اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 1+5


ایران و آمریکا در حال مذاکره درباره توافقی هستند که در ابتدا برنامه هسته ای ایران را محدود خواهد کرد اما در دراز مدت ایران می تواند برنامه خود را توسعه دهد.

خبرگزاری مهر: خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس از کار کردن ایران و آمریکا بر روی توافقی خبر داد که بر اساس آن ابتدا برنامه هسته ای ایران محدود خواهد شد اما در دراز مدت ایران خواهد توانست برنامه هسته ای خود را توسعه دهد.

بنا به گفته مقاماتی از ۶ کشور شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با ایران جزئیات این پیشنهادها باید در سومین روز مذاکرات مورد بحث قرار گیرد و درباره آنها توافق حاصل شود و گشایشی در این خصوص قبل از برگشت جان کری به واشنگتن در پایان روز دوشنبه(امروز) حاصل نخواهد شد.

این مقامات مذاکرات را هدفی متحرک خواندند که هرگونه تغییر در قسمتی از آن بر سایر بخش های آن هم تاثیر خواهد گذاشت.

در این گزارش آمده است هدف از چهار چوب و پیشنهاد جدید در مذاکرات این است که به ایران به خاطر متعهد بودن به تعهداتش در سال گذشته پاداش داده شود و این پاداش لغو تدریجی محدودیت های اعمال شده بر برنامه غنی سازی ایران و تحریم ها است.

در ابتدای مذاکرات آمریکایی ها خواستار محدودیت ۲۰ ساله بر برنامه هسته ای ایران بودند در حالیکه ایران خواستار محدودیت کمتر از ۱۰ سال بود اما به نظر می رسد که در حدی وسط توافق خواهد شد. بطوریکه در یک دوره حداقل ۱۰ ساله محدودیت های شدیدی بر برنامه غنی سازی ایران اعمال خواهد شد و سپس در ۵ سال آخر این دوره ایران قادر خواهد بود بطور تدریجی غنی سازی خود را توسعه دهد.

به نوشته این رسانه آمریکایی صحبت از حفظ ۶ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ توسط ایران است که در صورت انجام این توافق ایران می تواند بطور تدریجی بعد از یک دوره محدودیت تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داده و به ۱۰ هزار یا بیشتر برساند.

همچنین در صورت توافق ایران یا باید قسمت عمده ای از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور منتقل کند و یا تبدیل و پودر کند به شکلی که قابل استفاده در سلاح هسته ای نباشد.

مقاماتی که این اطلاعات را به آسوشیتد پرس داده اند خواسته اند تا از افشای نامشان خودداری شود.

در صورت انجام چنین توافقی آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر اجرای آن خواهد بود و بخش سخت آن موافقت کنگره آمریکا با چنین توافقی خواهد بود.

به گفته مقاماتی که نام آنها برده نشده است در صورت انجام چنین توافقی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با توسل به قدرت اجرایی خود بلافصله گام هایی را برای برداشتن برخی محدودیت های تجاری و مالی علیه ایران بر خواهد داشت و همینطور که ایران تعهد خود به تعهداتش را ثابت کند تحریم ها صرفا تعلیق خواهند شد و نه لغو و صرفا بخش کمی از تحریم ها باقی خواهند ماند تا کنگره لغو آنها را تصویب کند.

همچنین بنا بر این گزارش توافقاتی هم درباره تاسیسات هسته ای آب سنگین اراک و فردو در حال شکل گیری است که طبق آن تاسیسات غنی سازی فردو تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی خواهد شد و راکتور آب سنگین اراک که در حال تکمیل شدن است می تواند با تغییراتی به تولید کمتر پلوتونیم بپردازد.


ویدیو مرتبط :
حمله احتمالی اسراییل در صورت عدم توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جدید از مفاد توافق احتمالی هسته‌ای ایران و ۱+۵



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

با نزدیک‌تر شدن به بازه زمانی آخر ‌مارس، تلاش ایران و گروه ۱+ ۵ برای مشخص کردن چهارچوب‌های توافق نهایی هسته‌ای شدت گرفته است. به موازات این امر، گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای اصلی مذاکرات در مقطع کنونی و شکل و صورتی که توافق نهایی خواهد داشت، در مطبوعات و رسانه‌ها تشدید شده است. واشنگتن‌پست در مطلبی به بررسی گزینه‌های مطرح درباره توافق نهایی هسته‌ای پرداخته است.

به گزارش تابناک، دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس سر‌شناس روزنامه واشنگتن پست در مطلبی که امروز در این روزنامه منتشر کرده، به بررسی گزینه‌های مطرح درباره قالب و محتوای توافق نهایی هسته‌ای با ایران پرداخته و مواردی را در این زمینه آورده که برخی پیش از این نیز مطرح بوده و برخی دیگر‌‌ موارد جدید‌تر به شمار می‌روند.

به نوشته این روزنامه‌نگار، توافقی که هم‌اکنون بین ایران و گروه‌ ۱ +۵ در حال شکل‌گیری است، احتمالاً به ایران اجازه خواهد داد، حدود شش هزار‌ سانتریفیوژ‌ نسل اول (IR-۱) خود را در تأسیسات هسته‌ای نطنز ‌حفظ کند.

از سوی دیگر، ایرانی‌ها کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR۲ را متوقف خواهند کرد و تحقیق‌ روی مدل‌های بعدی (تا IR-۸) و همچنین مواردی که هم اکنون در مرحله طراحی است نیز متوقف خواهد شد.

در این میان، اینکه این محدودیت بر روند تحقیقات مربوط به سانتریفیوژ‌ها چگونه اعمال شده و ‌بر آن نظارت شود، یکی از نکات کلیدی مذاکرات است.

یک مسأله مهم دیگر، حجم ذخایر اورانیومی است که ایران‌ خواهد داشت. مقامات آمریکایی خواستار این هستند که این حجم محدود باشد و میزان اضافی آن از کشور خارج شود. یک مقام آمریکایی در این زمینه می‌گوید، برای آمریکا مطلوب‌تر است که ایران نه هزار سانتریفیوژ نسل IR-۱ و یک ذخیره محدود‌ داشته باشد تا اینکه از هزار سانتریفیوژ IR-۲ و یک ذخیره بزرگ برخوردار باشد.

مسأله فنی دیگر‌ در ارتباط با همین موضوع‌، این است که چگونه تعداد سانتریفیوژهای اضافه بر میزان مورد توافق، از دور خارج شود! در این زمینه طیفی از گزینه‌ها وجود دارد که از قطع اتصال آن‌ها تا نابودسازی کامل متغیر است. ایالات متحده خواستار فرمولی است که مطابق آن، احیای تجهیزات از مدار خارج شده برای ایران دست‌کم به یک سال زمان نیاز داشته باشد.

درباره موضوع رآکتور هسته‌ای اراک نیز مذاکره کنندگان در پی دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن، کار ساخت آن پیش از آنکه به توانایی لازم برای تولید مواد مورد نیاز جهت سلاح هسته‌ای برسد، متوقف شود.

افزون بر این موارد، مدت زمان توافق نهایی با ایران نیز یکی از موضوعات مهم و قابل توجه است. مقامات آمریکایی همواره عدد‌ دو رقمی را در این زمینه مطرح کرده‌اند که از ۱۰ تا ۱۵ سال متغیر بوده است. در همین راستا، احتمال مطرح شدن یک بازه زمانی چند مرحله نیز وجود دارد که بر اساس آن، بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران، عمری بیش از محدودیت تعداد سانتریفیوژ‌ها داشته باشد.

در حال حاضر، نقطه چالش‌زا از دید دولت آمریکا، تأکید ایران بر این موضوع است که تحریم‌ها باید‌ یکباره برداشته شود، نه گام به گام. این امر به ویژه از آنجا اهمیت می‌یابد که ایران نشان داده، در پایبندی به توافق جدی است و از دید ایالات متحده، باید راه بازگشت ایران به عرصه جهانی باز شود. به هر حال، مقامات آمریکایی معتقدند، توافق هسته‌ای با ایران، آغاز حرکت به سمت یک خاورمیانه امن‌تر است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک