اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات افزایش 3 میلیون تومانی هزینه زندگی شهری در دومین سال هدفمندی یارانه ها



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - افزایش 3 میلیون تومانی هزینه زندگی شهری در دومین سال هدفمندی یارانه ها

این افزایش در حالی است که بر خلاف وعده دولت کمتر از نیمی از رشد هزینه ها از محل یارانه نقدی تامین شده است. یارانه ای که قرار بود سهمی از ان به بخش تولید داده شود ولی به رغم عدم تخصیص به بهش تولید همان یارانه نیز کفاف هزینه های جهش یافته را نداشته است.

 در سال 91 متوسط هزینه زندگی شهری معادل 3 میلیون تومان افزایش یافته است.

در حالی که دولت دهم در اجرای هدفمندی امید داشت از محل پرداخت یارانه های نقدی بتوان کاهش رفاه حاصل از رشد قیمت ها را مهار کند ولی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مورد بودجه خانوار در سال 91 گویای این نکته است که در سال 91 یعنی دومین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها فشارسنگینی از جانب هزینه های زندگی بر خانوارهای شهری وارد شده است.

براساس تازه ترین آمارهای منتشر شده در سال 91 متوسط هزینه زندگی یک خانوار شهری رقمی معادل 16.4 میلیون تومان است. این متوسط هزینه در سال 90 رقمی معادل 13.2 میلیون تومان بوده است. رشدی 24 درصدی ناشی از رشد 3 میلیون تومانی هزینه سالانه زندگی خانوار شهری در این ارقام مشهود است.

این افزایش در حالی است که بر خلاف وعده دولت کمتر از نیمی از رشد هزینه ها از محل یارانه نقدی تامین شده است. یارانه ای که قرار بود سهمی از ان به بخش تولید داده شود ولی به رغم عدم تخصیص به بهش تولید همان یارانه نیز کفاف هزینه های جهش یافته را نداشته است.

نکته دیگر در این میان افزایش سهم هزینه خوراک در سبد هزینه خانوارهای شهری است.

 

براساس اعلام مرکز آمار ایران سهم 24 درصدی هزینه های خوراکی و دخانی خانوارهای شهری در سال 91 به 27 درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوار به معنی کاهش سطح رفاه و تخصیص سهم بیشتر درآمدها به برطرف کردن نیازهای اولیه لازم برای زنده ماندن است. اینهمه در شرایطی اتفاق افتاده که هیچ یک از اهداف مربوط به مهار رشد حامل های انرژی عملیاتی نشده است.

رشد هزینه های مسکن نیز در سال 91 برای خانوارهای شهری رقمی معادل 25 درصد را نشان می دهد. در سال 90، معادل 44 درصد از کل هزینه های غیر خوراکی خانوارهای شهری به مسکن اختصاص پیدا کرده است ولی در سال 91 این سهم به 46 درصد افزایش یافته است و این نیز یکی دیگر از شاخص های گویای کاهش رفاه خانوارهای شهری در سال دوم اجرای هدفمنید محسوب می شود.

در سال 1391 در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد متوسط کل هزینه های خالص سالانه یک خانوار شهری 164 میلیون و 281 هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 23.8 درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار شهری 44 میلیون و 570 هزار ریال با سهم 27.1 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و 119 میلیون و 711 هزار ریال با سهم 72.9 درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشتری سهم با 24 درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با 46 درصد مربوط به مسکن بوده است.

در همین حال، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری 167 میلیون و 241 هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل 28.3 درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که 27.7 درصد درآمد از مشاغل مزد  و حقوق بگیری، 168 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 556 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شته است.

93 درصد از خانوارهای آمارگیری شده شهری از گاز لوله کشی، 92 درصد از تلفن همراه و 42 درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده اند. این ارقام برای سال 1390 به ترتیب 92، 90 و 40 درصد بوده است. همچنین نحوه تصرف محل سکونت 22 درصد از خانوارهای شهری، اجاری و رهنی است که در سال 1390 این رقم 23 درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران می‌افزاید: متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی 108 میلیون و 188 هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 28.8 درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار روستایی 45 میلیون و 796 هزار ریال با سهم 42.3 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و 62 میلیون و 391 هزار ریال با سهم 57.7 درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه های خوراکی و دخانی بیشترین سهم با 25 درصد سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیرخوراکی، بیشترین سهم با 28.1 درصد مربوط به مسکن بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی 101 میلیون و 281 هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 27 درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که 24.9 درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، 28.8 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 46.4 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار متفرقه خانوار تامین شده است.

48 درصد از خانوارهای آمارگیری شده روستایی از گاز لوله کشی، 81 درصد از تلفن همراه و 22 درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده اند. این ارقام برای سال 1390 به ترتیب 45، 78 و 20 درصد بوده است. همچنین نحوه تصرف محل سکونت 5 درصد از خانوارهای روستایی، اجرای و رهنی است که در سال 1390 این رقم 5.2 درصد بوده است.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرونده هدفمندی در مجلس بسته شد/ افزایش 27 هزار تومانی یارانه نقدی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پرونده هدفمندی در مجلس بسته شد/ افزایش 27 هزار تومانی یارانه نقدی

به علاوه با توجه به این‌كه دولت یارانه نقدی فاز دوم را از زمان تغییر قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد داد به نظر می‌رسد با توجه به زمزمه‌های اجرای فاز دوم از خردادماه، برای 10 ماه منتهی به پایان سال یارانه نقدی پرداخت شود.

با مصوبات روز گذشته مجلس شورای اسلامی میزان یارانه نقدی 27 هزار و 50 تومان افزایش خواهد یافت.

 

به گزارش ایسنا، پس از تصویب رقم 66 هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه 90 ، روز گذشته پرونده قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در مجلس شورای اسلامی بسته شد.

 

بر اساس مصوبات روز گذشته مجلس، دولت موظف است تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی را به منظور اجرای ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها هزینه كند. بر این اساس ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها دولت را مجاب كرده است كه حداكثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از این اجرای این قانون را در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی به لحاظ درآمد خانوار نسبت به كلیه خانوارهای كشور به سرپرست خانوار پرداخت كند.

به علاوه در ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها تاكید شده است كه این درآمدها در جهت تامین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی، ارتقای سلامت جامعه و كمك به تامین هزینه مسكن، مقاوم‌سازی مسكن و اشتغال هزینه گردد.

 

براساس این گزارش، بنا بر مصوبه دیگر مجلس شورای اسلامی 10 هزار میلیارد تومان به‌منظور اجرای مواد 6 و 8 قانون هدفمندكردن یارانه‌ها به دولت اختصاص داده شده است كه دولت طبق این مواد، این مبالغ را می‌تواند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسكونی و تشویق و صرفه‌جویی و الگوی مصرف و همچنین بهبود حمل و نقل عمومی، حمایت از توسعه صادرات نفتی، حمایت از تولیدكنندگان بخش كشاورزی و صنعت و توسعه و خدمات الكترونیكی اختصاص دهد.

 

بند دیگر مصوبه مجلس برای تعیین نوع هزینه‌كرد درآمدهای دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص 6 هزار میلیارد تومان به بند ب ماده 34 قانون برنامه پنج ساله برنامه پنجم توسعه است كه بخش سلامت را در برمی‌گیرد.

 

همچنین مجلس شورای اسلامی 2 هزار میلیارد تومان را به صندوق بیمه بیكاری از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده است.

 

بر این اساس، اگر بنا به مصوبه روز گذشته كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی 10 میلیون نفر از اقشار مرفه از دریافت یارانه معاف شوند، 65 میلیون نفر یارانه خواهند گرفت.

به علاوه با توجه به این‌كه دولت یارانه نقدی فاز دوم را از زمان تغییر قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد داد به نظر می‌رسد با توجه به زمزمه‌های اجرای فاز دوم از خردادماه، برای 10 ماه منتهی به پایان سال یارانه نقدی پرداخت شود.

 

بنابراین دولت باید ماهانه 4 هزار و 800 میلیارد تومان یارانه نقدی را به 65 میلیون نفر پرداخت كند كه تقریبا رقمی معادل 73 هزار تومان می‌شود كه نسبت به یارانه فاز اول 27 هزار و 500 تومان افزایش خواهد داشت كه اگر دولت این میزان را برای 12 ماه در نظر بگیرد میزان یارانه نقدی 61 هزار تومان خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش سال گذشته دولت 80 درصد درآمد 54 هزار میلیاردی تعیین شده برای فاز اول هدفمندی كه معادل 40 هزار میلیارد تومان بود را به یارانه نقدی اختصاص داد و برای هر فرد مبلغ 45 هزار و 500 تومان را به صورت ماهانه واریز كرد./ایسنا