اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدول نرخ بیکاری در دولت‌ های اصلاحات و مهر


برخلاف برخی ادعاهای موجود نامزد‌های ریاست جمهوری نرخ بیکاری ۱۶ سال اخیر نشان می‌دهد با وجود تاکید قانون بر تک‌رقمی شدن این نرخ، تاکنون این نرخ تک‌رقمی نشده و در دوره اصلاحات هم سهم شاغلان کاهش داشته است.

خبرگزاری فارس: برخلاف برخی ادعاهای موجود نامزد‌های ریاست جمهوری نرخ بیکاری ۱۶ سال اخیر نشان می‌دهد با وجود تاکید قانون بر تک‌رقمی شدن این نرخ، تاکنون این نرخ تک‌رقمی نشده و در دوره اصلاحات هم سهم شاغلان کاهش داشته است.

 این روزها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به حضور نزدیک به 3 میلیون جویای کار در جامعه، کاهش نرخ بیکاری به یکی از اولویت‌های نامزدها تبدیل شده است و هر یک برای حل این مشکل برنامه‌ها و رویکردهای متفاوتی را ارائه می‌کنند.

ذکر این نکته قابل توجه است که برخی کاندیداها،با نگاه تک بعدی و براساس تفکرات گذشته به مقوله اشتغال می‌نگرند. در حالی که به نظر می‌رسد از شاخص‌هایی چون رشد اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری، چگونگی تسهیلات‌دهی، بهبود فضای کسب و کار و نظایر آن غافل هستند.

* نبود برنامه جامع اقتصادی چالش دولت‌ها

کارشناسان اقتصادی معتقدند برای ایجاد اشتغال و مقابله با پدیده بیکاری ایجاد بسترهای اقتصادی این موضوع ضرورت داشته که از جمله آن رشد اقتصادی مطلوب، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها داخلی و خارجی، افزایش بودجه‌های عمرانی، بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع آن، حمایت از تولید، کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر است.

روند نرخ بیکاری در 16 سال اخیر در کشور نشان می‌دهد با وجود قوانین بالادستی و الزام‌آور برای دولت‌ها تاکنون این نرخ تک‌رقمی نشده است.

* روش‌های کوتاه مدت و مسکّن اشتغالزا چالش اصلی اقتصاد

حسین احمدی کارشناس بازار کار در همین باره به دلایل عدم تحقق این موضوع اشاره می‌کند و معتقد است: دولت‌ها در طی ادوار مختلف با این پدیده بیشتر با شیوه‌های موقت و برنامه‌های کوتاه‌مدت روی آورده تا مسکّنی بر فشارها و مطالبه عمومی مردم از مسئولان باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان می‌کند: همانگونه که قانون برنامه‌های توسعه‌ای کشور و نیاز جامعه طلب می‌کند، اقدام و تدوین برنامه‌های بلندمدت براساس راهکارهای اصولی و همه‌جانبه در اقتصاد ضروری است.

وی اضافه می‌کند: شرایط ایجاد اشتغال و میزان آن نشان دهنده وضعیت اقتصاد کشور است و بدون توجه به دیگر مؤلفه‌ها نمی‌توان به بیکاری فائق آمد.

* نرخ بیکاری در دولت اصلاحات و مهرورزی تک رقمی نشد


آمارها نشان می‌دهد از سال 76 تا 84 در دولت اصلاحات نرخ بیکاری از 13.1 تا 10.3 در نوسان بوده، طی این سال‌ها تک‌رقمی نشده است و ارائه کارت خوداشتغالی و پرداخت تسهیلات بانکی نیز در این راستا نتوانست به صورت عملی موفق باشد.

همچنین دولت عدالت و مهرورزی نیز که طی سال‌های اخیر با فعال کردن شورای عالی اشتغال و هدف‌گذاری سالانه در این راستا گام برداشت، اکنون نرخ بیکاری دو رقمی را تجربه می‌کند تا بیش از پیش مشخص شود که نگاه تک‌بعدی نه تنها دردی از جامعه جویای کار و تولید دوا نمی‌کند، بلکه با ایجاد مشاغل موقت با عمر کوتاه‌مدت صرفاً منابع و بودجه بیت‌المال بیهوده و نه در جهت اشتغال مولد هزینه شده است.



* افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های اخیر

نرخ مشارکت رابطه معناداری با نرخ بیکاری در جامعه دارد و روند این دو موضوع در 16 سال اخیر نشان می‌دهد هر جا مشارکت اقتصادی افزایش یافته نرخ بیکاری کاهش داشته است که این نرخ شامل بیکار و شاغل در جامعه می‌شود، البته باید به این نکته توجه داشت شاخص تعداد جمعیت را باید در این موضوع مؤثر دانست و جوانان دهه 60 که بیشترین جمعیت را تشکیل می‌دهند اکنون جویای کار هستند.



* رابطه دستمزد با بیکاری و تولید

همچنین اگر بازار کار انعطاف پذیر نباشد، افزایش دستمزد حقیقی سبب افزایش تولید می شود و در صورتی که افزایش قیمت به مصرف کننده قابل انتقال نباشد، موجب کاهش سودآوری و سرمایه گذاری بنگاه می شود که نتیجه آن کاهش ظرفیت تولید در بلندمدت است که این موضوع نیز در ایجاد اشتغال و بیکاری باید در نظر گرفت.

به عبارت دیگر با کاهش سرمایه گذاری و مستهلک شدن امکانات و تجهیزات سرمایه ای به تدریج توان تولیدی بنگاه کاهش می یابد و در نهایت به تعطیلی بنگاه و بیکار شدن کارگران منجر می شود. در نتیجه افزایش حداقل دستمزد واقعی، تقاضا برای نیروی کار غیرماهر و نیروی نوجوان و جوان کاهش می‌یابد.

* کاهش 6.3 درصدی شاغلان بخش کشاورزی در 16 سال اخیر

به گزارش فارس علی‌رغم تأکید قوانین مختلف در کشور مبنی بر افزایش سهم بخش کشاورزی به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور این بخش در 16 سال اخیر شاهد کاهش محسوس سهم شاغلان بوده است و عواملی نظیر خشکسالی، مهاجرت، نبودن امکانات و نیز مکانیزه و صنعتی شدن کشت در مقابل نوع سنتی آن موجب شده تا شاغلین کاهش 6.3 درصدی داشته باشد.

* کاهش نرخ بیکاری مردان نسبت به زنان

آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری مردان در 16 سال گذشته نسبت به زنان سیر نزولی داشته و در مقاطعی نیز تک رقمی بوده است، در حالی که این نرخ برای زنان سیر صعودی داشته و در سال‌های اخیر نیز افزایش یافته است.

* کاهش شاغلان بخش صنعت در دولت اصلاحات


همچنین از سال 76 تا 83 در دولت اصلاحات صنعت رشد محسوسی نداشته و حتی سهم شاغلان نیز در این دوره نه تنها رشد نداشته بلکه ثابت هم نماند و در حقیقت سیر نزولی را تجربه کرده و از 31.6 به 30.1 رسیده است.



* ضرورت حضور دولت کارآفرین برای عبور از ضعف‌های موجود

 در شرایط کنونی که کشور نیاز به حفظ نقاط قوت برنامه‌‌ها، منفی‌های ضعف‌های موجود دارد بیش از پیش تفکر و اعتقاد به دولت کارآفرین در ذهن‌ها تداعی می‌شود تا بتواند با توانمندسازی و تمرکززدایی، ایجاد ارتباط مؤثر از پایین به بالا میان جامعه و دولت، تقویت و حمایت از بخش خصوصی، اثربخشی در بودجه و تسهیل‌گر مبتنی بر ارزش‌ها پاسخگوی نیازها باشد و همچنین با ایجاد بستر رقابت و بهبود بهره‌وری اقتصاد ملی و توسعه بخش خصوصی با مدیریت نوین مبتنی بر ابتکار، خلاقیت وارد میدان شود.


ویدیو مرتبط :
وزیر صنعت: نرخ بیکاری زنان سه برابر متوسط نرخ بیکاری کش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدول مقایسه‌ای نرخ بیکاری/ بیکاری در 21استان همچنان دورقمی



جدول مقایسه‌ای نرخ بیکاری/ بیکاری در 21استان همچنان دورقمی

نرخ بیکاری برای 3 ماهه ابتدای سال‌جاری در 21 استان دورقمی، 9 استان تک‌رقمی و برای 4 استان بالای 17 درصد بوده است، با این حال خراسان جنوبی کمترین و ایلام بیشترین بیکاری را ثبت کرده‌اند.به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین آمار نرخ بیکاری بهار سال جاری در 31 استان کشور نشان می دهد که 21 استان در بهار 91 دارای نرخ بیکاری دورقمی و بالای 10 درصد بوده است. در این بخش تنها در 9 استان نرخ بیکاری تک رقمی و زیر 10 درصد بوده است.

بر پایه این گزارش، بالاترین نرخ بیکاری کشور در بهار امسال مربوط به استان های لرستان با 19.3 درصد و ایلام با 21 درصد بوده است. لرستان در سال های اخیر علاوه بر ثبت نرخ های بیکاری بالا در فصول مختلف؛ دارای نرخ های بالای بیکاری سالیانه نیز بوده است.

علاوه بر استان لرستان، استان های قم با 14.3 درصد، فارس با 18.3 درصد، تهران 14.6 درصد، البرز با 16.9 درصد و اصفهان با 14.2 درصد نیز در گروه استان های با نرخ بیکاری بالا و دورقمی کشور در بهار امسال بوده اند.

بهترین نرخ های بیکاری در استان های آذربایجان غربی با 9.7 درصد، خراسان جنوبی با 6.5 درصد، خراسان شمالی 9.1 درصد، کرمان 7.5 درصد، کهکیلویه و بویراحمد با 9.8 درصد، گلستان با 7.8 درصد، و یزد با 9.5 درصد؛ به ثبت رسیده است.

خراسان جنوبی در بهار سال جاری با 6.5 درصد بیکاری؛ بهترین استان کشور در مقابل ایلام با 21 درصد به عنوان بالاترین نرخ بیکاری بود.

به نظر می رسد نرخ بیکاری در برخی از استان ها مانند آذربایجان شرقی طی یکسال اخیر افزایش یافته و از 8.8 درصد بهار 90 به 12.6 درصد در بهار امسال رشد یافته است. این موضوع در مورد برخی دیگر از استان ها مانند ایلام، تهران، خراسان رضوی، زنجان، قم، گیلان و مازندران نیز دیده می شود.

البته در برخی دیگر از استان ها مانند اردبیل، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، کردستان، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد نیز بهتر شده است و طبق آمارها بیکاری در این استان ها کاهش یافته است.

جدول مقایسه ای نرخ بیکاری از بهار 90 تا بهار 91

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وضعیت اشتغال زایی در 3 بخش اصلی خدمات، کشاورزی و صنعت نیز نشان می دهد که خدمات همچنان بیشترین سهم از اشتغال زایی کشور را به میزان 47.3 درصد را در اختیار دارد. پس از خدمات، صنعت به میزان 32.4 درصد کل اشتغال زایی کشور و کشاورزی نیز به میزان 20.3 درصد را محقق کرده اند./مهر