اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات طرح «داعش» برای تشکیل امارت در لبنان



اخبار,اخبار بین الملل, گروه تروریستی داعش


 اخبار بین الملل -  جزئیات طرح «داعش» برای تشکیل امارت در لبنان

دو تن از سرکردگان افراد مسلح دستگیر شده در لبنان، در جریان بازجویی‌ها، جزئیات جدیدی از طرح گروهک تروریستی داعش برای تشکیل امارت در لبنان را افشا کردند.

به گزارش فارس، یک منبع نظامی عالرتبه لبنان با بیان اینکه بازجویی‌ها از «عماد جمعه» و «احمد میقاتی» از سرکردگان افراد مسلح و شماری دیگری از بازداشت شدگان ابعاد بیشتری از طرح گروهک تروریستی داعش را روشن کرد، افزود: بازجویی‌ها نشان داد افراد مسلح برای تحقق طرح تشکیل امارت در لبنان، می‌خواستند از منطقه مرزی عرسال،‌ عملیات زمینی خود را به سمت شهر «الهرمل» و از آنجا به سوی «الضنّیة» و شهر «طرابلس» به پیش ببرند تا با اشغال مناطق تا دریای مدیترانه، امارت موسوم به «دولت اسلامی» را در مناطق اشغال شده اعلام کنند. آنها قصد داشتند شیعیان و مسیحیان را با هدف متصل کردن منطقه «البقاع» به شهر «طرابلس» مجبور به مهاجرت کنند.

گزارش روزنامه الجمهوریة لبنان حاکی است که در جریان بازجویی‌ها مشخص شد که میقاتی و جمعه وابسته به گروهک جبهه النصره نبوده بلکه با گروهک تروریستی داعش در ارتباط بوده و مستقیما دستورات خود را از داعش می‌گرفتند. ارتش لبنان هم اکنون در آستانه دستگیری مغز متفکر این گروهک در خاک کشورش است.

یک منبع نظامی آگاه لبنانی تاکید کرد که بازجویی از جمعه و میقاتی پرده از توطئه افراد مسلح برای هدف قرار دادن ارتش و مقدمه چینی برای اعلام امارات مزعوم خود برداشت. آنها قصد داشتند از طریق جنگ روانی و رسانه‌ای از یک طرف و حمله نظامی به ارتش و دعوت به جدایی نیروها از این نهاد نظامی از طرف دیگر به هدف خود برسند ولی ارتش به سرعت متوجه این توطئه شده و هسته‌ها را یکی پس از دیگری تفکیک کرد. اعترافات بازداشت شدگان نیز  سهم بسزایی در خنثی سازی توطئه‌ها و دستگیری عناصر شبکه‌ها داشت.

بر اساس این گزارش شبکه تحت فرماندهی میقاتی در الضنیه و ارتفاعات این منطقه قرار بود نقش برجسته‌ای در برقراری ارتباط فیزیکی بین طرابلس و البقاع ایفا کند.


  اخبار حوادث  - فارس


ویدیو مرتبط :
نخستین "امارت" داعش در لیبی کجاست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش به‌زودی در لبنان اعلام «امارت» می‌کند


منابع امنیتی لبنانی اعلام کردند، گروه تروریستی داعش برای اعلام «امارت» در لبنان، جایی که در پی افزایش فعالیت در آن است، آماده می‌شود.

ایسنا: منابع امنیتی لبنان در مصاحبه با روزنامه لبنانی دیلی استار گفتند که بخش‌هایی از این کشور ممکن است همزمان با تلاش گروه داعش برای اعلام «امارت اسلامی» در لبنان به‌زودی بخشی از «خلافت اسلامی» داعش شود. شورشیان داعش برای گسترش مرزهای جغرافیایی خود به لبنان حمایت جبهه‌های خود در شمال سوریه را خواستار شده است.

این در حالی است که فرماندهان داعش روند ایجاد کمیته نظامی برای هماهنگی با امور لبنانی این گروه را آغاز کرده است. این گروه شبه‌نظامی هنوز برای ماموریت لبنان فرمانده‌ای مشخص نکرده است. با این حال شایعاتی مبنی بر انتخاب احمد الاسیر، روحانی افراطی لبنانی به عنوان «امیر» این منطقه از سوی مقامات امنیتی لبنان رد شده است.

در همین حال با وجود اینکه شخصیت‌های برجسته داعش از جمله فرمانده سوری شناخته شده با نام ابومصعب حلوس که نقش کلیدی در اشغال استان رقه سوریه در سال 2013 داشت، در این زمینه در حال تلاش هستند، اعلام خلافت این گروه در لبنان نیازمند تایید حامیان آنهاست.

این خبر در میان گزارش‌هایی منتشر شده است که براساس آنها گروه داعش سربازان خود را در استان استراتژیک القلمون سوریه در نزدیکی مرز لبنان جمع کرده است. این گروه که به دلیل انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از سر بریدن و تاکتیک‌های ظالمانه دیگر مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است، افراد جدا شده از سایر گروه‌های شورشی را آموزش داده و به خدمت می‌گیرد.

روزنامه تلگراف در گزارشی اعلام کرد، ابوبکر البغدادی، رهبر گروه ترورسیتی داعش هنوز تمایلی به اشغال لبنان ندارد و به جای آن قصد دارد تا زنجیره شهرهای مرزی حامیان حزب‌الله را مورد هدف قرار دهد.

هرچه زمان از آغاز جنگ داخلی در سوریه که اکنون به چهار سال رسیده است، می‌گذرد لبنان با مسائل بیشتری ناشی از این جنگ دست به گریبان می‌شود. ارتش این کشور طی این سال‌ها در منطقه مرزی با سوریه درگیر جنگ و مبارزه با شبه‌نظامیان داعش و جبهه النصره بوده است.