزارش خود مدعی شد که آینده نزدیک وضعیت امنیتی خاصی برای ایران،عراق،سوریه و لبنان را رقم خواهد زد و گروهکهای تروریستی آماده خواهند شد تا اقداماتی مانند انفجار و ترور و گروگانگیری در ایران انجام دهند.
اخبار سیاست خارجی - انتخاب