اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیاتی درباره تیر اندازی به صیادان استان گلستان



اخبار,اخبار اجتماعی ,تیر اندازی به صیادان

 

محمدجواد نظری‌مهر، نماینده بندرترکمن، بندر گز و کردکوی، با تایید بازداشت چهارماهیگیر این منطقه توسط پلیس ترکمنستان، از برخوردهای سابقه‌دار ترکمنستان با اتباع استان گلستان خبر داد و خواستار پیگیری و برخورد وزارت امورخارجه در رابطه با این موضوع شد.

«نظری‌مهر» از وضعیت زندان‌های ترکمنستان با واژه «مخوف» یاد می‌کند و از توقیف اموال و نقص‌عضو ایرانیانی که از سوی ترکمنستانی‌ها مورد برخورد قرار گرفته‌اند، خبر می‌دهد.
 
‌خبر تیراندازی به صیادان استان گلستان توسط نیروهای نظامی ترکمنستان به‌تازگی منتشر شده است. شما در جریان جزییات این اتفاق هستید؟
بله اخیرا تعدادی از جوانان ما که برای صیادی به دریا رفته بودند، گرفتار شده‌اند و چندنفر از همراهان این افراد که توانسته‌اند از این ماجرا نجات پیدا کنند، به ما گزارش داده‌اند. الان خانواده‌های اینها گرفتار هستند و تا جایی که به اطلاع ما رسیده اکنون از این جمع، چهارنفر در زندان‌های ترکمنستان هستند. بنابر اطلاعی که داریم زندان‌های آنجا هم به‌شدت مخوف است و این افراد را بسیار آزار می‌دهند.

‌اخبار منتشرشده، حاکی از این است که در جریان تیراندازی، برخی از این ماهیگیران کشته شده‌اند. در این‌باره هم اطلاعاتی دارید؟
الان نمی‌توانم به‌طور دقیق درباره کشته‌شدن افراد چیزی بگویم، اما قطعا چهارنفر در این اتفاق بازداشت شده‌اند و تیراندازی هم صورت گرفته است.

‌آیا اقدام دیپلماتیکی هم در این‌باره صورت گرفته است؟
من موضوع را سریعا به آقای قشقاوی انتقال دادم و به‌طور جدی خواستار این هستیم که وزارت امورخارجه در این ماجرا کوتاه نیاید و به‌قول‌معروف یک‌بار گوش این همسایه ناجوانمرد ما را بکشد تا دست از این نوع برخوردها بردارند.

یعنی این اتفاق سابقه داشته است؟
بله، اینجا بارها از این اتفاقات افتاده است و ما موارد زیادی از نقص‌عضو و آسیب‌دیدن شهروندان را داریم و تعداد زیادی از شهروندان ما هم در زندان‌های ترکمنستان هستند. حتی کار به توقیف اتومبیل‌های برخی از شهروندان ما رسیده و بارها پیش آمده که وقتی مردم با ماشین‌های شخصی به ترکمنستان می‌روند، به بهانه‌های واهی مانند حمل تریاک یا سرب، ماشین آنها را توقیف می‌کنند و الان تعداد زیادی خودرو شخصی شهروندان ما در توقیف ترکمنستان است.

‌در طول مدتی که این اتفاقات می‌افتاد شما چه نوع پیگیری‌هایی کرده‌اید؟
ما همیشه به وزارت امورخارجه موارد را منعکس می‌کنیم و خواستار پیگیری هستیم. یک‌بار هم در دوره مجلس هشتم وقتی رییس‌جمهور به استان ما آمده بود، بعد از پیگیری توانستیم یکی از خودروها را از ترکمنستان پس بگیریم. البته آن اتومبیل را هم پس از بازکردن چرخ‌ها و برداشتن برخی از قطعات، در وضعیت نامناسبی به صاحبش تحویل دادند، ولی درکل مردم ما با این مشکل دست به گریبان هستند و مدام از این نوع گرفتاری‌ها برایشان ایجاد می‌شود.

چرا در استانی که مرزی است و چنین شرایطی هم دارد، شهروندان این‌قدر برای ماهیگیری یا فعالیت‌های دیگر وارد حریم آب‌های ترکمنستان می‌شوند؟
استان ما قبلا یک کریدور تجاری بوده، راه‌آهن داشته، کشتیرانی در آب‌های ما رونق داشته است و از بسیاری استان‌ها مردم به اینجا می‌آمدند، اما الان همه این شرایط از بین رفت. حالا این مردم در بهشتی زندگی می‌کنند که هیچ امکاناتی ندارد. الان بیشترین درآمد این منطقه از محل جریمه‌کردن مردم است. یا به‌دلیل صیادی مردم را جریمه می‌کنند یا همین جرایم معمول رانندگی و .... . این مردم برای کسب یک مجوز پرورش ماهی باید از هفت‌خان رستم بگذرند. در این شرایط، در کنار محل زندگی این مردم هم دریایی وجود دارد که ارزش خاویار ماهی‌های آن تا کیلویی ٥٠میلیون‌تومان می‌رسد. اسم این کار قاچاق نیست، ولی همسایه ما به اتهام قاچاق یا اتهامات دیگر این‌گونه به مردم آسیب می‌زند و ما منتظر واکنش وزارت امورخارجه هستیم. 

اخبار اجتماعی - روزنامه شرق

 


ویدیو مرتبط :
تیر اندازی با کمان (مسابقات تیر اندازی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور راه اندازی می‌شود



 

 

انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور راه اندازی می‌شود

 

معاون وزیر بازرگانی از راه اندازی كامل انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور در نخستین ماه های سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'محمدحسن نكویی مهر' روز دوشنبه در مراسم گشایش دهمین همایش 'روز ملی حمایت از حقوق مصرف كننده' كه با حضور وزیر بازرگانی و جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: تاكنون 12 انجمن حامی حقوق مصرف كننده در 12 استان كشور راه اندازی شده است.

وی بابیان اینكه این انجمن ها با سازماندهی مناسب از ظرفیت های قانونی خود برای بهره گیری و حمایت از حقوق مصرف كننده استفاده می‌كنند،برگزاری روز ملی حمایت از مصرف كننده در سال جاری را دارای دو ویژگی خاص دانست.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به عنوان برگ زرین افتخارآمیز اقتصاد كشور، كه منجر به اصلاح ساختار اقتصادی شده است و تصویب اساسنامه و تدوین آیین نامه های انجمن های حامی حقوق مصرف كننده را دو ویژگی خاص برشمرد.

نكویی مهر برگزاری انتخابات انجمن های حامی حقوق مصرف كننده و استقبال مردم برای حمایت از حقوق شهروندان را از امتیازات قانون مصوب سال گذشته بیان و تاكید كرد: با استقرار كامل انجمن ها دیگر نباید نگران حقوق از دست رفته مصرف كنندگان بود.

معاون وزیربازرگانی ابراز امیدواری كرد پس از ایجاد كامل انجمن های حامی حقوق مصرف كننده ، انجمن ملی بلافاصله راه اندازی شود.

به اعتقاد این مقام مسئول بخش بازرگانی كشور انجمن های حامی حقوق مصرف كننده نماد واقعی حمایت از مردم به شمار می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری فلسفه نام گذاری روز مصرف كننده و برگزاری همایشی به همین نام ،افزود: توجه به اهمیت حقوق مصرف كنندگان، فرهنگ سازی از سوی عرضه كنندگان، ارزیابی برنامه های انجام شده، مشاركت مردم برای سیاست ها و اجرای برنامه ها و تجلیل از حامیان برتر در قالب اعطای گواهینامه و تندیس از جمله اهداف این روز است.

به باور نكویی مهر در دنیای پرالتهاب اقتصاد و تجارت كنونی مباحث رقابت و شدت رقابت، شتاب روز افزون تغییرات فناوری، توجه به دیدگاه و نظرات مصرف كننده به عنوان روندهای حاكم بر تصمیم گیری تولیدكنندگان درجهان از اهیمت بالایی برخوردار است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه با راه اندازی انجمن های حامی حقوق مصرف كننده، ایده وزیر بازرگانی برای برگزاری مراسم روز ملی ، ازسوی حامیان مصرف كننده در سال آینده محقق شود،تاكید كرد: باید بپذیریم كه نقش اجرایی دولت باید روز به روز كاهش یافته و به امور حاكمیتی بپردازد.

نكویی مهر در پایان اظهار داشت: از مجموع 304 شركت متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس، 59 شركت تولیدی و خدماتی انتخاب شدند كه از این تعداد 27 شركت تندیس و 62 شركت دیگر گواهینامه روز ملی حمایت از مصرف كننده را دریافت می‌كنند.

مراسم روز ملی حمایت از مصرف كننده روز دوشنبه در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شده است.

تحلیل : ایرنا