اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تحولات یکساله بازار سکه/ قیمت‌ها چقدر افزایش داشت؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, قیمت  سکه

بازار سکه در سال ۹۴ با فراز و فرود چندانی مواجه نشد و روزهای آرامی را پشت سر گذاشت، در عین حال قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یکساله ۵۰ هزارتومان گرانتر شد

به گزارش مهر، بررسی اوضاع بازار سکه در یکسال گذشته نشان می دهد که این بازار در سال ۹۴ دچار فراز و فرود و تغییرات شدید قیمتی نشد. همچنین روند قیمت ها نشان می دهد که سرمایه گذاران و فعالان در این بازار، سال ۹۴ را با احتیاط بیشتری پشت سر گذاشتند و این مسئله باعث شد تا اتفاق قابل توجهی در نرخ ها را شاهد نباشیم.

به صورت کلی، طی فروردین سال ۹۴ تا پایان اسفندماه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از ۹۶۲ هزارتومان اولین روزهای کاری سال به یک میلیون و ۱۲ هزارتومان رسید که در این بخش ۵۰ هزارتومان افزایش قیمت اتفاق افتاد.

در مورد سایر انواع سکه ها نیز می توان گفت چنین روندی مشاهده می شود و تغییرات قیمتی چندانی وجود نداشته است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار که در فروردین ماه سال ۹۴ به میزان ۹۸۴۸۰ تومان قیمت خورده بود در پایان سال با ۱۰۲۴۲۰ تومان در هر گرم به کار خود پایان داد. فعالان بازار سکه و طلا احتمال می دهند روند تغییرات پایین قیمت ها در این بازار در سال ۹۵ نیز ادامه داشته باشد.


 اخباراقتصادی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت ارز و سکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش تردیدآمیز و ریزش پرقدرت قیمت در بازار آتی سکه



افزایش تردیدآمیز و ریزش پرقدرت قیمت در بازار آتی سکه

اونس طلا هفته‌ای که گذشت را با رمق کمی آغاز کرد. در این هفته قیمت طلای جهانی همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و ریزشی که پیش‌بینی شده بود، روز شنبه اتفاق افتاد و قیمت هر اونس طلا مجددا به کانال 1300 دلار سقوط کرد.

با توسعه اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر و صعود ارزش دلار در برابر ارزهای بزرگ دیگر، نگرانی‌ها از اجرای سیاست انبساطی پولی بانک مرکزی اکنون تقلیل یافته و موجب شده تا روند نزولی طلا ادامه پیدا کند. به گفته تحلیلگران بازار طلا، افزایش شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی مهم‌ترین عامل کاهش شدید قیمت طلا در دو هفته گذشته بوده است.

از سوی دیگر در شرایطی که بیش از دو هفته از روند کاهشی قیمت سکه و طلا در بازار تهران می‌گذشت، شنبه گذشته باز هم قیمت این اقلام کاهش یافت؛ ریزشی که تا روز دوشنبه ادامه پیدا کرد.

در این هفته تمام پیش‌بینی‌ها برای سکه، طلا و ارز، کاهشی بود چراکه قرار بود سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی، از روز چهارشنبه آماده تحویل شود که خود این امر در کنار پیش‌بینی این بانک از کاهش قیمت‌ها در آینده (که یکی از دلایل تحویل زودتر از موعد این سکه‌ها بود) و همین طور تداوم ریزش قیمت اونس طلا، همگی نشان از کاهش قیمت‌ها داشت.

سکه آتی نیز که در کنار سکه نقدی هفته‌ای پر نوسان را تجربه کرد، با افتی شدید در قیمت برای روزهای ابتدایی هفته مواجه شد. سررسید تازه نفس مردادماه که روز شنبه معامله روی آن آغاز شده بود، نسبت به دو سررسید دیگر نوسان کمتری را تجربه کرد. بهای دلار، اما در بازار آزاد، روز شنبه بدون نوسان زیاد، در ساعاتی از روز با کمی کاهش رو به رو بود.

از طرفی سکه تمام بهار آزادی که با آغاز فعالیت در هفته گذشته 30 هزار تومان ارزان شده بود، روز یکشنبه نیز 25 هزار تومان دیگر ارزان شد تا سقوطی کم نظیر را طی یک سال گذشته تجربه کند.

کاهش 25 هزار تومانی بهای سکه در تعطیلی بازارهای جهانی، نشان می‌داد که اعلام خبر عرضه پیش از موعد سکه‌های پیش‌فروشی از ابتدای خردادماه نیز تاثیر خود را در بازار گذاشته است. در همین حال قیمت ارز هم در این روز در بازار آزاد افت کرد.

از سوی دیگر ریزش‌های شدید سکه‌های آتی در بورس کالا نیز روز یکشنبه در محدوده نزدیک به 3 درصد منفی دنبال شد. در این روز روند نزولی و ریزش شدید قیمت سکه در بازار نقدی و آتی از روزهای قبل بیشتر بود.

در چنین شرایطی انتظارها از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری، این قابلیت را داشت تا صعودی دوباره به معاملات در این بازارها ببخشد. از طرفی راه‌اندازی بورس ارز به منظور کنترل بازار ارز، موضوعی بود که در هفته گذشته مجددا مطرح شد، اما با مخالفت مجلس و دولت، باز هم منتفی شد.

قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا طی هفته گذشته، دو روز بسیار پرنوسان را از سر گذراند. روز دوشنبه در پی افت مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه نقدی به یک میلیون و 150 هزار تومان هم رسید که البته در پی شایعاتی در خصوص رد صلاحیت برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، با کمی افزایش قیمت مواجه شد؛ قیمت دلار در بازار آزاد نیز در این روز مجددا کاهش یافت و به 3440 تومان رسید.

در این شرایط نه تنها صرافان و دست‌اندرکاران بازار، بلکه مردم عادی نیز معتقد به افت بیشتر نرخ ارز در روزهای پیش رو بودند.

در همین حال بازار معاملات آتی سکه طلا به تاثیر از بازارهای نقدی و دلار، در آغاز معاملات روز دوشنبه، به شدت ریزش داشت به نحوی که قیمت سکه در هر سه سررسید با 4 درصد کاهش، کار خود را آغاز کرد که البته به دلیل شایعات انتخاباتی، با گذشت ساعاتی از معاملات در بازار آتی سکه نیز، به تدریج از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد.

در این روز از شروع بیش از حد معاملات با کاهش شدید قیمت، مشخص بود که بازار در ادامه روز کمی قیمت‌ها را اصلاح خواهد کرد که همین طور هم شد و درصد نوسان در اواسط روز به زیر یک درصد منفی رسید و موجب شد تا بالاترین قیمت‌ها برای سررسیدهای تیر و مرداد از قیمت تسویه روز قبل بیشتر شود. در این روز حتی برای ساعاتی، درصد تغییرات برای سکه سررسید مردادماه مثبت شد.

ریزشی که صبح دوشنبه در قیمت طلا رخ داد، موجب شد حباب قیمت در کشور برای ساعاتی منفی شود؛ اما به گفته کارشناسان، سکه نقدی همچنان دارای حباب بود. ریزش‌های چند وقت اخیر در این بازارها از طرفی مربوط به حجم زیاد فروشندگان طلا و سکه نیز بود.

با شروع روند کاهشی قیمت‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسانی که پیش از این سکه و طلا خریداری کرده بودند به دلیل ترس از ریزش‌های شدیدتر، اقدام به فروش طلا کرده‌اند که این مساله موجب سرازیر شدن حجم زیادی سکه و طلا به بازارها شد و شیب کاهش قیمت‌ها را تندتر نیز کرد.

روز سه‌شنبه نیز برای سکه آتی و نقدی روز پر تلاطمی بود. نزدیک شدن به روز اعلام نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، بار دیگر بازارهای طلا، سکه و ارز را متاثر كرد، تنها رویدادی که انتظار می‌رفت در طول هفته گذشته در نبود پارامترهای مهم دیگر، بازارها را جانی دوباره ببخشد. در این روز در کنار اونس جهانی که برای اولین بار در طول این هفته، افزایش قیمت داشت، بهای سکه نقدی و دلار در بازار آزاد نیز با افزایش مواجه شد.

اما نکته جالب در خصوص حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی سکه طلا این بود که پس از گذشت حدود یک ماه، حجم معاملات در روز سه شنبه در این بازار به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به 11 هزار معامله رسید، که البته در روزهای بعدی هفته مجددا با کاهش حجم مواجه شد. در این روز سایه پررنگ خبرهای انتخاباتی بر سر قیمت طلا، سکه و ارز نمایان بود و دومین روز پرنوسان را برای این اقلام رقم زد.

اما روز چهارشنبه که به نوعی روز سرنوشت سازی برای طلا و سکه بود، بالاخره فرا رسید؛ روزی که آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروشی نیز بود؛ تزریقی که موفق شد جلوی افزایش قیمت در بازارهای سکه و طلا در پی اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ كاندیداهای ریاست جمهوری را بگیرد، اما با این وجود در این روز باز هم قیمت سکه نقدی و آتی در کنار بهای دلار در بازار آزاد بالا رفت.

اونس جهانی نیز روز چهارشنبه نوسانات زیادی را به خود دید؛ چراکه سرمایه‌گذاران بین‌المللی طلا در این روز در انتظار نتایج سخنرانی برنانکی در خصوص توقف یا ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا بودند.

باز هم قدرت منفی بازار آتی سکه بر افزایش قیمت‌ها چربید و روز پنج‌شنبه، قراردادهای آتی سکه در هر سررسید با کاهش قیمت به کار خود پایان داد که دلیل این امر خبرهای مثبت و امیدبخش در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و همچنین سقوط اونس به 1371 دلار پس از یک افزایش کوتاه‌مدت در روز پنج شنبه – در پی اعلام برنانکی، مبنی بر ادامه سیاست تحریک بازار با خرید اوراق قرضه - بود.

البته کاهش قیمت‌ها در بازار معاملات آتی سکه طلا در حالی روی داد که در شروع معاملات این روز، سررسید مرداد ماه کمی افزایش قیمت داشت که در طول ساعات معاملات، این سررسید هم، همپای خرداد و تیر با کاهش قیمت مواجه شد.

علاوه‌بر تاثیر نوسان اونس و خبرهای خوش هسته‌ای، پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی نیز به کاهش قیمت‌ها در بازار آتی سکه دامن زد. این در حالی بود که اواخر هفته گذشته، رییس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش بیشتر قیمت سکه در بازار نقدی در روزهای آینده خبر داد.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اندازه واقعی تصویر

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اندازه واقعی تصویر

دنیای اقتصاد