اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تازه و تکان دهنده از سه هزار بورسیه غیر قانونی/ بورسیه خانوادگی برخی از مدیران و نمایندگان



اخبار,اخبار سیاسی,استفاده نمایندگان از سه هزار بورسیه غیرقانونی

 
 اخبار سیاسی - جزئیات تازه و تکان دهنده از سه هزار بورسیه غیر قانونی/ بورسیه خانوادگی برخی از مدیران و نمایندگان

آخرین تحولات در خصوص پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی در وزارت علوم حکایت از آن دارد که علاوه بر برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم، نام تعدادی از مدیران دولتی و مهمتر از آن مسئولان دانشگاه های کشور در دوره محمود احمدی نژاد نیز در این پرونده دیده می شود.

 در حالی که وجود اسامی برخی از نمایندگان مجلس در میان سه هزار بورسیه غیرقانونی تلویحا تائید شده است، اخبار پشت پرده دیگری نیز از این جریان به گوش می رسد. از جمله وجود نام برخی از مسئولان دانشگاهی در بین این اسامی و از جمله معاون آموزشی یکی از دانشگاه های بزرگ کشور. این در حالی است که همزمان سه نفر از اعضای کمیته ۵ نفری رسیدگی به این موضوع در مجلس نیز خواهان مختومه شدن این پرونده هستند و معتقدند که وزارت علوم در این خصوص خبرسازی کرده است.

به گزارش پیام نو، آخرین تحولات در خصوص پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی در وزارت علوم حکایت از آن دارد که علاوه بر برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم، نام تعدادی از مدیران دولتی و مهمتر از آن مسئولان دانشگاه های کشور در دوره محمود احمدی نژاد نیز در این پرونده دیده می شود

.
استفاده خانوادگی برخی نمایندگان از سه هزار بورسیه غیرقانونی
جواد هروی، یکی از اعضای کمیته بررسی این پرونده در مجلس در گفت و گو با پیام نو تائید می کند که تعداد نمایندگانی که در مجلس نهم توانسته اند از این «رانت» دولت محمود احمدی نژاد استفاده کنند بیش از ۱۰ نفر است. وی همچنین می گوید چیزی در حدود همین تعداد هم در مجلس هشتم از امکانی که در وزارت علوم دولت احمدی نژاد برای بورسیه شدن فراهم شده بود، استفاده کرده اند. با این حال هروی توضیح می دهد که موضوع وجود نام برخی نمایندگان در لیست این بورسیه ها فقط به همین مورد ختم نمی شود.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوع اصلی این است که درصد زیادی از این نمایندگان به همراه چند نفر دیگر از نزدیکان و اعضای خانواده خود توانسته اند از این موقعیت سود ببرند. به گفته هروی در برخی موارد مربوط به نمایندگان مجلس کسانی هستند که با ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته اند این دست بورسه ها را دریافت کنند.


نام برخی از مدیران دانشگاهی در لیست بورسیه ها
اما در پیگیری های خبرنگار پیام نو مشخص شد که موضوع بورسیه های غیرقانونی دولت سابق ابعاد دیگری را هم شامل می شود که دامنه آن به خود دانشگاه ها کشیده شده است. از جمله اینکه برخی افراد با استفاده از همین دست موقعیت های تحصیلی توانسته اند با اخذ مدارک دانشگاهی به مسئولیت های قابل توجهی در وزارت علوم دولت سابق برسند. اکنون نام برخی از مسئولان دانشگاه های کشور نیز در لیست این بورسیه ها وجود دارد که قبلا اعلام شده بود بروز تخلف در هر ۳ هزار مورد آن قطعی و محرز شده است.

به عنوان مثال در این بین می توان به (م . ر) معاون آموزشی یکی از دانشگاه های مطرح کشور اشاره کرد که با معدل لیسانس حدود ۱۱ و معدل فوق لیسانس حدود ۱۴ توانسته از چنین موقعیتی برخوردار شود. مدارک موجود در پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی دولت سابق تائید می کند که فراگیری این دست نمونه ها در میان برخی مسئولان و مدرسان دانشگاه های کشور که عموما در بین سال های ۸۷ تا ۹۲ وارد فضای دانشگاهی شده اند و یا به مسئولیتی در این حوزه رسیده اند، کم نیست. چه آنکه نام برخی از روسای دانشگاه های شهرستان های کشور نیز در این لیست آمده است. پیشتر تائید شده بود که افراد استفاده کننده از این بورسیه ها توانسته اند به راحتی به عضویت هیات های علمی دانشگاه ها در بیایند. در همین باره گزارش ها و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد فرزندان برخی از مسئولان وزارت علوم دولت سابق هم توانسته اند از این موقعیت ایجاد شده منتفع شوند.
فشار سه عضو کمیته بررسی مجلس برای عقب نشینی وزارت علوم

در همین حال اما پی گیری این موضوع در کمیته تخصصی که در مجلس تشکیل شده است با شرایط خاصی دنبال می شود؛ بدین معنا که این کمیته تقریبا بدون هماهنگی بین اعضا کار خود را دنبال می کند. اعضای این کمیته که همگی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند عبارتند از عباس مقتدایی، رضا صابری، علی اصغر زارعی، جواد هروی و قاسم جعفری هستند. در میان این ۵ نفر تا کنون عباس مقتدایی که یک نماینده نزدیک به جبهه پایداری است بیشتر در حالت انفعال عمل کرده است و دخالت و مشارکت چندانی در جراین بررسی این سه هزار بورسیه انجام نمی دهد که دلیل ان مشخص نیست.

اما سه نماینده دیگر این کمیته یعنی علی اصغر زارعی، رضا صابری و قاسم جعفری به شدت در پی مسکوت ماندن این پرونده هستند و البته بیشتر هم وزارت علوم را محکوم می کنند که اخبار و اطلاعات نادرستی را منتشر کرده است. از این جمع سه نفره علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری و رضا صابری و قاسم جعفری نیز نزدیک به تفکر این مجموعه هستند.

بر این اساس تنها از این جمع ۵ نفره جواد هروی، نماینده مستقلی است که مشغول بررسی جدی پرونده در این کمیته شده است. خود او نیز در گفت و گو با پیام نو این موضوع را تائید می کند و می گوید: «کمیته تشکیل شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان رغبتی برای بررسی جدی و بی طرفانه این بورسیه ها ندارد». به جز هروی در میان ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تنها حجت الله درویش پور، نماینده ایذه است که خواستار پیگیری رانت داده شده در دولت احمدی نژاد به حدود ۳ هزار متقاضی ادامه تحصیل است.
لابی جبهه پایداری در کمیسیو ن آموزش

مشکل اصلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که اولا ترکیب این کمیسیون بیش از دیگر کمیسیون های مجلس به جبهه پایداری نزدیک است و دیگر اینکه نام افرادی چون غلامعلی حداد عادل و محمد مهدی زاهدی در این کمیسیون دیده می شود که به دلایل مدیریتی و مسئولیتی که به ترتیب به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر علوم دولت نهم داشته اند، با این موضوع مرتب می شوند.

علاوه بر این نام یک نفر از نمایندگان این کمیسیون هم در فهرست کسانی که از این سه هزار بورسیه استفاده کرده اند به چشم می خورد. از ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۱۵ نفر یا عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری هستند که در نوع خود در کمیسیون های مجلس بی نظیر است.

دستورالعملی  که باعث ایجاد زمینه رانت برای استفاده ۳ هزار نفر از بورسیه های غیرقانونی شده، در دوران وزارت محمد مهدی زاهدی که اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس می باشد صادر شده است. حدادعادل و زاهدی طی یک ماه اخیر نقشی جدی در پشت پرده هدایت استیضاح کنندگان وزیر علوم و همچنین منتفی کردن بررسی سه هزار بورسیه غیر قانونی داشتند. هر چند حدادعادل در نقش میاجی در جلسات هیات رئیسه مجلس و وزیر علوم و استیضاح کنندگان او حضور می یافت اما نهایتا نتوانست نگرانی خود را از منتفی شدن این استیضاح پنهان کند و چند روز پیش صراحتا در جمع اساتید بسیجی دانشگاه از این استیضاح حمایت کرد.

روز چهارشنبه حامد قادرمرزی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس و از معدود اصلاح طلبان بهارستان به پیام نو گفت که برخی افراد دخیل در این سه هزار بورسیه از امضای طرح استیضاح وزیر علوم خود داری کرده اند تا بدین ترتیب نقش آنها افشا نشود.
 اخبار سیاسی - پیام نو 


ویدیو مرتبط :
بورسیه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات تکان دهنده بورسیه غیرقانونی 3000نفر در دولت احمدی نژاد



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزیر علوم

 

اخبار اجتماعی - ابعاد جنایت علمی/ پرونده 235 نفر بدون درج معدل
جزئیات تکان دهنده بورسیه غیرقانونی 3000نفر در دولت احمدی نژاد

نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مدت ها قبل مشغول بررسی این موضوع هستند و نمایندگان آنها نیز پرونده ها را بررسی کرده اند؛ منتهی ما منتظر تفسیر حقوقی هستیم تا براساس آن اگر الزام قانونی وجود داشت، عمل کنیم. صدیقی در عین حال تاکید کرد دانشجویانی که به طور قانونی و براساس آیین نامه ها در سال های گذشته پذیرش شده اند، مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند و احکام بورس آنها نیز صادر می شود.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در وزارت علوم ضمن تشریح تخلفات صورت گرفته در اعزام دانشجویان به بورس خارج و داخل کشور در دولت گذشته (سال های 88 تا 92 ) اعلام کرد که در این دوره 3002 نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شدند.

به گزارش ایرنا مجتبی صدیقی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین 600 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می کند.
 
وی تصریح کرد که در سال های گذشته یک هزار و 884 نفر از بورس خارج به داخل تبدیل وضعیت شدند و در دانشگاه ها با گرفتن پذیرش مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون وزیر علوم اظهارداشت: از میان این افراد معدل کارشناسی 228 نفر کمتر از 14 بوده که این رقم براساس آیین نامه ها می بایست بالای 14 باشد.
 
وی افزود: از میان 1884 نفر معدل 305 نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از 16 بوده که این رقم نیز باید براساس آیین نامه ها بالای 16 باشد.
 
صدیقی اضافه کرد: در پرونده 235 نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است.
 
وی با بیان این که براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه 33 سال است خاطرنشان کرد که از این تعداد 325 نفر فاقد شرط سنی بوده اند.
 
معاون وزیر علوم درباره تعداد دیگری از این افراد نیز گفت: در پرونده 183 نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.
 
رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد که در بین دانشگاه های داخل کشور در بحث تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، دانشگاه علامه طباطبایی با پذیرش 259 نفر رتبه اول را در میان دانشگاه های داخلی کسب کرده است.
 
رییس سازمان امور دانشجویان در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد که اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون سال 1364 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن که در سال 1368 توسط وزیر علوم تایید شده انجام می شده است.
 
وی افزود: اعزام مربیان دانشگاه ها به خارج از کشور نیز در این چارچوب قرار می گیرد که داشتن شرط سنی و همچنین دارا بودن ضوابط علمی و کسب امتیازاتی در جدول ارتقای شغلی از اولویت های اعزام به خارج است.
 
صدیقی توضیح داد: در دوره گذشته و با توجه به عدم برگزاری آزمون اعزام دانشجویان به خارج از کشور از سال 1385 دستورالعملی تنظیم می شود که براساس آن رتبه های ممتاز، دانشجویان المپیادی و مربیان واجد شرایط علمی از طریق فراخوان متقاضی به خارج اعزام می شدند. دستورالعمل فوق به تایید وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری می رسد و یک پایگاه اینترنتی برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته می شود.
 
معاون وزیر علوم اضافه کرد: دو سال بعد (1387) بندی به دستورالعمل تایید شده اضافه می شود که براساس آن افرادی که دارای خدمات و سوابق برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند می توانستند متقاضی اعزام به خارج از کشور شوند؛ در سال های اخیر این بند بیشترین متقاضی را برای اعزام به خارج از کشور به خود اختصاص داده و کمتر دانشجویان المپیادی و ممتاز به خارج از کشور اعزام شدند.
 
وی با بیان این که داوطلبین اعزام به خارج از کشور علاوه بر داشتن شرایط عمومی نیاز به معرف نیز داشتند خاطرنشان کرد: معاون فرهنگی وزیر علوم یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان و روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی چهار فردی بودند که متقاضیان خارج از کشور باید توسط یکی از آنها معرفی می شدند.
 
صدیقی توضیح داد که در سال 1385 فقط روسای دانشگاه ها می توانستند معرف دانشجویان متقاضی بورس خارج از کشور شوند اما در سال های بعد معرفین سه گانه دیگر نیز بر آنها اضافه شدند.
 
معاون وزیر علوم تاکید کرد: بر این اساس اگر داوطلب مستعدی در کشور وجود داشت که از نظر علمی و اخلاقی برتر بود ولی مورد شناسایی یکی از این مراجع چهارگانه قرار نمی گرفت برای اعزام پذیرش نمی شد.
 
صدیقی گفت: تا سال 1392، 729 نفر از مسیر فراخوان ها به بورس خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان ها را نداشتند.
 
وی با بیان این که داشتن معدل 14 در دوره کارشناسی و 16 در کارشناسی ارشد از جمله شروط دانشجویان اعزام به خارج از کشور بود اظهارداشت: از مجموع 729 نفر دانشجوی اعزام شده معدل کارشناسی 73 نفر کمتر از 14 و معدل کارشناسی ارشد 70 نفر دیگر کمتر از 16 بود.
 
وی توضیح داد که از سال 1389 و با توجه به مشکلات ارزی کشور بحث تبدیل قبولی های خارج از کشور به داخل مطرح می شود.
 
رییس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: در سال اول این موضوع یک بحث بود اما در سال های بعد به یک روند تبدیل شد.
 
وی با یادآوری تعداد 1884 نفر تبدیل شدگان بورس خارج به داخل اظهارداشت: تمامی این افراد باید مسیر گزینش را برای پذیرش در دانشگاه ها طی می کردند اما نیمی از آنها هنوز نظر گزینش یا هیات مرکزی جذب وزارت علوم را ندارند.
 
صدیقی درباره هزینه ای که وزارت علوم می بایست برای هر یک از این دانشجویان (دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل) به دانشگاه ها پرداخت کند گفت: این رقم برای دانشجویان رشته های علوم انسانی 30 میلیون تومان و برای دانشجویان غیر از علوم انسانی 40 میلیون تومان است و این رقم تا پایان سال 92 برای آنها پرداخت شده است.
 
وی تاکید کرد که نام برخی از آقازاده ها و منسوبین نیز در میان اسامی این تعداد از دانشجویان وجود دارد.
 
معاون وزیر علوم اضافه کرد: قرار بوده است که به دلسوخته های انقلاب توجه شود اما در این چارچوب دیگرانی که مشخص نیست چه شرایطی را داشتند نیز از این امتیازات استفاده کردند.
 
صدیقی درباره اعزام مربیان به خارج از کشور (درسال های 88 تا 92) نیز گفت: از نظر ما شرایط کیفی برای اعزام مربیان پیش بینی نشده بود به نحوی که برخی از مربیان با یک سال سابقه کار رسمی یا پیمانی و حتی طرح سربازی می توانستند توسط دانشگاه ها برای اعزام به خارج از کشور معرفی شوند.
 
معاون وزیر علوم تعداد مربیانی که طی پنج سال گذشته به خارج از کشور اعزام شده اند را 933 نفر عنوان کرد و افزود: در موضوع ادامه تحصیل کارمندان پیمانی، این امر باید به تایید هیات امنای دانشگاه ها برسد و طرح سربازی نیز روند صحیحی نبوده است.
 
وی درباره آیین نامه ایثارگری دانشگاه ها و وزارت علوم برای بورس داخل و خارج اظهار داشت: شرط معدل این افراد در دوره کارشناسی 13 و در دوره کارشناسی 15 و شرط سنی نیز 45 سال است؛ از طریق این آیین نامه 185 نفر برای دوره دکتری به دانشگاه ها معرفی شده اند که تعداد معدودی از آنها ضوابط و شرایط لازم را نداشته اند.
 
صدیقی در مجموع تعداد افرادی که بدون آزمون وارد دوره دکتری شده اند را 3 هزار و 2 نفر اعلام کرد و گفت: 933 نفر مربی، یک هزار و 884 نفر تبدیل بورسیه خارج به داخل و 185 نفر ایثارگر بوده اند.
 
رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: هیچ گاه نگفته ایم که تمامی این افراد مشکل داشته اند اما این افراد بدون آزمون مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد که از آبان ماه تا پایان سال گذشته وزارت علوم، به تمامی تعهداتی که توسط نظام ایجاد شده است، پایبند بوده و پرونده های در دست اقدام را انجام داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه تا پایان سال 1392، 196 نفر از دانشجویان و 22 نفر از مربیان در این حوزه از میان پرونده های دوره قبل برای ادامه تحصیل به دانشگاه ها معرفی شده اند.
 
عجله دانشگاه علامه برای پذیرش دانشجویان
صدیقی در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به موضوع ارسال نامه تاییدیه نهایی وزارت علوم به دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل اشاره کرد و گفت: بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه علامه طباطبایی عجله زیادی برای پذیرش دانشجویان داشتند و حتی در مواردی بدون دریافت نامه تایید نهایی از وزارت علوم، متقاضیان را ثبت نام کرده اند.
 
وی توضیح داد که این موضوع در زمان پرداخت شهریه این دانشجویان به دانشگاه علامه طباطبایی مشخص شده است.
 
تاکید نمایندگان مجلس بر پیگیری وضعیت دانشجویان بورسیه متخلف
معاون وزیر علوم درباره جلسه مسوولان وزارت علوم با نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: اعضای این کمیسیون تاکید داشتند با موارد تخلف از آیین نامه ها و ضوابط پذیرش بورس برخورد شود.
 
وی ادامه داد: نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مدت ها قبل مشغول بررسی این موضوع هستند و نمایندگان آنها نیز پرونده ها را بررسی کرده اند؛ منتهی ما منتظر تفسیر حقوقی هستیم تا براساس آن اگر الزام قانونی وجود داشت، عمل کنیم.
 
صدیقی در عین حال تاکید کرد دانشجویانی که به طور قانونی و براساس آیین نامه ها در سال های گذشته پذیرش شده اند، مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند و احکام بورس آنها نیز صادر می شود.
 
رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیشتر این دانشجویان مشغول ادامه تحصیل هستند و مانعی برای تحصیل آنها نیست، تصریح کرد: تنها در یک مورد هیات مرکزی جذب نظر منفی داشته است و یک یا دو دانشگاه نیز در هنگام ثبت نام ظرفیت لازم را برای پذیرش این دانشجویان نداشته اند.
 
110 نفر بورس خارج می شوند
معاون وزیر علوم همچنین گفت که سیاست این سازمان در جذب بورس های داخل و خارج جدید با استفاده از بازنگری قانون سال 1364 مجلس شورای اسلامی و تصویب آیین نامه اجرایی سال 1368 وزیر علوم انجام خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: در سال جاری 110 نفر ظرفیت بورس اعزام به خارج در نظر گرفته ایم که دو برابر ظرفیت آنها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به ما معرفی شده اند.
 
صدیقی همچنین تصریح کرد که دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در بورس خارج از کشور می توانند در اکثر کشورها تحصیل خود را ادامه دهند و مشکلی از این نظر وجود ندارد.
 
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: معتقدیم حال که قصد سرمایه گذاری داریم، بهترین دانشجویان را باید به بهترین دانشگاه ها اعزام کنیم.
 
معاون وزیر علوم با یادآوری فراخوان جذب بورس داخل در اردیبهشت ماه اظهار داشت: حداقل معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 15 و 17 برای جذب دانشجویان است؛ البته معدل تراز شده در این زمینه محاسبه خواهد شد و نحوه تراز بندی آن نیز با سازمان سنجش آموزش کشور است.
 
وی خاطرنشان کرد که دانشجویان پذیرفته شده باید جز 20 درصد اول فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه های خود برای جذب در بورس داخل باشند.
 
صدیقی در پاسخ به این سوال که چرا تنها 200 نفر برای بورس داخل جذب می شوند و این تعداد کم است، اظهار داشت: بورس داخل برای دانشگاه های بزرگ نخواهد بود و تنها دانشگاه های شهرستان ها و دانشگاه های کوچک این افراد را پذیرش می کنند.
 
رییس سازمان امور دانشجویان درباره تغییر آیین نامه بورس مربیان نیز گفت: برای این دسته از افراد کسب 60 درصد امتیاز برای ارتقا الزامی شده و با داشتن سابقه کار و شرط سنی دانشگاه ها می توانند مربیان خود را معرفی کنند؛ این آیین نامه در شورای مرکزی بورس تصویب شده و منتظر تایید نهایی وزیر علوم هستیم.
 
وی درباره فرصت های مطالعاتی نیز گفت: سیاست ما توسعه درست و هدفمند این دوره هاست تا دانشجویان دوره دکتری بتوانند طی شش تا 9 ماه بخشی از پژوهش خود را در خارج از کشور دنبال کنند.
 
صدیقی تصریح کرد: سال گذشته در حدود 400 نفر به منظور استفاده از فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند که این آمار برای سال جاری دو برابر و در حدود 800 نفر خواهد بود.
 
 احتمال کم ممانعت از تحصیل دانشجویان بورسیه متخلف
صدیقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نحوه برخورد با مدیران و دانشجویان متخلف که تخلف آنها توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اثبات شود، تصریح کرد: برخورد با مدیران متخلف وظیفه نهادهای نظارتی است و وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در این رابطه وظیفه ای ندارد.
 
وی افزود: بعید می دانم نهادهای نظارتی حکم به ممانعت از تحصیل دانشجویان بدهند ولی ممکن است دیوان محاسبات درباره هزینه های این دانشجویان بحث هایی داشته باشد. 

اخبار اجتماعی  - ایرنا