اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تعرفه فروش برق در تابستان/ اجرای نظام پاداش و جریمه مشترکان برق



اخبار ,اخبار اقتصادی ,فروش برق در تابستان

 

اخبار اقتصادی - جزئیات تعرفه فروش برق در تابستان/ اجرای نظام پاداش و جریمه مشترکان برق

معاون وزیر نیرو با تشریح جزئیات تعرفه فروش برق به مشترکان خانگی در فصل تابستان از اعمال نظام پاداش و جریمه به مشترکان کم مصرف و پُرمصرف برق خانگی در فصول گرم سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ فلاحتیان در تشریح جزییات تخفیف‌هایی که مشمول مشترکان همکاری‌ کننده در مدیریت مصرف برق می‌شود، گفت: مشترکان خانگی برق کشور با اعمال مدیریت مصرف، بهای قبض کمتری پرداخته و برخی دیگر از مشترکان شامل تخفیف‌های عمده می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه کشاورزانی که برق چاه‌های خود را چهار ساعت در زمان پیک از مدار خارج کنند، در 20 ساعت دیگر مشمول استفاده از برق به‌ صورت رایگان می‌شوند، تصریح کرد: همچنین اگر صنعتگران در ماه‌های تیر و مرداد در مجموع 200 ساعت مطابق برنامه زمان‌بندی شده با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند، مشمول تخفیف‌های عمده می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشترکان خانگی که دارای کنتورهای سه‌تعرفه هستند، با اعمال مدیریت مصرف می‌توانند بهای کمتری برق پرداخت کنند، بیان کرد: استفاده از برق در بازه‌های زمانی نیم ساعت پیش از اذان مغرب تا چهار ساعت پس از آن جزو تعرفه پُرباری، چهار ساعت پس از اذان مغرب تا هفت صبح جزو تعرفه کم‌باری و از هفت صبح تا نیم ساعت پیش از اذان مغرب جزو تعرفه میان‌باری محسوب می‌شود.

معاون وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: مشترکان برق با استفاده از برق در ساعت‌های کم‌باری می‌توانند بهای قبض خود را به ‌شدت کاهش دهند.

وی درباره مشترکان صنعتی برق نیز یادآور شد: صنایعی که دست ‌کم پنج روز از تعمیر اساسی خود را در تابستان انجام دهند و 200 ساعت در طول ماه‌های تیر و مرداد مطابق برنامه‌های زمان‌بندی شده از سوی شرکت‌های برق، در مصرف مدیریت کنند، مشمول تخفیف‌های عمده برق می‌شوند.

فلاحتیان با بیان اینکه تعرفه برق مناطق گرمسیری از مدت‌ها پیش با توجه به نوع منطقه و گرمای هوا در ماه‌های مختلف به‌صورت مخفف حساب می‌شود، خاطر نشان کرد: مناطق گرمسیری کشورمان به چهار منطقه تقسیم شده است و بنابر سیاستی که از پیش بوده، تعرفه‌های این مناطق بسیار ارزان‌تر از سایر مناطق است.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
بیمه همه مشترکان برق و گاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات فروش برق با تخفیف ویژه تابستانی/ شرایط فروش برق رایگان به مشترکان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,فروش برق با تخفیف ویژه تابستانی

 

اخبار اقتصادی - جزئیات فروش برق با تخفیف ویژه تابستانی

وزارت نیرو با تشریح تعرفه‌های تشویقی فروش برق به مشترکان خانگی و تجاری، شرایط فروش برق رایگان به مشترکان کشاورزی برای دوره تابستانی سال جاری را اعلام کرد.

به گزارش مهر، با افزایش تدریجی دمای هوا در اکثر استان‌های کشور مصرف برق هم توسط مشترکان خانگی، تجاری و دولتی با افزایش قابل توجه ای همراه شده است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می دهد که در طول هفته جاری پیک مصرف برق بهاری به مرز 38 هزار مگاوات افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 2500 تا 3000 مگاواتی را تجربه می کند.

همزمان با جهش مصرف برق، ذخیره برق نیروگاه های کشور هم روندی رو به کاهش یافته است به طوری که ذخیره برق نیروگاهی به کمتر از یکهزار مگاوات رسیده است.

بر اساس اظهار نظر مسئولان وزارت نیرو برای تابستان سال جاری در صورت راه اندازی 10 واحد جدید ینریوگاهی با ظرفیت تولید 1300 مگاوات برق بازهم صنعت برق با کسری حدود 2000 مگاواتی تولید برق روبرو خواهد شد و این در حالی است که پیش بینی ها از افزایش پیک مصرف برق تابستانی به مرز 50 هزار مگاوات حکایت دارد.

یکی از مهمترین دلالی رشد خیره‌کننده مصرف برق در بهار سال جاری استفاده مشترکان از دستگاه‌های سرمایشی همچون کولرهای آبی، گازی و اسپیلت است که وزارت نیرو به منظور مدیریت پیک مصرف برق تابستانی اعمال تعرفه‌های تشویقی برای مصرف برق در ساعات غیر پیک را در دستور کار قرار داده است.

با اصلاح تعرفه‌های برق مشترکان خانگی با دستور شخص رئیس جمهوری متوسط قیمت فروش برق به مشترکان خانگی برای تابستان سال جاری حدود 50 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت تعیین شده است.

در حال حاضر به طور متوسط هر مشترک برق ماهانه بیش از 300 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که در صورت روشن شدن برخی دستگاه‌های سرمایشی پر مصرف و سایر لوازم برقی خانگی متوسط مصرف برق این دسته از مشترکان خانگی به 400 تا 500 کیلووات ساعت در هر ماه افزایش می یابد.

از سوی دیگر در صورتی که نیمی از این برق در ساعات پیک 11 تا 14 روز و 19 تا 23 شب مصرف شود علاوه بر تعرفه معمول مشترکان باید 37 تومان هزینه بیشتری برای پرداخت قبوض مصرف کنند.

این افزایش پرداخت در نهایت منجر به صدور قبوض نجومی و چندین هزار تومانی برای مشترکان برق خانگی خواهد شد و این در حالی است که در صورت خاموش کردن لوازم پرمصرف برق در ساعات پیک نه تنها بار مالی قبوض کاهش یافته بلکه به ازای هر کیلوات برق 18.6 تومان مشترک می تواند پول کمتری پرداخت کند.

جزئیات تخفیف 55 تومانی فروش برق تابستانی
محمدجواد شریفی معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشتركین توانیر با اشاره به ضرورت خاموش کردن برخی از لوازم پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو، پلوپز و لامپ‌های غیر ضروری توسط مشتركان خانگی در ساعات پیك مصرف، گفت: با خامش کردن این لوازم برقی تعرفه برق به جای محاسبه در ساعات پر باری به صورت کم باری و بسیار ارزان قیمت محاسبه خواهد شد.

بر این اساس با رونمایی از این تعرفه های جدید هزینه هر كیلووات ساعت برق مصرف خانگی در ساعات كم باری به میزان 18.6 تومان مشمول تخفیف نسبت به ساعات میان باری خواهند شد.

به عبارت دیگر با مصرف برق در ساعات پیك به میزان 37.2 تومان به ازای هر كیلووات ساعت بر مصرف ساعات پیك افزوده خواهد شد كه در صورت كاهش مصرف در ساعات پیك هزینه مصرف هر کیلوات ساعت برق به جای افزایش 37 تومانی با کاهشی حدود 55 تومانی محاسبه خواهد شد.

در همین حال اگر مشتركی به مقدار 50 كیلووات ساعت برق مصرفی ساعات پیك را به ساعات كم باری منتقل نماید تقریباً نرخ  50 كیلووات ساعت مصرف انتقالی را به یك چهارم ساعات پیك تبدیل خواهد کرد.


برق مشترکان چگونه رایگان محاسبه می‌شود ؟
علاوه بر مشترکان خانگی برای مشترکان كشاورزی هم مشوق‌هایی مالی در صورت کاهش در مصرف برق به ویژه در ساعات پیک تابستانی تعریف شده است.

این تعرفه تشویقی از 15 خرداد تا 15 شهریور ماه پیش بینی شده و در صورت مراجعه مشترکان دارای چاه آب كشاورزی به شركت‌های برق و آمادگی برای کاهش مصرف برق در ساعات پیک به این مشترکان تعرفه تشویقی اختصاص می یابد.

در ساعات پیك مصرف و خاموش نگه داشتن چاه‌های آب در ساعات پیك از پرداخت هزینه برق مصرفی در آن ماه معاف خواهند شد، اگر مشترکان کشاورزی در ساعات پیک اقدام به صرفه جویی کنند از 20 ساعت مصرف برق به صورت رایگانی و مجانی برای روشن کردن چاه آب و آبیاری مزارع خود در ساعات غیر پیک برخوردار خواهند شد.

این در حالی است که تمام مشترکان صنعتی با قدرت بیش از یك مگاوات در یك طرح جدید به نام طرح ذخیره عملیاتی علاوه بر همكاری در طرح تعطیلات تابستانی این امكان را خواهند داشت كه با اعلام همكاری و امضای موافقتنامه با شركت‌های برق از تخفیف‌های بی‌سابقه‌ای برای كاهش بهای برق مصرفی صنعت خود برخوردار شوند.

در صورت كاهش نرخ ساعت پیك (اوج مصرف) به نرخ میان باری در صورت اعلام آمادگی به همكاری در ماه‌های تیر و مرداد و همچنین برخورداری از نرخ كم باری برای تمامی ساعات مصرف روزهای همكاری برای آن دسته از  مشترکان صنعتی كه با اعلام نیاز شركت برق به كاهش برق مصرفی خود در ساعات پیك‌بار اقدام کنند.
اخبار اقتصادی - مهر