اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات صدور قبوض ۵۰ هزار تومانی گاز



اخبار,اخبار اقتصادی ,دریافت یارانه

با صدور اولین قبض گاز زمستانی پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش بار مالی صورت حساب های گاز صدای انتقاد برخی از مشترکان پرمصرف گاز بلند شده است.

یک مقام مسئول در شرکت گاز با توصیه‌ای جدید به مشترکان دارای قبوض گاز نجومی گفت: متوسط بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی در دوره زمستانی حدود 50 تا 55 هزار تومان است.
 
به گزارش مهر، سید جلال نورموسوی با بیان اینکه مطابق با فرمول تعریف شده برای محاسبه گاز بهای مشترکان خانگی میزان مصرف گاز، این دسته از مشترکان در دوره تابستانی و زمستانی به ۱۲ پله مصرف گاز تقسیم شده است، گفت: بر این اساس، در صدور قبوض گاز مشترکان خانگی علاوه بر محاسبه گاز بها، هزینه عوارض مصرف گاز، آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه هم در نظر گرفته می شود.

رییس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در محاسبه قبوض گاز کمترین خطای انسانی وجود دارد، افزود: با این وجود، آن دسته از مشترکانی که قبوض گازی با رقم نجومی و یا نامتعارف دریافت می کنند می توانند با دفاتر پیشخوان دولت و یا امور مشترکان ادارات و شرکت های گاز در استان های مختلف کشور مراجعه کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود افزایش تعداد مشترکان اما متوسط مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده است، در خصوص متوسط بار مالی قبوض گاز خانگی هم گفت: در دوره پنج ماهه زمستانی که از آبان تا پایان فروردین ماه متناسب با اقلیم های مختلف آغاز می شود، یک فرمول و پلکان مصرف گاز زمستانی تعیین شده است.

نورموسوی با بیان اینکه میزان مصرف گاز مشترکان خانگی که در اقلیم اول و دوم قرار دارند در فصل زمستان پیش بینی مصرف ۶۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب گاز طبیعی برای یک دوره ۴۵ روزه زمستانی وجود دارد، اظهارداشت: به عبارت دیگر، مشترکی که در فصل زمستان دارای یک بخاری، پخت و پز و آب گرم کن گازی بوده، حدود ۶۰۰ مترمکعب مصرف گاز پیش بینی می شود.

رییس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه با مصرف حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب گاز برای مشترکان اقلیم یک و دو بار مالی قبوض گاز تا سقف ۵۰ تا ۵۶ هزار تومان افزایش می یابد، افزود: متوسط مصرف گاز این دسته از مشترکان تا پلکان ۵ تا ۸ بالا می رود.

با صدور اولین قبض گاز زمستانی پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش بار مالی صورت حساب های گاز صدای انتقاد برخی از مشترکان پرمصرف گاز بلند شده است.

بر این اساس برخی از مشترکان نسبت به افزایش قابل توجه بار مالی قبوض گاز گلایه مند هستند و افزایش دوباره قیمت این حامل انرژی توسط دولت خبر می دهند؛ موضوعی که مسئولان شرکت ملی گاز ایران آن را رد می کنند.

از سوی دیگر، مسئولان شرکت گاز با تشریح جزئیات محاسبه صورت حساب گاز مشترکان خانگی و تجاری برای دوره زمستان جزئیات جریمه و تخفیف در فروش گاز به مشترکان خانگی را با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اعلام می کنند.

بر این اساس برای زمستان سال جاری و پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هیچ گونه تغییری در قیمت و یا محاسبه صورت حساب مشترکان گاز خانگی انجام نشده است، هم اکنون مصرف مشترکان خانگی بر اساس ۱۲ پله مصرف دسته بندی شده و مطابق با این پله ها هزینه مصرف گاز مشترکان محسابه می شود.

در حال حاضر متوسط قیمت گاز از پله اول تا دوازدهم به ترتیب به ازای مصرف هر مترمکعب گاز توسط مشترکان خانگی به ترتیب ۴۴، ۶۴، ۸۴، ۱۰۴، ۱۲۴، ۱۷۴، ۲۰۴، ۲۳۴، ۲۶۴، ۲۹۴، ۳۳۴ و ۳۶۴ تومان است، مشترکی که از حیث مصرف گاز به عنوان نمونه در پله سوم باشد ابتدا متوسط مصرف گاز آنها مطابق با پله اول و دوم و سپس مازاد پله دوم معادل قیمت پله سوم محاسبه خواهد شد.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
جزئیات پرداخت یارانه 72 هزار تومانی به هر ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز صدور قبوض قرمز گاز؛نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی



 

 

آغاز صدور قبوض قرمز گاز؛نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی

 

خبرگزاری مهر جزئیات قیمت گذاری و نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی مشترکان خانگی برای دوره زمستانی سال جاری را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ورود موج جدید سرما در بخش عمده ای از شهرها و استانهای کشور و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخشهای خانگی و تجاری به زودی پرونده صدور قبوض نجومی گاز خانگی برای مشترکان پر مصرف بازگشایی خواهد شد.

بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی (از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

از سوی دیگر مطابق با جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.

همچنین آن دسته از مشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف کنندگان افزایش قابل توجه ای پیدا می کند.

با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۹ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن در مناطق سردسیر که ماهانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن در مناطق گرمسیری که ماهانه حدود ۲۰۰ متر مکعب مصرف گاز مصرف کنند باید برای هر متر مکعب از این حامل انرژی ۳۰ تومان (پله اول) بپردازند.

در این صورت ماهانه برای مشترکان خانگی ساکن در شهرهای سردسیر ۷۵۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار تومان و برای مشترکان ساکن در مناطق گرمسیر با مصرف گاز کمتر قبوض سبز رنگی با قیمت حدود ۶۰۰۰ هزار تومان صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۲ تا ۲۰ هزار تومانی

به گزارش مهر، مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۵۰ تومان (پله دوم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض سبز رنگ ۱۷۵۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض سبز رنگ ۱۲۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۲۴ تا ۳۵ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۷۰ تومان (پله سوم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ ۳۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ ۲۸۰۰۰ تا ۲۴۵۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۴۰ تا ۵۴ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۹۰ تومان (پله چهارم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ حدود ۴۹۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ حدود ۴۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۶۰ تا ۷۷ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۱۰ تومان (پله پنجم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ حدود ۷۱۰۰۰ تا ۷۷۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ حدود ۶۰۵۰۰ تا ۶۶۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۰۴ تا ۱۲۸ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۶۰ تومان (پله ششم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض قرمز رنگ حدود ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۲۸۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض قرمز حدود ۱۰۴۰۰۰ تا ۱۱۲۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۴۲ تا ۱۷۱ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۹۰ تومان (پله هفتم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض قرمز رنگ حدود ۱۶۱۰۰۰ تا ۱۷۱۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض قرمز حدود ۱۴۲۵۰۰ تا ۱۵۲۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

به گزارش مهر، نحوه محاسبه گازبها و قبوض مجتمع های مسکونی به گونه ای است که کل گاز مصرفی بر تعداد کل واحدهای ساختمان تقسیم می شود و در نهایت عدد تقسیم شده معیار محاسبه گازبها قرار می گیرد ضمن آنکه ساختمانهای دوبلکس برای محاسبه گازبها یک واحد در نظر گرفته می شود.

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می دهد که محدوده مصرف گاز طبیعی ۷۰ تا ۷۵ درصد مشترکان خانگی در دوره زمستانی حدود ۳۰۰ متر مکعب در ماه است که در این صورت برای این دسته از مشترکان بار مالی قبوض گاز رقم قابل توجه ای نخواهد بود.... /  گزارش : خبرگزارى مهر