اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدیدترین اظهار ات ظریف درباره مذاکرات



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف


اخبار سیاسی - ظریف: اختلاف اصلی بر سر میزان غنی سازی است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ‌اصلی ترین اختلاف ما و ۵+۱بر سر میزان غنی سازی است و این دستاوردی است که دیگر اختلاف بر سر اصل غنی سازی نیست بلکه بر اساس میزان آن است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای ظریف در برنامه زنده شبکه خبر با اشاره به تغییر فضا پس از انتخابات سال 92 گفت: پارسال برنامه هسته ای ایران را به عنوان تهدید تلقی و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می کردند.

وی افزود : تحریم های شدید بین المللی علیه ایران رو به افزایش بود و پس از توافق ژنو و پس از مسئولیت گرفتن دولت جدید همه آن روند متوقف شد.

وی گفت:‌ در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی علیه ایران انجام نشده و فضای جدیدی شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه افزود: آنها فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که نباید کسی با ایران کار کند.

ظریف گفت: ‌علاقه کنونی بنگاه های اقتصادی برای کار در ایران این فضا را شکست.

وی با بیان اینکه امروز راجع به اصل غنی سازی هیچکس جز نتانیاهو صحبت نمی کند افزود: همه دنیا فهمیدند که نتانیاهو بحث هسته ای را به عنوان ایجاد تنش مطرح می کرد نه نگرانی.

وزیر امور خارجه گفت: ‌ادعاهای ما و خواست ما براساس منافع مردم ایران درباره لغو همه تحریم هاست ، این فضای جدیدی است که چه در داخل و چه در بیرون مذاکرات ایجاد شده است.

ظریف افزود: هیچگاه جمهوری اسلامی در پی سلاح هسته ای نبوده و دنبال حقوق خود بوده است و فراتر از آن نمی خواهد.

ساختمان تحریم ها شکست خورد
وی گفت :‌آخرین وضعیت پرونده هسته ای ما این است که فضاسازی ترس و هراس از جمهوری اسلامی ایران فرو ریخت و دیوار و ساختمان تحریم ها شکست خورد.

وزیر امور خارجه افزود: ‌برنامه هسته ای ایران بهتر معرفی شده است و مذاکرات با همه دشواری ها به سمت جلو پیش می رود.

مجری برنامه از ظریف پرسید: اختلافات در چه مرحله ای قرار دارد؟

ظریف گفت: دیگر ، اختلافات بر سر اصل موضوع نیست و اصل غنی سازی در ایران پذیرفته شده و کنوانسیون عدم اشاعه نیز این حق را در قالب ان ،پی ، تی پذیرفته است.

غنی سازی را در ایران انجام خواهیم داد

وی افزود:‌آنچه که مسلم است این است که ما غنی سازی را در ایران انجام خواهیم داد و در مقابل، فشارها و تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران لغو می شود، لذا ترکیب انجام غنی سازی و لغو تحریم ها نشان دهنده اعمال حق ماست.

وزیر امور خارجه گفت:  الان راجع به تعداد ،‌ بحث وجود دارد.

ظریف افزود: توافق ژنو دست ما را در این باره باز گذاشته است، تعداد ربطی به صلح آمیز بودن ندارد .

وی گفت:‌ مطرح شدن 190 هزار سو از سوی مقام معظم رهبری، صلح آمیز بودن برنامه ما را نشان می دهد زیرا همه مراحل برنامه هسته ای ایران متوجه یک هدف است و آن تولید سوخت به میزان یکسال نیروگاه بوشهر است.

وزیرامور خارجه افزود:‌ صنعتی بودن برنامه غنی سازی ایران نشانه صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ماست.

ظریف با بیان اینکه آنها  500، 1500، 4000 و عددهای دیگری را مطرح کردند افزود: بحث راجع به تعداد بی مورد است.

وی اضافه کرد:‌ ما نه تنها عضو ان ، پی ، تی هستیم بلکه براساس فتوای مقام معظم رهبری تولید سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای را خلاف شرع می بینیم و دنبال آن نیستیم.

وزیر امور خارجه گفت: آمادگی  داریم در یک بازه زمانی با ایجاد و انجام اقدامات علمی اطمینان ساز ، اعتمادسازی کنیم.

اهل بازی مذاکراتی نیستیم
ظریف افزود:‌ ما اهل بازی مذاکراتی نیستیم و از روز اول تا آخر حرف منطقی می زدیم و بیشتر از حقوقمان نمی خواهیم و از حقوق خود هم کوتاه نمی آییم.

وی گفت:‌ درباره اراک هم قرار نیست نگرانی یک گروه را مطرح کنیم بلکه نگرانی را رفع می کنیم که این راکتور برای مقاصد صلح آمیز است.

وزیرامور خارجه افزود: زمینه برای گفتگو فراهم شده است،‌ به ویژه پس از حضور وزرا در وین ، احساس می کنیم طرف مقابل تحت فشار داخلی خود ،مشکلاتی در پذیرش حرف های منطقی ما دارد.

مجری برنامه با طرح این سوال که علت به توافق نرسیدن در مهلت شش ماه اول چیست؟

ظریف پاسخ گفت: توافق ، دو طرف دارد ، احساس می کنیم ما در ایران با هدف رسیدن به توافق رفتیم اما کار طرف مقابل چون شش کشور هستند مشکل است و وقت زیادی را صرف می کنند تا هماهنگی ها را میان خودشان انجام دهند.

وی افزود: برای رسیدن به توافق باید بحث کنیم و وارد جزئیات شویم، این بحث ها می تواند نگرانی را رفع کند.

وزیر امور خارجه گفت: باید به جایی برسیم که تعداد ‌، موضوعیت ندارد. برنامه غنی سازی در ایران بهترین عامل اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.

ظریف افزود: برخی فکر می کردند با قراردادن ایران در محذور قانونی می توان ایران را تحت فشار قرار داد اما ما از این عامل عبور و مهلت مذاکرات را تمدید کردیم.

وی گفت: ‌آلان طرف مقابل از مرحله اعلام موضع خارج شده است و به فکر رسیدن به راه حل هستیم.

وزیر امور خارجه افزود: ‌بر اساس تفاهم ژنو می توانستیم 6 ماه را تمدید کنیم و روش ما برای تمدید این بود که هر آنچه در 6 ماه اول اتفاق افتاد در 6 ماه دیگر هم ادامه یابد، از جمله آزادسازی منابع ایران یعنی 4 و 2 دهم میلیارد دلار در 6 ماه قبل آغاز شد و این رویه در 4 ماه دیگر هم ادامه می یابد از جمله اینکه تحریم جدیدی علیه ایران نباید انجام شود.

ظریف گفت: ‌تعهدات آنها در 6 ماه اول برای 4 ماه بعدی هم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اتفاقاتی که در 6 ماه اول افتاد در 4 ماه بعد هم ادامه خواهد داشت و طرف مقابل به این درک رسیده که راهی جز توافق وجود ندارد.

وزیر امور خارجه گفت:‌ تحریم های آنها تاثیری بر برنامه هسته ای ما نداشته است و آنها باید به این واقعیت پی ببرند که از طریق فشار به جایی نمی رسند اما آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که برنامه هسته ای ما همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند، همانطور که مقام معظم رهبری فتوا در این باره داده اند.

ظریف افزود: این 4 ماه یک فضای کم تنش و آرامی را فراهم می کند تا این مذاکرات که به خوبی پیش رفته است ادامه داشته باشد.

وی گفت: اکنون راه حل های کاملا مشخصی وجود دارد و اراده و تصمیم سیاسی نیاز است تا این راه حل ها به ثمر برسد.

وزیر امور خارجه افزود : زیاده خواهی غربی ها یک واقعیت است اما آنچه که مانع این زیاده خواهی شده،‌ توافق ژنو است.

ظریف  با بیان اینکه تفاهم ژنو، یک تفاهم است گفت: هر تفاهم نکات مثبت و منفی دارد اما این تفاهم چنان با دقت تنظیم شده است که جلوی هرگونه زیاده خواهی را می گیرد.

وی افزود:‌ نیاز است طرف مقابل با دیدگاه واقعی و نه خیال پردازی به موضوع نگاه کند.

وزیر امور خارجه گفت:‌با استفاده از مبانی تفاهم ژنو، کارهای علمی انجام داده ایم که یکی از آنها موضوع گزینه هسته ای است.

ظریف افزود: ‌برای شکستن تبلیغات جهانی ، ادبیات تولید کردیم.

وی گفت:‌آنها هراس افکنی کردند که ایران 2 ماهه می تواند بمب بسازد و ما آنها را در فضاسازی واقعی بین المللی مطرح کردیم و این مسائل کمک کرد که مبنایی باشد برای جلوگیری از زیاده خواهی آنان و همه اذعان دارند تفاهم ژنو منافع ایران را در 6 ماه گذشته حفظ کرده است و در آینده هم این گونه خواهد بود.

لغو همه تحریم ها خواسته ماست
وزیر امور خارجه افزود: مذاکره بالا و پایین دارد، اکنون مصلحت نیست که بگوئیم آنها راجع به تحریم ها چه موضعی می گیرند. مواضع طرف مقابل برای برداشتن تحریم ها،‌مواضع مذاکراتی است ،‌تمامی تحریم های شورای امنیت و مرتبط با بحث هسته ای خارج از شورای امنیت باید لغو شود و این خواسته ماست.

ظریف گفت: در یک تفاهم نهایی برنامه ایران، برنامه صلح آمیز است و تمامی تحریم ها برداشته می شود و روی این موضع تا آخر ایستادگی خواهیم کرد.

وی افزود: گزارش مبسوطی خدمت نمایندگان ارائه شد و در جلسات با آنها به سئوالات پاسخ خواهیم داد.

وزیر امور خارجه گفت: ‌اصلی ترین اختلاف بر سر میزان غنی سازی است و این دستاوردی است که دیگر اختلاف بر سر اصل غنی سازی نیست بلکه بر اساس میزان آن است.

ظریف افزود:‌غنی سازی ما سمبلیک نیست بلکه هدف واقعی صنعتی داریم تا در بازه زمانی نیاز نیروگاه بوشهر را برطرف کنیم.

وی گفت: اختلافات ما با موضع گیری حل نمی شود بلکه با راه حل و اقدامات حل می شود.

وزیر امور خارجه افزود: غربی ها و بقیه اعضای 1+5 باید به این درک برسند که فرصت استثنایی از طریق انتخاب مردم ایران برای رفع نگرانی فراهم شده است و نگرانی ها براساس نگاه واقع بینانه حل و فصل می شود.

ظریف گفت:‌نمی توان این توانمندی ایران را نادیده گرفت،‌حتی به قیمت ترور دانشمندان هسته ای ما ، با دستکاری برنامه هسته ای و ایجاد خطرات زیست محیطی و ویروس تلاش کردند برنامه را متوقف کنند اما نتوانستند باید راه حل منطقی باشد.

وی افزود: واقعیت این است که ایران دانش فنی هسته ای را دارد.

وزیر امور خارجه گفت:‌ ایران سانتریفیوژ را خودش می سازد و وارداتی نیست بنابراین آنها باید به روش و سطح دیگری از اعتمادسازی به ایران برسند.

مجری برنامه پاسخ شما برای کسانی که نگرانی درباره مذاکرات دارند، چیست ؟

ظریف پاسخ داد: ‌اینکه جامعه ایرانی تک صدایی نیست مبارک است و زمینه برای نقد در کشور وجود دارد اما باید انصاف و منافع ملی در این نقدها مد نظر قرار گیرد، آنچه مسلم است این است که هیچکس در شانی نیست که از حقوق این ملت صرف نظر کند اما نیازی نیست که در مردم نگرانی ایجاد کنیم، مردم نیاز به آرامش و اعتماد به مسئولین دارند.

وی گفت: اکنون زمینه فراهم است و دولت با مردم راستگو است و نگرانی در مردم ایجاد کردن ،‌ضرورتی ندارد.

وزیر امور خارجه افزود:‌ نقد کردن با ایجاد نگرانی کردن ، متفاوت است ،‌به همه منتقدین اطمینان می دهم که حتما آنچه که ما انجام می دهیم با جزئیات به سطوح عالی نظام گزارش می شود.

ظریف گفت: ‌اگر نیاز باشد ما را راهنمایی می کنند و لذا لازم است که اجازه دهند مذاکرات در فضای آرام و اعتماد متقابل دولت و مردم ادامه یابد و یقین داشته باشند از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد.

مذاکره  با امریکا فقط درباره مسائل هسته ای است
وزیرامور خارجه در ادامه گفت : ‌به صورت روزانه با طرف های اروپایی و غیر اروپایی گفتگو داشته ایم.

ظریف افزود: با آمریکایی ها رابطه سیاسی نداریم به همین دلیل مذاکره ما با آنها فقط درباره مسائل هسته ای است.

وی گفت: ‌به خاطر همین فاصله اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه ها، نیاز است مذاکرات بیشتر بر آمریکایی ها متمرکز باشد.

وزیر امور خارجه افزود: با توجه به نقش جان کری که حضور بیشتری در وین داشت و نقش بیشتری در مذاکرات دارد و ایشان فهم بیشتری از مواضع ما و ما هم فهم بهتری از مواضع آنها پیدا کرده ایم.

ظریف گفت:‌ دولت آمریکا در قبال ایران بسیار بیگانه است، مقامات آمریکا 35 سال است که در ایران نبوده اند و ایران را نمی شناسند و با دروغ هایی که ساخته شده است برخی از این دروغ ها را خودشان ساخته اند و این دروغ ها باورشان شده است.

وی افزود: ما شناخت بهتری از آمریکا داریم چون نمایندگی در سازمان ملل داریم، بسیار نیاز است آنها از طریق این مذاکرات با واقعیات ایران آشنا شوند و آنها خواسته های ایران را بفهمند.

وزیر امور خارجه گفت:‌آنها باید بفهمند که مردم ایران به احترام و تکریم پاسخ مثبت می دهند و در مقابل تحریم می ایستند.

مجری با طرح این سوال که پیشنهاد شما به جان کری شامل چه بود؟ ظریف پاسخ داد : پیشنهادها این است که چگونه می توان بدون خیالبافی و بدون فراموش کردن واقعیات که ایران می تواند سانتریفیوژ بسازد باید درباره چیزهای دیگر صحبت کنیم، لذا صحبت کردن درباره تعداد سانتریفیوژ بی معنی است.

سقف زمانی مذاکرات سوم آذر
وی گفت: ‌سقف زمانی ما سوم آذر است اما برای رسیدن به نتیجه باید مرحله اول را سریع طی کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: در وین 6 ،‌ ما متن را تمیز کردیم و امروز متن آماده ای داریم که باید آن را نهایی کنیم.

ظریف گفت: برای رسیدن به نتیجه تا ضرب الاجل سوم آذر ضرورت دارد روی راهکار فکر کنیم ،‌ راهکارهایی را پیشنهاد کردیم و این راهکارها الزاما موضع ما نیست.

وی افزود: حرف ما منطقی و عقلانی و براساس قانون و حقوق بین الملل است و راهکارهای ما براساس آن است.

وزیر امور خارجه گفت: ‌همه راهکارهای ما منطقی ،‌علمی و آزمون شده است تا اثبات کند برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود.

ظریف افزود:ما از ابتدای مذاکرات معتقد به مذاکره برای مذاکره نبودیم و معتقد بودیم مذاکره باید برای رسیدن به هدف و نتیجه باشد.

وی گفت: ‌شاید برخی فکر می کردند با ادامه دادن مذاکرات تا روزهای آخر، در  روزهای آخر می توانند امتیاز بگیرند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که اینگونه نیست و حرف ایران از ابتدا تا انتها ،‌ یکی است.

وزیر امور خارجه افزود:ما در مذاکره نمودار رفتاری صحیحی را نشان می دهیم و حرف را با منطق پیش می بریم.

ظریف گفت: برای 4 ماه آینده انواع مذاکرات دو جانبه ، چند جانبه، تخصصی و کارشناسی را پیش بینی کرده ایم.

وی افزود:فرصت مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هم داریم که می توانیم از آن استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه گفت:‌ همه هیئت ها فعلا در مرحله فکر کردن هستند ، اکنون طرف مقابل باید با توجه به آنچه که روی میز است و براساس واقعیات ،‌ راه حل ارائه کنند.

ظریف افزود: آژانس، ‌دو کار در این 6 ماه کرده است ، یکی راستی آزمایی که ایران آنچه را در ژنو قول و تعهد کرده انجام دهد که این گونه شده است.

وی گفت: ‌آژانس تاکید کرد که ایران به تعهدات خود پایبند است.

ظریف افزود: اتهاماتی علیه ایران وارد کرده بودند که بی اساس است.

وزیرامور خارجه ادامه داد: با آژانس توافق و براساس چارچوب شروع به کار کردیم و به این اتهامات پاسخ دادیم.

ظریف گفت: آژانس باید به این درک برسد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و ابهامات آنها براساس اطلاعات نادرستی است که به آنها داده شده است.

وی با بیان اینکه تصویر آینده در جهت همکاری روشن و صلح آمیز خواهد بودافزود: دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر است و اینکه کجاست هنوز مشخص نشده است.

کشتار در غزه نشانه اهمال سازمان ملل
ظریف در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که وظایف جامعه بین المللی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی چیست؟ گفت:‌ جنایات امروز در غزه از یک طرف نشان دهنده مقاومت و تصویر ارزنده ای از مقاومت مردم فلسطین و از طرف دیگر پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به مقررات بین المللی است .

وزیر امور خارجه ادامه داد: این نشان دهنده کم کاری و اهمال سازمان ملل متحد در حفظ امنیت بین المللی و رعایت حقوق مردم فلسطین است که دهه ها توسط اشغالگران پایمال شده است.

ظریف گفت: روز قدس ، یادگار امام راحل و یکی از بهترین نمونه های حمایت از آرمان فلسطین و احقاق حقوق انسانی مردم فلسطین است که ده ها سال توسط رژیم صهیونیستی سرکوب شده است.

وی افزود: شاهد حمله و مجازات جمعی مردم فلسطین هستیم که نیاز به محکومیت بین المللی و حمایت از مردم فلسطین دارد.

وزیر امور خارجه گفت: ‌سازمان های بین المللی ، هلال احمر و صلیب سرخ برای حمایت از مردم فلسطین، رفع حصر از غزه و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی همصدا شود.

ظریف افزود: ‌روز قدس فرصت مناسبی است برای جهانیان تا احساسات خود را نشان دهند و این احساسات باید مورد توجه تصمیم گیرندگان سازمان های بین المللی از جمله شورای امنیت قرار گیرد.
 اخبار سیاست خارجی -  واحد مرکزی خبر


ویدیو مرتبط :
1392/08/30:مذاکرات ظریف با اشتون..ورود مذاکرات به جزئیات...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین گزارش فیسبوکی ظریف درباره مذاکرات ژنو



جدیدترین گزارش فیسبوکی ظریف درباره مذاکرات ژنو 3

مذاکرات خوب پیش می رود/ ساعت ها مذاکره رسمی و غیر رسمی داشته ایم

رئیس تیم هسته ای ایران در مذاکرات با 1+5 در ژنو گفت: مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه فیسبوک خود اینگونه نوشت:

دوستان سلام
ساعت یک بعدازظهر جمعه به وقت ژنو (سه و نیم به وقت ایران) است. دیروز و امروز نزدیک 6 ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت ها مذاکرات رسمی و غیر رسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته اند.

مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. امیدوارم به یاری خدا و با دعای شما از این مرحله هم با موفقیت بگذریم و بتوانیم از حقوق و منافع ملت بزرگ ایران حراست کنیم. بسیار به دعای خیر شما نیاز داریم.

/مهر