اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدیدترین نرخ تورهای گردشگری


"هر چه پول بدهی بیشتر آش می خوری" حکایت تورهای گردشگری است که هر چه خدمات بیشتری بخواهی و زمان مناسب تری برای سفر به خارج از کشور انتخاب کنی به همان اندازه باید پول بدهی با این تفاوت که هرچه زمان می گذرد تورم دست از سر قیمت تورها بر نمی دارد انقدر که از سال گذشته تا کنون قیمت تورهای خارجی دو و یا سه برابر شده است.

خبرگزاری مهر: "هر چه پول بدهی بیشتر آش می خوری" حکایت تورهای گردشگری است که هر چه خدمات بیشتری بخواهی و زمان مناسب تری برای سفر به خارج از کشور انتخاب کنی به همان اندازه باید پول بدهی با این تفاوت که هرچه زمان می گذرد تورم دست از سر قیمت تورها بر نمی دارد انقدر که از سال گذشته تا کنون قیمت تورهای خارجی دو و یا سه برابر شده است.

 تورهای گردشگری خارجی امسال نسبت به سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز و بعد از آن راکد شدن تقریبی قیمت ارز همچنان با رشد فزاینده ای رو به رو شده است. تا جایی که نیم نگاهی به قیمت تورها و مقایسه آنها این افزایش نرخ را نشان می دهد به عنوان مثال تور گردشگری یک هفته ای مالزی که جزو تورهای ارزان قیمت و با خدمات بالا برای گردشگران ایرانی به حساب می آمد سال گذشته یک میلیون تومان نرخ داشت اما امسال همین تور حداقل چهار میلیون تومان فروخته می شود.


تور قبرس هم اگر برای اواخر شهریور خریداری شود برای 6 شب با صبحانه و همراه با یک گشت شهری با ناهار و ترانسفر دو میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد همین تو سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت.

برای سفر به گرجستان و پایتخت آن یعنی، تفلیس هم گردشگری ایرانی باید برای 7 شب اقامت در هتل چهار ستاره، حداقل یک میلیون و 800 هزار تومان بپردازد در این صورت تنها خدماتی که از این تور می گیرد صبحانه هتل و یک گشت نیم روزی و ترانسفر فرودگاهی است. اما اگر همین تورها در اوایل مهر ماه خریداری شود، حداقل 300 هزار تومان کمتر خواهد بود چون فصل تابستان برای ایرانیان فصل سفر است و دفاتر خدمات مسافرتی از این فرصت برای بالا بردن قیمت تورها استفاده می کنند با این حال تور گرجستان نیز با افزایش 700 هزار تومانی نرخ رو به رو شده است.

شهر بیروت هم اگرچه با درگیری های داخلی رو به روست اما اگر دفاتر خدمات مسافرتی تور آن را بفروشند برای یک هفته اقامت در هتل 4 ستره یک میلیون و 700 هزار تومان نرخ می گذارند. هر چند که بعد از آن اعلام می کنند که امنیت مسافر دست خودش است!

اما در فهرست تورهای گران قیمت نیز تور چین با سفر به پکن و شانگهای قرار دارد که اگر حداقل قیمت را با کمترین امکانات ارائه شود، برای یک هفته در این دو شهر آن هم اواخر شهریور ماه و اقامت در هتل 5 ستاره با صبحانه، ترانسف، ویزا و یک گشت شهری 5 میلیون تومان باید پرداخت این درحالی است که سال گذشته در همین ایام، تور چین سه میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفته بود.

با این حال هر چه کیفیت هتل بیشتر باشد، قیمت تور نیز افزایش پیدا می کند مانند تور گردشگری 22 روزه آسیا که برای هر نفر در اتاق دو تخته، سه میلیون تومان و 3 هزار دلار پول باید برای اقامت در هتلهای 5 ستاره آن پرداخت کرد و از شهرهایی مانند سنگارپور، بالی، کوالا، پاتایا، بانکوک سفر کرد و تنها از یک گشت شهری آن هم در کوالا و بالی استفاده کرد. این درحالی است که بنا به گفته اپراتورهای دفاتر خدمات مسافرتی، این هزینه برای دیدن شهرهای بیشتر و یا مدت اقامت بیشتری در تورهای آسیایی سال گذشته پرداخت می شد.

اما ایرانیانی که قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند و می خواهند برای یک سفر خارجی کمترین هزینه را بپردازند، باید برای سفر یک هفته ای به ارمنستان، آن هم به صورت زمینی یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنند درحالی که سال گذشته با مبلغ تنها 900 هزار تومان می توانستند در این تورها شرکت کنند.

شهر دوبی هم اگر چه هتل های دو ستاره ای دارد که با هتلهای 4 ستاره ایران برابری می کند اما برای اقامت در این هتل ها آن هم یک هفته ای باید یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرد اما اگر اقامت در هتلهای 4 ستاره مد نظر باشد همراه با صبحانه، شام نیز سرو می شود اما قیمت آن از این مبلغ صد هزار تومان بیشتر است. با این حال دفاتر خدمات مسافرتی اعلام می کنند که تمام این قیمت ها به نرخ روز است و اگر قیمت ارز هر نوسانی که داشته باشد، در زمان سفر، کم و زیاد آن با مسافر محاسبه می شود.

از شهرهای دیگر مورد نظر ایرانیان برای سفر به خارج از کشور، استانبول است که کمترین نرخ آژانسهای مسافرتی با اقامت سه روزه در هتل 3 ستاره و استفاده از یک گشت شهری و ترانسفر و پرواز با هواپیمایی آسمان یک میلیون تومان قیمت دارد.

تورهای تایلند نیز اگر چه تا سال گذشته یک میلیون تومان برای یک هفته فروخته می شد اما اکنون همان تور بااقامت در هتل 3 ستاره و دیدن شهرهای بانکوک و پاتایا و استفاده از صبحانه هتل و ترانسفر حداقل دو میلیون و 200 هزار تومان نرخ دارد.

در کنار این رقم ها بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی نرخ کمتری را برای همین تورها در تبلیغات روزنامه ای اعلام می کنند در این صورت تحقیق بیشتر درباره آن تور نشان می دهد که برخی از خدمات مانند ویزا و یا صبحانه و یا گشت شهری را از آن حذف کرده اند و به این بهانه نرخ را کمتر از دفاتر مسافرتی دیگر فروخته و یا تبلیغ می کنند. همچنین اعلام می کنند که راهنمای فارسی زبان در طول سفر همراه مسافر است درحالی که یک راهنما به مسافر معرفی می شود و در طول سفر هیچگاه مسافر و راهنما جز از طریق تلفن کمتر اتفاق می افتد که با هم برخوردی داشته باشند ولی اپراتور آژانسهای مسافرتی با این بهانه سعی دارند کیفیت تورهای خود را بالا برده و مسافر بیشتری جذب کنند در این صورت رویت تمام موارد ذکر شده در قرارداد ما بین مسافر و آژانس مسافرتی لازم است.


ویدیو مرتبط :
علت تفاوت قیمت تورهای گردشگری در آژانس های مختلف،شبکه 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدول نرخ تورهای گردشگری داخلی و خارجی


افزایش نرخ ارز در کشور طی چند ماه اخیر تاثیر مستقیمی روی نرخ تورهای گردشگری داخلی و خارجی گذاشته است به نحوی که تورهای خارجی از 6 ماه پیش تا کنون به دو برابر قیمت فروخته می‌شوند.

خبرگزاری مهر: افزایش نرخ ارز در کشور طی چند ماه اخیر تاثیر مستقیمی روی نرخ تورهای گردشگری داخلی و خارجی گذاشته است به نحوی که تورهای خارجی از 6 ماه پیش تا کنون به دو برابر قیمت فروخته می‌شوند.

 دبی و ترکیه با وجود افزایش نرخ دلار همچنان در صدر مقاصد گردشگری ایرانیان هستند. هر چند که قیمت این تورها در 6 ماهه امسال دو برابر افزایش پیدا کرده است اما با این حال در فهرست پرفروش ترین تورها قرار دارند.

در مقابل، تورهای گردشگری داخلی به مقصد جزیره کیش و شهر مشهد نیز پر فروش هستند به همین دلیل آژانسهای مسافرتی رزرو این تورها را از دو هفته قبل انجام می دهند ولی تور شهرهای دیگر همان روز فروخته می شود چرا که متقاضی کمتری دارند.

این تورها نیز با افزایش 30 درصدی قیمت نسبت به 6 ماه پیش به مسافر با همان خدمات فروخته می شوند. به عنوان مثال تور گردشگری کیش که 6 ماه پیش با قیمتی در حدود 280 هزار تومان فروخته می شد اکنون با خدمات معمولی در هتل 4 ستاره 400 هزار تومان شده است.

نرخ متوسط تورهای خارجی

کشور، شهر

مدت زمان

درجه هتل

قیمت به تومان

امارات، دبی

4 روز

4 و 5 ستاره

از 700 هزار تا یک میلیون و 800 هزار

ترکیه، استانبول

8 روز

3 تا 5 ستاره

800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار

تایلند، بانکوک

8 روز

3 تا 5 ستاره

از یک میلیون و 300 هزار تا دو میلیون و 600 هزار

مالزی

8 روز

4 و 5 ستاره

از یک میلیون و 700 هزار تادو میلیون و 300 هزار

هندوستان

8 روز

4 و 5 ستاره

از یک میلیون و 400 هزار تا یک میلیون و 800 هزار

فرانسه

7 روز

4 ستاره

حدود 990 هزار تومان به اضافه یک هزار و 400 دلار


در این میان قیمت تورهای مشهد نیز افزایش داشته است اما تورهای گردشگری شهرهای دیگر تغییر محسوسی نداشته اند و بیشتر روی نرخ هتلها افزایش داشته اند.

تور گردشگری دبی هم به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شود این درحالی است که 6 ماه پیش با قیمت 700 هزار تومان با شرایط سقر چهار روزه در هتل 4 ستاره عرضه می شد. این افزایش قیمت در دیگر تورهای خارجی نیز دیده می شود.

پس از آن تور کشورهای تایلند، مالزی، هندوستان در رده بیشترین طرفداران هستند. در میان تورهای اروپایی نیز سفر به پاریس برای متمول ها جذاب است.

نرخ متوسط تورهای داخلی

شهر

مدت زمان

ستاره هتل

قیمت به تومان

کیش

4 روزه

3 تا 5 ستاره

از 240 هزار تا 470 هزار

مشهد

3 روزه

3 تا 5 ستاره

از 160 هزار تا 420 هزار

اصفهان

5 روزه

3 ستاره

از 180 هزار تا 400 هزار

قشم

3 روزه

3 تا 5 ستاره

از 340 هزار تا 360 هزار

شیراز

3 روزه

3 تا 5 ستاره

از 310 هزار تا 360 هزار


اما با وجود این نوسانات قیمت گروهی از گردشگران ایرانی هایی که افزایش قیمت دلار خللی در انجام سفرهایشان ایجاد نمی کند همچنان به سفرهای خارجی خود ادامه می دهند. آنها شاید هنوز بسیاری از نقاط دیدنی ایران را ندیده باشند اما ترجیح می دهند در گذرنامه شان مهر یکی از کشورهای خارجی زده شود.

همین موضوع یکی از دلایلی است که تورهای گردشگری داخلی را نسبت به تورهای خارجی کم رونق تر می کند. اما عامل دیگر برابری نرخ تور داخلی و خارجی است چرا که به عنوان مثال مقایسه دو تور کیش و دبی نشان می دهد تور دو روزه دبی با 400 هزار تومان خدمات در هتل 3 ستاره تقریبا برابر با تور دو روزه کیش در هتل درجه سه با همان قیمت فروخته می شود.

بنابراین افزایش قیمت ارز تورهای گردشگری داخلی را هم تحت تاثیر قرار داده است و این تورها نیز که بعد از کیش و مشهد، به ترتیب شهرهای اصفهان، قشم و شیراز بیشترین متقاضی را دارند نیز با 30 درصد افزایش قیمت فروخته می شوند بدون اینکه کیفیت خدمات نسبت به افزایش قیمت ارتقاء کند.