اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات تازه از خروج هدایای رییس جمهور از موزه ریاست جمهوری



 جزئیات تازه از خروج هدایای رییس جمهور از موزه ریاست جمهوری

سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور كه همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 كامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسكورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونك منتقل گردید .

 یك مقام آگاه در نهاد ریاست جمهوری جزییات تازه ای از خروج هدایای رییس جمهور از ساختمان این موزه در مجموعه سعدآباد را فاش كرد.

به گزارش«انتخاب» ؛ سه هفته پیش برخی وب سایت ها و رسانه ها ، با انتشار خبری اعلام كردند كه هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا  در ساختمان 240 سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.

پیگیری‌رسانه ها در این زمینه در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی ‌كردند و جواد پاسپانیان مدیركل تشریفات ریاست جمهوری ترجیح داد سكوت كند و پاسخگوی تماس های خبرنگاران نباشد.

این مقام آگاه در تشریح جزئیات این اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) - كه مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد ، بر اساس دستور رییس دفتر رییس جمهور كار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد .

وی افزود: سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور كه همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 كامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسكورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونك منتقل گردید .

 

پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره كل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه ، رسیدی را امضا كرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است .

 

احمدی نژاد در ساختمان لادن

احمدی نژاد در ساختمان لادن

این مقام آگاه تصریح كرد: آنچه در این میان اهمیت دارد این است كه از سوی برخی افراد به كاركنان موزه هدایا از طرف مسئولان دفتر رییس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل پرونده ها ، فهرست و عكس هدایا منهدم شود و از بین برود.

وی در ادامه ادعا کرد: متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تیم رییس جمهور سابق در تشریفات ریاست جمهوری پرونده ها و اسناد مربوط به هدایای ریاست جمهوری را از محل موزه خارج كرده اند تا در دسترس نباشد.

وی ادامه داد: محلی كه برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه "لادن" است كه متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت كارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده كه متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است .

 

همچنین از لحظه انتقال هدایا به ساختمان لادن ، هر شب شیفت حفاظتی (توسط تیم نیروهای "ستاد راهیان نور" كه طی چند سال گذشته در سعدآباد و تشریفات ریاست جمهوری مستقر بوده اند) برقرار شده است .

این در حالیست كه ساختمان لادن كاربری اداری دارد و متاسفانه فاقد مخازن نگهداری هدایا و تجهیرات امنیتی و حفاظتی مورد نیاز موزه هاست . براساس مصوبه دولت احمدی نژاد، دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم در ساختمانی معروف به لادن در حوالی میدان ونک تهران، تشکیل و تجهیز شده است.

این مقام آگاه به جزئیات دیگری اشاره كرد و گفت: در دوره ای كه اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور بود در اقدامی غیرقانونی و سلیقه ای، سازمان اسناد و كتابخانه ملی را از مسئولیت موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی خلع ید كرد و عملا مدیریت موزه هدایای رییس جمهور به معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور واگذار شد.

 

در این دوره به جز مصادره هدایای دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ، اتفاق ناگوار دیگری نیز رخ داد كه متاسفانه در سكوت خبری پیگیری نشد ؛ سرقت یازده قلم هدایای نفیس و منحصر به فرد سران كشورهای خارجی به رییس جمهوری اسلامی ایران سید محمد خاتمی از جمله مدال زرین شهروندی عربستان و قطر اهدایی پادشاهان عربستان و قطر به آقای خاتمی و.... ) ! ، هر چند این خبر با تكذیب كاركنان معاونت تشریفات ریاست جمهوری مستقر در سعدآباد روبرو شد اما اطلاعات موجود حاكی از این است كه تحقیقاتی توسط اداره آگاهی نیروی انتظامی و حراست ریاست جمهوری بعمل آمد ولی بی نتیجه مشخص پرونده این سرقت به بایگانی سپرده شد.

وی با ابراز خشنودی بخاطر انتصاب مبینی در سمت سرپرست معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور تاكید كرد: از رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست جدید معاونت تشریفات ریاست جمهوری انتظار می رود تا بدون فوت وقت بررسی های جامع درباره خروج غیرقانونی هدایای رییس جمهور  و سرقت تعدادی از هدایای ارزشمند دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سالهای اخیر را انجام دهند و به تصمیمات سلیقه ای و غیرقانونی گذشته پایان داده و تصمیم قانونی و منطقی را در این زمینه اتخاذ كنند .

تاریخچه تاسیس یادمان روسای جمهور و موزه هدایا:
 موزه هدایای ریاست جمهوری در سال 1362  با اهتمام و نظر رییس جمهور محترم وقت  حضرت‌آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای و از طریق جمع آوری مجموعه‌ای از اشیا اعطایی به ایشان رسما در ساختمان پاستور ریاست جمهوری افتتاح گردید كه تا پایان دوره ریاست جمهوری معظم له تعداد چهارصدوچهل وشش شی ( شامل: دویست وشصت وهفت شی از هدایای مردمی و یکصد و هفتادونه شی از هدایای مقامات خارجی) به این موزه اهدا گردید.

در دوره ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تعداد هزاروصدوسی وچهار شی (شامل: ششصدوهشتادوشش شی از جانب مردم و چهارصدوچهل و هشت شی نیز از جانب مقامات خارجی) به ایشان اهدا گردید. یادمان ریاست جمهوری و موزه هدایای هاشمی رفسنجانی با تصویب شورای اسناد ملی در سال 1387 در رفسنجان افتتاح شد از آن تاریخ تاكنون مردم از این مجموعه به عنوان گنجینه تحت پوشش سازمان اسناد و كتابخانه ملی، همه روزه بازدید دارند.

در سال 83 با مصوبه شورای اسناد ملی و مصوبه هیئت وزیران ، با هدف نگهداری هدایا و اسناد دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تجهیز و با حضور مقامات كشوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری در سوم خرداد 84 رسما راه اندازی شد . پس از روی كار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ابتدا موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی پلمب شد ، بازدید عمومی مردم از موزه به تعلیق درآمد و كاركنان آن كه از سوی سازمان اسناد و كتابخانه ملی مسئولیت اداره موزه را بر عهده داشتند اخراج شدند و به جای آنها كارمندان تشریفات ریاست جمهوری در موزه مستقر شدند و در دولت دهم و دوره مسئولیت اسفندیار رحیم مشایی در دفتر رییس جمهور بنا به دستور وی - و به رغم مخالفت های كارشناسانه علی اكبر اشعری رییس وقت سازمان اسناد و كتابخانه ملی- ، هدایای دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مصادره شد و هدایای محمود احمدی نژاد به این ساختمان منتقل شد ، اما  بخاطر كمبود فضا، هدایا در راهروهای دو طبقه موزه  و انبار و مخازن موزه نگهداری می شد و عملا موزه هدایا به انبار هدایا تبدیل گردید و اجازه بازدید از این موزه برای مردم و خبرنگاران فراهم نبود.

در سال 90 با انتصاب اسحق صلاحی به ریاست سازمان اسناد و كتابخانه ملی، عملا موضوع یادمان های روسای جمهور به حاشیه رفت و حتی كار به جایی رسید كه سازمان اسناد وكتابخانه ملی نتوانست در قبال حراج و فروش تعدادی از هدایای خارجی محمود احمدی نژاد (به نفع بهزیستی) از موضع سازمانی اش كه حفظ و حراست سرمایه های ملی است ، به مخالفت و یا دخالت كارشناسی بپردازد .

 

در دوره ریاست آقای اشعری و صلاحی بر سازمان اسناد و كتابخانه ملی بحث راه اندازی یادمان ریاست جمهوری احمدی نژاد كتبی و شفاهی مطرح شد كه متاسفانه تشكیل و راه اندازی این یادمان و موزه با مخالفت رییس جمهور مواجه شد .

 

میتوان نقش كمرنگ این سازمان و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اسناد ملی و هدایای رییس جمهور را در خروج غیرقانونی هدایا از مجموعه سعدآباد موثر دانست. چراكه اگر سازمان اسناد و كتابخانه ملی در راستای اهداف و وظایف محوله نگران سرنوشت هدایای روسای جمهور بود امروز هم یادمان و موزه هدایای سید محمد خاتمی دایر بود و هم هدایای محمود احمدی نژاد كه در زمره اموال دولتی است ، شبانه و بی سر و صدا از مجمومه سعدآباد به ساختمان لادن منتقل نمی شد ./انتخاب


ویدیو مرتبط :
موزه ی ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیگیری خروج هدایای خارجی ریاست‌جمهوری



خروج هدایای خارجی ریاست‌جمهوری ,معاون اول دستگاه قضایی

پیگیری خروج هدایای خارجی ریاست‌جمهوری

معاون اول دستگاه قضایی با اشاره به خروج هدایای خارجی از "موزه هدایا" گفت: اگر این هدایا جزو اموال دولتی باشد وظیفه دستگاه قضایی است كه پیگیری كند و اگر معلوم شود كه اموال مربوط به دولت بوده و ثبت دولتی شده حتی كوچكترین شی آن هم قابلیت تعقیب قانونی دارد.

 اوایل مردادماه سال جاری بود که در کنار اخبار خداحافظی محمود احمدی‌نژاد و یارانش از پاستور که 8سال کلید آن را در دست داشتند، زمزمه‌های مبنی بر تعلق خاطر رئیس جمهور پیشین به هدایای دریافتی‌اش و تصمیم بر خارج کردن آنها در فضای مجازی پیچید.
 
در همین راستا برخی سایت‌ها و رسانه‌ها، با انتشار خبری ادعا کردند هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا در ساختمان 240 سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.
 
حتی برخی سایت‌ها نوشتند "در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه، مجموعا 2 هزار و 283 قلم هدیه رییس جمهور كه همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 كامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسكورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونك منتقل گردید .

 

پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره كل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه ، رسیدی را امضا كرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است".
 
داستان هدایای خارجی رئیس جمهور ادامه داشت تا اینکه خبرنگار باشگاه خبرنگاران موضوع را با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول دستگاه قضایی کشور در میان گذاشت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خروج هدایای سایر کشورها از "موزه هدایا" قانونی است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر هدایایی در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از كاخ خارج شده است، منع قانونی دارد.
 
رئیسی خاطرنشان کرد: اموال دولت مربوط به دولت است، در آیین‌نامه دولت ذكر شده است كه اگر هدیه‌ای از خارج كشور به كاركنان دولت داده می‌شود، آن فرد حق دارد تا مبلغ معینی را تصرف كند مثلا اگر تا مبلغ 30 هزار تومان بود باید تحویل دولت می‌داد.
 
معاون اول رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: قطعا اگر هدایایی مربوط به نظام و دولت جمهوری اسلامی باشد حتما دخل و تصرف در آن‌ها غیر مجاز است و مربوط به اموال دولتی است.
 
وی اظهار داشت: اگر این هدایا جزو اموال دولتی باشد وظیفه دستگاه قضایی است كه پیگیری كند و دستگاه قضایی هم اگر معلوم شود كه اموال مربوط به دولت بوده و ثبت دولتی شده حتی كوچكترین شی آن هم قابلیت تعقیب قانونی دارد.
 
رئیسی تاکید کرد: هر تصرفی در اموال عمومی، بیت‌المال، اموال دولتی باید طبق مجوز صد در صد قانونی انجام گیرد، حتی هدایای مشخصی هم تا حدی قابل تصرف است و اگر از آن بگذرد غیر قانونی است و قابل تعقیب است.
 
اضافه می‌شود، موزه هدایای ریاست جمهوری در سال 1362 با اهتمام و نظر رییس جمهور محترم وقت از طریق جمع آوری مجموعه‌ای از اشیا اعطایی به ایشان رسما در ساختمان پاستور ریاست جمهوری افتتاح گردید. /باشگاه خبرنگاران