اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جای خالی هویت در سفره‌هایمان



اخبار,اخبار اجتماعی,سفره‌ سنتی

به محض اینکه سفره پارچه‌ای پهن و ظروف سفالی روی آن چیده می‌شود، اشتهای کسانی که منتظر غذا بودند هم بازتر می‌شود و قبل از آنکه غذایی آورده شود همه دور آن سفره جمع می‌شوند.

رنگ و روی سفره‌ی سنتی که پهن می‌شود و ظروفی که روی آن چیده می‌شود، حتی اشتهای کسانی را که میلی به غذا خوردن نشان نمی‌دهند را هم باز می‌کند، اما چند درصد مردم برای استفاده یا خرید ظرف‌های سنتی یا صنایع دستی رغبت نشان می‌دهند؟ چند درصد دختران برای خرید جهیزیه‌شان به سراغ صنایع دستی می‌روند تا بتوانند سفره‌ای با هویت ایرانی پهن کنند و نقشی در حفظ هنرهای سنتی کشوری که در آن زندگی می‌کنند داشته باشند؟

همانطور که بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی - بارها اعلام کرده است، استفاده از صنایع دستی در یک خانه به خانواده هویت می‌دهد و در روحیه اعضای آن تاثیر بسزایی دارد. او بارها درباره کاربردی شدن صنایع دستی تاکید کرده است.

 

اما اگر دختری بخواهد برای جهیزیه خود این ظروف را تهیه کند، فروشگاهی وجود دارد که بتواند همه لوازم مورد نیاز صنایع دستی را از آن تهیه کند؟

نمایشگاه صنایع دستی 20 خرداد ماه که یک‌بار در سال برگزار می‌شود محل مناسبی برای خرید جهیزیه نو عروسانی است که تمایل به استفاده از صنایع دستی دارند و بارها هم مشاهده شده کسانی که گذری به این نمایشگاه سر زده‌اند، با دیدن رنگ‌ها و روحی که در این محصولات وجود دارد هم میل خرید پیدا کرده‌اند.

اما متاسفانه چنین نمایشگاهی تنها یک‌بار در سال برگزار می‌شود و کسی که فرصت کمی برای خرید دارد نمی‌تواند یک‌سال صبر کند.

 

از طرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات با کیفیت پایین چینی را عرضه می‌کنند به وفور دیده می‌شوند، اما جای فروشگاهی که در آن همه نوع محصولات صنایع دستی عرضه شود در کشورمان خالی است.

 

با این وجود با سفر به شهرهای ایران می‌توان بخشی از وسایل مورد نیاز را به شکل سوغاتی خریداری و با زحمت بسیار جابجا کرد.

مغازه‌های خیابان ویلا هم که به عنوان محلی برای ارائه صنایع دستی معروف است، بیشتر محصولات لوکس صنایع دستی و غیر کاربردی را ارائه می‌کند و چون نظارتی بر روی قیمت‌های آن وجود ندارد محصولات صنایع دستی با قیمت بالایی عرضه می‌شوند و خریدار از ترس این که مبادا بلایی سر محصولی که مبلغ زیادی برای خریدش پرداخته است نیاید سعی می‌کند آن محصول را گوشه ویترین خانه‌اش بگذارد تا خاک بخورد.

 

از طرفی صاحبان فروشگاه‌های دیگر صنایع دستی در خیابان طالقانی هم به قیمت بالای صنایع دستی در خیابان ویلا معترض هستند چه برسد به مشتاقان صنایع دستی که قدرت خرید ندارند.

سفره‌هایی با صنایع دستی
اگرچه معاون صنایع دستی با شرکت در مراسم افتتاحیه برخی از سایت‌های اینترنتی از توسعه فروشگاه‌های مجازی استقبال نشان داده است تا از این طریق فروش محصولات صنایع دستی افزایش پیدا کند اما جای بسیاری از محصولات از جمله پکیج جهیزیه در بسیاری از این فروشگاه‌ها خالی است.

محسن سربیشه که به گفته خودش یکی از اولین فروشگاه‌های مجازی را راه اندازی کرده است به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ما در فروشگاه مجازی خودمان بخشی که مربوط به تهیه جهیزیه باشد را نداریم زیرا فروش محصولاتی که به صورت پکیج در سایت ارائه می شوند بسیار دشوار است و محصولاتی که به صورت تک یا انفرادی ارائه می‌شوند فروش بهتری هم دارند. از طرفی تا کنون درخواستی مبنی بر این موضوع نداشته‌ایم که بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم.

محمد جلائی مدیر یکی دیگر از فروشگاه‌های صنایع دستی مجازی بیان می‌کند: ما برای کسانی که می‌خواهند وسایل زندگی‌شان کاملا سنتی باشد پکیج‌هایی با قیمت‌های متنوع داریم. متقاضیان بسیاری داشتیم که تمایل داشتند حتی یک اتاق از منزلشان را به شکل کاملا سنتی طراحی کنند.

او اضافه می‌کند: مثلا برای دیزاین سنتی از آویزهای عشایری که در سفرهای‌مان از پستوهای خانه‌ها پیدا کرده‌ایم استفاده می‌کنیم؛ سرویس کامل قاشق‌های چوبی 18 پارچه ما از دو نوع چوب راش و گردو هستند که معمولا قیمت جنس‌های راش ارزانتر از گردو است و قیمت آن از دو هزار تا 20 هزار تومان است. خریداران تاکنون از صنایع دستی به شکل پکیجی استقبال خوبی کرده‌اند.

جلائی درباره تفاوت قیمت محصولات صنایع‌دستی با محصولات دیگر می‌گوید: قیمت محصولات بستگی به نوع سفارشات دارد. برای مثال سرویس چای‌خوری طرح ناصرالدین شاه 200 هزار تومان است و ممکن است یک سرویس چای خوری ساخته کشور چک 800 هزار تومان باشد اما به طور معمول قیمت محصولات هنرهای سنتی گرانتر است.

با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان هنرهای سنتی تلاش می‌کنند تا دسترسی مردم به صنایع دستی را راحت تر کنند اما مردم کمتر به سراغ رنگین‌تر کردن سفره هایشان به وسیله صنایع دستی می‌روند و سعی می‌کنند در ظرف‌های چینی و تجملاتی کشورهای دیگر از مهمانان‌شان پذیرایی کنند.


اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سفره خالی می خرید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خالی کردن حساب 220 میلیون تومانی با جعل هویت(+عکس)




 اخبار حوادث - خالی کردن حساب 220 میلیون تومانی با جعل هویت

پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ از شهروندان خواست متهم تحت تعقیب را شناسایی کنند.

به گزارش مردم سالاری، در اسفندماه سال گذشته فردی بهمراه پرونده ارجاعی از شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه 2 تهران، به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و اعلام کرد که تمامی موجودی حساب بانکی‌اش توسط فرد ناشناسی به شیوه جعل هویت و افتتاح مجدد حساب، به مبلغ 220 میلیون تومان مورد برداشت غیرمجاز قرار گرفته است.

اخبار,اخبارحوادث ,سارق

 

مالباخته در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «در روز هشتم اسفند92 به شعبه بانک میدان سلماس مراجعه و در کمال تعجب متوجه شدم که تمامی موجودی حساب بانکی بنده، در شعبه دیگر بانکی واقع در خیابان ولیعصر برداشت شده؛ به شعبه مذکور در خیابان ولیعصر مراجعه و در کمال تعجب متوجه شدم که فرد ناشناسی با سوء استفاده از هویت دقیق و کامل بنده اقدام به افتتاح دوباره حساب کرده و بدین شیوه و شگرد اقدام به برداشت کامل حساب بنده کرده است».

با آغاز تحقیقات، کارآگاهان با مراجعه به شعبه بانک ولیعصر به بررسی اسناد و مدارک شناسایی ارائه شده به شعبه بانکی پرداخته و اطمینان پیدا کردند که فرد ناشناس با اسناد و مدارک مجعول اقدام به افتتاح حساب کرده، در حالیکه مالباخته در تحقیقات به آنها اعلام کرده بود که هیچکدام از اسناد و مدارک شناسایی و هویتی‌اش سرقت و یا مفقود نشده است.

سرهنگ کارآگاه افشار احسانی فر، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته بانکی تصویر متهم تحت تعقیب پرونده شناسایی و به دستور مقام محترم قضایی دستور انتشار تصویر وی صادر شده است؛ لذا از کلیه شهروندان محترم که موفق به شناسایی تصویر این شخص شدند درخواست می‌شود تا هرگونه اطلاعات در خصوص هویت واقعی، محل سکونت و... این شخص را از طریق شماره تماس‌های 63957761 و 639577760 در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند».


اخبار حوادث -مردم سالاری