اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات توافق جامع هسته‌ای مطلوب آمریکا



اخبار,جزئیات توافق جامع هسته‌ای مطلوب آمریکا

 

اخبار سیاست خارجی - مقام ارشد سابق آمریکا منتشر کرد
جزئیات توافق جامع هسته‌ای مطلوب آمریکا

رابرت اینهورن مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا که اکنون در پژوهشکده پرنفوذ بروکینگز مشغول کار است، جزئیات توافق هسته‌ای جامع مطلوب ایالات متحده را منتشر کرده است. اگر چه مقامات وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد ایده‌های اینهورن خودداری کرده‌اند ولی احتمالا وی نوشته خود را پیش از انتشار در اختیار مقامات دولت اوباما قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، جزئیات این پیشنهاد مورد توجه باربارا اسلاوین خبرنگار آمریکایی در مطلبی برای الجزیره قرار گرفته است. اینهورن نظرات خود را روز دوشنبه در موسسه آمریکایی بروکینگز منتشر کرد. در این پیشنهاد وی مدعی است که تلاش شده است ضمن برآورده شدن نیازهای هسته‌ای محدود ایران، تضمین شود که ساختار گسترده زیربناهای هسته‌ای ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار گرفته نشود.

پیش‌بینی شده است که سرنوشت نهایی توافق بین ایران و غرب نه تنها به روند مذاکرات هسته‌ای در وین بلکه به توانایی نخبگان سیاسی در ایران و آمریکا در کوتاه آمدن کافی برای رسیدن به یک توافق نهایی نیز وابسته است.

هرچند که مقامات وزارت خارجه از ابراز نظر در مورد این مقاله خودداری کرده‌اند ولی این یک گمانه جدی است که اینهورن نوشته خود را قبل از انتشار، به سمع و نظر مقامات دولت اوباما رسانده است. اینهورن از معدود کارشناسانی است که توانایی موجه جلوه دادن جزئیات توافق مورد نظر دولت اوباما در نزد کنگره را دارد؛ ضمن این که وی نفوذی جدی بر استراتژی تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز دارد. در حال حاضر عده‌ای از اعضای کنگره آمریکا قصد دارند نگاه‌های خود را بر توافق احتمالی با ایران قالب کنند. در مواردی آنها حتی خواستار برآورده شدن درخواست‌های اسرائیل و از جمله توقف کامل غنی‌سازی در ایران را دارند؛ این در حالی است که کارشناسان و از جمله اینهورن معتقدند چنین خواسته‌ای غیرواقع‌بینانه است.

اینهورن نوشته است: «ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در توافق جامع ایرانی‌ها به دنبال حفظ قابلیت‌های هسته‌ای کافی برای این خواهند بود که اگر در زمانی در آینده بخواهند بتوانند سلاح هسته‌ای به دست آورند». وی به همین سبب ادامه داده است که چالش غرب و متحدان غرب آن است که توافق هسته‌ای با ایران را به گونه‌ای شکل دهند که برای ایران روشن سازد که هر تلاشی برای نقض توافق و ساخت سلاح هسته‌ای، قابل شناسایی، طولانی‌مدت و فرایندی خطرناک خواهد بود که نه تنها قطعا به شکست می‌انجامد بلکه باعث خسارات جدی به منافع ملی ایران خواهد شد.

بخش مهمی از پیشنهاد اینهورن به بحث در مورد زمان مورد نیاز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اختصاص دارد که این پیشنهادات تا حد زیادی بر پایه مطالب تهیه شده توسط موسسه دانش و امنیت بین‌الملل در واشنگتن و رئیس آن یعنی دیوید آلبرایت تهیه شده است. در شرایط توافق موقت هسته‌ای تصور می‌شود که زمان مورد نیاز برای ایران دو تا سه ماه است.

در حال حاضر از حدود 19هزار سانتریفیوژ نصب شده ایران، حدود نه‌هزار سانتریفیوژ نسل اول مشغول کار است و موسسه تحت مدیریت آلبرایت معتقد است که برای افزایش زمان مورد نیاز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای باید تعداد سانتریفیوژهای ایران به دو تا شش هزار دستگاه محدود شود، ذخایر اورانیوم بیست درصد ایران به کمتر از صد کیلوگرم و ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده به پانصد تا هزار و پانصد کیلوگرم محدود شود. تفاوت در این اعداد به نوع سانتریفیوژهایی وابسته است که ایران اجازه استفاده از آنها را خواهد داشت.

به نظر اینهورن سایر بخش‌های یک توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران به قرار زیر است:

- تاسیسات هسته‌ای در فردو به مکانی برای تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای جدید و سایر تحقیقات هسته‌ای تبدیل شود. سانتریفیوژهایی که اکنون در فردو قرار دارند باید به مکان‌های مورد نظارت منتقل شوند.

- تاسیسات آب سنگین اراک باید به گونه‌ای تغییر یابد که توانایی تولید پولوتونیوم آن به شدت کاهش یابد. به گفته اینهورن، تغییر سوخت این راکتور به اورانیوم غنی شده، ضمن برآورده کردن این هدف، توانایی آن برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی را نیز افزایش خواهد داد.

- باید نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران حتی از پروتکل الحاقی نیز فراتر رود. این نظارت‌ها شامل «دسترسی گسترده‌تر و در دفعات بیشتر نیروهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نصب گسترده‌تر تجهیزات نظارتی و کنترلی و نیز استفاده بیشتر از تجهیزات نظارت از راه دور و آنلاین خواهد » بود

- باید رویه‌ای ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که هر پرسش در مورد عدم پایبندی ایران به تعهدات خود با جدیت مورد بررسی قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود.

اینهورن معتقد است که طرف مقابل می‌تواند با ارائه کمک فنی هسته‌ای برای داشتن برنامه صلح‌آمیز می‌توان این توافق را برای ایران قابل پذیرش‌تر کند. وی همچنین معتقد است که در مورد پاسخ به سوالات در مورد ابعاد احتمالی نظامی در گذشته برنامه هسته‌ای ایران می‌توان تا حدی انعطاف از خود نشان داد و برداشته شدن تحریم‌ها به تدریج و با بر طرف شدن نگرانی‌های آژانس همراه باشد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
جزئیات توافق نامه میان ایران و آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکره مستقیم؛ روش ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای/توافق جامع امکان پذیر است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکره مستقیم؛ روش ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای/توافق جامع امکان پذیر است؟

از روزی که ظریف و اشتون مقامات ارشد ایران و 1+5 در هتل کوبورگ وین لبخند زدند، یک بیانیه مشترک را به فارسی و انگلسی خواندند و خبر از تمدید مذاکرات دادند، تحولات زیادی در حول و حوش مذاکرات ایران و آمریکا صورت گرفته است.

 تحولاتی که با چراغ خاموش و با هدف نزدیک شدن به توافق انجام می گیرد. خبر برگزاری نشست 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و نشست یک باره معاونان وزاری خارجه ایران و آمریکا در سوئیس برای توافق نهایی در روزهای گذشته تحولاتی است که نشان می دهد امریکایی ها علی رغم برخی اظهار نظرهای دو پهلو، تمایل به رسیدن به توافق با ایران دارند.

حتی نسل کشی غزه و موضع گیری های صریح جمهوری اسلامی ایران موجب نشده در چشم انداز مذاکرات هسته ای تغییری رخ دهد. چرا که آمریکایی ها به خوبی می دانند ایران تنها حاضر به مذاکره درباره پرونده هسته ای خود شده است و این امر ارتباطی با اصول دیگر سیاست خارجی ایران ندارد.

مروری بر آخرین اظهارنظرهای مقامات ایران و آمریکا هم ثابت می کند ایران تکلیف خود را با مذاکرات شفاف کرده است. اظهارات اخیر رئیس جمهور در سفر استانی به چهار محال و بختیاری حکایت ازآن دارد که ایران تکلیفش با خودش و طرف مقابل روشن است.

تاکید بر اینکه «نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ، ممنوع است.» و «در مذاکرات و خارج از مذاکرات همه تخم مرغ سیاست خارجی و رونق اقتصادی در یک سبد نیست. دو سبد دیگر هم داریم که آنها پر تر از 1+5 در حال پیش رفتن است.» عباراتی است که می تواند سیگنالی برای مقامات آمریکا در خصوص«شیوه مذاکره با ایران» درباره موارد اختلافی دو کشور باشد.

در دیگر سو جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا شما ایران را یک شریک خوب در مذاکرات می‌دانید، گفته بود:«من فکر می‌کنم ایران به برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است. به طور قطع در حال وارد شدن به مرحله‌ای جدید هستیم که به زودی آغاز خواهد شد.»

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در نشست خبری اخیر خود درباره مذاکرات ایران و 1+5 در زمان تمدید توافق ژنو اظهار کرد: امیدواریم طبق تفاهماتی که به عمل آمده و بر اساس جدول زمانی که هنوز قطعی نشده مذاکرات صورت گیرد.»مرحله جدیدی که ک دور آن در سوئیس برگزار شده و ممکن است در ماههای آتی در وین یا ژنو برگزار و در نهایت شام آخرش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 93 باشد.همچنان که تلفن تاریخی روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه این سفر انجام شد و اولین دیدار وزاری خارجه دو کشور هم در پشت میزهای سازمان ملل در نیویورک انجام شد.

اگر چه تاکنون اظهار نظر شفافی از سوی ایران و آمریکا درباره موارد مورد توافق و اختلافی بروز نکرده و تنها خبرگزاری ها از «رضایت بخش بودن» مذاکرات سخن گفته اند، اما مرور آخرین مصاحبه ها و اظهار نظر های مقامات ایران و آمریکا چشم انداز رسیدن نرسیدن به یک توافق جامع را مشخص می کند.
بعد از توافق ژنو در سوم آذر ماه 92 بود که هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف بسیاری از سیاسیون رسیدن به توافق نهایی را «آسان تر» از توافق موقت دانست. آن اظهار نظر در آن مقطع نشانه های روشنی نداشت، اما تحولات چند ماه گذشته نشان داد نشانه های تمایل به توافق در دو طرف دیده می شود.
سی ان ان چندی قبل دو مصاحبه با مقامات ارشد ایران و آمریکا درباره توافق انجام داد. سی ان ان از ایران درباره نیاز به 190 هزار سو پرسید و از ظریف وزیر امور خارجه ایران شنید که برای یکی دو سال آینده به 190 هزار سو نیاز نداریم. در تهران هم رئیس مجلس در نشستی که چندی پیش با کمیسیون امنیت ملی داشت، از احتمال تصویب پروتکل الحاقی در قابل طرح جامع هسته ای خبر داد. خبری که حتی بیان آن نشانه ای برای آمریکایی ها است که نشان دهد ایران برای رسیدن به توافق قاطع است. با این حال شرمن معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی، مذاکره با ایران را «پیچیده ترین مذاکره ای » می داند که تاکنون دیده است. از نگاه او آمریکایی ها باید درباره عناصر متعدد اعم از ظرفیت غنی سازی ،تاسیسات ،تحقیق و توسعه و ابعاد احتمالی نظامی ،تحریم های موجود شورای امنیت و عناصر دیگر با مقامات ایران چانه زنی کنند.

 موضوع های فوق از آن دست مسائلی است که هر کدامش می تواند  موضوع بحث یک دور از مذاکره باشد تا مشخص شود  چرا شرمن مذاکره با ایرانی ها را پیچیده ترین مذاکراتی می داند که تاکنون دیده  است.
اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین