اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدایی از «ندا» به‌ خاطر ملل متحد



اخبار,اخبارسیاسی, اصلاح طلبان

ندا با همه مشكلات و حاشیه‌های فراوانی كه داشت و دارد سرانجام پروانه فعالیتش از سوی وزارت کشور صادر شد. پروانه این حزب در شرایطی صادرشد كه مهر استعفای رئیس‌شورای مركزی آن هنوز خشك نشده است. «ندا» این روز‌ها درگیر معضلات درونی و بیرونی است. از سویی  صادق خرازی با مصاحبه‌هایش حاشیه ساز می‌شود و ارتباط ندا با اصلاح طلبان را خدشه دار می‌کند، از سویی دیگر آقای  رئیس به یک باره استعفا می‌دهدو به گفته سخنگوی این حزب، استعفای او شوکی بزرگ به این مجموعه وارد می‌كند. 6 ماه‌بیشتر نیست كه از کنگره ندا می‌گذرد ولی حاشیه‌های پیرامونش تمامی ندارد.

 ندای بی صاحب
 این مجموعه چند روزی است صادق خرازی را در رأس شورای مرکزی ندارد و به نوعی بی صاحب است تا به گفته حسن یونسی، سخنگوی این حزب پنجشنبه درباره استعفای خرازی تصمیم گیری شود. ابتدا این خبر در فضای مجازی مطرح شد ولی دیری نپایید كه با تکذیب اعضای این حزب روبه‌رو شد و سرانجام حسن یونسی خبر استعفای خرازی را تایید کرد. حسن یونسی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با «ندای ایرانیان» اظهار نظری را مطرح کرد که بعدها قسمت‌هایی از این گفت‌و‌گو حذف شد.

 

سخنگوی این حزب ضمن تایید استعفای رئیس شورای مرکزی درباره این استعفا گفت: «آقای دکتر خرازی پس از جلسه عصر روز شنبه شورای مرکزی در یک اقدام غافلگیرانه استعفای خود را ارائه دادند که متن این استعفا اگر قرار باشد منتشر شود در پایگاه اطلاع رسانی حزب رسانه‌ای می‌شود.» همچنین یونسی درباره زمان بررسی به این استعفا گفت: ‌ «قرار است در جلسه روز پنجشنبه دلایل استعفا را بررسی کنیم و قطعاً در این جلسه موافق و مخالف حاضر می‌شوند.»


 چرا خرازی استعفا داد؟
هر مصاحبه یک جنجال و یک تکذیب! جنجال‌های مصاحبه‌های خرازی یک به یک فضای رسانه‌ای کشور را در می‌نوردید تا اینکه مصاحبه آخرش کار دست او وحزبش داد. بر اساس شایعات پخش شده در فضای مجازی، همچنین اظهار نظر سایت‌های خبری کشور، صادق خرازی به دلیل فشار رسانه‌ای که بعد از اظهارات اخیرش در مصاحبه با مثلث مبنی بر افشای لیست اصلاح طلبانی که به خارج گرا می‌دادند مجبور به استعفا شد. این صحبت‌های جنجالی، واکنش‌هایی را از سوی برخی چهره‌های اصلاح طلب مانند عبد ا... رمضان‌زاده، محمد علی ابطحی، احمد پورنجاتی و عده‌ای دیگر را به همراه داشت. جوان‌تر‌های اصلاح‌طلب نیز با راه اندازی کمپینی از خرازی خواستند تا این لیست را افشا کند. آن سو نیز اصولگرایان با راه اندازی کمپین «خرازی افشا کن» فشارهای وارده به خرازی و مجموعه ندا را دوچندان کردند.

 

در داخل ندا عده‌ای از اعضای شورای مرکزی مانند سجاد سالک در مصاحبه‌هایی سعی در کم کردن فشار‌ها علیه خرازی و ندا کردند که این دفاع در مقابل هجمه‌های دوجانبه از سوی اصلاح طلبان برای جلوگیری از شکاف جناحی و اصولگرایان برای ایجاد شکاف بین اصلاح طلبان چندان کارساز نبود. در ‌‌نهایت فشار‌ها به جایی رسید که خرازی در اقدامی غافلگیرانه   عصرشنبه استعفا داد.

 

روز گذشته نیز با انتشار متنی   كه با امضای «رعیت ملت ایران» تمام شده بود، از ریاست شورای مرکزی ‌این حزب استعفا داد. دریکی از متن‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد، آمده بود که خرازی بعد از دیدار با رئیس دولت اصلاحات و تذکر وی به خرازی از این سمت استعفا داد که روز بعد سایت این حزب، این خبر را تکذیب کرد.


 تلاش برای احیای صادق
مصاحبه، بیانیه و دلنوشته،اعضای ندا هر کار که از دست‌شان بر می‌آمد، برای بازگرداندن خرازی انجام دادند. عده‌ای در فضای مجازی دلنوشته‌هایی درباره خرازی نوشتند، عده‌ای با غیر منتظره خواندن این اقدام آن را یک شوک خواندند واین امر را غیر قابل باور دانستند و دفا‌تر این حزب نیز یک به یک بیانیه صادر کردند. بازگشت خرازی به قدرت یک نیاز برای اعضای نداست. خرازی در این مدت هر آنچه که داشته از هزینه‌های مالی تا سفر‌های استانی برای تشکیل شعب استانی را به پای ندا ریخته تا بزرگ شود.

 

حال با استعفای خرازی شاید از قدرتش کم نشود و به مرد پشت پرده تبدیل شود ولی وجود خرازی در ظاهر برای جوان‌هایی که احتیاج به بزرگ‌تر دارند احساس می‌شود و همین باعث می‌شود نخواهند خرازی برود. آن سوی میدان، مخالفان اظهار‌نظر‌های اخیر خرازی این استعفا را نیک می‌دانند و بر این عقیده‌اند که این امر باعث می‌شود سفیر اسبق ایران در فرانسه کمتر رسانه‌ای شود و این امر هم به نفع ندا و هم مجموعه اصلاح طلبان است.


 تحلیل‌ها از پشت پرده استعفا
استعفای مرد شماره یک ندای ایرانیان از ریاست شورای مرکزی کمی عجیب بود. مردی که ندا با گوشت و خونش گره خورده حاضر می‌شود به هردلیلی که وجود دارد از فرزندش بگذرد و عطای ندا را به لقایش ببخشد. این استعفا را به دو شکل می‌توان تحلیل کرد؛ در تحلیل اول می‌توان گفت که این استعفا یک فرار رو به جلو برای خروج از بحران است. در روزهایی که خرازی و ندا سخت‌ترین روزهای خود را طی می‌کردند این استعفا می‌توانست شرایط را آرام کند و با بخشیدن یک احساس پیروزی به مخالفان ندا و اظهارات اخیر خرازی‌آن‌ها را آرام کند و سپس در جلسه آینده شورای مرکزی تعدادی مخالف و تعدادی موافق شوند و در ‌‌نهایت خرازی با رای اکثریت در سمت خود ابقا شود تا علاوه بر آرام کردن فضای درونی و بیرونی حزب به یک محبوبیت نسبی بیش از این روز‌ها برسد. از طرفی با برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت ایران، نگاه‌ها به سمت این حزب چرخیده و ندا به حاشیه رفته بود که با این خبر ندا و خرازی باز به رسانه‌ها برگشتند.


 خرازی به ملل متحد می‌رود؟
مدتی است خبر‌هایی مبنی بر بازگشت صادق خرازی به ساختمان وزارت امور خارجه در خیابان ملل متحد به گوش می‌رسد. براساس شنیده‌ها صادق‌خرازی که یک بار در ابتدای دولت روحانی قرار بود به وزارتخارجه برگردد تا به عنوان قائم مقام این وزارتخانه فعالیت کند، این روز‌ها نیز باز خبر بازگشتش به این وزارتخانه قوت گرفته است.

 

شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به باز شدن سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در دو کشور و شروع روابط در سطح کاردار‌ها، بعد از توافق نهایی، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزارت امور خارجه به دلیل شرایط حساسی که سفارت ایران در انگلیس دارد، به لندن می‌رود تا سفیر ایران در این کشور شود. با این حساب تحلیل دوم این است که با رفتن سرمدی به لندن و دوستی با سابقه خرازی و ظریف، صادق خرازی به عنوان قائم مقام ظریف به خیابان ملل متحد و ساختمان وزارت امور خارجه برود. خرازی برای تمرکز در کار جدید عطای ندا را به لقایش اجبارا باید ببخشد چون برای پذیرش مسئولیت جدید باید مسئولیتی در احزاب نداشته باشد و با این تفاسیر و در تحلیل دوم، خرازی می‌رود تا جایگزین سرمدی شود.


 پنج شنبه چه برسر«ندا»‌ می‌آید؟
جلسه پنجشنبه شورا ی‌مرکزی حزب ندا به تحلیل‌ها در باره این استعفا پایان می‌دهد. یا اعضای شورای مرکزی این حزب با رای بالا به استعفای صادق خرازی رای مخالف می‌دهند و خرازی در مسئولیتش می‌ماند و با این استعفا علاوه بر کم کردن فشار‌ها بر ندا و خودش یک بار دیگر اعتماد اعضای حزب را جلب می‌کند و یا استعفای او قبول می‌شود و بر اساس آنچه که شنیده شده خرازی به وزارت خارجه می‌رود تا در حوزه تخصصی‌اش به ظریف در اداره وزارت امورخارجه کمک کند.

  اخبار سیاسی - قانون 


ویدیو مرتبط :
هفتادمین سالگرد سازمان ملل متحد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده ازظرفیت‌های كنوانسیون ملل متحد



 

استفاده ازظرفیت‌های كنوانسیون ملل متحد

 

معاون اول رییس‌جمهور خبر داد؛

استفاده از ظرفیت‌های كنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد اقتصادی


معاون اول رییس‌جمهور همچنین بر لزوم پیگیری‌های مستمر و تدوین آیین‌نامه‌ها، لوایح و مصوبات لازم برای اجرای مفاد كنوانسیون ملل متحد تأكید كرد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: كنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد، دارای ظرفیت‌های فراوانی است كه با ساماندهی، برنامه‌ریزی و كمك دستگاه‌های مربوطه اجرای دقیق آن را دنبال خواهیم كرد.
محمدرضا رحیمی در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینكه مفاد كنوانسیون ملل متحد برای استفاده در مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین استرداد اموال بیت‌المال از نیروهای مفسد خارج‌نشین بسیار كمك‌كننده و راهگشاست، بر ضرورت بررسی‌های كارشناسی دقیق برای نحوه اجرای مفاد این كنوانسیون در كشور تأكید كرد.
معاون اول رییس‌جمهور همچنین بر لزوم پیگیری‌های مستمر و تدوین آیین‌نامه‌ها، لوایح و مصوبات لازم برای اجرای مفاد كنوانسیون ملل متحد تأكید كرد.
در این جلسه مروری بر كنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد با تأكید بر كنفرانس دول عضو و نحوه بررسی كشوری صورت گرفت و گزارشی از تاریخچه و مفاد این كنوانسیون ارائه شد.
در ادامه همچنین توضیحاتی در خصوص مقدمه و فصول مختلف كنوانسیون و از آن جمله اقدامات پیشگیرانه در بخش دولتی و خصوصی، جرم‌انگاری و اجرای قانون، همكاری‌های بین‌المللی و راهكارهای اجرایی بحث و تبادل‌نظر شد.
گفتنی است؛وزارت اقتصاد نیز در این جلسه از كاهش قابل توجه شتاب معوقات بانكی و بهبود تعامل بدهكاران معوق با نظام بانكی خبر داد...../تحلیل:ایلنا