اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تغییرات جدید عرضه بنزین در جایگاه‌ها/ فروش بنزین با کارمزد ویژه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جزئیات تغییرات جدید عرضه بنزین در جایگاه‌ها/ فروش بنزین با کارمزد ویژه

بر این اساس برای تمامی جایگاه‌های سوخت یک کارمزد پایه معادل 10 تومان به ازای هر لیتر فرآورده نفتی تعریف شده است که جایگاه‌داران این کارمزد را می‌توانند به صورت نقدی از محل فروش سوخت برداشت کنند و سپس بین یک تا حداکثر 9 تومان به ازای هر لیتر بنزین می تواند نسبت به نوع ارائه خدمات جانبی در جایگاه‌ها از شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کارمزد ویژه دریافت کنند.

بر این اساس برای تمامی جایگاه‌های سوخت یک کارمزد پایه معادل 10 تومان به ازای هر لیتر فرآورده نفتی تعریف شده است که جایگاه‌داران این کارمزد را می‌توانند به صورت نقدی از محل فروش سوخت برداشت کنند و سپس بین یک تا حداکثر 9 تومان به ازای هر لیتر بنزین می تواند نسبت به نوع ارائه خدمات جانبی در جایگاه‌ها از شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کارمزد ویژه دریافت کنند.

دولت به منظور افزایش سطح ارائه خدمات جانبی در جایگاه‌ها طرح پرداخت کارمزد معمولی و ویژه بنزین را با موافقت مجلس در سالجاری اعمال می کند، ضمن آنکه در صورت کم فروشی و یا تخلف، یک جریمه بنزینی برای جایگاهداران متخلف در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مهر، با موافقت مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت نفت در قالب لایحه بودجه سال 92 تغییرات جدیدی در نحوه عرضه و پرداخت کارمزد فروش بنزین معمولی و سوپر در جایگاه‌های سوخت کشور اعمال خواهد شد.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین مشکلات در جایگاه‌های سوخت پایین بودن سطح ارائه خدمات جانبی و رفاهی در زمان سوخت‌گیری خودروسواران است که با موافقت مجلس، در ادامه سالجاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجاز خواهد بود که نظام جریمه و پاداش را در جایگاه نسبت به سطح ارائه خدمات اجرایی کند.

بر این اساس برای تمامی جایگاه‌های سوخت یک کارمزد پایه معادل 10 تومان به ازای هر لیتر فرآورده نفتی تعریف شده است که جایگاه‌داران این کارمزد را می‌توانند به صورت نقدی از محل فروش سوخت برداشت کنند و سپس بین یک تا حداکثر 9 تومان به ازای هر لیتر بنزین می تواند نسبت به نوع ارائه خدمات جانبی در جایگاه‌ها از شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کارمزد ویژه دریافت کنند.

مصطفی کشکولی درباره جزئیات ساز و کار جدید پرداخت کارمزد بنزین در سال 92، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، کارمزد عرضه فرآورده نفتی در جایگاه‌های سوخت هنگام تحویل سوخت به مشتریان پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود سه هزار جایگاه بنزین و گازوئیل در استان‌های سراسر کشور در مدار بهره برداری قرار دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی جایگاه داران سوخت عدم پرداخت به موقع کارمزدها توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با اجرای این طرح جدید پرداخت کارمزد پایه به جایگاه داران سوخت به صورت نقدی و در زمان فروش فرآورده نفتی پرداخت می شود، بیان کرد: همچنین مابقی کارمزد با توجه به درجه جایگاه و سطح ارائه خدمات جانبی پرداخت خواهد شد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح علاوه بر افزایش سطح ارائه خدمات جانبی به مردم منجر به کاهش مشکلات مالی جایگاه‌داران سوخت خواهد شد، افزود: از این رو متناسب با خدمات رسانی و کیفیت سرویس دهی در جایگاه‌ها، کارمزد بنزین 19 تومان به ازای هر لیتر به سطوح پایین تر تعیین شده است.

کشکولی همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح برخی از تخلف جایگاه داران همچون فروش بنزین خارج از شبکه برای جبران تأخیر در تسویه کارمزد از میان برداشته خواهد شد.

به گزارش مهر، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تا پایان فروردین ماه سالجاری 497 جایگاه ممتاز و 660 باب جایگاه درجه یک بنزین و گازوئیل در کشور فعال است که تعداد جایگلاه های ممتاز 262 باب و تعداد جایگاه های درجه یک 37 باب نسبت به فروردین ماه سال گذشته افزایش یافته است.

مهمترین شاخص‌هایی که برای درجه بندی جایگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می گیرد شامل استفاده کامل و بدون نقص از سامانه هوشمند سوخت، تابلوهای هشدار دهنده، سیستم حفاظتی، سیستم نمایش سطح سنج، دما سنج، سیستم ایمنی، بهداشت و محیط زیست است ضمن انکه در مجموع 31 شاخص برای ارزیابی جایگاه ملاک درجه بندی این مجاری عرضه سوخت است.

در شرایط فعلی حداکثر میزان کارمزد عرضه بنزین سوپر در جایگاه های ممتاز 19.5 تومان به ازای هر لیتر و حداقل نرخ کارمزد در جایگاه های خارج طرح درجه بندی 10 تومان به ازای هر لیتر بنزین سوپر است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
داس اعتدال به بنزین هم رحم نکرد! **بنزین آزاد شد**

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات کامل عرضه‌ کلاس‌بندی بنزین/ارسال سناریوی ویژه به‌ دولت



اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر نفت

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات طرح عرضه کلاس بندی شده بنزین در کشور، از آزادسازی واردات بنزین توسط بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: بزودی پیشنهاد جدید بنزینی وزارت نفت به دولت می‌رود.

عباس کاظمی در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات اجرای طرح عرضه کلاس بندی شده بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت: قرار است با اجرای طرح کلاس بندی، کیفیت عرضه خدمات انجام شود.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه با اجرای این طرح هیچ گونه تغییری در کیفیت و مشخصات بنزین داده نخواهد شد، تصریح کرد: اما بنزین در جایگاه‌ها در سه کلاس کیفیت تقسیم بندی شده عرضه می‌شود و جایگاه‌داران مجاز هستند کیفیت خدمات را از مصرف کننده بگیرند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه جزئیات بیشتر این طرح پس از تصویب و ابلاغ آن اطلاع رسانی خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای این طرح، مصرف کننده مجاز است از هر جایگاهی بنزین خریداری کند و تاکید می‌کنیم که با اجرای این طرح جدید، کیفیت بنزین ثابت بوده اما کیفیت ارائه خدمات در جایگاه‌های سوخت متفاوت خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت عرضه کلاس بندی شده بنزین، قیمت این فرآورده نفتی به صورت تکلیفی توسط دولت انجام می‌شود، تبیین کرد: قیمت گذاری توسط دولت تعیین خواهد شد که به عنوان مثال کلاس یک تا چه سقف قیمتی مشخصی می تواند بنزین را حداکثر در حد سقف یا کمتر از سقف بفروشد و اگر کلاس جایگاه بنا به هر دلیلی نزولی کند، ملزم خواهد بود قیمت بنزین در سطح کلاس پایین تر بفروشد.

کاظمی با یادآوری اینکه در حال حاضر این موضوع یک طرح است و باید در دولت تصویب شود که هم اکنون در حال تهیه پیش نویس برای دولت است، بیان کرد: بنابراین پیشنهاد وزارت نفت این بوده که سه رده بندی کیفیت عرضه خدمات در سطح جایگاه‌های سوخت انجام شود.

جزئیات آزادسازی واردات بنزین
معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آزادسازی کامل واردات بنزین در صورت اجرای طرح عرضه کلاس بندی شده این فرآورده نفتی در جایگاه ها، توضیح داد: مجوز واردات بنزین توسط بخش خصوصی در لایحه بودجه سال ۹۳ و ۹۴ گنجانده شده که اگر بخش خصوصی بتوانند فرآورده نفتی را وارد کنند با نرخی که توسط دولت تعیین می شود، می‌تواند توزیع کند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین تاکید کرد: جدا از بحث قیمت، بنزین وارداتی توسط بخش خصوصی باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد و نظارت از لحاظ کیفی با شرکت ملی پالایش و پخش نفتی خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش مهر که آیا بخش خصوصی می تواند از زیرساخت‌های دولتی همچون خط لوله، مخازن و اسکله های نفتی برای واردات، انتقال و توزیع بنزین استفاده کند؟ گفت: بله اما باید هزینه استفاده از این زیرساخت ها را پرداخت کند.

به گفته وی تاکنون بخش خصوصی از واردات بنزین استقبال نکرده و دلیل آن این است که قیمت بنزین داخلی ارزان تر از بنزین وارداتی است.

بنزین سال آینده گران می شود؟
کاظمی با یادآوری اینکه در حال حاضر و براساس قوانین متولی تولید، انتقال، ذخیره سازی، توزیع و عرضه بنزین بر عهده وزارت نفت است، در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال ۹۵ توضیح داد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره قیمت گذاری بنزین تابع وزارت نفت و دولت بوده و هر قیمتی را اعلام کنند، همان قیمت در کل دولت ثابت خواهد بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اگر طرح کلاس بندی عرضه بنزین در دولت تصویب شود، جایگاه دار می تواند در محدوده سقف قیمتی اعلامی با توجه به کلاس خود بنزین را بفروشند، خاطرنشان کرد: هدف کلی از این طرح منفعت بردن مشتری است به طوری‌که جایگاه‌‌داران ساختار فیزیکی جایگاه ها، نحوه برخورد با مشتری را اصلاح کنند.

عرضه کارتی بنزین فعلا ادامه دارد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره احتمال حذف و توقف عرضه کارتی بنزین در صورت اجرای طرح جدید کلاس بندی هم خاطرنشان کرد: فعلا درباره کارت سوخت تصمیم جدیدی گرفته نشده و عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت ادامه دارد.

 

اخبار اقتصادی - مهر