اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات خورشید گرفتگی 19 اسفند



رویداد خورشید گرفتگی، نوزدهم اسفند ماه رخ می دهد. این پدیده تنها در مسیری از مجمع الجزایر و بیشتر جنوب شرق آسیا به طور کامل قابل مشاهده است و در ایران قابل رویت نیست.

به گزارش مهر، مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: درساعت ۵:۲۵ صبح روز چهارشنبه نوزدهم اسفند ماه، کره ماه به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت ۱۰:۰۱ دقیقه به وقت تهران ماه در گره نزولی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این دو وضعیت، پدیده کسوف یا خورشید گرفتگی رخ خواهد داد؛ این گرفت یا پدیده از ساروس (دوره) ۱۳۰ بوده و پنجاه و دومین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس است.

عتیقی اظهار داشت: این پدیده در مسیری از مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال استرالیا و جنوب شرق آسیا  به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود.

به گفته وی، در ایران این خورشید گرفتگی، نه به صورت کلی و نه در حالت جزیی قابل مشاهده نخواهد بود.

وی عنوان کرد: پدیده کسوف با قرارگیری مرکز ماه زمین و خورشید در یک خط رخ خواهد داد و هنگامی که قرص ماه در جلوی دایره خورشید قرار می گیرد قدری آسمان تاریک شده و در گرفت کامل، تاج خورشیدی نمایان می شود .

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این خورشید گرفتگی در اقیانوس آرام، با کشتی قابل دنبال كردن است، گفت: ساکنان نقاطی از اندونزی  از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را در گرفت كامل دارند.

 اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی, خورشید گرفتگی


مسیر کسوف نوزدهم اسفند ماه


به گزارش مهر، علاقمندان دقت داشته باشند که برای رصد خورگرفت، یا حتی مشاهده خورشید بدون پدیده خاص، از عینک های استاندارد رصد خورشید استفاده کنند؛ در غیر این صورت خورشید صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می کند.


اخبار اجتماعی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
خورشید گرفتگی 29 اسفند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرفداران نجوم جهان در انتظار خورشید گرفتگی کامل / روزهای مهیج در 18 و 19 اسفند



ااخبارعلمی,خبرهای علمی,خورشید گرفتگی

محقق ژاپنی موفق به اختراع خمیر دندانی شد که حفره‌ها و شیارهای دندان را پر کرده و مینای دندان را بازسازی می‌کند.

 متناسب با موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارید،‌ هفته آینده در ساعات اولیه ۱۸ و ۱۹ اسفند ممکن است بتوانید سایه سیاه ناشی از اولین خورشید‌گرفتگی کامل سال ۲۰۱۶ را مشاهده کنید.

براساس گزارش ساینس الرت، متاسفانه این خورشید‌گرفتگی را از بیشتر نقاط جهان نمی‌توان مشاهده كرد، اما افرادی كه در كشورهایی مانند اندونزی، گینه نو، بورنئی یا در مناطق میانی اقیانوس آرام حضور دارند شانس آن را خواهند‌داشت تا این رویداد كیهانی بی‌نظیر را مشاهده كنند.

این گرفت كمی پس از 6 عصر در اندونزی آغاز شده و با طی كردن مسیری به سوی شمال شرق طی سه ساعت از برونئی و پس از آن اقیانوس آرام نیز عبور خواهد‌كرد.

مسیری كه خورشید‌گرفتگی طی خواهد كرد به مسیر تمامیت شهرت دارد و منطقه‌ای به طول 14162 كیلومتر و عرض 156 كیلومتر را پوشش خواهد‌داد. مناطقی كه در راستای این مسیر قرار گرفته‌اند به مدت 1.5 تا 4 دقیقه تاریكی را تجربه خواهند كرد. به گفته ناسا اگرچه تعداد محدودی از ساكنان زمین كه در مسیر تمامیت قرار گرفته‌اند می‌توانند خورشید‌گرفتگی كامل را ببینند، اما میلیون‌ها نفر دیگر در مناطق آسیا و اقیانوسه، هاوایی، گوآم و بخش‌هایی از آلاسكا می‌توانند درجات مختلفی از این گرفت را شاهد باشند. در عین حال به مدت یك ساعت پیش و پس از خورشید‌گرفتگی كامل، خورشید‌گرفتگی جزئی نیز در مسیر تمامیت قابل مشاهده خواهد‌بود.

همچنین ساكنان استرالیای شمالی، ساكنان مناطق شمالی خط مرزی كه در میان پرث و راك‌همپتون وجود دارد، نهم مارس،‌19 اسفند، می‌توانند شاهد خورشید‌گرفتگی جزئی باشند.

با این وجود افرادی كه به هیچ‌وجه امكان مشاهده این پدیده كیهانی را ندارند، می‌توانند آن را از طریق پخش مستقیم و آنلاین در وب‌سایت‌هایی مانند سایت لابراتوار دینامیك خورشیدی ناسا یا میكرونزیا دنبال كنند.

خورشید‌گرفتگی كامل بعدی 21 آگوست 2017 رخ خواهد داد و در سرتاسر آمریكای شمالی قابل مشاهده خواهد‌بود.

 

اخبار علمی - همشهری