اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات توقف تولید خودروهای قدیمی با دستور دولت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,توقف تولید خودروهای قدیمی

 

اخبار اقتصادی - توقف تولید خودروهای قدیمی با دستور دولت

این تصمیم فقط بابت نارضایتی از کیفیت این دو محصول نیست بلکه عمر تولید این دو خودرو با توجه به استاندارد‌ها به پایان رسیده است.

خودروسازان عزم خود را برای از دور خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ جزم کردند. طبق تکلیف وزارت صعنت، معدن و تجارت و سخنان مسئولان صنعت خودرو قرار است از دو سال دیگر، پراید تولید نشود.

به گزارش فرهیختگان، خداحافظی با این دو خودرو در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات سایپا و ایران خودرو این روز‌ها تیز‌تر شده است. چنانکه در مناظره تلویزیونی جمعه گذشته بیشتر از اینکه به بحث انحصار یا رقابتی بودن خودرو پرداخته شود، پای آمار تصادفات ناشی از عدم کیفیت خودرو‌ها از جمله پراید به میان کشیده شد. در همین حال رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز اعلام کرده است که دو هزار و ۴۵۴ نفر از کشته‌شدگان حوادث رانندگی سال ۱۳۹۲، راننده یا سرنشین خودروی پراید بودند. به عباراتی آمار کشته شده‌ها در پراید، 13 درصد همه تلفات حوادث رانندگی سال گذشته است. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این باره با تاکید بر اینکه ضعف پراید و پژو ۴۰۵ بیشترین انتقاد را به صنعت خودرو وارد کرد می‌گوید: پراید برای خودروساز ده‌ها میلیارد تومان هزینه در بر داشت تا با استانداردهای مورد نظر همخوانی پیدا کند.


وی می‌افزاید: قطعا کنار گذاشتن پراید و پژو ۴۰۵ به رضایتمندی مصرف‌کننده‌ها نظر دارد.

با این حال محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان هم با بیان اینکه استراتژی کنار گذاشتن پراید و ۴۰۵ از تولید به سال ۸۷ بر می‌گردد، می‌گوید: این تصمیم فقط بابت نارضایتی از کیفیت این دو محصول نیست بلکه عمر تولید این دو خودرو با توجه به استاندارد‌ها به پایان رسیده است. اظهارات این دو در حالی است که سعید مدنی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا اطمینان می‌دهد تا سال ۹۵ مدل‌های پراید ارتقا پیدا کرده و از سال ۹۵ خروج پراید از تولید سرعت می‌گیرد.

پراید به پیکان می‌پیوندد
بر اساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند. در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند. چرا که به گفته فعالان حوزه خودرو این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این‌باره می‌گوید: شرکت سایپا ده‌ها میلیارد تومان خرج پراید کرده است تا با استانداردهای موجود همخوانی داشته باشد. برای تقویت امنیت در تصادفات از جلو، بدنه پراید تقویت شد و پنج کیلو به وزن این خودرو اضافه شد. حتی مدل‌های جدید آن به کمپانی‌های بین‌المللی فرستاده شدند تا از نظر استاندارد‌ها بررسی شوند.

وی می‌افزاید: این در حالی است که وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرد تولید خودرو‌های قدیمی مانند پراید را کنار بگذارند. بر اساس استراتژی تعیین شده وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت خودروهای برند داخلی تا ۱۰ سال و خودرو‌های تحت لیسانس تا هفت سال باید تولید شوند. این در حالی است که عمر پراید در ایران از این استاندارد فرا‌تر رفته است. البته ۴۰۵ هم با این رویه همراه بود. دبیر انجمن خودروسازان نارضایتی مصرف‌کننده‌ها از خودروی داخلی را نتیجه عملکرد خودرو‌های قدیمی می‌داند و می‌گوید: امیدواریم تا سال ۹۵ دو مدل پراید و پژو ۴۰۵ کنار گذاشته شوند و مدل‌های مناسب‌تر جایگزین شوند.

به گفته وی، پراید ۱۱۱ نمونه‌ای است از مدل‌هایی که در مسیر توجه به ایرادات پراید و سرمایه‌گذاری خودروساز برای ارتقای کیفیت محصولات طراحی شده بود. اظهارات نعمت‌بخش در حالی است که سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز می‌گوید: پراید با آمدن مدل‌های مختلف از جمله تیبا به مرور به پایان خط تولید هدایت شده است. وی می‌افزاید: مثلا خودرو تیبا از نمونه‌های قابل عرضه است که برای کنار گذاشتن پراید در لیست برنامه سایپا قرار گرفته است. محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه از دور خارج کردن پراید طبق زمانبندی قرار است از سال ۹۵ محقق شود می‌گوید: دلیل کنار گذاشتن پراید صرافا بحث عدم کیفیت این خودرو نیست، بلکه تقریبا ۲۰ سال از عمر این خودرو گذشته و با توجه به استراتژی صنایع خودرو، زمان کنار گذاشتن این خودرو فرارسیده؛ چنانکه قبلا هم پیکان با عمر 40 ساله کنار گذاشته شد.

خروج آرام یا سریع؟
خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید در سال ۹۵، در حالی مطرح است که این دو خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند، ضمن اینکه از عمر تولید آنها در کشور بیش از استاندارد معمول می‌گذرد، ظاهرا خودروسازان برای توقف تولید این دو محصول سرعت به خرج نداده‌اند. نجفی‌منش در این‌باره می‌گوید: معمولا هفت تا ۱۰ سال عمر یک خودرو در چرخه تولید است بنابراین از زمان شروع تولید این دو مدل خودروساز باید به فکر مدل‌های جدید و درنهایت کنار گذاشتن این خودرو‌ها می‌بود. منتها از سال ۸۷ به این جمع‌بندی رسیدیم که پراید و ۴۰۵ باید تا سال ۹۵ کنار گذاشته شوند که گام‌هایی در این مسیر برداشته شد.

این در حالی است که مدیر عامل سایپا زمانبندی خداحافظی با پراید را تا سال ۹۵ اعلام کرده و می‌گوید: تا سال ۹۵ مدل‌های مختلف و ارتقا یافته پراید عرضه می‌شود و قطعا بعد از سال ۹۵ سرعت کنار گذاشتن پراید بیشتر می‌شود. با این گفته مدنی به نظر می‌رسد خروج پراید به این راحتی‌ها نباشد. چنانکه نعمت‌بخش می‌گوید: برای اینکه مدل‌های جدید جایگزین شده و پراید قدیمی منسوخ شود، باید سرعت خط تولید محصولات جدید را بیشتر کرد، این در حالی است که در حال حاضر مدل‌های قدیمی روزانه بین حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دستگاه تولید می‌شوند و خودرو‌های جدید هنوز با این سقف تولید فاصله دارند. البته وی می‌افزاید: قطعا با سرعت گرفتن تولید و استقبال مصرف‌کننده از مدل‌های جدید، مدل قدیمی پراید زود‌تر از تولید خارج می‌شود، ضمن اینکه انتظار می‌رود امکانات برای ارتقای تولید خودرو با رفع تحریم خودروی ایران بیش از گذشته فراهم شود.
اخبار اقتصادی - فرهیختگان

 


ویدیو مرتبط :
تغییر تعرفه خودروهای وارداتی در دستور کار دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور وزارت بهداشت برای توقف تولید "دسفوناک"



 

 

دستور وزارت بهداشت برای توقف تولید

حوزه دارویی کشور در این روزها دستخوش اتفاقات ناخوشایندی است که بیش از همه سلامت بیماران را تهدید می کند. بعد از ماجرای داروی جدید ام اس، حالا نوبت بیماران تالاسمی است که از مصرف "دسفوناک" به عنوان دارویی که تولید داخل به شمار می رود، محروم بمانند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اخبار گوناگونی که در ارتباط با تولید و واردات داروهای بیماران خاص شاهد بودیم این بار نوبت به بیماران تالاسمی رسیده است که نگران تامین داروی مورد نیاز خود باشند. زیرا، وزارت بهداشت دستور داده است که تولید داروی "دسفوناک" به عنوان یک داروی ایرانی متوقف و تمامی نیاز دارویی بیماران تالاسمی کشور از طریق واردات داروی "دسفرال" از کشور سوئیس فراهم شود.

این در حالی است که تا کنون ۴۰ درصد از نیاز دارویی ۱۸ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی کشور توسط داروی دسفوناک تامین می شد به طوریکه در روزهای اخیر، نبود این دارو در داروخانه های تعدادی از استانهای کشور موجبات نگرانی بیماران تالاسمی را فراهم آورده است.

در همین ارتباط نامه های زیادی از انجمنهای تالاسمی در استانهای کشور به معاونت دارویی وزارت بهداشت و همچنین شرکت تولید کننده داروی دسفوناک ارسال شده مبنی بر اینکه بیماران تالاسمی با کمبود داروی دسفوناک مواجه اند.

دکتر سعید ملکی، مدیرعامل شرکت تولید کننده داروی دسفوناک با عنوان اینکه این دارو از سال ۸۶ تاکنون در بین بیماران تالاسمی توزیع شده است، به خبرنگار مهر گفت: تا کنون ۱۲ میلیون ویال از داروی دسفوناک توزیع شده است و همین مسئله باعث شده که هرسال ۲۴ میلیارد تومان صرفه جویی در واردات داروی "دسفرال" داشته باشیم.

وی در ارتباط با دستور توقف تولید داروی دسفوناک از سوی وزارت بهداشت، از این خبر به عنوان یک شوک سنگین یاد کرد و افزود: اصلا انتظار چنین خبری را نداشتیم چون در تاریخ ۹۰/۳/۳ از طرف وزارت بهداشت قراردادی با ما منعقد شد مبنی بر اینکه دو میلیون ویال داروی دسفوناک را برای نیاز بیماران تالاسمی تامین کنیم. اما نمی دانیم چرا به یکباره گفتند که تولید این دارو متوقف شود.

ملکی در توضیح علت این کار گفت: به ما گفته اند که این دارو باید مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذراد و بعد از مشخص شدن نتیجه، نسبت به ادامه تولید آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه داروهای ژنریک نیاز به کارآزمایی بالینی ندارند، ادامه داد: البته ما قبول کردیم که کارآزمایی داروی دسفوناک انجام شود اما بعد به ما گفتند که تولید دارو متوقف شود.

مدیرعامل شرکت تولید کننده داروی دسفوناک با اعلام این مطلب که در سه سال گذشته ۱۲ میلیون ویال از این دارو در بین بیماران تالاسمی مصرف شده است، گفت: چرا تا کنون هیچ اعتراض و عارضه ای نسبت به مصرف این دارو عنوان نشده بود و به یکباره اعلام می کنند که این دارو برای بیمار عارضه دارد.

بعد از ماجرای واردات داروی جدید ام اس و همچنین مشکلاتی که داروی اروگوئه ای برای بیماران دیالیزی به دنبال داشت، حالا نوبت بیماران تالاسمی است که از هم اکنون نگران تامین داروی مورد نیاز خود باشند. البته مدیران ارشد وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرده اند که تمامی داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی از طریق واردات تامین شود..../ مهر