اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تازه از عروسی رؤیایی داماد میلیاردر



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,جشن عروسی رؤیای

  ۸ روز است که نامش سر زبان‌ها افتاده و به داماد میلیاردر مشهور شده است.

همه درباره جشن عروسی رؤیایی او صحبت می‌كنند و فضای مجازی پر شده از عكس پول‌هایی كه مهمانان به‌عنوان هدیه عروسی به او دادند. هدیه‌هایی كه در پایان عروسی رقم آن به یك میلیارد و 850میلیون تومان رسید تا او یك شبه میلیاردر شود. مجید قاسم پور، داماد 25ساله بندرعباسی در گفتگوی اختصاصی با همشهری جزئیات بیشتری از بهترین شب زندگی‌اش را بازگو كرد.

    درباره رسمی كه یك شبه تو را میلیاردر كرد صحبت كن.
هیچ‌كس نمی‌داند این رسم از چه زمانی در منطقه ما اجرا می‌شود. ماجرا از این قرار است كه در شب عروسی مهمانان به‌عنوان هدیه به داماد پول چشمگیری می‌دهند. این كار نوعی وام است كه داماد در شروع زندگی دستش خالی نباشد و بتواند زندگی خوبی را شروع كند. این رسم كه به آن فضل می‌گویند در بیشتر مناطق استان هرمزگان رواج دارد و در منطقه پشتكوه جلابی كه ما در آنجا ساكن هستیم فراگیر‌تر است.

البته همه‌‌چیز به همین سادگی نیست. دامادی كه هدیه می‌گیرد باید در عروسی كسی كه هدیه را داده جبران كند. مثلا یكی از دوستانم شب عروسی‌ام به من 50میلیون تومان هدیه داد و چند‌ماه بعد عروسی‌اش است و من باید دست‌كم 70، 80میلیون تومان به او كادو بدهم و جبران كنم. به همین دلیل است كه بایدهمه پولی را كه شب عروسی‌ام جمع شده نگه دارم و برای همه افرادی كه به من هدیه داده‌اند جبران كنم.

    درباره خانواده ات بگو. چند خواهر و برادر هستید و شغلت چیست؟
ما 4برادر و 3خواهر هستیم كه من كوچك‌ترین پسر خانواده هستم. ما به‌طور خانوادگی در كار كشاورزی و فروش خودرو هستیم اما كار اصلی من كشاورزی است و در سال91 به‌خاطر كشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای كشاورز نمونه شدم. ما در منطقه شمیل زمین كشاورزی داریم.

    رسم اهدای فضل قبل از این در خانواده‌تان چطور برگزار می‌شد؟ سایر برادرانت در شب عروسی چقدر هدیه دریافت كردند؟
برادری كه از من بزرگ‌تر است 4سال قبل وقتی ازدواج كرد یك‌میلیارد و 200هزار تومان هدیه گرفت. اما من با هدیه‌ای كه امسال گرفتم ركورد برادرم را شكستم. پدرم می‌گوید این رسم از زمان پدربزرگ‌هایمان وجود دارد. مثلا اقوام دور كمتر و بین یك تا 5میلیون تومان هدیه می‌دهند اما فامیل نزدیك بیشتر. مثلا بین 20 تا 100میلیون تومان.

    چطور با همسرت آشنا شدی و ازدواج كردی؟ مهریه همسرت چند سكه است؟
ما همسایه بودیم و دورادور با یكدیگر فامیل هستیم و رفت‌وآمد خانوادگی داریم. در همین رفت‌وآمدها به یكدیگر علاقه‌مند شدیم و بزرگ‌ترها پا پیش گذاشتند تا با یكدیگر ازدواج كنیم. مهریه همسرم 14سكه بهار آزادی است.

    بیشترین هدیه‌ای كه شب عروسی گرفتی چقدر و از طرف چه كسی بود؟
3برادرم بیشترین هدیه را به من دادند. هركدام از آنها 100میلیون تومان به من دادند.

    درباره مراسم عروسی بیشتر توضیح بده. چند نفر مهمان داشتی و چطور از پس پذیرایی از آنها بر آمدی؟
من برای حدود 6هزار نفر كارت دعوت فرستاده بودم اما جمعیتی حدود 8هزار نفر به عروسی آمده بودند. جشن در محوطه بازی كه در نزدیكی خانه پدرم قرار دارد برگزار شد. عروسی ما شامل 2شب و یك روز است و در كل 2وعده شام و یك وعده ناهار می‌دهیم. شام عروسی‌ام چلوگوشت بود و ناهار هم استامبولی دادیم. به درستی نمی‌دانم چند كیلو برنج برای این 3وعده مصرف شد اما 30گوسفند و 10گاو قربانی كردیم.

  این همه غذا را چند آشپز طبخ كردند و این همه ظرف از كجا تهیه كردید؟
ما 4آشپز استخدام كرده بودیم كه هر كدام به‌طور اختصاصی یك غذا را طبخ می‌كرد. مثلا یكی برنج می‌پخت و دیگری گوشت. علاوه بر آن همه مهمان‌ها كه بیشترشان فامیل بودند در كارها كمك می‌كردند و به‌جز 4 آشپز هیچ كارگری استفاده نكردیم و همه كارها را خودمان انجام دادیم. برای پذیرایی هم از ظروف یك‌بارمصرف استفاده كردیم.

    برگزاری جشن عروسی چقدر برایت هزینه داشت؟ این هزینه برعهده چه‌كسی است؟
همه هزینه برعهده داماد است. اما من هنوز نمی‌دانم در عروسی هم به‌طور دقیق چقدر خرج شده است و باید حساب كنم.

   درباره نحوه دریافت هدیه میلیاردی ات توضیح بده. جمع‌آوری یك میلیارد و 850میلیون تومان پول چقدر طول كشید؟
چند نفر از بزرگ‌ترهای فامیل وسط مجلس نشسته بودند و پول‌ها را شمارش می‌كردند و تحویل می‌گرفتند. یك نفر هم نام هدیه‌دهنده و مبلغ را در دفتر مخصوصی یادداشت می‌كرد. در این بین یك دستگاه پوز هم داشتیم كه برخی مهمان‌ها هدیه را باكارت عابربانك‌شان پرداخت می‌كردند. در كل جمع‌آوری هدیه‌ها حدود 4، 5 ساعت طول كشید.

  این همه پول را چطور به خانه بردی؟
اعضای خانواده‌ام كمك كردند بسته‌های پول را جمع كردیم و به‌جای امنی بردیم.

حالا كه به داماد میلیاردر مشهور شده‌ای می‌خواهی با پول‌هایت چه‌كار كنی؟
من باید هدیه‌هایی كه گرفته‌ام جبران كنم. به همین دلیل می‌خواهم پول‌هایم را در بانك پس‌انداز كنم. در آینده كارم سخت‌تر است چراكه باید هر هدیه‌ای كه گرفته‌ام مبلغی اضافه‌تر كنم و پس بدهم. با این حال از همه 8هزار مهمانی كه به جشن شروع زندگی مشتركم آمدند تشكر می‌كنم.

 

  اخبار اجتماعی  -  همشهری


ویدیو مرتبط :
عروسی یک زوج مولتی میلیاردر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات شرکت ۹ هزار نفر در عروسی با شادباش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی/ داماد رکورد برادرش را شکست (+عکس)



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,عروسی

قیبله قریشی های بندرعباس سال‌هاست که با زنده نگه داشتن رسم اعطای فضل به داماد با احیای نوع دوستی و نمایش اتحاد و همدلی رکورددار پرداخت شادباش در کشور هستند.

به گزارش تسنیم از بندرعباس، اعطای شادباش "فضل" در بین مردم جنوب کشور امری رایج است که تسهیل کننده ازدواج و پشتوانه‌ای برای آغاز زندگی جوانان در این استان است.

به گفته ریش سفیدان قبیله قریشی‌های بندرعباس این سنت حسنه که ریشه در اعتقادات مردم دارد در برگزاری مراسم ازدواج جوانان و بالا نرفتن سن ازدواج آنان نقش اساسی ایفا کرده و عامل مهمی برای کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی جوانان است.

در شرایط کنونی که مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان در عدم توانایی پرداختن به امر ازدواج محسوب می‌شود این سنت حسنه که همان اعطای فضل بوده نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ ازدواج در بین جوانان دارد.

رسم اعطای فضل به داماد با احیای نوع دوستی و نمایش اتحاد و همدلی
انتشار خبر دریافت شادباش 18 میلیاردی داماد هرمزگانی به نام مجید قاسم پور از قبیله قریشی های بندرعباس در هفته گذشته در روستای پشتکوه منطقه جلابی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سبب شد تا به بیان اهمیت و نقش این سنت حسنه در تسهیل امر ازدواج جوانان بپردازیم.

قبیله قریشی های بندرعباس متشکل از جمعیت 50 هزار نفری در شهر بندرعباس بوده و در محله قریشی‌های محله نخل ناخدا به مرکزیت پایتخت کوروش‌ها یا طایفه قریشی‌های بندرعباس، محله نایبند جنوبی یا خواجه عطا، محله شهرک توحید محله قریشی‌ها که جنب ورودی شهر بندرعباس به عنوان دومین محله بزرگ قریشی‌ها، بخشی از آزادگان یا زیباشهر قدیم، خروجی پلیس راه بندرعباس روستای اول که روستای چاه فعله تا خروجی شهر بندرعباس نرسیده به روستای حسن لنگی، جمعیت محور ساحل شرقی شهرستان بندرعباس و 32 روستا از طایفه قریشی‌های بندرعباس زندگی می‌کنند.

طایفه قریشی‌های بندرعباس با همدلی و همکاری در تمامی مراسمات شادی و عروسی و همچنین در مراسم غم یکدیگر شرکت می‌کنند.

 

اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,عروسی

 

سنتهای جالب در مراسم ازدواج  در قبیله قریشی‌های بندرعباس
این قبیله در قدیم به مدت سه شب مراسم عروسی برگزار می‌کردند، مراسم شب اول حنابندان بود که از عصر چهارشنبه آغاز می‌شد،عصر پنج شنبه نیز از طرف طایفه داماد، لباس عروس یا همان (ساخت) را به خانه عروس می‌بردند و همان شب تا صبح نیز کل طایفه در مراسم شادی با ساز محلی یا در گویش بومی منطقه (لوتی) به جشن و سرور می‌پرداختند.

یک هفته قبل از عروسی تمامی برنامه‌ریزی‌های مناسب برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم عروسی با تفکیک و واگذاری وظایف به افراد انجام و در روز عروسی، بانوان و آقایان بدون هیچ گونه محدودیت تداخلی جنسیت در مکان‌های از پیش تعیین شده اسکان می‌یابند و رأس ساعت 12 شب با شناخت قبلی از ذائقه میهمانان شام صرف می‌شود.

در روز جمعه خانواده داماد پس از صرف صبحانه و ناهار تمامی میهمانان بعد از ظهر همان روز برای دریافت فضل یا همان شادباش، بزرگ‌ترهای طایفه گرد داماد جمع آمده و دفتری آماده و یک نفر نیز به عنوان مجری و گوینده، مبالغ را دریافت و برای دیگران اعلام کرده و کاتب نیز یکی پس از دیگری این اسامی را همراه با رقم اعطایی در دفتر ثبت و پس از اتمام این مراسم به همه میهمانان رقم فضل را اعلام می‌کنند.

سنت شادباش در قبیله قریشی‌های بندرعباس از قدیم رایج بوده و اتحاد و همدلی این طایفه از قدیم تا کنون در شهرستان بندرعباس زبانزد همگان بوده است.

در ابتدای مراسم اعطای شادباش که عصر جمعه برگزار می شود اقوام درجه یک فامیل داماد که شامل برادر، برادرزاده، عمو و ... می‌شود مبلغ بین 10 تا 50 میلیون شادباش اعطا می‌کنند که این رقم از یک میلیون تا 50 میلیون متغیر است.

نحوه اعطای فضل به این صورت است که مثلا شخص با حضور در مراسم عروسی، اگر مبلغ یک میلیون تومان فضل دریافت کرده باشد متناسب با تورم مبلغ یک میلیون و پانصد تومان شادباش به داماد اعطا می‌کند.

داماد رکورد برادر خود را شکست
تقریبا 2 سال پیش در مراسم عروسی یکی از برادران 23 ساله مجید قاسم پور از طایفه قریشی‌های بندرعباس با دریافت یک میلیارد و 400 میلیون تومان شادباش رکورددار دریافت فضل در استان هرمزگان و کشور بود و این بار نیز مجید قاسم پور با دریافت مبلغ یک میلیارد و 850 میلیون تومان فضل رکورد برادر خود را شکست و در صدر دریافت فضل عروسی در کشور قرار گرفت.

خانواده این داماد میلیاردی طایفه قریشی‌های بندرعباس بنابر همدلی، همکاری و برادری در تمامی مراسمات عروسی این طایفه حضور یافته و همیشه مبلغ بالای یک میلیون تومان به داماد فضل اعطا می‌کردند.

این خانواده از یک هفته قبل از عروسی، با ارسال کارت دعوت به تمامی قبیله قریشی‌های شهرستان بندرعباس آنان را به شرکت در مراسم عروسی فرا خواندند و همه افراد قبیله نیز به تاسی از این همبستگی در مراسم عروسی فرزند این خانواده شرکت و با حضور در مراسم شادباش و اعطای فضل و همچنین ثبت آن در دفتر، مبلغ یک میلیارد و 850 میلیون تومان فضل اعطا و این داماد هرمزگانی به عنوان داماد میلیاردی شناخته شد.

در مراسم اعطای فضل داماد 23 ساله که از ساعت 5 عصر آغاز و تا ساعت 12 شب ادامه داشت 3700 نفر فضل اعطا کردند، این مراسم توسط 2 نفر کاتب و 2 نفر مجری و یا گوینده اجرا و به صورت نقدی و یا از طریق کارت‌خوان‌های بانک‌ها شادباش اعطا شد.

خانواده این داماد در شب عروسی، میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور بودند به طوری که 9 هزار شام سفارش داده و در شب پنج شنبه نیز که در گویش محلی مردم هرمزگان به شب شیلان معروف است 12 رأس گاو و 1300 کیلوگرم برنج با هزینه 200 میلیون تومان طبخ شد.

برنامه‌های داماد برای استفاده از شادباش جمع‌آوری شده
مجید قاسم‌پور داماد میلیاردر این روزها در مورد وضعیت خود این‌گونه می‌گوید:  من به همراه سه برادر خود به شغل گالری اتومبیل، ساخت‌وساز در صنعت ساختمان و کشاورزی در منطقه مشغول هستم که در سال گذشته به‌عنوان کشاورز نمونه استان شناخته شدم.

وی با اشاره به این که برگزاری این مراسم عروسی حدود 200 میلیون تومان هزینه در برداشته است گفت: 6 هزار کارت دعوت عروسی بین اقوام، دوستان و آشنایان پخش شد و از آن‌ها دعوت به عمل آمد اما پذیرایی به تعداد 9 هزار نفر تدارک دیده شد.

داماد میلیاردی با اشاره به برنامه‌های خود برای استفاده از این مبلغ گفت: برادرانم پیشنهاد داده‌اند که شاباش عروسی خود را در بانک سپرده‌گذاری نمایم تا در صورت بازگرداندن در مراسم عروسی دوستان و آشنایان با مشکل مواجه نشوم.

 

اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,عروسی

 

اجرای مراسم عروسی در روستاهای قدیمی
قبیله قریشی های بندرعباس به دلیل ازدیاد جمعیت، مراسمات شادی خود را در روستاهای قدیمی خود برگزار می‌کنند به عنوان مثال؛ قریشی‌های محله نخل ناخدا و شهرک توحید در روستای جلابی در 25 کیلیومتری شهر بندرعباس برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم عروسی سنتی به دلیل حفظ رسم و رسومات سنتی، سبب شده تا داماد هزینه های سنگینی را متقبل شود و برگزاری مراسم عروسی هر چقدر هم که ساده برگزار شد حداقل بیش از 50 میلیون برای داماد هزینه دارد که در مراسم فضل، تقریبا 100 میلیون فضل دریافت می‌کند.

سن ازدواج در قبیله قریشی‌های بندرعباس بالا نرفته و همه در سن 22 الی 23 سالگی ازدواج می‌کنند و این به دلیل همدلی و همکاری مردمان این طایفه در برگزاری مراسمات عروسی و اعطای فضل به داماد است.

یک خانواده قریشی پس از تولد فرزندشان در مراسم عروسی با اعطای فضل به نوعی سرمایه‌گذاری کرده و به دلیل ازدیاد فامیل قریشی، اسم پدران و اجداد نیز در ثبت شادباش عنوان می‌کنند.

تهیه شیرینی‌های محلی نیز یکی از رسوماتی است که در طایفه قریشی‌های بندرعباس پس از اتمام مراسم عروسی انجام می‌شود، قریشی‌های بندرعباس با رسم و رسومات میناب و بلوچ‌های سمت جاسک و بیابان پیوند خورده است.

 

اخبار اجتماعی - تسنیم