اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات ترم تابستانی دانشگاه آزاد اعلام شد



اخبار ,اخبار دانشگاه ,ترم تابستانی دانشگاه آزاد

 

اخبار دانشگاه - جزئیات ترم تابستانی دانشگاه آزاد اعلام شد

برای تابستان 93 استثنائاً برگزاری دوره تابستان برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تا سقف هشت واحد برای واحد‌های بسیار بزرگ و جامع الزامی است و سایر واحد‌ها همانند گذشته و برابر با آیین‌نامه می‌توانند مجری دوره تابستان باشند.

افزوده شدن ترم تابستانی به سال تحصیلی در دانشگاه آزاد یکی از برنامه‌های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی است. حمید میرزاده چند ماه پس از آغاز مدیریتش در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که این دانشگاه امکان سه ترمی کردن سال تحصیلی را دارد و این امر هم مطابق با قوانین بالادستی کشور است. همین جرقه باعث شد که اندکی پس از
این مساله به تصویب هیات رئیسه دانشگاه برسد. حالا معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اجرایی آن را تدوین و ابلاغ کرده است.

به گزارش فرهیختگان، پس از ابلاغ این مصوبه موافقان و مخالفانی درباره این طرح نظر دادند. مخالفان ابراز می‌کردند که دانشجویان توان این حجم درس را ندارند و موافقان تجربه جهانی سه ترمی شدن را مثال می‌زدند. در یکی از این موارد 10 دانشگاه برتر دنیا مثال زده شد که از این جمع هفت دانشگاه سه ترمی بودند.

براساس این طرح دانشجویان مقطع کارشناسی به جای گذراندن دو ترم در یک سال، می‌توانند سه ترم تحصیلی داشته باشند و علاوه‌بر ترم‌های مهرماه و بهمن ماه، ترم تابستان هم در صورت استقبال دانشجویان به‌عنوان یک ترم تحصیلی محسوب خواهد شد. این در حالی است که هیچ اجباری در گذراندن این سه ترم وجود ندارد و ترم تابستان صرفا برای دانشجویانی که تمایل دارند تحصیلشان در مقطع کارشناسی زودتر به پایان برسد در نظر گرفته شده است.

ارائه جزئیات برای آماده کردن دانشجویان برای ثبت‌نام در ترم جدید
حالا دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استفاده بهینه از توان و قابلیت‌های منابع انسانی، صرفه‌جویی در زمان و نیز استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود، اقدام به ارائه دوره تابستان در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا کرده است و دستورالعمل اجرایی آن را ابلاغ کرده است.

اجرا کردن این طرح با کاهش یا جابه‌جا کردن نیمسال‌های تحصیلی جاری همراه نخواهد بود. معاون آموزشی دانشگاه بر این امر تاکید می‌کند و البته اوست که از اجرا شدن طرح در سال آینده تحصیلی و از مهرماه خبر می‌دهد.


حسین غریبی می‌گوید: برای آن که از وقت اعضای هیات‌علمی استفاده بیشتری شود و دانشجویان علاقه‌مند نیز بتوانند در زمان کوتاهتری فارغ‌التحصیل شوند، یک ترم استاندارد 8 هفته‌ای برای تابستان تعریف کرده و امکاناتش را فراهم آورده‌ایم.

براساس این دستورالعمل تعداد مجاز واحد‌های درسی قابل ارائه در دوره تابستان برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی حداکثر 10 واحد و برای دوره کارشناسی‌ارشد تا شش واحد و دکترا تا چهار واحد است که مشروطی در دوره تابستان، در شمار تعداد مشروطی‌های تحصیلی نیست.


البته تبصره‌ای نیز در این خصوص وجود دارد که دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی با اخذ 12 واحد درسی در دوره تابستان دانش‌آموخته می‌شوند و همچنین دانشجویان دارای معدل بالاتر از 17، می‌توانند در این دوره تا 12 واحد درسی اخذ کنند.

براساس دستورالعمل تعداد کل ساعات هر واحد دروس نظری و عملی در ترم تابستان، همانند میزان ساعات آن دروس در نیمسال‌های اول و دوم هر سال تحصیلی است.
اخذ شهریه ثابت از دانشجویان در دوره تابستان هم نصف ترم‌های اول و دوم است، به این شکل که شهریه ثابت در دوره تابستان در ازای اخذ شش واحد درسی و کمتر، نصف شهریه ثابت و در صورت اخذ بیش از 6 واحد تا حداکثر 12 واحد، دو سوم شهریه ثابت به همراه شهریه واحد‌های انتخابی لحاظ شده است.

درخصوص آموزانه اعضای هیات علمی در دوره تابستان، اعم از تمام وقت، نیمه‌وقت و مدعو به تعداد ساعات تدریس، معادل 2 برابر آموزانه در مقایسه با نیمسال اول و دوم محاسبه شده است.


در این دستورالعمل اجرایی درباره آموزانه هیات علمی مواردی آمده از جمله اینکه آن دسته از اعضای هیات علمی که در طول نیمسال‌های اول و دوم تحصیلی، کمبود ساعات تدریس موظف داشته‌اند، به میزان کمبود در دوره تابستان ساعت موظف تدریس خواهند داشت. بدیهی است برای تدریس بیش از آن آموزانه برابر با آنچه مطرح شد، دریافت خواهند کرد.

مدت دوره تابستان، بدون احتساب زمان ثبت‌نام، امتحانات و اعلام نمرات امتحانی، هشت هفته (هر هفته دو جلسه) است. تقویم تحصیلی سالانه دو هفته قبل از شروع ثبت‌نام نیمسال اول، توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

حذف و اضافه با موافقت گروه آموزشی برای نیمسال تحصیلی اول و دوم در دو هفته، آغاز نیمسال‌های تحصیلی برای دوره تابستان تنها باید در هفته اول شروع دوره انجام شود. غیبت دانشجو در درس جدید، نباید بیشتر از سه جلسه باشد.

تمامی واحد‌ها و مراکز آموزشی باید از سال تحصیلی 94-93 تقویم تحصیلی جدید را همراه با دوره تابستان اجرا کنند. در این دوره هیچ‌گونه محدودیتی برای میهمانی دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در ترم تابستان در هر واحدی که درس مورد نظرشان ارائه می‌شود با معرفی واحد مبدا ثبت‌نام کنند.

برای تابستان 93 استثنائاً برگزاری دوره تابستان برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تا سقف هشت واحد برای واحد‌های بسیار بزرگ و جامع الزامی است و سایر واحد‌ها همانند گذشته و برابر با آیین‌نامه می‌توانند مجری دوره تابستان باشند. واحد‌های تابستانی برای اجرای ترم تابستان در صورت نیاز می‌توانند از اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها با اولویت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری استفاده کنند. اعضای هیات‌علمی دانشگاه که به دلیل تدریس در دوره تابستان موفق به استفاده از مرخصی سالانه خود نشده‌اند، حداکثر به مدت 25 روز ذخیره خواهند داشت. ایجاد هر گونه تغییرات در نحوه برگزاری دوره تابستان حین و بعد از اجرای آن، توسط شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه تصمیم گیری و ابلاغ خواهد شد.

اخبار دانشگاه - فرهیختگان

 


ویدیو مرتبط :
تیزر اعلام ثبت نام دانشگاه آزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد/ شهریه نصف ترمهای تحصیلی



اخبار ,اخبار دانشگاه ,جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد

 

اخبار دانشگاه - جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد/ شهریه نصف ترمهای تحصیلی

معاون آموزشی دانشگاه آزاد، جزئیات بخشنامه ترم تابستانی این دانشگاه را ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام دانشگاه آزاد، این دوره برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می شود.

حسین غریبی در این باره، گفت: مدت زمان ترم تابستانی بدون احتساب زمان ثبت نام، امتحانات و اعلام نمرات امتحانی هشت هفته است و تقویم تحصیلی تمام ترم های تحصیلی دو هفته قبل از شروع ثبت نام ترم اول، توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی آموزشی به واحد های دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، تعداد مجاز واحد های درسی قابل ارائه در دوره تابستان برای دوره های کاردانی و کارشناسی حداکثر 10 واحد و برای دوره کارشناسی ارشد تا شش واحد و دکتری تا چهار واحد است که مشروطی در ترم تابستان جزء تعداد مشروطی های تحصیلی به شمار نمی آید.

غریبی با اشاره به یک تبصره در این زمینه، اظهار داشت: دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی با اخذ 12 واحد درسی در دوره تابستان دانش آموخته می شوند همچنین دانشجویان دارای معدل بالاتر از 17، می توانند در این دوره تا 12 واحد درسی اخذ کنند.

وی همچنین تاکید کرد که در ترم تابستانی بر خلاف سال های پیشین واحد های تخصصی هم ارائه می شود.

معاون آموزشی دانشگاه در خصوص ساعات هر واحد دروس نظری و عملی در ترم تابستان، گفت: ساعات واحدهای نظری و عملی همانند میزان ساعات آن دروس در نیمسال های اول و دوم هر سال تحصیلی است.

وی در خصوص میزان شهریه در ترم تابستان، گفت: اخذ شهریه ثابت از دانشجویان در دوره تابستان نصف ترم های اول و دوم است، به این شکل که شهریه ثابت در ازای اخذ شش واحد درسی و کمتر، نصف شهریه ثابت و در صورت اخذ بیش از 6 واحد تا حداکثر 12 واحد، دو سوم شهریه ثابت به همراه شهریه واحدهای انتخابی لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه تمامی واحدها و مراکز آموزشی باید از سال تحصیلی 94-93 تقویم تحصیلی جدید را همراه با دوره تابستان اجرا کنند، عنوان کرد: در این دوره هیچ گونه محدودیتی برای مهمانی دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در ترم تابستان در هر واحدی که درس مورد نظرشان ارائه می شود با معرفی واحد مبدا ثبت نام کنند.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه آزاد، برای تابستان 93 استثنائا برگزاری دوره تابستان برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تا سقف هشت واحد برای واحدهای بسیار بزرگ و جامع الزامی است و سایر واحد ها، همانند گذشته برابر آیین نامه، می توانند مجری دوره تابستان باشند.
اخبار دانشگاه - مهر