اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدیدترین اظهارات "آقای سخنگو " درباره وضعیت فیلترینگ تلگرام،چرایی دیدار نکردن آیت‌الله مکارم شیرازی با علی جنتی و ....



اخبار,اخبار اجتماعی ,فیلترینگ تلگرام

جدیدترین اظهارات سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آخرین وضعیت فیلترینگ تلگرام، تعرفه کاغذ، چرایی دیدار نکردن آیت‌الله مکارم شیرازی با علی جنتی و ....اختصاص داشت.

نوش آبادی درباره موضوع فیلترینگ تلگرام توضیح داد: با توجه به تذکراتی که مسئولان ذی ربط به مدیران تلگرام دادند، کانال‌های غیراخلاقی این شبکه مصدود شده بنابراین دغدغه‌ای که وجود داشته، برطرف شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر تلگرام فعال است‌، ادامه داد:فکر می‌کردیم با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده بود بی‌توجهی نسبت به مواد مطرح شده وجود داشته باشد اما تذکرات نافع واقع شد و تلگرام کانال‌های غیراخلاقی خود را مسدود کرد.

تعرفه کاغذ افزایش می‌یابد؟
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست که امروز 25 آبان ماه برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعرفه کاغذ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی‌کند بلکه با آن مخالف است، به دلیل اینکه این افزایش باعث افزایش قیمت کاغذ در کشور و افزایش قیمت کتاب و محصولات فرهنگی وابسته به کاغذ می‌شود.

او با بیان اینکه باید کنترل و مدیریت ملزومات چاپ به خوبی در جامعه توزیع شود تا خللی در عرضه کتاب و محصولات وابسته به کاغذ ایجاد نشود افزود: جلسات متعددی میان وزارت ارشاد با نهادهای مختلف از جمله وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شده و تاکید داریم که با افزایش تعرفه کاغذ مخالف هستیم.

وی اظهار کرد:البته با واردات کاغذ مخالف نیستیم، چون ظرفیت کنونی کارخانجات جوابگوی نیاز ما نیست و مجبور به وارد کردن هستیم. هرچند عده‌ای معتقد هستند که افزایش تعرفه می‌تواند موجب حمایت از تولید داخلی شود اما این یک سوی قضیه است.

چرایی دیدار نکردن آیت الله مکارم شیرازی با علی جنتی
نوش آبادی درباره دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع در سفری که به قم داشت‌ و اینکه گفته می‌شود آیت الله مکارم شیرازی جنتی را به حضور نپذیرفته است‌، پاسخ داد: آقای جنتی ارتباط خوب و تعامل نزدیکی با حوزه و مراجع دارند. در سفر اخیر هم با تعدادی از مراجع تقلید و موثرین حوزه علمیه قم ملاقات‌هایی داشتند که خوب و مفید بود و اکثریت علما از تلاش‌ها و اقدامات مثبت وزارت ارشاد حمایت کردند، در عین حال نکاتی که مدنظرشان بود را ارائه کردند.

وی ادامه داد:اما دلیل اینکه با بعضی از مراجع، ملاقات حاصل نشد به دلیل برنامه‌ریزی از قبل دفاتر آقایان و کسالت برخی از آنها بود که امکان ملاقات در این سفر فراهم نشد، دلیل دیدار نکردن آقای مکارم نیز به دلیل کسالت ایشان بود.

او در ادامه این پرسش در پاسخ به اینکه آیت الله مکارم شیرازی در همان روز با جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرده است‌، توضیح داد: این دو ملاقات همزمان نبوده است و گاهی ممکن است انسان در یک زمان حالش خوب باشد و یک ساعت بعد کسالت داشته باشد، در این مورد اگر بحث دیگری بوده، بی‌اطلاع هستم فقط می‌دانم این دو دیدار همزمان باهم نبوده است.

عدم شفافیت در گزارش‌های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سخنگوی وزارت فرهنگ‌ همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا معاونت‌های مختلف این وزارتخانه با وجود انتقادهایی که مطرح می‌شود، گزارش‌های مالی شفافی را ارائه نمی‌کند و مشخص نیست بودجه وزارت ارشاد، در کجاها خرج می‌شود‌، توضیح داد: مسائل مالی کاملا مشخص است.گردش مالی و فعالیت‌هایی که در وزارت فرهنگ و در حوزه‌های مختلف آن صورت می‌گیرد، منطبق با چارچوب‌های قانونی است.

او اضافه کرد: البته در اینکه میزان اعتبار و بودجه وزارت ارشاد کم است، بحثی نیست که کسی از آن بی‌اطلاع باشد و بارها گفته شده است که این رقم برای اجرای ماموریت‌های سنگین و متعدد حوزه فرهنگ کافی نیست. اما این کمبود لطمه‌ای به اجرای برنامه‌ها نزده و ما را منضبط تر کرده است و به سمت صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع برده است.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای در سطح ملی به دلیل کمبود بودجه تعطیل نشده است‌، تصریح کرد: ارائه گزارش باید توسط معاونین مربوط ارائه شود چون در یک نظام شفاف چیز پوشیده‌ای وجود ندارد.

او درباره کسری بودجه ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی هم گفت: با وجود کمبود اعتبار کار آنها تعطیل نشده اما این دغدغه وجود دارد که شاید این کمبود روی محتوا و کیفیت آنها تاثیر بگذارد. البته بخشی از وعده رئیس جمهور درباره این ارکسترها عملی شده است و بقیه بودجه مورد نظر به تدریج تامین می‌شود.به این ترتیب امیدواریم این بودجه تا سقف پنج میلیارد تومان با پیگیری وزارت ارشاد و هماهنگی با سازمان مدیریت بودجه تامین شود.

«رستاخیز» رقابت با دنیا و درخواست از مراجع حوزه‌های علمیه
سخنگوی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست درباره اعمال سیاست‌هایی برای تکرار نشدن آنچه بر سر فیلم «رستاخیز»‌آمد و تعامل با مراجع و علما اظهار کرد: تولید هرگونه فیلم در حوزه دینی همواره با حساسیت ،اهمیت و مخاطره همراه بوده است اما وجود این مشکلات نباید مانعی برای ورود فیلمسازان در این عرصه شود،بلکه تولیدات در حوزه مسائل دینی باید با درک درست‌تر از واقعیات اسلام‌،احترام به نظرات علما و پرهیز از پرداختن به مسائل اختلاف برانگیز همراه باشد.

او با اشاره به اینکه تصویر رهبران دینی ‌،معصومان و برخی بزرگان دینی همواره مورد اختلاف بوده است‌، ادامه داد:ما کشوری هستیم که باید تولیداتمان در حوزه نگاه‌های مدیریتی باشد و امروز توجه به فتوای مقام معظم رهبری برای ما اولویت دارد و فیلمسازان این ملاحظات را در نظر بگیرند تا آثارشان که به مشکلاتی که ما هم راضی نیستیم، بر نخورد.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم «رستاخیز» مجوز داده است و تاکید بر اینکه اگر ملاحظاتی نبود قطعا تا به حال فیلم نمایش داده شده بود‌، گفت: قرار شده کارگروهی، راه حل مناسبی برای رفع مسائل فنی و محتوایی بی‌اندیشد که در آینده نزدیک شاهد اکران این فیلم باشیم.

وی تاکید کرد: حوزه‌های علمیه باید با یک نگاه واقع‌بینانه و شناخت درست از شرایط جهانی و صنعت رو به رشد سینما و رقابتی که وجود دارد‌، مسائل را در نظر بگیرند تا ما نیز بتوانیم رقابت کنیم، چرا که تولید فیلم‌های دینی دفاع از بنیان عقیدتی و دینی ما است.

دانشکده خبر باز هم پلمپ می شود؟
نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت دانشکده خبر و اینکه آیا قرار است اقدامی انجام شود تا دوباره این دانشکده پلمپ نشود، گفت: در این باره اختلاف حقوقی میان مالک ساختمان و مسئولان دانشگاه وجود داشت که حل آن به تاخیر افتاد و مساله براساس یک مطالبه مالی بود که منجر به اخذ حکم قضایی توسط مالک شد.

وی افزود: موضوع بلافاصله پس از صدور حکم پلمپ از سوی وزارت ارشاد دنبال شد و کمتر از 24 ساعت این دانشکده رفع پلمپ شد.در این باره دستورات لازم صادر شده است چون بحث فقط مالی بوده است.

زمان تشکیل جلسه شورای عالی سینما با رئیس جمهور
سخنگوی شورای فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره زمان تشکیل جلسه‌ی شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور‌، گفت: طبق گفته خود آقای رئیس جمهور امیدواریم این اتفاق هرچه سریعتر بی‌افتد و منتظر تصمیم ایشان و برنامه ریزی دفترشان هستیم تا این جلسه تشکیل شود.

او درباره سیاست وزارت فرهنگ برای جلوگیری از ورود اندیشه‌های سکولار به رسانه‌ها طبق گفته مقام معظم رهبری توضیح داد: رسانه‌ها باید خودشان مراقب باشند تا مطابق با رسالتی که دارند از ورود افراد مساله‌دار و مشکوک جلوگیری کنند، چرا که اگر مطابق با اندیشه‌ها و رسالات خود علم کنیم هیچگاه شاهد این نخواهیم بود که اندیشه‌های سکولار به مطبوعات و رسانه‌ها نفوذ پیدا کند.

وی درباره حضور وزیر فرهنگ در مجلس که قرار است هفته آینده انجام شود نیز گفت: آقای جنتی قرار است توضیحاتی را درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با موضوع قانون ممنوعیت استفاده از واژگان و اصطلاحات بیگانه ارائه دهد.

او ادامه داد:قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه سال 75 در مجلس به تصویب رسید و براساس آن هرکدام از دستگاه‌ها وظایفی برعهده دارند، در این راستا وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخطار به کسانی است که موارد لحاظ شده را رعایت نمی‌کنند اما اجرای آن برعهده وزارت کشور و نیروی انتظامی است.

نوش آبادی گفت:تا به حال بیش از 4500 تابلو رصد شده که 1813 مورد آن به پلیس اماکن ارجاع داده شده است.

گزارشی از چاپ کتاب و صدور مجوز دولت یازدهم
به گزارش ایسنا‌، نوش آبادی پیش از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران با اشاره به هفته کتاب که از 23 آبان ماه آغاز شده است، گفت: از شهریور سال 92 تا 24 آبان 94 بیش از 160 هزار عنوان کتاب مجوز داده شده است و تعداد 342 میلیون و 367 هزار و 322 نسخه کتب در طول فعالیت دولت یازدهم چاپ شده است.

او با اشاره به اینکه این کتاب‌ها در موضوعات مختلفی همچون علوم تجربی‌، ادبیات ،دین ،‌علوم اجتماعی‌ و کودک ونوجوان بوده‌اند افزود: این آمار نشان دهنده توجه نظام و دولت به کتاب‌خوانی است اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد توسعه فضاها و اماکنی برای عرضه کتاب است.

نگرانی از میانگین نرخ مطالعه در کشور
وی با بیان اینکه باید سعی شود با برنامه ریزی کتاب را جزئی از برنامه روزانه مردم قرار داد گفت: آمار نگران کننده‌ای در کشور درباره میزان کتاب‌خوانی داریم که 5 دقیقه مطالعه در روز را نشان می‌دهد، البته آنهایی که خوشبین هستند این آمار را 20 دقیقه اعلام می‌کنند در صورتی که باید حداقل این آمار به 1 ساعت در روز برسد.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به برنامه‌های مختلف تنظیم شده برای هفته کتاب به جایزه جلال اشاره کرد و گفت: تاکنون نامزدهای سه بخش از این جایزه که شامل رمان‌،داستان کوتاه و مستند نگاری و نقد ادبی است معرفی شدند و 2000 کتاب نیز در چهار بخش بررسی شده‌اند. به این ترتیب مسابقه جلال به نحوی قرار است برگزار شود تا حداقل هم تراز با جایزه کتاب سال باشد که مشکل سال گذشته را نداشته باشیم.

نارضایتی نباید به قهر کردن منجر شود
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و غایب بودن تعدادی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بیان کرد:عدم حضور این رسانه‌ها لطمه‌ای به حضور مردم وارد نکرد، با این حال ضمن گله مندی از عدم حضور آنها و عدم خشنودی ‌، باید بگوییم این عزیزان به مخاطبان خود کم لطفی کردند و حق خود را نادیده گرفتند. 

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت:در نظر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ محکم آیت الله مکارم شیرازی به اظهارات مشایی درباره موسیقی



 

 

 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارات یک مسئول در مورد موسیقی، این سخن نسنجیده را توهین به فقها و علما توصیف کرد و گفت: در حال حاضر شرایط کشور خاص است و با توجه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها کشور نیاز به آرامش دارد واگر شرایط شرایط خاص نبود ما طوری دیگر با این مساله برخورد می کردیم.

به گزارش رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به اظهارات یک مسئول واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: در رسانه ها و مطبوعات خبری از یکی از مسئولان منتشر شده که وی گفته است کسانی که با موسیقی مخالف هستند نمی فهمند.

این مرجع تقلید گفت: ما منتظر بودیم این خبر تکذیب شود که این گونه نشد، این مطلب و حرف بسیار سنگین است، تمام فقهای ما بر حرمت موسیقی لهوی اجماع دارند، از روایات ائمه اطهار(ع) نیز اینگونه بر می آید، امام راحل(ره) نیز با صراحت به این مساله تصریح دارند.

وی این سخن نسنجیده را توهین به فقها و علما توصیف کرد و گفت: در حال حاضر شرایط کشور خاص است و با توجه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها کشور نیاز به آرامش دارد واگر شرایط خاص نبود ما طوری دیگر با این مساله برخورد می کردیم و وظیفه خود را انجام داده و هزینه آن را هم می دادیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: این تعبیر، تعبیری بسیار زشت، زننده و توهین به همه علما و توهین به امام(ره) است و هر کس که باشد ما نمی توانیم بنشینیم با مقدسات اسلامی در جمهوری اسلامی ایران بازی کنند.

این مرجع تقلید یاد آور شد: من به خاطر شرایط حساس کشور فعلا به همین میزان قناعت می کنم ولی اگر فرصت مناسب پیدا شود پاسخ مناسب را به این گونه افراد خواهیم داد.

این مدرس برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: معنا ندارد بعضی ها در کشور مسئولیت پیدا کنند وهر چه دلشان خواست بگویند، چرا؟ امیدواریم خداوند دشمنان اسلام را اگر قابل هدایت نیستند خوار و ذلیل کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین درباره اظهار نظر یکی از طلاب حاضر در جلسه مبنی بر اینکه شرایط کشور همواره خاص بوده و شما باید همیشه به تکلیف خود عمل کنید گفت: فعلا شرایط کشور اخص الخاص است و باید در کشور آرامش وجود داشته باشد...../تحلیل:عصرایران