اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جایگزین پرداخت یارانه نقدی به مردم


نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهتمام دولت برای رونق اقتصادی کشور به نظر می رسد دولت به دنبال آن است که گام گام پرداخت های نقدی را محدود و پرداخت یارانه را بر ترکیبی از یارانه های انرژی، کالایی و آموزشی بهداشتی متمرکز کند.

خبرگزاری ایرنا: نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهتمام دولت برای رونق اقتصادی کشور به نظر می رسد دولت به دنبال آن است که گام گام پرداخت های نقدی را محدود و پرداخت یارانه را بر ترکیبی از یارانه های انرژی، کالایی و آموزشی بهداشتی متمرکز کند.

علی محمد احمدی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، افزود: احتمال دارد، پرداخت یارانه ابتدا تعدیل شود و یکسری از دریافت کنندگان عزل شوند اما برنامه دولت این است که به صورت پلکانی و گام گام این پرداخت نقدی را حذف و سایر روش های اعطای یارانه را جایگزین آن کند.

وی افزود: در بودجه سال آینده پیش بینی شده که دولت تنها به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بازنشستگان صندوق های کشوری و تامین اجتماعی و سرپرستان خانوار با درآمد زیر دو و نیم میلیون تومان یارانه پرداخت کند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قشر متوسط کشور یارانه دریافت خواهند کرد، افزود: سخن رییس جمهوری در خصوص موقتی بودن پرداخت یارانه مربوط به این مقطع زمانی یا قشر متوسط نیست بلکه مربوط به برنامه های آتی و گام به گام دولت است.

وی افزود: به هر حال بسیاری بر این عقیده اند که شیوه پرداخت یارانه اصل است اما اینکه پرداخت نقدی، مسیر درستی نیست؛ تجارب جهانی هم نشان می دهد که در هیچ کشوری یارانه به شکل فراگیر پرداخت نمی شود و یارانه نقدی در دنیا عمدتا به گروههای نیازمند پرداخت می شود.

به گفته این نماینده مجلس؛ در فاز اول یارانه نقدی ادامه خواهد داشت اما احتمالا در سالهای آینده با توجه به اینکه پرداخت نقدی عوارضی مانند رشد نقدینگی، رشد تورم و حتی کاهش قدرت یارانه بگیر را به دنبال دارد، بر پرداخت کالایی و یا آموزشی و بهداشتی تاکید خواهد شد.

وی با بیان آنکه خیلی ها اصل موضوع پرداخت یارانه نقدی را توصیه نمی کنند، افزود: توانمندسازی از طریق یارانه نقدی صورت نمی گیرد بلکه توانمندسازی از طریق ترکیبی از یارانه نقدی و غیرنقدی معنادار خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اصل قانون هدفمندسازی یارانه ها اقدام خوبی بوده اما در اجرای روش ها اشتباهاتی داشتیم و تمام یارانه را محدود به یارانه نقدی کردیم که این امر باعث رشد نقدینگی و افزایش تقاضا در جامعه شد و تولید نتوانست رشدی متناسب با 40 هزار میلیارد تومان داشته باشد به همین دلیل، قدرت خرید مردم کم شد و این مشکلات را ایجاد کرد.

لازم به ذکر است؛ رئیس جمهوری 15 بهمن درجمع علما، فضلا و طلاب اصفهان با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، گفت: ملت ایران بدانند که یارانه نقدی دوران موقتی دارد و برای این وضع شده که حامل های انرژی به نرخ واقعی برسد تا به قشر آسیب پذیر کمک شود.

گفتنی است، براساس پیشنهاد تصویبی کمیسیون تلفیق که جایگزین تبصره ۲۱ لایحه دولت شد، به دولت اجازه داده می شود در سال ۹۴ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالا و خدمات، موضوع قانون مذکور را با استفاده از انواع روش های پرداخت های نقدی و غیرنقدی به خانواده های هدف و نیازمند، توزیع کند.


ویدیو مرتبط :
استمرار پرداخت نقدی و غیر نقدی یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر کار: بن کالا جایگزین پرداخت یارانه نقدی می‌شود



یارانه نقدی,بن کالا جایگزین پرداخت یارانه نقدی

وزیر کار: بن کالا جایگزین پرداخت یارانه نقدی می‌شود

وزیر از برنامه جدید دولت برای پرداخت جایگزین پرداخت یارانه نقدی خبر داد و تصریح کرد: در زمینه یارانه ها به نتایجی رسیدیم که به جای پرداخت یارانه نقدی بن کالا ارائه دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه مشترک با فراکسیون اشتغال و تولید از ارائه بن کالا به جای پرداخت یارانه نقدی به تدریج خبر داد و با اشاره به تهیه سیاست های اشتغال زایی، گفت: 130 هزار شغل در معرض خطر است.

به گزارش خانه ملت، علی ربیعی با حضور در جلسه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس به سؤالات نمایندگان درباره اشتغال، تولید و هدفمندی یارانه ها پاسخ داد.

در این جلسه ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لایحه قانون کار باید به گونه ای اصلاح شود که در شرایط فعلی کشور منجر به ایجاد اشتغال شود که این به عنوان یک دغدغه مطرح است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در برنامه های جنابعالی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا کنون مشاهده نکردیم برنامه ای برای کاهش تفاوت نرخ بیکاری بین استان ها داشته باشید، به عنوان مثال در یک استان نرخ بیکاری 30 درصد و در برخی استان ها 3 درصد است.

 بیمه اجتماعی در قانون هدفمندی از سوی وزارت تعاون مغفول مانده
عبدی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حذف یارانه برخی افراد خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوعی که مطرح می شود حذف سه دهک برخوردار جامعه است به طوری که وزیر اقتصاد و رئیس جمهور از آ ن صحبت می کنند اما آنچه تاکنون مغفول مانده نقش وزارت تعاون و سازمان تأمین اجتماعی در بیمه اجتماعی است.

 

چرا بیمه اجتماعی در هدفمندی یارانه ها مغفول مانده است؛ در این زمینه باید بحث شود و همانطور که در قانون هدفمندی یارانه ها ذکر شده بهترین موضوع در هدفمندی یارانه ها که ایجاد اشتغال، منفعت عمومی و مردم در آن لحاظ نیز شده بیمه اجتماعی است که امیدواریم به عنوان وزیر کار این موضوع را در نظر داشته باشید.

عبدی همچنین به ربیعی گفت: موضوع بعد این است که واقعا طرح جامع و نقشه راه برای بخش اشتغال نداریم.

اعتبارات ایجاد شغل در اختیار شورای عالی اشتغال است/ نقش "کارگر" باید پررنگ شود
در ادامه نیز سیدسعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال محصول کار اقتصادی یک کشور است اما متأسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول اشتغال می دانند در صورتی که پول، اعتبار و بسیاری از امکانات در اختیار شورای عالی اشتغال است که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است.

وی ادامه داد:کارگر و کارفرما دو روی سکه هستند. یعنی اگر تنها یک طرف را در نظر بگیریم  در طرف دیگر با شکل مواجه می شویم که خواهش من از جنابعالی این است که پررنگ شدن نقش کارگر در زمان های مختلف باید مدنظرقرار گیرد؛ ضمن اینکه نقشه راه برای اشتغال شهرستان ها، استان ها و کشور به چه شکل پیگیری می شود و درباره مواردی که درباره نظام آموزش مهارتی است چه اقداماتی در دستور کار است.

 احمدی لاشکی: آمارهای درست ارائه دهید تا با احساسات مردم بازی نشود
احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس نیز در ادامه جلسه خطاب به ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نامه ای در باجه نمایندگان قرار داده شد که در آن میزان ایجاد شغل در 6 ماهه نخست ارائه شده بود، این گونه آمارها خوب نیست؛ یکی از انتقاداتی که به دولت گذشته وارد بود درباره آمارهای نادرست بود. آمارهایی که ارائه می دهید صحیح باشد تا با احساسات مردم بازی نشود.

چگونه اعلام می کنید 10 هزار و 950 شغل ایجاد کردید
وی در ادامه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر چه مبنایی اعلام می کنید 10 هزار و 950 اشتغال ایجاد کردید، من از شما درخواست می کنم اگر 50 شغل ایجاد شده را به ما نشان دهید هنر کرده اید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بزرگی می گوید "آمارها دروغ نمی گویند دروغگویان آمار می سازند" من افرادی را می شناسم که وام تولید گرفته اند اما برای منزل خود مبل خریداری کردند. آیا شما آن را شغل محاسبه می کنید؟ در کدام منزل یکی از فرزندان خانواده در بازار کار مشغول شده است؟

این نماینده مردم در مجلس همچنین گفت: چه ضرورتی دارد که آمار از میزان اشتغال بدهید و با احساسات مردم بازی شود؛ خواهش ما این است با دقت بیشتری به موضوع اشتغال و آمارهایی که ارائه می شود توجه کنید.

 بیمه کارگران ساختمانی باید مورد توجه قرار بگیرد
احمدی لاشکی افزود: بیمه کارگران ساختمانی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مدنظر باشد؛ قرار بود 900 میلیارد تومان برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یابد و حمایت کنید تا با این فضای سخت حاکم بر اشتغال حداقل کارگران مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش پایانی اظهاراتش تأکید کرد: شما در غرب استان مازندران علی رغم میزان ورودی های زیاد به این استان تنها یک بیمارستان تأمین اجتماعی رازی احداث کردید که با توجه به این حجم جمعیت مهمترین مکانی که باید تقویت شود غرب استانن مازندران است. بیشترین حضور میهمان در این مسیر است و بیمارستان رازی نیز باید تقویت شود و نباید مانند یک درمانگاه باشد.

سه گام وزیر کار برای اشتغال
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از شنیدن اظهارات نمایندگان در جلسه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس گفت: باید با کمک فراکسیون یک کار مبنایی آغاز کنیم به طوری که در قالب یک برنامه ساخت یافته در چند گام اقداماتی با حمایت و همکاری فراکسیون انجام دهیم.

ربیعی ادامه داد: گام اول آشنایی فراکسیون با فضای اشتغال کشور باشد لذا در این راستا گزارش خوبی از وضعیت اشتغال و نقاط ضعفی که وجود دارد برای رئیس جمهور آماده کردیم.

 سیاست های اشتغال در حال تهیه است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: چهار سیاست اشتغال داریم که در این راستا سند توسعه استانی با کمک  معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حال تهیه است که فراکسیون هم باید از ما حمایت کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تعاونی ها افزود: گزارشی درباره تعاونی ها نیز به فراکسیون ارائه می دهیم البته بنده در زمینه تعاونی ها آسیب شناسی کردم و قبل از تصدی گری در وزارتخانه در این زمینه پروژه اجرا کرده ام.

ربیعی در ادامه به سوالات و درخواست های نمایندگانی که پیش از وی از سوی آنها مطرح شد پاسخ داد.

 تاییدعدم ایجاد 10 هزار و 950 شغل
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال احمدی لاشکی مبنی بر آمارهایی که درباره ایجاد 10 هزار و 950 اشتغال ارائه می شود گفت: اظهارات آقای لاشکی درست است این میزان اشتغال ناپایدار است بنابراین سه گام مذکور نیازمند تثبیت در فراکسیون اشتغال و تولید است و درباره تدوین سیاست های اشتغال و همچنین تعاونی ها در جلسات آینده بحث می کنیم.

 بیمه کارگران ساختمانی با جدیت دنبال می کنم
ربیعی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بیمه کارگران ساختمانی و اختصاص 900 میلیارد تومان برای آن گفت: این موضوع را با جدیت دنبال می کنم و شاید در این زمینه اعتباری دریافت کنیم اما واقعا باید اعتباری در اختیار ما قرار گیرد تا ما بتوانیم برای استان ها اختصاص دهیم.

 توضیحات وزیر درباره نامه "آمار اشتغال" در کازیو نمایندگان
وی در پاسخ به انتقاد احمدی لاشکی مبنی بر قراردادن نامه ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ایجاد 10 هزار و 950 شغل افزود: این آمار برای مشاغل کوچک است؛ ما آسیب شناسی کردیم و منابعی نیز تامین شده اما بخشنامه کردیم که هیچ هزینه ای برای اشتغال فعلاً صورت نگیرد.

ربیعی ادامه داد: طی یک الی دو هفته مکانیزمی برای تسهیلات خوداشتغالی تعیین شده اما باز 50 تا 60 درصد منابع برای مواردی غیر از اشتغال هزینه می شود و هر مکانیزمی بگذاریم برخی از این تسهیلات در موارد دیگر مانند جراحی بینی هزینه می شود و پراید فردی به پژو تبدیل می شود.

ربیعی همچنین از ایجاد یک سیستم پشتیبان برای ایجاد اشتغال پایدار خبر داد و گفت: هنوز مکانیزم های مورد نظر برای اشتغال را اجرا نکردیم.

چالش های پرداخت یارانه نقدی از زبان وزیر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه نیز درباره پرداخت یارانه ها گفت: آخر هر ماه دستگاه های دولتی به دنبال تأمین منابع برای پرداخت یارانه ها هستند تا این میزان را از وزارتخانه ها تامین کنیم و یارانه نقدی پرداخت شود.

قطعا شاهد تحول در کشور خواهیم بود
وی با اشاره به اینکه تنها یک درصد از منابع عمرانی اختصاص پیدا کرده است، افزود: نمایندگان از وضع بودجه اطلاع دادند اما معتقدم افرادی که در دولت حضور دارند اگر امکانات لازم فراهم شود حتماً با تدبیر و مدیریتی که وجود دارد تحول در کشور رخ می دهد و ناامید هم نیستیم.

بن کالا جایگزین پرداخت یارانه نقدی می شود
وزیر از برنامه جدید دولت برای پرداخت جایگزین پرداخت یارانه نقدی خبر داد و تصریح کرد:  در زمینه یارانه ها به نتایجی رسیدیم که به جای پرداخت یارانه نقدی بن کالا ارائه دهیم.

ربیعی در ادامه درباره اشتغال گفت: گام اول در این راستا برای ایجاد اشتغال، سرمایه برای ایجاد ظرفیت مناسب و گام دوم حفظ سطح اشتغال واحدهایی که خطر تعطیلی آنها را تهدید می کند، است که در این راستا واحدها را شناسایی می کنیم.

 130 هزار شغل در معرض خطر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 130 هزار شغل در معرض خواست، گفت: 130 هزار واحد در معرض تعطیلی قرار دارند  و اگر اعتباری اختصاص یابد در این واحدها تزریق می کنیم و اگر بتوانیم مشاغل کوچک را نیز ترمیم کنیم می تواند در جهت ایجاد اشتغال کمک شود.

ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره لایحه اصلاح قانون کار گفت: طی صحبتی که با کانون کارفرمایان داشتم اعلام کردند اشکالاتی در لایحه قانون کار وجود دارد و وزارت کار خسته شده و لایحه را به صورت ناقص به مجلس ارسال کرده، اما بدانید مسیر سختی پیش روی وجود دارد.

 محجوب: آثار محدودی مواد قانون برنامه پنجم در لایحه اصلاح قانون کار مشاهده کردیم
علیرضا محجوب نیز خطاب به ربیعی گفت: براساس ماده 73 قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تا پایان سال اول برنامه، اقدامات قانونی لازم برای اصلاح قانون کار و قانون تأمین اجتماعی و روابط کار را با رعایت موارد زیر به عمل آورد:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بند الف ماده مذکور به "انعطاف برای حل‌اختلاف کارگران و کارفرمایان و همسوکردن منافع دو طرف" تاکید دارد، بند ب درباره "تقویت بیمه بیکاری به عنوان بخشی از تأمین اجتماعی و شغلی کارگران با رویکرد افزایش پوشش و گسترش بیمه بیکاری و بیکاران در شرایط قطعی اشتغال" است و بند ج نیز به "تقویت همسویی منافع کارگران و کارفرمایان و تکالیف دولت با رویکرد حمایت از تولید و سه‌جانبه گرایی" تاکید دارد.

دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه در لایحه اصلاح قانون کار بندهای الف و ج دست نخورده باقی مانده است، افزود: اگر منظور دولت اجرا ماده 73 قانون برنامه پنجم و بندهای عنوان شده در این ماده باشند ما آثار محدودی مشاهده کردیم و من از تک تک بندهای ماده 73 نخواهم گذشت.

در ادامه جلسه فراکسیون اشتغال و تولید غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید گفت: هدف فراکسیون این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  را در راستای ماموریت های آن که اشتغال، تولید و رفع موانع کارگری است حمایت کنیم.

توافق فراکسیون اشتغال و تولید با وزیر کار برای برگزاری سه جلسه در آینده
وی به توافق برای سه جلسه آینده فراکسیون با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک جلسه به ارائه برنامه های اشتغال و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اختصاص می یابد که در وزارتخانه برگزار می کنیم، جلسه دوم با موضوعیت تعاونی ها برگزار می شود و جلسه سوم نیز با موضوعیت هدفمندی برگزار  شود.

کاتب تأکید کرد: قانون هدفمندی یارانه ها چند بند دارد که در حال حاضر تنها بند 7 این قانون که به پرداخت یارانه نقدی است اجرا می شود و سایر بندها نادیده گرفته شده.

وی ادامه داد:  همچنین فراکسیون نیز آماده همکاری با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای توجه بیشتر به بخش بیمه است.

رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس در پایان افزود: همچنین در خواست دیگر ما این است که  لایحه اصلاح قانون کار براساس ماده 73 قانون برنامه پنجم بررسی و به مجلس ارائه شود.

/ خانه ملت