اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات ادامه تحصیل دانش‌آموزان مشمول سربازی/تمام 19‌ساله‌ها مشمولند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بخشنامه به ادارات آموزش‌وپرورش ابلاغ شد

جزئیات ادامه تحصیل دانش‌آموزان مشمول سربازی/تمام 19‌ساله‌ها مشمولند

خبرگزاری فارس: تمامی دانش‌آموزان پسر از ابتدای ماهی که طی آن ماه وارد 19 سالگی می‌شوند به عنوان مشمول شناخته شده و وضعیت آنان باید با این مقررات تطبیق داده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، بخشنامه ضوابط ادامه تحصیل دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه عمومی از سوی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

در پیوست این بخشنامه که از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا به معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش ارسال شده، آمده است: بر اساس قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولان برای ادامه تحصیل باید دارای معافیت تحصیلی باشند و همچنین سن آنان برای تحصیل تا پایان مقطع متوسطه حداکثر 20 سال تمام است.

این سازمان برای ایجاد سهولت در تحصیل و فراهم کردن شرایط مناسب برای فراغت از تحصیل دانش‌آموزان و جلوگیری از بروز اختلال در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آنان، وضعیت دانش‌آموزان را با مقررات سال 90 و اصلاحات انجام شده در قانون انطباق داده که منجر به صدور نامه فوق‌الاشاره شده است.

* تمام پسرهای 19 ساله مشمول شناخته می‌شوند

تمامی دانش‌آموزان پسر از ابتدای ماهی که طی آن ماه وارد 19 سالگی می‌شوند به عنوان مشمول شناخته شده و وضعیت آنان باید با این مقررات تطبیق داده شود.

مدارس راهنمایی، دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و مراکز پیش‌دانشگاهی موظفند آن دسته از دانش‌آموزانی که تا اول مهرماه 91 وارد 19 سالگی شده‌اند (متولدین مهرماه 73 و قبل از آن) را پس از اخذ مجوز تحصیلی، به صورت قطعی ثبت‌نام کنند. بدین منظور لازم است:

مشمولان ابتدا به صورت موقت توسط واحدهای آموزشی ثبت‌نام شده و مدیر/ رئیس واحد آموزشی ضمن تکمیل دقیق برگه «درخواست معافیت تحصیلی دانش‌آموزان» و مهر و امضای آن، مشمول را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) راهنمایی ‌کند.

تبصره 1ـ در شهرهایی که فاقد دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی هستند، مشمول موظف است به دفاتر مستقر در شهر همجوار مراجعه کند؛ تبصره 2ـ به مشمولانی که واجد شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی شناخته نشوند، معافیت تحصیلی داده نمی‌شود و مجاز به ادامه تحصیل نبوده و متناسب با شرایط مندرج در دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی باید مدارک لازم را برای رسیدگی به وضعیت مشمولیت ارائه کنند؛ تبصره 3ـ مشمولان در مراجعه به دفاتر مذکور باید اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس 4×3 را همراه داشته باشند.

دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پس از دریافت درخواست معافیت تحصیلی و ثبت آن در سامانه وظیفه  عمومی، اقدام به صدور معافیت تحصیلی می‌کنند.

* ثبت‌نام قطعی مشمولان برای تحصیل، منوط به ارائه معافیت تحصیلی است

ثبت‌نام قطعی مشمولان برای ادامه تحصیل، منوط به ارائه معافیت تحصیلی خواهد بود؛ تبصره ـ مشمولانی که از تاریخ صدور معافیت تحصیلی بدون عذر موجه ظرف مدت سه ماه به واحد آموزشی مراجعه نکنند یا به تحصیل اشتغال نیابند، به عنوان منصرف از تحصیل محسوب و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

در صورت انتقال دانش‌آموز مشمول به واحد آموزشی در شهر دیگر، معافیت تحصیلی نیز به همراه پرونده آموزشی به واحد جدید ارسال و واحد آموزش جدید با تکمیل برگه «اعلام انتقال دانش‌آموزان»، مشمول را برای اخذ معافیت تحصیلی مجدد به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی هدایت می‌نماید؛ تبصره ـ دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) شهرستان محل تحصیل (جدید) ضمن اصلاح اطلاعات سامانه، معافیت تحصیلی جدید را صادر و توسط مشمل برای ارائه به واحد آموزشی ارسال می‌کند.

معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دارای حداکثر زمان مجاز برای تحصیل مشمول می‌باشد، لیکن چنانچه مشمولان قبل از اتمام مدت تعیین‌شده فارغ‌التحصیل شده از ادامه تحصیل انصراف داده یا اخراج شوند، مجاز به ادامه تحصیل بااستفاده از معافیت تحصیلی صادره نیستند.

*دارندگان کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نیاز به معافیت تحصیلی ندارند

در صورت فراغت، انصراف، ترک یا اخراج مشمول از تحصیل، واحد آموزشی موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، برگه «اعلام آخرین وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان» را تکمیل و به مشمول تحویل نماید تا هنگام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی آن را ارائه کند؛ تبصره ـ برگه مذکور برای اعلام اشتغال به تحصیل مشمول به وظیفه عمومی نیز قابل استفاده است.

دارندگان کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نیاز به معافیت تحصیلی ندارند و ادامه تحصیل آنان از نظر مقررات وظیفه عمومی بلامانع است؛ تبصره‌ـ ادامه تحصیل دارندگان گواهی اتمام خدمت که از سوی نیروهای مسلح صادر شده از نظر مقررات وظیفه عمومی بلامانع است، لیکن حداکثر ظرف مدت 3 ماه موظف به ارائه کارت پایان‌خدمت هستند؛ اشتغال به تحصیل کارکنان نیروهای مسلح منوط به ارائه موافقت‌نامه رسمی سازمان مربوط است.

اشتغال به تحصیل دارندگان معافیت موقت و یا برگه آماده به خدمت بدون غیبت در مدت اعتبار آن بدون درخواست معافیت تحصیلی بلامانع است و پس از انقضای مهلت، مجاز به تحصیل نیستند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
بحران ازدواج - ادامه تحصیل خانمها و سربازی آقایان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه ادامه تحصیل دانش آموزان ترک تحصیل کرده



اخبار,اخباراجتماعی ,آموزش و پرورش

نحوه ادامه تحصیل دانش آموزان پایه اول متوسطه روزانه که ترک تحصیل کرده اند به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

به گزارش ایرنا، شورای عالی آموزش و پرورش در سیصدو شانزدهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی مصوب کرد که وزارت آموزش و پرورش می تواند برای دانش آموزان مربوط، خدمات آموزشی و پرورشی خود را در واحدهای آموزشی بزرگسالان و آموزش از راه دور( بدون در نظر گرفتن حداقل شرط سن) و یا به شیوه داوطلب آزاد، در ساختار (1-3-3-5)، براساس آئین نامه های مربوط ، حداکثر تـا پایان شهریور ماه سال 1400 ارایه دهد.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، در ادامه این جلسه پیشنهادهای اصلاحی آئین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه (سالی -واحدی) بزرگسالان، آموزش از راه دور بررسی و به تایید کمیسیون رسید.

بر اساس این مصوبه بند 2 از تبصره 2 ماده 16 شرایط سنی از 24 سال به 20 سال تغییر یافت و بنا بر ماده 29 تمامی درس هایی که دانش آموز در دوره متوسطه روزانه از آن ها نمره قبولی کسب کرده است، در صورت انتقال به واحد های آموزشی بزرگسالان از وی پذیرفته می شود.

در این جلسه تا ماده 30 این آیین نامه اصلاح و ادامه اصلاحات آن به جلسه آینده موکول شد.


  اخبار  اجتماعی  - ایرنا