اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات افزایش قیمت CNG در سال 93



اخبار,اخبار اقتصادی,افزایش نرخ کارمزد فروشCNG


اخبار اقتصادی - جزئیات افزایش قیمت CNG در سال93

این مقام مسئول همچنین از افزایش نرخ کارمزد فروش CNG جایگاه های شهرداری و دولتی از 40 تومان به 70 تومان خبر داد و افزود: علاوه بر این نرخ کارمزد ویژه CNG برای جایگاه های جدید تاسیس به 120 تومان افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اشاره به موافقت رئیس جمهور و شورای اقتصاد با افزایش دو برابری نرخ کارمزد فروش CNG ساز و کار جدید تعریف شده برای افزایش CNG در سال 93 را تشریح کرد و گفت: با موافق دولت، کارمزد فروش هر مترمکعب CNG از 40 به 80 تومان افزایش یافت.

اردشیر دادرس امروز در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای عالی اقتصادی با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، گفت: در این نشست با دستور رئیس جمهور و موافقت شورای عالی اقتصاد کارمزد فروش CNG افزایش یافت.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اعلام اینکه با مصوبه شورای اقتصادی نرخ خدمات توزیع گازطبیعی فشرده (سی.ان.جی) به 2 برابر افزایش یافت، تصریح کرد: از این رو برای جایگاه های CNG بخش خصوصی نرخ کارمزد از 40 تومان به 80 تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول همچنین از افزایش نرخ کارمزد فروش CNG جایگاه های شهرداری و دولتی از 40 تومان به 70 تومان خبر داد و افزود: علاوه بر این نرخ کارمزد ویژه CNG برای جایگاه های جدید تاسیس به 120 تومان افزایش یافته است.

دادرس با یادآوری اینکه قرار است مطابق با نظام درجه بندی جایگاه ها کارمزد ویژه به جایگاه های جدید احداث تخصیص یابد، بیان کرد: ساز و کار پرداخت کارمزد ویژه CNG به زودی نهایی و اعلام خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور همچنین در خصوص سناریوهای جدید افزایش قیمت CNG در سال 1393 توضیح داد: با توافق انجام گرفته با دولت باید قیمت CNG سال اینده حتی در صورت افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان با شیب ملایمی افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از احتمال افزایش حدود 50 تومانی هر مترمکعب CNG برای سال آینده خبر داد و تاکید کرد: چنانچه بیش از شاخص های جهانی قیمت CNG افزایش یابد و تناسبی با قیمت بنزین نداشته باشد قطعا صنعت CNG آسیب خواهد دید.

همزمان با ورود به چهارمین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارمزد فروش هر متر مکعب CNG 40 تومان تثبیت شده است که پیش بینی می‌شود هفته‌جاری هزینه کارمزد فروش هر مترمکعب CNG به حدود دو برابر افزایش یابد.

این افزایش نرخ کارمزد فروش CNG در جایگاه‌ها در حالی در شورای اقتصاد قرار است تصویب شود که اخیرا با توافق دولت و بخش خصوصی مقرر شده است که بهای فروش CNG حتی در صورت افزایش قیمت بنزین به بیش از 1000 تومان در هر لیتر، تثبیت شده و گران نشود.

از سوی دیگر بر اساس سیاست جدید وزارت نفت، تمام متقاضیان بخش خصوصی که آمادگی برای احداث جایگاه CNG دارند، کارمزد ویژه ای که 2 برابر کارمزد جایگاه های موجود است، دریافت می کنند.
 اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو مرتبط :
جزئیات افزایش احتمالی قیمت های حامل های سوخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات ۳ سناریوی افزایش قیمت گاز/ بنزین مبنای افزایش قیمت CNG



 

 

 

بنزین

 

 

جزئیات سه سناریوی پیشنهادی وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور اعلام شد.

 براساس قانون هدفمندی یارانه ها باید قیمت گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در یک دوره پنج ساله آزاد شده و در نهایت بهای این حامل انرژی حداقل به ۷۵ درصد متوسط قیمت گاز صادراتی پس از کسر هزینه های انتقال، مالیات و عوارض افزایش یابد.

این در حالی است که با اجرای طرح افزایش جرایم مشترکان پر مصرف گاز طبیعی از ۱۵ مرداد ماه سالجاری، فاز اول هدفمند سازی یارانه های گاز در کشور آغاز شده است.

با ثابت ماندن جرایم دهک های اول تا هفتم مصرف کننده گاز در بخش خانگی و تجاری و با اجرای این طرح جرایم دهک هشتم تا ۲ برابر، دهک نهم تا ۲.۲۵ برابر و دهک دهم تا دو و نیم برابر افزایش یافته است.

اما اخیرا پیشنهاد جدیدی برای افزایش قیمت گاز طبیعی و سی.ان.جی در کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت مطرح شده است که پیش بینی می شود یکی از سه سناریوهای پیشنهادی برای اجرا تصویب و ابلاغ شود.

در حال حاضر ۱۱ تعرفه برای سه دسته از مشترکان اصلی شامل خانگی، عمومی و صنعتی در سطح شرکت ملی گاز ایران وجود دارد که در سالجاری تعرفه تمامی مشترکان گاز کشور به استثنای مراکز دولتی ثابت باقی مانده است.

● جزئیات سه سناریوی جدید افزایش قیمت گاز

هم اکنون بر اساس سه سناریوی ارائه شده به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، نحوه افزایش قیمت گاز تمامی مشترکان خانگی، تجاری و صنایع در قالب یک برنامه پنج ساله بررسی می شود.

در سناریوی اول افزایش قیمت به صورت یک منحنی یکنواخت مطرح شده است به طوری که باید قیمت گاز مشترکان خانگی از ۱۳۰ ریال فعلی با افزایشی به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد در مدت ۵ سال کاملا آزاد شود.

سناریوی دوم افزایش قیمت گاز مشترکان به گونه ای طراحی شده است که بهای این حامل انرژی در سال اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با شتاب افزایش یابد و در سالهای پایانی منحنی افزایش قیمت با شیب کمتری دنبال شود.

در صورت اجرای این سناریو، قیمت گاز طبیعی در سالهای اول و دوم به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد و در سالهای پایانی تا ۱۵ درصد به صورت تدریجی افزایش می یابد.

اما در سناریوی سوم پیشنهاد افزایش همزمان و متناسب قیمت تمامی حاملهای انرژی همچون برق، گاز، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است.

● قیمت تمام شده تولید گاز در ایران مشخص نیست

در حال حاضر نه تنها هیچ گونه فرمول قیمتی برای افزایش قیمت گاز طبیعی نهایی نشده ، بلکه زمان بندی افزایش قیمتها نیز در سطح دولت تا کنون مشخص نشده است.

بر اساس جدیدترین گمانه زنی ها، پیش بینی می شود با نهایی شدن سناریوهای مختلف قیمتی، طرح افزایش قیمت گاز طبیعی تا پیش از فرا رسیدن فصل زمستان (آبان یا آذر ماه) تعیین و به تمامی دستگاههای مرتبط ابلاغ شود. در شرایط فعلی علاوه بر نامشخص بودن زمان و نحوه افزایش قیمت گاز، اجرای قانون هدفمندی یارانه حاملهای انرژی با برخی از چالشهای اساسی مواجه است.

نامشخص بودن قیمت تمام شده تولید، پالایش و توزیع گاز طبیعی در کشور و نامشخص بودن نحوه افزایش قیمت گاز صادراتی ایران حداقل در یک پروسه پنج ساله از دیگر چالشهای پیش روی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در این بخش به شمار می رود.

● بنزین مبنای افزایش قیمت CNG

در حال حاضر هر متر مکعب گاز به قیمت ۸۰ ریال به جایگاهداران سی.ان.جی سراسر کشور عرضه می شود که برای افزایش توجیه اقتصادی فعالیت جایگاهها این حامل انرژی به قیمت ۴۰۰ ریال به مردم فروخته می شود.

در عین حال، با توجه به کاهش سهمیه بنزین یارانه ای خودروهای شخصی، استفاده از سوختهای جایگزین همچون سی.ان.جی در سطح کشور افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر معادل ۱۴ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز در جایگاههای کشور عرضه می شود.

در کنار سناریوهای مختلف مطرح شده برای چگونگی افزایش قیمت گاز مشترکان مختلف طرحی در دولت در دست بررسی است که افزایش قیمت حاملهای انرژی مصرفی خودروهای کشور به صورت متناسب افزایش یابد.

به عبارت دیگر، این افزایش قیمت باید به گونه ای تعریف و اجرایی شود که شکاف عمیقی بین سی.ان.جی و بنزین ایجاد نشود، چرا که در غیر این صورت ظرفیتهای ایجاد شده برای عرضه سی.ان.جی پاسخگوی افزایش تقاضا در این بخش نخواهد بود.

همچنین یکی از نگرانی های مسئولان از وجود شکاف قیمتی بین سی.ان.جی و بنزین، افزایش تبدیل غیر استاندارد خودروهای بنزینی به گاز سوز است که به تبع آن حوادث جانی ناشی از انفجار خودروهای غیر استاندارد گازسوز را در سطح کشور افزایش خواهد داد. پیش بینی می شود با نهایی شدن فرمول قطعی افزایش قیمت گاز و بنزین، بهای جدید سی.ان.جی نیز مشخص و ابلاغ شود.

در همین حال، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت پیشتر با بیان اینکه باید هماهنگی قیمت در فرآورده های مختلف سوختی طوری باشد که اختلاف بین دو حامل انرژی چندان زیاد نباشد، از پیشنهاد طرح افزایش قیمت سی ان جی متناسب با افزایش بهای بنزین خبر داده و گفته بود: تاکنون هیچ قیمتی برای عرضه سی ان جی، بنزین و گازوئیل در قالب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نهایی نشده اما وزارت نفت پیشنهادهای خود را به دولت ارائه کرده است...../تحلیل:مهر