اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات برنامه نفتی ایران در آمریکا



اخبار,اخباراقتصادی , قیمت نفت

قرارداد ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری به عنوان مهم‌ترین مسیر انتقال گازهای پارس جنوبی به اروپا به ارزش تقریبی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.این قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در قالب نسل جدید قراردادهای BOT امضا شده است و قرار شده ۲۵ درصد منابع مالی ساخت این خط لوله توسط پیمانکار و مابقی با گشایش خط اعتباری از صندوق توسعه ملی تامین شود.

بر اساس این قرارداد باید حدود ۵۹۰ کیلومتر از خط لوله ششم سراسری و انشعابات این خط لوله انتقال گاز تا مرز عراق طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شود. علاوه بر این، احداث پنج تاسیسات تقویت فشار گاز از دیگر تعهدات پیمانکار در این قرارداد گازی است.همچنین مقرر شده بازپرداخت منابع مالی قرارداد ۲.۳ میلیارد دلاری تکمیل و بهره‌برداری از بخش‌هایی از خط لوله ششم سراسری از محل منابع حاصل از صادرات گاز ایران به عراق، اقلیم کردستان عراق و ترکیه بازپرداخت شود.

 

در راستای اجرای این قرارداد باید ۱۶۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از دزفول تا کوهدشت، ۱۲۰ کمیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از کوهدشت تا بیستون، ۱۳۰ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت به چارمله، ۱۴۱ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ از اهواز تا شلمچه، ۳۴ کیلومتر از خط لوله ۳۰ اینچ بیستون تا کرمانشاه و پنج تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج، دیلم، حسینیه و کوهدشت ساخته شود.

 

از سوی دیگر، ساخت دو پایانه کنترل و اندازه گیری صادرات گاز ایران به عراق در مناطق نفت شهر و شلمچه از دیگر اهداف اجرای این قرارداد گازی ایران است. مهر نوشت؛ درحال حاضر یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز میدان پارس جنوبی به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر است که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.


 آغاز مذاکرات نفتی ایران-اروپا
همچنین یک مقام مسئول در صنعت پتروشیمی با اشاره به تدوین برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی به آمریکا پس از لغو تحریم‌ها، از آغاز مذاکرات با اروپایی‌ها برای ازسرگیری صادرات پتروشیمی خبر داد. احمد مهدوی در تشریح برنامه ویژه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از لغو تحریم‌ها، گفت: در شرایط فعلی ظرفیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۲۵ میلیون تن در سال می‌رسد که قطعا با راه‌اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه درحال حاضر با وجود افزایش تولید در داخل و وجود تحریم‌های بین‌المللی اما کوچک‌ترین مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جدید به منظور متنوع‌سازی بازارهای هدف صادراتی یکی از سیاست‌های صنعت پتروشیمی ایران است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه درحالی که هنوز توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و غرب حاصل نشده است اما شرکت‌های متعدد اروپایی به منظور از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی ایران مذاکرات خود را با طرف‌ ایرانی آغاز کرده اند، اظهار کرد: بر این اساس اروپایی‌ها خواستار واردات اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری از ایران شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی صادرات سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی تولیدی خود را به بازار اروپا دارد، تبیین کرد: از این‌رو درصورت لغو کامل تحریم‌ها امکان صادرات سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. مهدوی با یادآوری اینکه لغو تحریم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های صادراتی و افزایش مزیت‌های صدور محصولات پتروشیمی از ایران خواهد شد،

 

تاکید کرد: هم‌اکنون که تحریم‌ها پابرجا هستند، یک تن محصول بدون مشتری پتروشیمی در کشور وجود ندارد و قطعا با لغو تحریم‌ها تقاضا برای خرید پتروشیمی از ایران افزایش می‌یابد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه در کنار از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، صادرات پتروشیمی به بازارهای جدید آمریکای جنوبی و آفریقا هم در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: یک برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی با قیمت‌های رقابتی به کشورهای آمریکای شمالی و حتی آمریکا تدوین شده است.


 پیش‌بینی رویترز از آینده نفت ایران بعد از توافق
از سوی دیگررویترز اعلام کرد همزمان با نزدیک شدن ایران و ۶ قدرت جهانی به توافق، قیمت نفت کاهش یافته است و با نهایی شدن مذاکرات، نفت خام آمریکا به 5/49 دلار کاهش و صادرات نفت ایران افزایش می یابد.رویترز اعلام کرد بازارها نگران هستند که با لغو تحریم های ایران، افزایش صادرات نفت این کشور موجب تشدید مازاد عرضه نفت شود.

 

این در شرایطی است که با توجه به افت شاخص سهام چین و تداوم بحران بدهی یونان، احتمال می رود تقاضای جهانی نفت کاهش یابد.قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت آمریکا در ساعت 04:33 بامداد روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار نایمکس نیویورک 85 سنت کاهش یافت و به 89/51 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در ساعت یادشده در بازار لندن بیش از یک دلار کاهش یافت و به 65/57 دلار در هر بشکه رسید.

 

به گزارش بورس پرس موسسه تحقیقاتی سی.ام.سی مارکتس اعلام کرد اگر حصول توافق جامع هسته ای تایید شود، احتمالا قیمت‌های نفت شکسته می شوند و قیمت نفت خام آمریکا به 5/49 دلار کاهش می‌یابد.


اخبار  اقتصادی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
جزئیات خرابکاری "آمریکا" در برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا معافیت ۹ کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید کرد+جزئیات



اخبار,اخبار سیاست خارجی,تحریم نفتی ایران

 

اخبار سیاست خارجی - آمریکا معافیت ۹ کشور از تحریم نفتی ایران را ۶ ماه دیگر تمدید کرد

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تمدید معافیت چین، هند، کره، ترکیه و چند کشور دیگر از تحریم خرید نفت از ایران خبر داد.

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تمدید معافیت چند کشور از جمله چین و هند از تحریم خرید نفت از ایران خبر داد.
 
کری در این بیانیه تأکید کرده است که این چند کشور به دلیل کاهش مداوم خرید نفت خود از ایران، توانسته‌اند شرایط برخوداری از این معافیت را کسب کنند.
 
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن مصمم به «اعمال پرقدرت تحریم‌های موجود است»، گفت کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان به دلیل کاهش مستمر خرید نفت از ایران، می‌توانند از معافیت از تحریم نفتی ایران بهره ببرند. علاوه بر این، مالزی، آفریقای جنوبی، سنگاپور و سریلانکا هم که فعلا خرید نفتی از ایران ندارند، می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.
 
بنا بر قوانین تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا باید به صورت مستمر پایبندی خریداران عمده نفت از ایران به کاهش گام به گام خرید نفت از ایران را اعلام کند. این چهارمین مرتبه بود که وزارت خارجه آمریکا این 9 کشور را از تحریم نفتی ایران، معاف اعلام کرد.
 
کری در بیانیه روز جمعه با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، گفته است بر اساس این قرارداد، آمریکا متعهد شده است طی 6 ماه آینده از تلاش برای کاهش بیش از پیش میزان فروش نفت ایران دست بردارد.
 
ایران و گروه 1+5 هفته گذشته بعد از مدت‌ها مذاکرات فشرده، به توافقی اولیه تحت قالب یک «طرح اقدام مشترک» دست یافتند. بر این اساس، ایران متعهد شده است در 6 ماه آینده برنامه هسته‌ای خود را بیش از این گسترش ندهد و طرف غربی هم تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند. ضمنا مقرر شده است میزان فروش نفت ایران در سطح کنونی باقی بماند و تهران به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود دسترسی داشته باشد. لغو تحریم پتروشیمی، فلزات گرانبها و صنعت خودرو (با ارزش تقریبی 1.5 میلیارد دلار) از دیگر مفاد این توافقنامه است.
 
کری تاکید کرده آمریکا طی 6 ماه آینده با قوت تحریم‌های کنونی را ادامه می‌دهد و همزمان تلاش می‌کند به راهکاری جامع دست یابد که اطمینان لازم از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به وجود آورد.

اخبار سیاست خارجی - فارس