اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جراحی ایمن‌تر تومور مغزی با چاقوی جدید


مغز یکی از اعضای فوق‌العاده حساس بدن است. این حساسیت باعث می‌شود یک اشتباه کوچک در طول عمل جراحی به نتایج فاجعه باری بیانجامد.

مجله دیجی کالا - اسماعیل دلخموش: مغز یکی از اعضای فوق‌العاده حساس بدن است. این حساسیت باعث می‌شود یک اشتباه کوچک در طول عمل جراحی به نتایج فاجعه باری بیانجامد. اخیرا یک دانشمند به نام دیوید الیوا اوریبه (David Oliva Uribe) یک چاقوی جراحی جدید تولید کرده که می‌تواند در آینده عمل جراحی مغز را بسیار ایمن‌تر کند. این وسیله به جراحان اطلاع می‌دهد که دقیقا کدام نقطه باید بریده شود.

جراحی تومورهای مغزی با چاقوی جدید ایمن‌تر می‌شود

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم این وسیله یک چاقوی واقعی نیست، چون نه تیز است و نه می‌تواند ببرد. این وسیله بیشتر به یک سنسور شباهت دارد، جراحان سنسور را روی بافت قرار می‌دهند و ظرف نیم ثانیه می‌فهمند که بافت مورد نظر دارای تومور است یا نه. به این‌ترتیب میزان خطا در اعمال جراحی مغز به شکل قابل ملاحظه‌ای پایین خواهد آمد.

جراحی تومورهای مغزی با چاقوی جدید ایمن‌تر می‌شود

این دانشمند معتقد است اگرچه MRI و سونوگرافی می‌توانند جایگاه تومور در مغز را به درستی نشان دهند اما مجموعه‌ای از عوامل هم هستند که ممکن است در طول فرایند شکاف جمجمه و جراحی به از دست دادن منطقه دقیق استقرار تومور منجر شوند. به این شکل در حال حاضر جراحی موفقیت‌آمیز ارتباط بسیاری با تجربه و عملکرد جراح دارد. اگر این وسیله جدید که فعلا فقط بر مغز خوک‌ها آزمایش شده وارد چرخه جراحی مغز انسان شود اتفاق بسیار مهمی برای افزایش ضریب ایمنی عمل جراحی مغز خواهد افتاد.


ویدیو مرتبط :
فیلم کامل جراحی تومور مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشخیص بافت سالم مغزی از تومور با چاقوی جراحی هوشمند



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,چاقوی جراحی هوشمند

جراحی مغز کار مشکل و دقیقی است و اکنون یک دانشمند دانشگاه هانوفر ابزار جدیدی طراحی کرده که می‌تواند به جراحان اعصاب در این زمینه کمک کند.

به گزارش ایسنا، "دیوید اولیوا اورایب" یک چاقوی جراحی هوشمند طراحی کرده که می‌تواند بافت مغز را از تومور مغزی تشخیص دهد.

این ابزار که شبیه یک چاقوی جراحی با یک کره ریز در انتهای آن است، از حسگرهایی در درون خود برخوردار است. زمانی که جراح، کره انتهای ابزار را روی سطح می‌کشد، حسگرها نوع بافت را طی نیم ثانیه شناسایی می‌کنند. سپس دستگاه از یک نشانگر صوتی یا بصری برای آگاه ساختن جراح از نوع بافت استفاده می‌کند.

تاکنون این ابزار بر روی بافت مصنوعی تومور و بافت مغزی بدست آمده از خوک آزمایش شده است اما در صورت راه یافتن آن به کارآزمایی‌های انسانی و درون اتاق‌های عمل جراحی، این چاقوی جراحی هوشمند می‌تواند در وقت ارزشمند برای جراحان اعصابی که بر بینایی و لامسه خود تکیه دارند، صرفه‌جویی کند.

به طور بالقوه این چاقو می‌تواند همچنین برای استفاده در سایر مناطق بدن مانند معده یا روده سازگار شود.

 

اخبار ورزشی - ایسنا