اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیاتی از مواجهه ناوگروه ارتش ایران و آمریکا




 اخبار سیاست خارجی - جزئیاتی از مواجهه ناوگروه ارتش ایران و آمریکا

در جریان ماموریت ناوگروه بیست و چهارم نداجا در اقیانوس آرام، این ناوگروه با یک فروند ناوشکن آمریکایی به شماره بدنه DDG106 مواجه می‌شود.

به گزارش فارس، اسفند ماه سال 91 بیست و چهارمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بالگردبر خارک (لجستیکی) و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان برای اولین بار وارد اقیانوس آرام شده و پس از طی 13 هزار کیلومتر و 40 روز دریانوردی در این ماموریت، در اسکله شماره 7 بندر ژان ژیانگ ناوگان دریایی جنوبی چین پهلو گرفت.

در جریان این ماموریت (که بازتاب‌های زیادی نیز در رسانه های جهان پیدا کرد) و درست در هنگام عبور ناوگروه ایرانی از تنگه مالاکا، این ناوگروه با یک فروند ناوشکن آمریکایی به شماره بدنه DDG106 مواجه می‌شود.

 

 اخبار,اخبار سیاست خارجی,موقعیت تنگه‌های استراتژیک مالاکا

موقعیت تنگه‌های استراتژیک مالاکا، هرمز و باب المندب

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری اخیرا در گفتگویی به برخی جزئیات این مواجهه اشاره کرده و می‌گوید: «وقتی ناوگروه ما وارد اقیانوس ارام شد، ناو آمریکایی که در نزدیکی آنها قرار داشت، از ناوشکن ما پرسید شما اینجا چه کار می کنید؟»

 فرمانده ما در جواب به آنها می‌گوید: «شما خودتان اینجا چه کار می‌کنید؟ این منطقه به کشور ما نزدیک‌تر است تا شما.»

ناو آمریکایی که این نحوه پاسخگویی فرمانده ما را می‌بیند، موضع خود را تغییر داده و با لحن آرامتری می‌گوید: «ما قصد بدی نداشتیم و می‌خواهیم بدانیم مقصد شما کجاست؟»

این بار هم فرمانده ما جواب می‌دهد: «ما مشغول دریانوردی هستیم.»

ناو آمریکایی مجددا اظهار می‌دارد که ما فقط می‌خواستیم به شما بگوییم اگر قصد ورود به اقیانو س آرام را دارید، بدانید که این اقیانوس (به لحاظ جوی) خراب است و ممکن است با مشکل روبرو شوید که فرمانده ناوگروه ایرانی با اقتدار به آنها می گوید: «ما مرد دریاهای سخت هستیم.»

این مواجهه ناو آمریکایی و نحوه برخورد ناوگروه ایرانی با آنها در حالیست که در تاریخ 14 اسفند 89 نیز امیر سیاری در نشستی خبری که به منطور اولین حضور ناوگروه ارتش در دریای مدیترانه برگزار شد، با اشاره به مواجهه ناوگروه دوازدهم نداجا (متشکل از ناوشکن الوند و ناو لجستیکی خارک) با ناوگان دریایی رژیم صهیونیستی در حین این ماموریت گفت: نیروهای رژیم صهیونیستی از ناوگروه ما خواستند تا خودشان را معرفی کنند که ناوگروه ما به آنها اعلام کرد: «به شما ربطی ندارد و خفه شوید!» و پس از این، بدون اعتنا به درخواست رژیم صهیونیستی به مسیر خود ادامه داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آنها خیلی تلاش کردند برای ما ایجاد مشکل کنند اما قرار نبود ما از این مسائل بترسیم و این اقدام ما موجب ناراحتی و حتی ترس رژیم صهیونیستی شد که وزیر جنگ آنها نیز به این امر اذعان کرد.

به گزارش فارس، ناوگروههای نداجا در طول 5 سال اخیر به منطور تامین امنیت خطوط تجاری ایران در آبهای بین المللی به انجام ماموریت در منطقه خلیج عدن اعزام می‌پردازند.

برخی از این ناوگروه‌ها علاوه بر این ماموریت، در آبهای دریای مدیترانه، دریای سرخ و یا اقیانوس آرام نیز حاضر شده‌اند.

حضور در اقیانوس اطلس نیز در دستور کار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

هم اکنون ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو لجستیکی بوشهر و ناوشکن الوند در حال انجام ماموریت در منطقه باب المندب و خلیج عدن است.
 اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
ناوگروه ۳۴ ارتش ایران در بندر مسقط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا:به نفع ایران است که توانایی تولید سلاح اتمی نداشته باشد



 

 

 

آمریکا

 

دریاسالار مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد که تداوم مسیر فعلی ایران منجر به یک برخورد جدی در منطقه خواهد شد ، با این حال وی افزود   که طرفدار حل مسالمت آمیز بحران اتمی ایران است .

به گزارش عصر ایران مایک مولن روز 29 سپتامبر در جلسه صبحانه روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" آمریکا درواشنگتن در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این مساله گفت : " درباره ایران من از مدت ها قبل درباره پیامدهای منتظره و غیر منتظره تهدید این کشور و نیز دست یابی آن به سلاح هسته ای صحبت کرده ام . از سوی دیگر ، اگر حمله ای به ایران صورت گیرد من بیشتر نگران پیامدهای غیرمنتظره این حمله هستم ."

وی افزود : " بنابراین با توجه به این پیامدها من بزرگ ترین حامی حل پرونده هسته ای ایران از راه دیپلماسی-  گفتگو - تحریم  و فشارهای بین المللی هستم ".

دریاسالار مولن در ادامه افزود : " ایران در بخشی از جهان واقع شده که خیلی با ثبات نیست  و تداوم مسیر فعلی این کشور که از نظر من تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای از سویی و ماجراجویی نظامی از سوی دیگر است ، به یک برخورد مهم (نظامی) منجر خواهد شد که پیامدهای منتظره و غیر منتظره این برخورد بسیار جدی است ".

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه با ادعای اینکه عدم دست یابی به توانایی تولید سلاح هسته ای به نفع منافع بلند مدت ایران است ، افزود : " این به نفع آنها است که این توانایی را نداشته باشند . مطلوب ترین گزینه  این است که از طریق راهی به جز حمله نظامی (حکومت ایران) را متقاعد به پذیرش این واقعیت کنیم و این که این مساله عملی است یا نه ؟ هنوز سوالی است که مطرح است "...../تحلیل:عصرایران