اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جداسازی یک وزراتخانه کلید خورد


فرایند تدوین لایحه جداسازی وزارتخانه صنایع و معادن از وزارت بازرگانی در وزارت صنعت معدن و تجارت کلید خورد.

خبرآنلاین: فرایند تدوین لایحه جداسازی وزارتخانه صنایع و معادن از وزارت بازرگانی در وزارت صنعت معدن و تجارت کلید خورد.

در چندماه‌گذشته گمان زنی‌ها بسیاری برای تصدی کرسی وزارت صنعت،معدن،تجارت شد و بالاخره محمدرضا نعمت‌زاده ازمجلس رای اعتمادگرفت و تصدی امور این وزارت خانه را به عهده‌گرفت؛ اما هنوز مهر وزارت نعمت زاده خشک نشده،خبرازجداسازی دوباره این وزارت خانه به گوش می‌رسد. لایحه جداسازی‌ وزارت‌صنعت، معدن، تجارت درحال تدوین برای ارائه به مجلس است.

وزارت صنعت،معدن،تجارت؛راهی پرفرازونشیب درادغام سازی‌های متعددی تابه امروز طی کرده است.

این وزارت خانه بعد از انقلاب اسلامی ایران؛ از وزارت صنایع سنگین و وزارت معادن و فلزات به وزارت صنایع ومعادن تبدیل شد.این وزارت خانه دوباره بعدازمطرح شدن ادغام و کوچک‌سازی دولت در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و اجرای اصل 44؛بالاخره براساس قانون برنامه پنجم توسعه و ملکف شدن دولت نسبت به کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها از21 به 17 به وزارت صنعت،معدن،تجارت تبدیل شد.علاوه براین وزارت‌خانه ،وزارت راه وترابری بامسکن،کار و اموراجتماعی با رفاه، نفت با نیرو ادغام شد. اما در مورد وزارت صنعت،معدنو تجارت باید گفت، پس ازتصویب مجلس شورای اسلامی در8تیر1390  وتصویب شورای نگهبان در12تیر در راستای طرح کوچک سازی دولت یا ادغام دو وزراتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شده و تبدیل به وزارتخانه که به گفته مسئولان 40درصد اقتصاد کشور را برعهده آن است؛شد.

نخستین وزیر وزارت خانه تازه تاسیس مهدی غضنفری وزیرپیشین وزارت بازرگانی بود،و درحال حاضر محمدرضا نعمت زاده وزارت صنعت،معدن و تجارت رابرعهده گرفته است. بعد از ادغام این وزارت‌خانه بسیاری معتقدند، رویکرد بخش بازرگانی بر بخش صنعت قالب شده است.حال چرا این کوچک سازی دوباره بزرگ سازی می‌شود،مطمئنا دیدگاه های متفاوتی وجوددارد. درمورد‌‌ دیدگاه کوچک سازی یا ادغام وزارت خانه ها همیشه موافقان ومخالفان بسیاری وجود داشت.

برخی بر این باورکه ادغام وزارتخانه ها باعث کاهش هزینه ها و رونق و سرعت بخشیدن به کارها شده،و برخی دیگر براین باورند که ادغام‌هایی که تاکنون در کشور رخ داده، نه تنهامنجر به کوچک‌سازی نشده بلکه باعث افزایش هزنیه ها ونیروی انسانی را نیز درپی داشته است؛درواقع ادغام وزارت خانه‌ها بایدبه صورت کارشناسی وصرفا به گونه ای صورت گیرد که به زیرساخت ها وعملکردوزارت خانه های ادغام شده نه تنها ضربه ای را وارد نکند،بلکه باعث تسریع امور ورفع بسیاری ازمعضلات شود،نه این که برای کوچک سازی دولت دست به ادغام وزارت خانه ها زد که نه تنها بدنه دولت راکوچک نکرده،بلکه عواقب جبران ناپذیری رانیز به همراه خواهدداشت.

درنتیجه ادغام چند وزارت خانه بایکدیگر فقط آن وزارتخانه را بزرگ تر و بورکراسی راپیچیده تر می کند. حال بعد از مرحله ادغام دوباره یکی از این وزراتخانه‌ها از یکدیگر جدا خواهند شد.باتمامی این توصیفات وزارتخانه عریض وطویل صنعت،معدن و تجارت باردیگر موردتوجه دولت ومجلس ورسانه ها برای جداسازی قرارگرفته است.درنتیجه عملکردآن نیز دوباره متفاوت خواهدشد.


ویدیو مرتبط :
فتنه 97 کلید خورد ..!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دورکاری در دستگاه‌ها کلید خورد



 

 

 

معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی دستگاه‌ها توانسته اند بر اساس ماموریت و نوع کار خود حتی برای 50 درصد از کارها برنامه ریزی دورکاری انجام دهند، البته برخی دیگر تا 20 یا 30 درصد برنامه‌ریزی کرده اند.

معاون توسعه نیروی انسانی رئیس جمهوری با تشریح ویژگیهای مشاغل دارای اولویت برای اجرای طرح دورکاری از برنامه ریزی برخی از دستگاهها به منظور دورکاری 50 درصد از کارها و نیروهای خود خبرداد و اعلام کرد: این طرح در دستگاهها کلید خورد.

لطف الله فروزنده امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت دورکاری در دستگاه‌های دولتی گفت: علاوه بر اینکه اجرای طرح دورکاری به دستگاه‌ها ابلاغ شده، آئین نامه های آن نیز در دولت به تصویب رسیده است.

معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهوری افزود: همچنین دستورالعملی مبنی بر اینکه چه مشاغلی می توانند دورکاری شوند و اینکه چه ویژگی هایی داشته باشند، تدوین و تصویب شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر دستگاهی باید در جهت دورکاری اقتضائات خود را سنجیده و متناسب با این اقتضائات کارها را به پیش ببرد، از پیش بینی و تشکیل یک کارگروه هر دستگاه برای اجرایی شدن طرح دورکاری خبرداد.

مشاغل اولویت دار

فروزنده عنوان کرد: مشاغلی که قابل اندازه گیری بوده و زمینه انعطاف پذیری را داشته باشد، همچنین دارای ارباب رجوع نبوده و نیازی به حضور در محل کار نباشد و تنها ماحصل کار مبنا باشد، در اولویت اول دورکاری هستند.

وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها در حال حاضر دورکاری را آغاز کرده اند، عنوان کرد: البته بستگی به نوع ماموریت دستگاه‌ها دارای شدت و ضعف است.

آغاز دورکاری در تمام دستگاه‌ها

معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی دستگاه‌ها توانسته اند بر اساس ماموریت و نوع کار خود حتی برای 50 درصد از کارها برنامه ریزی دورکاری انجام دهند، البته برخی دیگر تا 20 یا 30 درصد برنامه‌ریزی کرده اند.

وی ادامه داد: اما اعتقاد و باور همگانی، اجرای دورکاری مشاغل و نیروها است و در اصل یک تفاهم کلی در این زمینه وجود دارد که کارها را به پیش می برد.

به گزارش مهر، دولت در حالی 29 دستگاه را موظف به اجرای طرح "دورکاری" کرده که تا کنون هیچ لیستی از مشاغلی که به خانه‌ها منتقل خواهند شد ارائه نشده است اما برآوردهای مهر نشان می‌دهد که احتمالا بیش از 619 هزار کارمند شامل این طرح می‌شوند...../تحلیل:عصرایران